1 Psychologické modely chování a úspora energie v domácnosti Jan Urban Centrum pro otázky životního prostředí, Univerzita Karlova v Praze Letní škola Katedry environmentálních studií a Katedry mezinárodních vztahů a evropských studií) V Ý H L E D Y Č E S K É E N E R G E T I K Y: S O L Á R Y Č I CH L A D I C Í V Ě Ž N A O B Z O R U FSS MU, 6. září 2013 2 Faktory spotřeby energie Mikroúroveň – motivace (teorie plánovaného chování) (Ajzen, 1991; Fishbein a Ajzen 2010) Makroúroveň (TEDIC faktory) (Abrahamse et al., 2005) ● Technologický vývoj (např. energeticky úsporné spotřebiče) ● Ekonomický růst (růst příjmu domácností) ● Demografické faktory (stárnutí populace, životní cyklus, struktura domácnosti) ● Institucionální faktory (vládní politiky) ● Kulturní trendy (emancipace, mobilita žen, práce z domova) 3 Model motivace (teorie plánovaného chování) 4 Účinnost nástrojů využívající psychologické principy ● většina kampaní – je ad hoc – nevycházejí z teorie – není rigorózně hodnocena jejich účinnost (viz např. dotace) ● vycházím z metaanalýzy experimentálních studií Osbaldiston et al. (2012) – doplněno o další experimentální a observační studie 5 Typologie nástrojů 1) Nástroje usnadňující chování 2) Připomínky (promts) 3) Odůvodnění (justifications) 4) Návody (instructions) 5) Odměny 6) Sociální modelování 7) Manipulace sociální norem 8) Kognitivní disonance 9) Zpětná vazba 10) Závazek 11) Stanovování cílů 6 1. Nástroje, které chování usnadňují ● primárně mění situační podmínky (příležitosti) a sekundárně také představy o chování ● příklady: domácnosti obdrží úsporné sprchové hlavice, zateplení na klíč, podpora zateplení apod. ● tyto nástroje často povedou ke zvýšení indukce spotřeby 7 Příklad ● Hutton and McNeill (1981) ● Low Cost/No Cost program na úsporu energie (US Dept. of Energy) ● poslali do 4,5 mil. domácností úspornou sprchovou hlavici (a informační brožurku o tom, jak spořit energii v domácnostech) ● program byl vyhodnocen prostřednictvím telefonního šetření (kontrolní a (kvazi-)experimentální skupina ● výsledek – experimentální skupina častěji aplikovala návody na šetření energie – ti, kteří instalovali hlavici častěji aplikovali návody na šetření energie než ostatní – dopady na spotřebu energie nebyly monitorovány 8 Zaměření nástroje Účinnost nástroje Úspory energií ve veřejných budovách vysoká Každodenní úspory energie v domácnosti neznámá Energetická účinnost v domácnosti velmi malá Úspory pohonných hmot vysoká Nástroje usnadňující chování 9 Připomínky (prompts) ● připomínky, které nemají informační povahu ● zaměřují se na to, kdy provádět úsporné aktivity ● „Až budeš odcházet, nezapomeň zhasnout!“ ● připomínky ovlivňují představy a implementační záměr 10 Příklad ● Luyben (1980) ● malý experiment (pre-post) ● profesoři na univerzitě v USA dostali dopis od zaměstnance fakulty – potřeba šetřit energii – světla často nechávána po vyučování zapnuta – profesor má některé poslední hodiny – žádost o spolupráci při zhasínání světel + skupina B – vylepený plakát u vypínačů ● výsledky – pouze dopis: zhasínání 70% → 76% – dopis + plakát: zhasínání 67% → 80% 11 Zaměření nástroje Účinnost nástroje Úspory energií ve veřejných budovách vysoká Každodenní úspory energie v domácnosti žádná Energetická účinnost v domácnosti velmi malá Úspory pohonných hmot vysoká Připomínky (prompts) 12 Odůvodnění (justifications) ● důvody, proč dané jednání vykonávat ● např. informace o tom, kolik energie by se mohlo uspořit ● ovlivňují zejména představy, jejich hodnocení a skrze ně postoje 13 Příklad ● Luyben (1982) ● hodnocení dopadu projevu prezidenta Cartera, který žádal Američany o snížení nastavení termostatu (energetická krize) ● výsledek – kampaň neměla vliv na nastavení termostatu – kampaň neměla vliv na znalosti 14 Zaměření nástroje Účinnost nástroje Úspory energií ve veřejných budovách vysoká Každodenní úspory energie v domácnosti malá Energetická účinnost v domácnosti malá Úspory pohonných hmot neznámá Odůvodnění (justifications) 15 Návody (instructions) ● informace o tom, jak provádět úsporné chování (procedurální informace) ● např. „Zatáhněte závěsy, odrazí světlo, v místnosti bude chladněji.