Kvalita veterinárního vzdělávání v Evropě (prof. Večerek, Telč, 5.5. 2017) 1. Potřeba regulace kvality veterinárního vzdělávání v Evropě Nutnost udržet potřebnou úroveň veterinárního vzdělávání ve všech státech EC (v souvislosti s vytvářením společného trhu – 1967) Integrace evropských států - vznik tří společenství Evropské společenství uhlí a oceli (ECSC 1951) Evropské společenství uhlí a oceli (EUROATOM 1957) Evropské hospodářské společenství (EEC 1957) - vznik společných orgánů Evropská společenství (EC 1967) - prohlášení o vybudování společného trhu (volný pohyb zboží, služeb, osob a kapitálu 1969) - vzájemná uznatelnost diplomů (obecně) - u vybraných oborů (5) ovlivňující veřejné zdraví nutnost udržení potřebné úrovně vzdělávání ve státech EC 2. Regulace vet. vzdělávání předpisy EC (EEC) stanovující požadavky na kvalitu vzdělávání Stanovení minimálních požadavků na veterinární vzdělávání (rozsah, obsah) - 1978 Směrnice č. 78/1027/EEC = obsahovala minimální požadavky na rozsah a obsah VŠ veterinárního studia Směrnice č. 78/1026/EEC = obsahovala podmínky uznávání VŠ veterinárních diplomů Rozhodnutí Rady 78/1028/EEC = obsahovalo zřízení Poradního výboru pro veterinární vzdělávání v rámci Komise ES (posláním bylo vypracovat společné standardy pro veterinární vzdělávání zemí ES) 3. Systém hodnocení kvality vet. vzdělávání Vznik systému hodnocení kvality vet. vzdělávání (evropský evaluační systém vet. vzdělávání 1986) - cíl : sjednotit úroveň vet. vzdělávacích institucí na plnění standardů ve směrnici 78/1027/EEC - řízení : Poradní výbor pro vet. vzděl. Komise ES - ověření : pilotní studie na 10 veterinárních VŠ (1986 – 1989) - dopracování : vypracování požadavků na veterinární vzdělávání - zahájení činnosti : hodnocení kvality (evaluací) vet. VŠ v Evropě (1992) - průběh : I. cyklus (1992 – 1999) 4. Cyklus I. - hodnocení kvality vet. vzdělávání Skutečná realizace hodnocení kvality organizací EAEVE (1992 – 1999) Evropská komise (1992 – 1993) - EK konstatovala, že se jedná o ojedinělý systém, jehož provozování přesahuje možnosti EK) EAEVE (European Asociation of Establishments for Veterinary Education) - vznik EAEVE (1988) s cílem rozvíjet vet. vzdělávání - převzetí (1994) provádění hodnocení kvality veterinárních VŠ od EK s cílem sjednotit úroveň vet. vzdělávacích institucí na plnění standardů ve směrnici 78/1027/EEC - zřízení Vzdělávací komise EAEVE pro realizaci hodnocení kvality - pokračování v prověřování kvality vet. VŠ v Evropě 5. Cyklus II. - hodnocení kvality vet. vzděl. (2000 – 2010) Vytvoření seznamu pozitivně hodnocených vet. VŠ realizace hodnocení kvality - činnost EAEVE bez vlivu poradního výboru EK (v roce 2000 dohodnuto, že hodnocení kvality vet. vzdělávání bude EAEVE uskutečňovat samostatně bez EK) - vytvoření seznamu pozitivně hodnocených vet. VŠ - vypracování nových standardů pro hodnocení kvality veterinárního vzdělávání (2000) - II. cyklus hodnocení kvality vet. VŠ (od 2000) - směrnice 2005/36/EC o uznávání kvalifikací = obsahuje obecná ustanovení pro obory VŠ a výjimečnou regulaci pro 5 oborů (zrušila předchozí veterinární směrnice EC a zapracovala je do svého obsahu) 6. cyklus III. - hodnocení kvality vet. vzdělávání Spolupráce s jinými institucemi pro kvalitu VŠ realizace hodnocení kvality - zapracování požadavků