Univerzita Karlova Projekt CRP 18+ Implementace standardů pro zajišťování kvality vzdělávací činnosti pro různé formy studia do akreditačního procesu a systému zajišťování kvality na jednotlivých VŠ HKVŠ,Telč 2023 Univerzita Karlova Kontext řešení projektu • 24 zapojených veřejných vysokých škol • Navázání na řešení projektu v roce 2021 • definice terminologie • definice standardů Návrh implementace Univerzita Karlova Terminologie Přímá výuka: Tento užívaný pojem (např. ve vládním nařízení o standardech) zahrnuje jak kontaktní výuku, tak i vzdálenou synchronní výuku. Kontaktní způsob výuky: Vyučující i studující se nacházejí ve stejný čas na stejném místě (učebně, laboratoři…) Vzdálený synchronní způsob výuky: Vyučující i studující se účastní výuky ve stejný čas, ale nejsou na stejném místě (s využitím nástrojů informačních a komunikačních technologií). Samostudium: Asynchronní způsob výuky (řízené samostudium): Uskutečňuje se prostřednictvím studijních opor a aktivního tutoringu. Samostudium zahrnuje např. četbu zdrojů, skript, knih, článků, sledování záznamů přednášek. Samostudium je realizováno bez aktivní účasti ze strany vyučujícího. Samostudium je nedílnou součástí všech forem studia a je vždy zohledněno při určení kvantitativní míry zátěže studenta a jeho práce ve vztahu k určení kreditové hodnoty daného studijního předmětu. Univerzita Karlova Standardy (2021) Nejvíce preferovaný návrh znění standardu (pro 71 %) V bakalářských a magisterských studijních programech v prezenční formě studia se přímá výuka realizuje kontaktním způsobem, ve zdůvodněných případech může být nahrazena vzdáleným synchronním způsobem (odůvodněné případy jsou určeny vnitřním předpisem VŠ). Prezenční forma studia Přímá výuka Kontaktní výuka Vzdálená synchronní výuka Univerzita Karlova Standardy (2021) Nejvíce preferovaný návrh znění standardu (pro 87 %) V bakalářských a magisterských studijních programech v distanční formě studia se výuka realizuje především prostřednictvím asynchronního způsobu výuky na základě připravených studijních opor. Rozsah asynchronního způsobu výuky a rozsah případného vzdáleného synchronního a kontaktního způsobu výuky je určen při akreditaci studijního programu. Distanční forma studia Asynchronní výuka Přímá výuka Kontaktní výuka Vzdálená synchronní výuka Univerzita Karlova Standardy (2021) Nejvíce preferovaný návrh znění standardu (pro 61 %) V bakalářských a magisterských studijních programech v kombinované formě studia se výuka realizuje formou přímé výuky (kontaktním nebo vzdáleným synchronním způsobem výuky), a asynchronního způsobu výuky. Podíl kontaktní výuky a vzdálené synchronní výuky za semestr je určen při akreditaci studijního programu. Studijní programy obsahují alespoň 80 vyučovacích hodin přímé výuky za semestr, s výjimkou posledního semestru studia, věnovaného především zpracování kvalifikační práce. Kombinovaná forma studia Přímá výuka (min 80 hodin) Kontaktní výuka Vzdálená synchronní výuka Asynchronní výuka Univerzita Karlova Standardy (doplněné) Prezenční forma V bakalářských a magisterských studijních programech v prezenční formě studia se přímá výuka realizuje kontaktním způsobem, ve zdůvodněných případech může být nahrazena vzdáleným synchronním způsobem (odůvodněné případy jsou určeny vnitřním předpisem VŠ). Podíl kontaktní výuky a vzdálené synchronní výuky je určen při akreditaci studijního programu. Vedle toho je možnou součástí prezenční formy asynchronní způsob výuky (řízené samostudium), který však nenahrazuje přímou výuku. Nedílnou součástí prezenční formy studia je samostudium. Univerzita Karlova Standardy (doplněné) Kombinovaná forma