“ ● ovlivňují zejména schopnosti, ale také představy o chování (možnost korigovat nesprávné představy) 16 Příklad ● Staats et al. (2000) ● 384 kanceláří ● informační brožurka (opakované intervence + zpětná vazba) – nepřikrývat topení – nastavit termostaty na všech topeních na stejnou úroveň ● výsledky – dlouhodobá změna chování – 6% úspory energie 17 Zaměření nástroje Účinnost nástroje Úspory energií ve veřejných budovách malá Každodenní úspory energie v domácnosti malá Energetická účinnost v domácnosti neznámá Úspory pohonných hmot velmi vysoká Návody (instructions) 18 Odměny ● různé typy odměn (kupóny, slevy, jízdenky na autobus, dárkové kupóny ceny apod.) ● mění hodnocení chování a tak i postoje k chování a mění také situační podmínky (možnosti) 19 Příklad ● Slavin et al. (1981) ● pre-post design ● domy se společným měřičem energie ● 2 studie, několik činžáků: – A) obdrží vše, co ušetří: úspory 1,7% - 11,2% energie – B) obdrží 50% co uspoří + bonus $5, když uspoří více než 10%: 6,9% - 9,5% úspor – na výsledek mělo vliv to: ● jestli spolu lidé v domě hovořili ● jestli měli pocit, že ostatní budou také spořit 20 Zaměření nástroje Účinnost nástroje Úspory energií ve veřejných budovách neznámá Každodenní úspory energie v domácnosti střední Energetická účinnost v domácnosti neznámá Úspory pohonných hmot střední Odměny 21 Sociální modelování ● vychází z teorie sociálního učení (Bandura, 1977) ● učení prostřednictvím příkladů + sociálním kontextu – živý model, verbální instrukce, symbolický model – srozumitelné, relevantní, smysluplné, mají pozitivní výsledek – diskuse, semináře... ● ovlivňují celou řadu faktorů: postoje, sociální normy, schopnosti 22 Příklad ● Winett et al. (1985) ● kvazi-experiment ● program v kabelové televizi zaměřený na různá opatření na úsporu energie v domácnosti ● zaměření programu – střední třída, vlastníci domů ● výsledky – experimentální skupina ušetřila 10% energie – u experimentální skupiny se významně zvýšily znalosti o možnosti spoření energie v domácnosti 23 Zaměření nástroje Účinnost nástroje Úspory energií ve veřejných budovách střední Každodenní úspory energie v domácnosti vysoká Energetická účinnost v domácnosti neznámá Úspory pohonných hmot neznámá Sociální modelování 24 Manipulace sociálních norem ● cílem není člověka něco naučit, ale změnit jeho vnímání sociálních norem ● sociální normy jsou významnými faktory chování – injunktivní s.n. - co ostatní chtějí, abych dělal – deskriptivní s.n. - co ostatní dělají 25 Příklad ● Goldstein et al. 2008 ● field experiment ● používání ručníku v hotelu ● design: – pre-post – 5 skupin: ● standardní (enviro) ● hosté hotelu ● tento pokoj ● občané ● muži a ženy 26 Příklad 27 Zaměření nástroje Účinnost nástroje Úspory energií ve veřejných budovách vysoká Každodenní úspory energie v domácnosti vysoká Energetická účinnost v domácnosti neznámá Úspory pohonných hmot neznámá Manipulace sociálních norem 28 Kognitivní disonance ● teorie kognitivní disonance (Festinger, 1956) ● konflikt mezi kognicemi (myšlenky, představy, hodnoty, emocionální reakce) vytváří stav nelibosti – kognitivní disonanci ● lidé se vyhýbají kognitivní disonanci – mění své kognice aby byly v souladu ● teorie k.d. je jednou z nejsilnějších teorií v sociální psychologii – podobnost s mechanismem „foot in the door“ – řada aplikací v environmentální oblasti (změna postojů a chování) ● snaha využít existující představy, postoje a chování ke změně jiných představ, postojů a chování 29 Příklad ● Katzev a Johnson (1984) ● „foot in the door“ technika ● field experiment (exper.