kvality směrnice Europeans Standards and Guidelines for Quality Assurance in Higher Education (ESG) z roku 2004, do systému hodnocení kvality vet. vzdělávání (úprava standardů pro hodnocení kvality veterinárního vzdělávání) - III. cyklus hodnocení kvality vet. VŠ (od 2011) 7. Evropský systém hodnocení kvality veterinárního vzdělávání 1. Standardy pro veterinární vzdělávání 2. Vypracovávání sebehodnotící zprávy institucí 3. Posouzení instituce na místě komisí expertů 4. Vytvoření hodnotící zprávy komisí expertů 5. Rozhodnutí o úrovni naplňování požadavků kvality 6. Umístění instituce na seznam pozitivně hodnocených vet. VŠ 8. Standardy pro veterinární vzdělávání rozčleněny do oblastí (skupin) - zahrnují celou činnost instituce (vzdělávací, tvůrčí, odbornou i související) pro požadavky jsou určeny - indikátory slovní i numerické (pro každou oblast) - počet indikátorů omezen důležitost indikátoru vymezena - zásadní – jejich nesplnění je nedostatkem kategorie I - ostatní – jejich nesplnění je posuzováno v kontextu s ostatními podmínkami na inst. určeny limity pro numerické indikátory (min. a max.) určeno výpočtem z předchozích let od pozitivně posouzených institucí Příklady standardů standardní doba studia = 5 a více let struktura studijního programu = skupiny předmětů a poměry mezi nimi (základní max. 5 %, chovu max. 10 %, preklinické max. 25 %, klinické min. 40%, hygieny potravin min. 10%, profesní max. 3%) předměty = vyjmenované předměty (profilové) pro každou skupinu předmětů způsob výuky = praktická výuka (poměr praktické/teoretické = min. 0,58) = klinická výuka (poměr praktické neklinické/praktické klinické = max. 1,95) pracovníci = min. počet akademických pracovníků (přepočtený) = 80 = min. počet vet. lékařů (přepočtený) = 70% Příklady standardů stavební, provozní a přístrojové zajištění = (kapacita) klinické provozy s dostupností vet. péče 24 hod. ambulance hospitalizace operační sály izolační stáje mobilní klinika diagnostické laboratoře porážka jatečných zvířat pitevny technologické dílny provozy chovu zvířat (skot, prasata, drůbež, aj.) Příklady standardů materiálové a jiné zajištění = (kapacita) poměr pacientů koní/počet absolventů (2,6) poměr pacientů skotu a prasat/počet absolventů (1,0) poměr pacientů psů a koček/počet absolventů (30) poměr pacientů pet/počet absolventů (14) poměr pacientů drůbež a král./počet absolventů (0,5) poměr kadaverů koní a pot.zv/počet absolventů (1,0) poměr kadaverů psů a koček/počet absolventů (1,5) poměr kadaverů pet/počet absolventů (0,5) poměr kadaverů drůb. a král./počet absolventů (0,5) 9. Vypracovávání sebehodnotící zprávy institucí kapitoly : 1. poslání instituce 2. organizace (včetně schématu) 3. financování 4. studijní program 5. výuka a její kvalita 6. prostorové a přístrojové vybavení 7. zvířata pro výuku a další materiál pro výuku 8. knihovna a informační zázemí 9. přijímání uchazečů ke studiu a zápis ke studiu 10. akademičtí pracovníci a personál 11. postgraduální vzdělávání 12. celoživotní vzdělávání 13. výzkum pro každou kapitolu - popis stavu - zhodnocení - návrhy na zlepšení Poslání instituce Organizace univerzity Financování Studijní program Výuka a její kvalita – přednášky, cvičení Výuka a její kvalita - pitvy Výuka a její kvalita – hygiena potravin Prostorové a přístrojové