? barva, lesk, tvar, objem, skupenství, vůně, zápach, rozpustnost ve vodě a ve vybraných rozpouštědlech, hustota, tepelná a elektrická vodivost, teplota varu a tání, vliv atmosféry na vlastnosti a stav látek ? ve školní pracovně, laboratoři i v běžném životě ? R- a S- věty, varovné značky a jejich význam ? havárie chemických provozů, úniky nebezpečných látek
Směsi
? různorodé, stejnorodé, roztoky, hmotnostní zlomek a koncentrace roztoků, nasycený a nenasycený roztok, ovlivnění rychlosti rozpouštění, oddělování složek směsí: usazování, filtrace, destilace, krystalizace, sublimace ? destilovaná, pitná, odpadní, výroba pitné vody, čistota vody ? složení, čistota ovzduší, ozonová vrstva
Částicové složení látek a chemické prvky
? molekuly, atomy, atomové jádro, protony, neutrony, elektronový obal a jeho změny v chemických reakcích, elektrony ? názvy, značky, vlastnosti a použití vybraných prvků, skupiny a periody v periodické soustavě chemických prvků, protonové číslo ? chemická vazba, názvosloví jednoduchých anorganických a organických sloučenin
Chemické reakce
?zákon zachování hmotnosti, chemické rovnice, látkové množství, molární hmotnost ?slučování, neutralizace, reakce exotermní a endotermní ?teplota, plošný obsah povrchu výchozích látek, katalýza ?výroba elektrického proudu chemickou cestou
Anorganické sloučeniny
?názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů ?kyselost a zásaditost roztoků, vlastnosti, vzorce, názvy a použití vybraných prakticky významných kyselin a hydroxidů ?vlastnosti, použití vybraných solí, oxidační číslo, názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných halogenidů
Organické sloučeniny
?příklady v praxi významných alkanů, uhlovodíků s vícenásobnými vazbami a aromatických uhlovodíků ?ropa, uhlí, zemní plyn, průmyslově vyráběná paliva ?příklady v praxi významných alkoholů a karboxylových kyselin ?zdroje, vlastnosti a příklady funkcí bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů v lidském těle
Chemie a společnost
?výrobky, rizika v souvislosti s životním prostředím, recyklace surovin, koroze ?příklady v praxi významných průmyslových hnojiv ?cement, vápno, sádra, keramika ?vlastnosti, použití, likvidace ?příklady, význam, použití ?význam tříd nebezpečnosti ?příklady, význam, použití, prevence
Úlohy pro chemické talenty
?historie chemie, disperzní soustavy, vybrané separační metody, vlastnosti atomového jádra, rozšíření učiva systematické anorganické a organické chemie, chemická ekologická problematika ?obtížnější témata učiva, vybrané měřicí přístroje, stechiometrické výpočty, vybrané chemické výroby
Úlohy pro zájmovou činnost
?chemické projekty, chemické kroužky, chemické besídky, chemické soutěže ?Domů dětí a mládeže, Center volného času, Domů ekologické výchovy,... ?chemie v domácnosti, v kuchyni, chemik detektivem, chemie přítel a nepřítel, látky představující život, látky stvořené člověkem,...
