ELEKTRONICKÝ PRACOVNÍ VÝKAZ příručka pro uživatele verze: listopad 2009 Aplikace slouží pro časovou evidenci práce na projektech formou vykazování měsíčního souhrnu odpracovaných hodin (timesheet). Elektronická forma pracovního výkazu umožňuje vyplnění údajů o odpracovaných hodinách na projektu pro konkrétní měsíc, osobu a pracovní poměr, a následný export údajů do pracovního výkazu v PDF za měsíc, osobu, pracovní poměr a roli. Aplikace by měla sloužit především jako nástroj usnadňující provádět záznamy o počtu hodin strávených na jednotlivých projektech (popř. činnostech v rámci jednoho projektu) na základě předvyplněných údajů, které jsou k dispozici v EIS Magion a INETu MU (elektronická docházka, personální a mzdový systém). Vzhledem k tomu, že nemá sloužit k archivaci ani zpětné kontrole již vyplněných a odevzdaných výkazů, umožňuje uživatelům kdykoliv se k záznamům vracet, podle potřeby je opravovat nebo doplňovat, tzn., že výkazy nejsou ,,zamykány" a generování timesheetů je možné opakovaně. Aplikace sleduje a upozorňuje na případné konflikty mezi vykázaným počtem pracovních hodin a skutečně vyplacenou mzdou nebo výší úvazku, ponechává však na vůli uživatele, jaký systém zaznamenávání odpracované doby za určité období zvolí, tzn., že mu systém nebude i v případě konfliktu bránit ve vygenerování timesheetu. Jedinými limity, kdy aplikace nedovolí provádět záznamy o odpracované době, jsou dny prokazatelné nepřítomnosti zaměstnance podle evidence docházky (např. nemoc nebo dovolená) a maximální limit 12 hodin práce denně, daný zákoníkem práce. Umístění aplikace: INET MU Věda a výzkum ISEP Projekty Timesheet Výkazy lze v současnosti vytvářet pouze za projekty z programového rámce OP VK. Popis aplikace Po přihlášení do aplikace se nabízí tabulka se zadáním vstupních parametrů. Zde uživatel (pokud je oprávněným pro vyváření pracovního výkazu ­ více viz sekce práva) může vyhledat osobu, pro kterou bude daný pracovní výkaz vytvářet. Implicitně je nastaven přihlášený uživatel. Výběr je možné omezit na zaměstnance nebo studenta. Osoby lze vyhledávat podle UČO nebo příjmení. Vyhledávání příjmení je možné provádět buď zadáním celého příjmení nebo pomocí hvězdičkové konvence. Při použití hvězdičkové konvence je nutné uvést nejméně dva první znaky. Po zmáčknutí tlačítka Hledat se objeví výčet osob, ze kterých je pak možné dohledat konkrétní osobu. Dále ve Vstupních parametrech lze volit měsíc(rok), za který chceme pracovní výkaz vytvořit, a také pracovní poměr, kterého se výkaz týká. Pracovní výkaz lze vytvořit za aktuální měsíc, nebo také zpětně za minulé měsíce. Po volbě osoby, vykazovaného měsíce a pracovního poměru se objeví dole dvě nové záložky ­ Role a Výkaz. Záložka ROLE Na této záložce jsou zobrazeny informace o projektech a rolích vybraného zaměstnance. Záložka je předem vyplněna daty ze mzdového systému. Data je možné editovat, upravovat a také doplňovat. Role lze libovolně přidávat ­ stejně tak jako upravovat úvazek ­ pouze za danou roli ­ nikoliv za celý projekt. Pro přidání role je nutné vyplnit Název role a Úvazek/role a potvrdit. Nově definovaná role se pak objeví ve Výpisu projektů/rolí. Zde ji lze smazat červeným křížkem, editovat a upravit pomocí ikony tužky. V případě, že součet úvazků rolí na daném projektu není roven celkovému úvazku na projektu, aplikace při přechodu na výkaz upozorní na chybu. Po zadání parametrů na záložce Role je možné přejít k vyplňování výkazu na záložku Výkaz. Záložka VÝKAZ Informace o projektech a rolích V sekci Informace o projektech a rolích je znovu uveden přehled projektů a rolí včetně úvazků. Zároveň sekce obsahuje informaci o celkovém počtu vykázaných hodin za projekt/roli (vypočteném na základě zadaného úvazku na roli) a také informaci o tom, kolik hodin již bylo vyplněno. Předvyplněný celkový počet hodin lze libovolně měnit. Zatrhávací