Masarykova univerzita na cestě k fungujícímu systému zajišťování kvality 1 Hodnocení kvality vysokých škol Telč, 10. května 2018 ▪ Systém vnitřního zajišťování a hodnocení kvality na Masarykově univerzitě průběžně budován déle než jedno desetiletí, uplynulé dva roky přinesly významný předěl ▪ Dlouhodobé směřování univerzity v oblasti zajišťování kvality se podařilo propojit s novými nástroji zakotvenými novelou zákona o vysokých školách ▪ Existující a nové mechanismy se zejména v posledním roce daří postupně integrovat do vnitřně provázaného 2 Zajišťování kvality: od teorie k praxi ▪ V roce 2017 vytvořeny, schváleny a registrovány nové vnitřní předpisy vymezující pravidla a postupy zajišťování kvality uvnitř univerzity – detailní zejména pro oblast studijních programů. ▪ Začala fungovat Rada pro vnitřní hodnocení ▪ Významně posíleny personální kapacity v oblasti zajišťování kvality na rektorátu a fakultách (významná podpora OP VVV a CRP) 3 Nový rámec zajišťování kvality na Masarykově univerzitě ▪ Na všech 9 fakultách Masarykovy univerzity proběhly diskuze o nové podobě studijní nabídky ▪ Na jaře 2018 procházejí všechny fakulty MU přeměnami existujících Bc. a Mgr. studijních oborů na studijní programy – ostrý test nového systému hodnocení a schvalování studijních programů s využitím externích hodnotitelů a RVH ▪ Na základě aktuálních údajů dojde ke snížení počtu studijních programů na MU cca o čtvrtinu ve srovnání s počtem existujících oborů ▪ Fakulty vytvářejí podmínky pro nové modely průchodu studiem (sdružené studium, specializace), rozšiřuje se prostor mezifakultní spolupráce 4 Praktické dopady: nová podoba studijní nabídky ▪ V prosinci 2017 Masarykova univerzita podala žádost o institucionální akreditaci pro 23 oblastí vzdělávání pro univerzitu bylo zpracování žádosti první zkušeností svého druhu ▪ Příprava žádosti ukázala, že v MU za uplynulých cca 5 let významně posílila prvky zajišťování a podpory akademické kvality, které často navazují na praxi obvyklou na západních univerzitách ▪ Velkým úkolem zůstává všechny tyto prvky propojit a učinit je samozřejmou součástí institucionálního prostředí a sdílené „kultury kvality“ na všech úrovních 5 Žádost o institucionální akreditaci: první příležitost k ohlédnutí ▪ Koncept zajišťování kvality vzdělávací činnosti jako průběžně rozvíjené diskuze klíčových aktérů může být narušován souběhem administrativně náročných agend na úrovni základních součástí (katedry, ústavy) ▪ Všudypřítomné riziko formalismu zvyšuje aktuální časový tlak – k řadě otázek se bude nutné vrátit ve větším klidu v rámci pravidelného hodnocení ▪ Není zřejmé, kolik skutečné autonomie je stát univerzitám dlouhodobě ochoten svěřit 6 Výzvy a rizika Děkuji Vám za pozornost! Mikuláš Bek rektor Masarykovy univerzity 7