V bakalářských a magisterských studijních programech v kombinované formě studia se výuka realizuje formou přímé výuky (kontaktním nebo ve zdůvodněných případech – vzdáleným synchronním způsobem výuky – odůvodněné případy jsou určeny vnitřním předpisem VŠ), a asynchronním způsobem výuky (řízeného samostudia) Podíl kontaktní výuky a vzdálené synchronní výuky je určen akreditací studijního programu. Studijní programy obsahují alespoň 80 vyučovacích hodin přímé výuky za semestr, s výjimkou posledního semestru studia, věnovaného především zpracování kvalifikační práce. Nedílnou součástí kombinované formy studia je další samostudium. Univerzita Karlova Standardy doplněné Distanční forma V bakalářských a magisterských studijních programech v distanční formě studia se výuka realizuje především prostřednictvím asynchronního způsobu výuky (řízeného samostudia) na základě připravených studijních opor. Rozsah asynchronního způsobu výuky a samostudia a rozsah případného vzdáleného synchronního a kontaktního způsobu výuky je určen při akreditaci studijního programu. Nedílnou součástí distanční formy studia je samostudium. Univerzita Karlova Forma studia: prezenční/kombinované/distanční Způsob výuky Počet hodin výuky realizovaných danou formou Zabezpečení výuky Zdůvodnění využití uvedených způsobů výuky Přímá výuka Kontaktní výuka Předpokládaný počet hodin Vzdálená synchronní výuka Předpokládaný počet hodin Stačí jen na úrovni SP Nutno vždy popsat Přímá výuka celkem Samostudium Asynchronní výuka (řízené samostudium) Předpokládaný počet hodin Stačí jen na úrovni SP Nutno vždy popsat Samostudium Předpokládaný počet hodin Samostudium celkem Studijní zátěž v hodinách CELKEM (koresponduje s počtem kreditů dle ECTS) Univerzita Karlova Rovina národní legislativy Rovina implementace 1. Rovina národní legislativy: terminologie a standardy Předmět implementace 1.1Terminologie a standardy pro jednotlivé formy studia Způsob implementace Zákon o vysokých školách (drobná úprava terminologie) Nařízení vlády č. 274/2016 nebo Metodický standard NAÚ (zapracování terminologie a standardů) Univerzita Karlova Rovina implementace 2. Institucionální rovina: Nastavení institucionálního zázemí a vnitřních předpisů Předmět implementace 2.1 Strategický plán a vize 2.2 Obecné přístupové, technické a prezentační standardy Způsob implementace strategický záměr, plán či obdobný dokument instituce odpovídající vnitřní předpis či interní norma vysoké školy Institucionální rovina Univerzita Karlova Rovina implementace 3. Rovina studijního programu a předmětu: Aplikace standardů při akreditační přípravě Předmět implementace 3.1 Nastavení standardů 3.2 Doplnění akreditačních formulářů Způsob implementace odpovídající vnitřní předpis nebo interní norma pokrývající standardy studijních programů akreditační formuláře a odpovídající metodiky, případně interní norma či vnitřní předpis, který obsah akreditačních formulářů upravuje Rovina studijního předmětu/programu Univerzita Karlova Rovina uskutečňování Rovina implementace 4. Rovina uskutečňování: Vyhodnocení realizace Předmět implementace 4.1 Informace dostupné studujícím 4.2 Zpětná vazba od studujících 4.3Vyhodnocení v rámci hodnocení studijního programu Způsob implementace studijní a zkušební řád vysoké školy či obdobný vnitřní předpis/interní norma pravidla systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality, dále vnitřní předpisy či opatření ošetřující realizace univerzitních a fakultních šetření mezi studujícími pravidla systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality či obdobný vnitřní předpis/interní norma Univerzita KarlovaUniverzita Karlova