Aktualizace DZ PdF MU pro rok 2015 Bakalářské a magisterské studium Analýza studijních programů s cílem komparace studijní zátěže a ekonomické náročnosti ● Pedagogická fakulta se v posledních třech letech potýká se snižujícím se rozpočtem. S ohledem na tuto skutečnost a přípravu rozpočtu jednotlivých garančních výukových pracovišť (kateder a institutů) je třeba provést analýzu jednotlivých studijních oborů, na kterou může navázat optimalizace studijní zátěže studenta a ekonomická udržitelnost a stabilita fakulty. ● MI: vytvoření analýzy studijních programů s ohledem na ekonomickou udržitelnost. Analýza rozvrhového systému ● Pedagogická fakulta před čtyřmi lety přistoupila na nový systém rozvrhování výuky prostřednictvím programu UNITIME. Je třeba vyhodnotit funkčnost celého systému a přijmout opatření vedoucí k úpravě harmonogramu přípravy rozvrhu (včasné zveřejňování konečné verze před vánočními a letními prázdninami) a optimální využitelnosti výukových prostor. ● MI: inovovaný systém. Evaluace procesu přípravy, tvorby a hodnocení závěrečných prací ● Závěrečné práce jsou klíčovým výstupem bakalářských a magisterských učitelských i neučitelských programů. Naplnění cílů (smysluplnosti) musí být relevantní ve vztahu k poslání univerzitního vzdělání, ale též k praxi budoucích pedagogů. Zcela nezpochybnitelná musí být metodologie jednotlivých prací. Cílem evaluace bude komparace stávajícího systému na jednotlivých pracovištích, aby v následujícím období mohl vzniknout obecný a oborový standard, který by zvýšil kvalitu a oborovou relevanci závěrečných prací. Obdobně bude nastaven systém i u programů CŽV, které jsou ukončeny závěrečnou prací. ● MI: evaluační zpráva s návrhem opatření. ● T: S přesahem do roku 2016 a do DZ PdF MU. Analýza koncepce kombinovaného studia ● Na PdF je koncepce kombinovaného studia dlouhodobě rozvíjena. Cílem je kombinované studium jako integrální součást vzdělávání na pedagogické fakultě. Náročnost z hlediska studenta by měla být srovnatelná s náročností se studiem v prezenční formě a stejně tak i tzv. výstupy učení. V organizaci kombinovaného studia by mělo dojít k pružnější informovanosti studentů nejen z hlediska výuky a rozvrhu, ale i z hlediska dalších aktivit spojených se studiem na PdF MU. Je třeba zvážit i zahrnutí metod ověřujících dovednosti studentů, které jsou analogickou součástí seminářů a laboratoří v prezenční výuce. ● MI: inovovaný systém. Evaluace nového systému pedagogických praxí v kontextu tzv. společného základu ● V předchozích letech došlo k zavedení nového systému pedagogických praxí především v navazujícím magisterském studiu a připravuje se nová koncepce i pro bakalářský stupeň. V této souvislosti je cílem analýza stávající koncepce v kontextu celého tzv. společného základu. Cílem je optimalizace nastavení celého systému s ohledem na požadovaný profil absolventa učitelských oborů, ale též ekonomickou udržitelnost. ● MI: vytvoření analýzy s návrhem konkrétních opatření pro akademický rok 2016/2017. Celoživotní vzdělávání Příprava koncepce pro vyčlenění a rozvoj Centra celoživotního vzdělávání PdF MU ● V souvislosti s koncepcí kariérního systému učitelů (v gesci MŠMT), je třeba připravit podmínky pro svébytné a plně profesionální pracoviště, které by bylo plnohodnotnou organizační oporou odborným pracovištím, ale rozvíjelo též vlastní vzdělávací činnost, zajišťovalo marketingovou a ekonomickou podporu. ● MI: koncepce rozvoje CŽV. Výzkum, vývoj a umělecká činnost, doktorské studium Mapování výzkumného potenciálu fakulty ● Účelové financování