-kontrol.) ● design: ● A) vyplnění dotazníku ● B) podepsat závazek že ušetří 15% energie ● C) vyplnění dotazníku + podepsat závazek že ušetří 15% energie ● D) vyplnění dotazníku + podepsat závazek že ušetří 15% energie + peněžní pobídka ● E) nic (kontrolní skupina ● výsledek: – skupiny B-D ušetřily více energie než skupiny A a E 30 Zaměření nástroje Účinnost nástroje Úspory energií ve veřejných budovách neznámá Každodenní úspory energie v domácnosti střední Energetická účinnost v domácnosti neznámá Úspory pohonných hmot neznámá Kognitivní disonance 31 Zpětná vazba ● informace o tom, jak bylo úsporné chování realizováno v minulosti (info o mé spotřebě, info o spotřebě ostatních) ● vč. pravidelných vyúčtování a faktur za energie ● ovlivňuje zejména představy o chování, resp. normativní představy 32 Příklad ● Siero et al. (1996) ● kvazi-experiment ● 2 skupiny dělníků ● design pre-post ● skupina 1: závazek + zpětná vazba (vlastní skupina) → úsporné chová ● skupina 2: závazek kolik ušetří + zpětná vazba (vlastní skupina + druhá skupina) → ještě více úsporného chování než skupina 1 33 Zaměření nástroje Účinnost nástroje Úspory energií ve veřejných budovách střední Každodenní úspory energie v domácnosti střední Energetická účinnost v domácnosti neznámá Úspory pohonných hmot velmi vysoká Zpětná vazba 34 Závazek ● účastníci jsou požádáni, aby udělali soukromý nebo veřejný, psaný nebo verbální závazek, že budou spořit energii ● podpis „závazkové listiny“ ● využívá principu kognitivní disonance (změna představ a postojů) a tlaku sociálních norem 35 Příklad ● Pallak and Cummings (1976) ● úspory plynu a elektrické energie v domácnostech ● 2 kvazi-experimenty (elektřina a plyn) ● design: pre-post-kontrolní – 1) soukromý závazek + zpětná vazba – 2) veřejný závazek + zpětná vazba ● výsledek: – u skupiny 2 rostla spotřeba pomaleji než u skupiny 1 – efekt byl patrný i po 6 měsících 36 Zaměření nástroje Účinnost nástroje Úspory energií ve veřejných budovách neznámá Každodenní úspory energie v domácnosti vysoká Energetická účinnost v domácnosti neznámá Úspory pohonných hmot velmi vysoká Závazek 37 Stanovování cílů ● stanovení cíle (výše úspor) ● často v kombinaci (závazek, zpětná vazba) ● kombinace efektů (sociální normy, postoje, vnímaná obtížnost, kognitivní disonance) 38 Příklad ● Becker (1978) ● experiment ● domácnosti dostanou cíl ušetřit energii ● design: random. 2 (2% vs. 20%) x 2 (nic vs. zpětná vazba) + kontrolní skupina ● výsledek – jedině skupina 20%+zpětná vazba ušetřila více energie (15%) než kontrolní skupina 39 Zaměření nástroje Účinnost nástroje Úspory energií ve veřejných budovách neznámá Každodenní úspory energie v domácnosti vysoká Energetická účinnost v domácnosti neznámá Úspory pohonných hmot vysoká Stanovování cílů 40 Shrnutí – jakou strategii zvolit? ● měli bychom vědět, jaké faktory spotřeby chceme ovlivnit – musíme vědět, že tyto faktory spotřebu v daném kontextu skutečně ovlivňují ● podle toho zvolit strategií ● strategie kombinovat ● strategie pokud možno personalizovat ● pre-testovat (pilotní studie) ● monitorování kampaně – ideálně sledovat, jak se mění motivační faktory (budeme vědět, co a proč se stalo) – vyhodnotit účinnost kampaně