Zeměpis
Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
?vybrané obecně používané geografické, topografické a kartografické pojmy; základní topografické útvary: důležité body, výrazné liniové (čárové) útvary, plošné útvary a jejich kombinace: sítě, povrchy, ohniska uzly; hlavní kartografické produkty: plán, mapa; jazyk mapy: symboly, smluvené značky, vysvětlivky; statistická data a jejich grafické vyjádření, tabulky; základní informační geografická média a zdroje dat ? glóbus, měřítko glóbusu, zeměpisná síť, poledníky a rovnoběžky, zeměpisné souřadnice, určování zeměpisné polohy v zeměpisné síti; měřítko a obsah plánů a map, orientace plánů a map vzhledem ke světovým stranám; praktická cvičení a aplikace s dostupnými kartografickými produkty v tištěné i elektronické podobě
Přírodní obraz Země
?tvar, velikost a pohyby Země, střídání dne a noci, střídání ročních období, světový čas, časová pásma, pásmový čas, datová hranice, smluvený čas ?přírodní sféra, společenská a hospodářská sféra, složky a prvky přírodní sféry ?geografické pásy, geografická (šířková) pásma, výškové stupně ?přírodní oblasti
Regiony světa
?určující a porovnávací kritéria; jejich přiměřená charakteristika z hlediska přírodních a socioekonomických poměrů s důrazem na vazby a souvislosti (přírodní oblasti, podnebné oblasti, sídelní oblasti, jazykové oblasti, náboženské oblasti, kulturní oblasti) ?vybrané modelové přírodní, společenské, politické, hospodářské a environmentální problémy, možnosti jejich řešení
Společenské a hospodářské prostředí
?základní kvantitativní a kvalitativní geografické, demografické hospodářské a kulturní charakteristiky ?aktuální společenské, sídelní, politické a hospodářské poměry současného světa, sídelní systémy, urbanizace, suburbanizace ?sektorová a odvětvová struktura, územní dělba práce, ukazatelé hospodářského rozvoje a životní úrovně ?porovnávací kritéria: národní a mnohonárodnostní státy, části států, správní oblasti, kraje, města, aglomerace; hlavní a periferní hospodářské oblasti světa; politická, bezpečnostní a hospodářská seskupení (integrace) států; geopolitické procesy, hlavní světová konfliktní ohniska
Životní prostředí
?přírodní a společenské prostředí, typy krajin ?trvale udržitelný život a rozvoj, principy a zásady ochrany přírody a životního prostředí, chráněná území přírody, globální ekologické a environmentální problémy lidstva
Česká republika
?zeměpisná poloha, kritéria pro vymezení místního regionu, vztahy k okolním regionům, základní přírodní a socioekonomické charakteristiky s důrazem na specifika regionu důležitá pro jeho další rozvoj (potenciál x bariéry) ?zeměpisná poloha, rozloha, členitost, přírodní poměry a zdroje; obyvatelstvo: základní geografické, demografické a hospodářské charakteristiky, sídelní poměry; rozmístění hospodářských aktivit, sektorová a odvětvová struktura hospodářství; transformační společenské, politické a hospodářské procesy a jejich územní projevy a dopady; hospodářské a politické postavení České republiky v Evropě a ve světě, zapojení do mezinárodní dělby práce a obchodu ?územní jednotky státní správy a samosprávy, krajské členění, kraj místního regionu, přeshraniční spolupráce se sousedními státy v euroregionech
Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
?orientační body, jevy, pomůcky a přístroje; stanoviště, určování hlavních a vedlejších světových stran, pohyb podle mapy a azimutu, odhad vzdáleností a výšek objektů v terénu; jednoduché panoramatické náčrtky krajiny, situační plány, schematické náčrtky pochodové osy, hodnocení přírodních jevů a ukazatelů ?živelní pohromy; opatření, chování a jednání při nebezpečí živelních pohrom v modelových situacích
? jednostranná a oboustranná hřebenovka, slabikové hřebenovky
? s jednopísmenovou nápovědou, bez nápovědy, slabikové roháčky
?kruh s tajenkou ve vnitřním nebo vnějším mezikruží, se středovým písmenem, hvězdovka s volnými cípy, se spojenými cípy
? kruh s tajenkou ve vnitřním nebo vnějším mezikruží, se středovým písmenem, hvězdovka s volnými cípy, se spojenými cípy
?jednoduchá, složitější s pojmovou nebo obrázkovou legendou
? s diferencovanou mírou nápovědy podle úrovně řešitelů
? s diferencovanou mírou nápovědy podle úrovně řešitelů
? směrovka, hadovka, šnek, středovka, mezerovka, přesmyčka, abecedovka, kris-kros, wordoku, speciální šifra s použitím šifrovacího klíče, tabulky nebo mřížky
? směrovka, hadovka, šnek, středovka, mezerovka, přesmyčka, abecedovka, kris-kros, wordoku, speciální šifra s použitím šifrovacího klíče, tabulky nebo mřížky
? chemie v beletrii, v příhodách z denního života, identifikace chemických látek, neúplný, chybný, doplňovací, zábavný text, chemie ve schématech, slovních hříčkách, aforismech, vtipech apod.)
? stupňovitá návaznost jednotlivých kroků chemických reakcí, laboratorních operací apod.
? experiment, chemické kouzlo založené na změnách chemických látek a jejich vlastností
?časů minulých i současných, založená na znalostech fyzikálních i chemických vlastností látek