políčko Auto při zatržení rozděluje odpracované hodiny automaticky do výkazu. Tato akce rozdělí hodiny jen do zatržítkem označených pracovních dnů ve formuláři pracovního výkazu. Pokud bude zatržítko u některých dnů odstraněno ­ den bude vyjmut z automatického vyplňování. Pokud dojde k vyplnění hodin u některých dnů ručně a poté bude zvoleno automatické vyplnění, hodnoty zadané ručně budou akceptovány, a doplněny budou pouze hodnoty do nevyplněných polí. Do dnů pracovního volna a pracovní nepřítomnosti systém neprovádí žádné automatické vyplňování údajů. Hromadné vložení popisu Tato sekce slouží k zadávání opakujících se popisů činností v rámci zadaného časového intervalu. Po volbě časového rozpětí je nutné vyplnit název popisu činnosti, a systém je po stisku tlačítka Vložit doplní do formuláře. Hromadné vložení popisu funguje pouze pro dny, pro které není zadán nulový počet hodin. V případě více projektů/rolí je nutné požadovanou roli či projekt vybrat v rozbalovacím seznamu vedle definice časového intervalu. Kalendář docházky Měsíční kalendář docházky obsahuje aktuální hodnoty docházky převzaté ze mzdového systému a hodnoty docházky z již uloženého výkazu. V případě rozdílu hodnot je uživateli nabídnuto převzetí aktuálních hodnot ze mzdového systému a úprava timesheetu. Výkaz Formulář pracovního výkazu je možné vyplnit vykazovanými hodinami automaticky nebo manuálně. Automatické vyplnění bylo popsáno v sekci Informace o projektech a rolích. Při otevření nového výkazu jsou pro úpravy zatrženy všechny pracovní dny a je možné ihned manuálně zadávat vykazované hodiny. Při odtržení se manuální zadávání hodin znepřístupní, a příslušné pole je nachystáno pro vyplnění hodin automatickým výpočtem. Při manuálním zadávání hodin se automaticky přepočítávají hodiny v sekci Informace o projektech a rolích a je vidět, kolik hodin je ještě třeba vykázat. Pokud bude uživatel chtít generovat výkaz, který vykázanými hodinami nesouhlasí s hodnotami z mzdového systému, aplikace jej upozorní na nesoulad v hodnotách. Stejně tak aplikace při generování výkazu upozorní na překročení denního limitu odpracovaných hodin (12) ­ v tomto případě PDF výkaz nebude vygenerován a je třeba hodnoty ve formuláři opravit ­ budou zvýrazněny červeně. V případě, že pro vykazovaný měsíc ještě nejsou spočteny mzdy, bude uživatel upozorněn a případný vygenerovaný PDF výkaz bude znehodnocen vodotiskem. Při kombinaci manuálního zadávání a automatického vyplňování systém přepočítává při každém kroku počet hodin. Popis činnosti v projektu lze zadávat jak automaticky (viz sekce Hromadné vložení popisu), tak manuálně ­ vpisováním do jednotlivých polí vztahujících se k danému dni, roli, případně k projektu. Na konci formuláře se nachází tlačítko Uložit, které umožňuje formulář ukládat. Pokud je tedy aplikace uzavřena a pak bude pracovní výkaz znovu otevřen, systém si bude pamatovat hodnoty, které byly zadány při uložení. Tlačítko Uložit a generovat PDF ukládá aktuální data zadaná v pracovním výkazu a zároveň vygeneruje PDF soubor s výkazem. Uživatel má volbu generovat jak barevný tak černobílý pracovní výkaz ­ v rozbalovací nabídce. Práva Pracovní výkaz mohou vytvářet zaměstnanci MU, jejichž mzda je financována /spolufinancována ze zakázek přiřazených k projektům, dále řešitelé projektů, administrátoři projektů, personální referenti HS příslušného projektu a osoby, jimž řešitel přidělil právo zápisu v záznamu projektu v systému ISEP. Údaje o řešiteli, administrátorovi a dalších osobách vázaných k projektu jsou zadávány v ISEPu v Editoru realizovaných projektů na záložkách Lidé resp. Práva. Osobu řešitele projektu mohou zadávat a měnit pouze referenti VaV HS příslušného k projektu. Administrátora projektu zadávají referenti VaV nebo řešitel projektu (záložka Lidé). Další delegované osoby zadává řešitel na záložce Práva.