musí tvořit významnou položku v rozpočtu fakulty. Žádosti o grantové projekty je třeba připravovat na základě důkladného posouzení potenciálu výzkumných týmů. Proto je cílem jedné z aktivit zmapování potenciálu výzkumných týmů PdF MU k přípravě grantových žádostí (např. GA ČR). ● MI: analytický materiál. Rozvoj výzkumných institutů ● Výzkumné instituty jako součást výzkumné infrastruktury CVIDOS potřebují transparentnost a stabilitu svého vícezdrojového financování a současně funkční zpětnovazební mechanismy, aby se mohly dále rozvíjet a profilovat svoji misi. Cílem je vytvoření dlouhodobého záměru rozvoje institutů financovaných z rozpočtu PdF MU, nastavení procesu jejich pravidelné evaluace. ● MI: Koncepce popisující dlouhodobý výzkumný záměr, který bude zdrojem pro přípravu DZ PdF MU. ● T: S přesahem do roku 2016 a do DZ PdF MU. Tvůrčí činnost ● Tvůrčí činnost je podstatným způsobem provázána s financováním fakulty a jednotlivých pracovišť, vedle toho je důležitá pro budování odborného renomé fakulty. Analýza tvůrčí činnosti (v rozlišení RIV : neRIV) s cílem vytvořit strategii zajišťování kvality tvůrčího výkonu, jež je předpokladem pro naplňování uvedeného cíle. ● MI: analytický materiál a souhrn doporučení. Standardy DSP ● Doktorská studia jsou považována za významnou součást výzkumného i vzdělávacího poslání fakulty, proto je důležité v obou těchto oblastech sledovat a zajišťovat kvalitu. Předpokladem pro to je analýza situace v jednotlivých oborech DSP a rozpracováni standardů napříč obory se zohledněním jejich specifik. ● MI: analytický materiál a návrh struktury a obsahu standardů ● T: S přesahem do roku 2016 a do DZ PdF MU. Vnější vztahy Webová prezentace a sociální sítě ● Webová prezentace fakulty je důležitým nástrojem pro komunikaci: s uchazeči o studium, se stávajícími studenty, s pracovníky fakulty, s učiteli z praxe, s širokou veřejností včetně rodičů potencionálních uchazečů. Webová prezentace postupně projde úpravami tak, aby obsahově i graficky splňovala současné požadavky na prezentaci instituce univerzitního typu. ● Fakulta bude pokračovat v rozvoji komunikace na sociálních sítích. ● MI: Vytvoření strategie implementace fakulty do prostředí sociálních sítí. Marketingové akce ● Vyhodnotíme dopad dne otevřených dveří a informovanosti na webových stránkách fakulty a pracovišť ve vztahu k procesu rozhodování uchazečů a volbě oboru. ● Budou zahájeny přípravy pro další formy propagace fakulty (propagační předměty, kampaně apod.). ● MI: analýza současného stavu webové prezentace a návrh na změny, návrh strukturu a podobu propagačních předmětů, možnosti realizace distribuce, případně prodeje. Internacionalizace Rozšíření nabídky zahraničních zkušeností pro studenty PdF MU a nabídky studijních předmětů v cizím jazyce jak pro kmenové studenty PdF MU, tak pro zahraniční studenty přijíždějící v rámci mobilit ● PdF MU zaznamenává konstantní zájem studentů PdF MU o studijní pobyty na zahraničních univerzitách a rostoucí zájem o studium na PdF MU ze strany zahraničních uchazečů jak ze zemí EU, tak zemí mino EU. Z tohoto důvodu považujeme za nutné zkvalitnit a rozšířit výuku v cizích jazycích (zejména AJ), upravit systém přijímání zahraničních studentů a zvýšit kvalitu prezentace možností studia na PdF MU v cizích jazycích. ● Vzhledem k tomu, že zájem studentů PdF MU o zahraniční studijní pobyty není napříč studijními obory vyvážený, provedeme analýzu překážek, které studentům ve výjezdech brání a navrhneme opatření, která studentům usnadní přístup k zahraniční zkušenosti. Zaměříme