vybavení Prostorové a přístrojové vybavení Zvířata pro výuku a další materiál Zvířata pro výuku a další materiál Zvířata pro výuku a další materiál Zvířata pro výuku a další materiál Zvířata pro výuku a další materiál Zvířata pro výuku a další materiál Knihovna a informační zázemí Přijímání uchazečů, studenti Přijímání uchazečů, studenti Postgraduální vzdělávání Postgraduální vzdělávání Celoživotní vzdělávání Výzkum Ostatní pro každou kapitolu určeno v požadavcích na sebehodnotící zprávu : - co musí obsahovat za informace - zodpovězení konkrétních dotazů - uvádět požadované hodnoty a poměry hodnot (vymezeno jednoznačně tak, aby všechny instituce počítaly stejným způsobem a uváděly srovnatelné údaje) - vhodné doplnit fotografiemi dokumentujícími stav na instituci - rozsah zpravidla okolo 100 stran 10. Posouzení instituce na místě komisí expertů experti : (objektivnost) stanoveni z databáze expertů (bez vazby na instituci) proškoleni - experti v oblasti (podle svého zaměření) - postup hodnocení kvality podle standardů EAEVE - vystupování při kontrole (nepodávání rukou) - týmová spolupráce expertů počet : 5 a více složení : vedoucí týmu + experti na jednotlivé oblasti vzdělávání + student Tým mezinárodních expertů z roku 1995 program : (standardizovaný) setkání s vedením instituce kontrola dodaných dokumentů a vyžádání dalších prohlídka celé instituce (podle organizačního schématu a podle hodnocených oblastí) s cílem ověřit pravdivost údajů v sebehodnotící zprávě (prostory, vybavení, zvířata, materiál, provoz aj.) setkání s učiteli, studenty, DSP, celoživotní vzdělávání, výzkumnými pracovníky, absolventy, představiteli praxe otevřená návštěvní hodina pro kohokoli žádost o doplnění o další dokumenty a informace (např. zápisy z VR, SR, AS) večerní společenská jednání vypracovávání draftu zprávy 11. Vytvoření hodnotící zprávy komisí expertů (Report on the visit to veterinary university) obsah : - popisuje stav instituce v oblasti kvality vzdělávání (vždy pro danou oblast) - dává doporučení ke zlepšení kvality (do příštího hodnocení) - vymezuje jednoznačně zásadní nedostatky (tzv. Deficiencies category I) projednání : - výsledek ihned oznámen na shromáždění celé instituce - vypracování draftu zprávy písemně - instituce se vyjadřuje, zda-li nejsou ve zprávě věcné chyby - vypracování konečného znění zprávy 12. Rozhodnutí o úrovni naplňování požadavků kvality Projednání Zprávy expertů s vedením univerzity (Brusel/Vídeň) Projednání výsledku zprávy na EAEVE (komise pro hodnocení kvality vet. institucí) - rozhodnutí o naplňování požadavků kvality a vymezení případných nedostatků kategorie I. Vydání rozhodnutí a zařazení instituce do kategorie splňuje (bez nedostatků) – status na 8 let splňuje s podmínkou (1 nedostatek, který lze odstranit do 2 let, pak kontrola) nesplňuje (2 a více nedostatků) – status na 8 let Možnost odvolání proti rozhodnutí 13. Umístění instituce na seznam pozitivně hodnocených vet. VŠ (List of Evaluated and Approved Institutions by EAEVE – od roku 2001) Seznam úspěšných institucí při hodnocení kvality veterinárního vzdělávání 100 veterinárních institucí v Evropě ½ na seznamu úspěšných v hodnocení praktický dopad : mobility při vzdělávání, spolupráce při výzkumu vyšší úrovně pouze mezi těmi, co jsou na seznamu Děkuji za pozornost