1 PODMÍNKY A KRITÉRIA PRO PŘIJETÍ KE STUDIU V BAKALÁŘSKÝCH A MAGISTERSKÝCH (PĚTILETÝCH) STUDIJNÍCH PROGRAMECH NA PEDAGOGICKÉ FAKULTĚ MASARYKOVY UNIVERZITY PRO AKADEMICKÝ ROK 2019/2020 PŘÍLOHA Č. 2 – INFORMACE O ODBORNÝCH A TALENTOVÝCH ZKOUŠKÁCH Informace o odborné přijímací zkoušce z anglického jazyka Zkoušku vykonají uchazeči o bakalářský studijní program Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání. Termín konání zkoušky bude uveden v e-přihlášce. Nelze žádat o prominutí této zkoušky. Nejsou udělovány žádné bonifikace. ZÁKLADNÍ POPIS TESTU Písemný test má 50 otázek, maximální počet získaných bodů je 50. Na práci s testem je vyhrazeno 60 minut. Vždy je správná právě jediná odpověď z nabízených. Za správnou odpověď uchazeč obdrží 1 bod. Za chybnou odpověď je uchazeči odečteno 0,25 bodu. Za žádnou odpověď, strojově nečitelnou odpověď či více vyznačených odpovědí současně je uděleno 0 bodů. Hranice úspěšnosti je stanovena na 12,00 bodů. Uchazeči, kteří dosáhnou méně než 12,00 bodů, budou hodnoceni jako neúspěšní. DALŠÍ INFORMACE K PŘÍPRAVĚ NA ZKOUŠKU Přijímací zkouška z anglického jazyka se skládá z písemného testu s výběrem odpovědí (50 otázek) z oblasti slovní zásoby, mluvnice, výslovnosti, porozumění textu a zařazeno je i několik otázek zjišťujících základní orientaci uchazečů v oblasti reálií anglicky mluvících zemí. Požadovaná výchozí úroveň je vyšší střední pokročilost, odpovídající mezinárodní zkoušce First Certificate in English (tj. úrovni B2 podle Evropského jazykového portfolia pro dospělé studenty v ČR). K úspěšnému zvládnutí disciplín v tomto studijním programu je nutné, aby student měl dobré vědomosti a dovednosti v následujících oblastech: Ústní interakce: schopnost přirozeným způsobem zahájit, udržovat a ukončit konverzaci, vyjádřit své pocity nejrůznější intenzity, umět podat jasné a podrobné popisy a zprávy o mnoha tématech, umět vysvětlit své stanovisko k problému, udat klady i zápory jednotlivých možností řešení. Poslech s porozuměním: schopnost detailně porozumět všemu, co mluvčí pronáší spisovnou formou, porozumět většině rozhlasových dokumentárních pořadů, pokud jsou ve spisovném jazyce a identifikovat řečníkovu náladu, tón atd. 2 Čtení s porozuměním: umět rychle pochopit obsah a význam zpráv, článků a hodnotících zpráv k různým tématům a posoudit, zda se vyplatí jejich podrobnější četba, umět číst a rozumět textům o aktuálních otázkách, v nichž pisatel zastává zvláštní stanoviska a postoje, schopnost odhadnout význam neznámých slov na základě kontextu. Strategie a jazykové prostředky: schopnost používat ustálené výrazy s cílem získat čas pro správnou formulaci, uvědomovat si své časté chyby a při mluvení se jim snažit vyhnout, umět předat správně i podrobnou informaci, umět hovořit déle i v rychlejším tempu bez větších pauz. Písemný projev: umět písemně shrnout informace z různých pramenů a médií a vysvětlit určitý problém v písemné práci nebo ve zprávě, vyzvednout přitom nejdůležitější body a uvést podrobnosti, které upřesňují/podporují argumentaci, schopnost psát podrobné a čtivé texty o skutečných/fiktivních událostech. Orientace v základním kulturním pojmosloví: přehledná znalost reálií anglicky mluvících zemí na úrovni maturitní zkoušky z anglického jazyka (viz kupříkladu K. Veselý: Reálie anglicky mluvících zemí, Praha, SPN, 1983): tj. základní zeměpisná orientace, stručný dějinný vývoj, systém politického uspořádání, významní představitelé anglosaské kultury, umění a literatury, obeznámenost s tradicemi a životním stylem anglosaských zemí a informovanost o současném dění. Informace o odborné přijímací zkoušce z francouzského jazyka Zkoušku vykonají uchazeči o bakalářský studijní program Francouzský jazyk pro hospodářskou činnost Termín konání zkoušky bude uveden v e-přihlášce. Uchazeči mohou žádat o prominutí povinnosti vykonat zkoušku z francouzského jazyka. Konání zkoušky bude prominuto držitelům mezinárodního diplomu DELF/DALF od úrovně B2 dle Společného evropského referenčního rámce a/nebo uchazečům s certifikátem francouzského ministerstva školství „Attestation C1“, vydávaným absolventům bilingvních, česko-francouzských sekcí zakončených francouzskou maturitou. Uchazeči si stáhnou, vyplní, uloží a do e-přihlášky nahrají formulář žádosti. Do e-přihlášky dále nahrávají skeny dokladů o splnění vypsaného kritéria. Uchazeči, kterému děkan promine povinnost vykonat tuto zkoušku, bude v přihlášce ke studiu ve vybraném studijním programu dosazena k výsledku z testu z francouzského jazyka hodnota percentilu 100,00. ZÁKLADNÍ POPIS TESTU Písemný test má 50 otázek, maximální počet získaných bodů je 50. Na práci s testem je vyhrazeno 60 minut. Vždy je správná právě jediná odpověď z nabízených. Za správnou odpověď uchazeč obdrží 1 bod. Za chybnou odpověď je uchazeči odečteno 0,25 bodu. Za žádnou odpověď, strojově nečitelnou odpověď či více vyznačených odpovědí současně je uděleno 0 bodů. Hranice úspěšnosti je stanovena na 10,00 bodů. Uchazeči, kteří dosáhnou méně než 10,00 bodů, budou hodnoceni jako neúspěšní. 