se na analýzu práce Erasmus koordinátorů na katedrách a institutech, kooperaci mezi studijními obory u studentů dvouoborových studií, přípravu kvalitních studijních plánů pro studijní pobyt a možnosti uznávání absolvovaného zahraničního studia v rámci studia na PdF MU. ● MI: koncepce rozvoje internacionalizace na PdF MU a opatření pro zvýšení zájmu o zahraniční studijní pobyty ze strany studentů PdF MU (ve střednědobé perspektivě zvýšení realizovaných zahraničních pobytů v programu Erasmus+). Rozšíření nabídky zahraničních zkušeností pro studenty PdF MU v rámci standardního studia v ČR ● Cílem PdF MU je zprostředkovat mezinárodní zkušenost také pro studenty, kteří během studia zahraniční pobyt neabsolvují, a to formou rozvoje nabídky studia v cizích jazycích, zejména angličtině, ve všech studijních oborech PdF MU. Budeme usilovat o rozšíření výuky v cizích jazycích vedených jak zahraničními lektory v rámci mobilit akademických pracovníků, tak kmenovými akademickými pracovníky PdF MU. ● MI: zvýšení počtu studijních předmětů/kurzů realizovaných v cizím jazyce, které budou vedeny jak kmenovými pracovníky PdF MU, tak zahraničními lektory. Lidské zdroje Zavedení periodické evaluace akademických pracovníků v systému EVAK ● Pracovní náplň akademických pracovníků na PdF MU je velmi různorodá. Podíl výuky, výzkumu, vývoje a umělecké činnosti je odlišný napříč pracovišti a studijními obory. Pro optimalizaci pracovní zátěže je důležité získat dostatečné množství informací o pracovních činnostech. Poté co byl v minulém roce úspěšně proveden jejich sběr pomocí systému EVAK na vybraných pracovištích PdF MU, budeme v tomto roce usilovat o zahájení pravidelného sběru dat na všech pracovištích fakulty. Cílem je vybudovat administrativně nenáročný a do značné míry automatizovaný způsob sběru informací, týkajících se pracovních činností a rozvoje akademických pracovníků. Systém EVAK bude v roce 2015 standardně zařazen do systému personálního řízení PdF MU. ● MI: sběr dat v systému EVAK na všech pracovištích (katedrách a institutech) PdF MU. Hospodaření a podpůrné procesy Analýza podpůrných činností ● V souvislosti se snižujícími se finančními prostředky bude provedena analýza jednotlivých pozic neakademických pracovníků, revize činností jednotlivých pracovišť děkanátu s cílem optimalizovat nastavení podpůrných procesů a zajistit jejich ekonomickou udržitelnost v příštích letech. ● MI: Nové organizační schéma řízení s popsanými funkcemi a činnostmi. Zajištění úklidu a ostrahy objektů PdF ● Bude vyhodnocen stávající systém úklidu a zajištění služeb na vrátnicích (ostrahy). Provedeme analýzu využívání budov a knihovny a přijmeme opatření vedoucí ke zvýšení kvality služeb a ekonomické udržitelnosti. ● MI: Návrh nového systému a jeho ekonomická analýza (udržitelnost). Koncepce rozvoje ICT ● Provedeme analýzu využívání ICT na fakultě (včetně odborných učeben) a navrhneme systém optimalizace, který povede k udržitelné redukci, ale zajistí zvýšení standardu. ● MI: Systém péče o ICT. Podpora přípravy a realizace projektů ● Podpora přípravy projektových záměrů v Operačním programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, návrh strategie výběru témat v souvislosti s očekávanými výzvami, podpora projektů zaměřených na témata inkluzivního vzdělávání, vzdělávání učitelů – jejich profesního rozvoje a rozvoje kompetencí, práce s talentovanými žáky. Dokument byl projednán vedením fakulty 9. 2. 2015 Dokument byl představen fakultní veřejnosti 16. 3. 2015 Dokument byl schválen AS PdF MU 7. 4. 2015