3 DALŠÍ INFORMACE K PŘÍPRAVĚ NA ZKOUŠKU Písemná přijímací zkouška formou testu s výběrem odpovědí prověří nejdůležitější gramatické a lexikální jevy v rozsahu učiva na středních školách, čtení s porozuměním a znalosti reálií frankofonních zemí. Informace o talentové přijímací zkoušce z hudební výchovy Zkoušku vykonají uchazeči o bakalářský studijní program Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání. Termín konání zkoušky bude uveden v e-přihlášce. Nelze žádat o prominutí této zkoušky. Nejsou udělovány žádné bonifikace. ZÁKLADNÍ POPIS ZKOUŠKY Výsledek zkoušky je hodnocen na bodové škále 0-100 bodů (100 je maximum). Pro úspěch u zkoušky musí uchazeč dosáhnout nenulového bodového zisku. Uchazeči, kteří dosáhnou 0 bodů, budou hodnoceni jako neúspěšní. DALŠÍ INFORMACE K PŘÍPRAVĚ NA ZKOUŠKU Cílem je ověřit základní znalosti z hudební nauky (J. Kofroň: Učebnice harmonie, kap. 1-3), orientační přehled v oblasti dějin hudby, všeobecný přehled uchazeče o současném hudebním dění. Vědomosti a dovednosti uchazeče by měly odpovídat alespoň úrovni 1. cyklu ZUŠ. Předpokladem přijetí je prokazatelný vyhraněný zájem uchazeče o zvolený obor. Požadavky z praktických disciplín: Intonace a rytmus Sluchová orientace a intonování stupnic dur, moll, intervalů, kvintakordů a jejich obratů, opakování rytmických útvarů tleskáním. Hlasová výchova Kultivovaný a intonačně čistý přednes dvou lidových charakterově odlišných písní. S ohledem na zkušenosti uchazeče je možno zařadit i písně umělé nebo obtížnější repertoár. Uchazeč vybírá hru na jeden z nástrojů: Hra na klavír Stupnice dur a moll v rozsahu 4 oktáv (uchazeč si sám vybere dvojici stejnojmenných nebo paralelních stupnic) a odpovídající akordy harmonicky i melodicky v rozsahu 4 oktáv rovným pohybem. Etudy: 2 etudy (Czerny nebo Cramer). Polyfonie: Skladba z cyklu Malá preludia a fughetty od J. S. Bacha. Přednes: Skladba dle vlastního výběru z období klasicismu, romantismu nebo 20. století. Improvizace: Přednes dvou připravených lidových písní s vlastním doprovodem. Hra na housle Stupnice a akordy v rozsahu 3 oktáv. Etudy: J. Mazas: Etudy – 2 etudy technicky odlišné (ev. Kreutzer) Přednes: Skladba podle vlastního výběru z období klasicismu, romantismu nebo 20. století. Violisté přednesou odpovídající repertoár svého oboru. 4 Informace o talentové přijímací zkoušce z výtvarné výchovy Zkoušku vykonají uchazeči o bakalářský studijní program Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání. Termín konání zkoušky bude uveden v e-přihlášce. Nelze žádat o prominutí této zkoušky. Nejsou udělovány žádné bonifikace. ZÁKLADNÍ POPIS ZKOUŠKY Zkouška je pro všechny uchazeče společná a jednokolová. Uchazeč předloží v den konání přijímací zkoušky své prezentační portfolio a na místě vytvoří studijní kresbu hlavy dle sádrového modelu (podrobněji o portfoliu v samostatném odstavci). Výsledek zkoušky je hodnocen na bodové škále 0-100 bodů (100 je maximum). Pro úspěch u zkoušky musí uchazeč dosáhnout nejméně 20 % z celkového bodového hodnocení, tedy 20 bodů. Uchazeči, kteří dosáhnou méně než 20 bodů, budou hodnoceni jako neúspěšní. DALŠÍ INFORMACE K PŘÍPRAVĚ NA ZKOUŠKU Portfolio formátu A4 nebo A3 má v přiměřeném rozsahu a zpracování představit výtvarné zaměření a úroveň tvorby uchazeče. Na obalu musí být uvedeno jméno a příjmení, obsah tvoří výběrová fotodokumentace představující studijní práce a volnou tvorbu. Práce formátu A4 nebo A3 (kresby, fotografie, grafika) mohou být v portfoliu v originále. Na úvodní straně portfolia musí uchazeč uvést jméno a příjmení, datum narození, adresu, vzdělání a obor /obory/, na který se hlásí. Může také popsat šíři svých výtvarných aktivit a zájmů, vzdělání a školení v oboru (ZUŠ, kurzy, dílny), dosažená ocenění, účast v soutěžích, výstavách atp. Elektronická forma dokumentace nebude z organizačních důvodů přijímána. V případě elektronicky zaměřené tvorby předloží uchazeč alespoň dílčí informaci v podobě vytištěných dokumentací na formátu A4 nebo A3. Při hodnocení portfolia může komise uchazeče přizvat k dílčímu pohovoru. Portfolio si uchazeč po skončení zkoušky odnáší. Pro kresbu sádrového modelu hlavy si uchazeč přinese kreslící papír formátu A2, tužku nebo úhel a pevné desky A2, které využije jako podložku při kreslení. Provedená kresba zůstává na katedře.