PŘÍPADOVÉ STUDIE Anotace : Problematika tvorby případových studií z hlediska pedagogického přístupu a z hlediska praktického použití pro podnikový management, Charakteristika tvorby případových studií, dimenze a typy případových studií, Klíčová slova : Teoretické přístupy k tvorbě případových studií, metodika výběru podniků, dimenze případových studií, typy případových studií Případové studie – teoretické přístupy * tvorba podnikatelských záměrů, finančně - ekonomických plánů, management založení podnikání, vytvoření konkrétní představy formou případové studie * Entrepreneurship Education ( vzdělávání podnikatelů) by měly být univerzitou zprostředkovány. ( Klandt/Heil , 2001). * Dimenze případových studií ( Kaiser a Kaminski ) · Cílové dimenze · Sociální dimenze · Obchodní dimenze · Časová dimenze § Z výše uvedených klasifikací vyplývá široké spektrum alternativ jednání při výuce, různé modely výuky a vzdělávání § Modely – konformistické, adaptivní a transformativní – vázanost lze charakterizovat podle vícerých významů jako jsou cíle, učební koncepce, role vyučujícího, role studujících a metody vyučování, metody přenášení získaných vědomostí do praxe, zpětná vazba managementu na teorii § Předávání informací – vědění – systém asymetrický - definice nad obsahem § adaptačně transformační model výuky a vzdělávání - zdůrazňuje resp. vyzvedává vedle kognitivního vývoje zejména sociální a emoční potenciál studujících a podporuje schopnost reflexe, kreativity řešení, nalézání vlastních stanovisek a schopnost kritiky. Stanovení cíle a cílové skupiny případových studií V tvorbě případových studií rozlišujeme čtyři typy případů, jež jsou označovány jako case method (také case study method), case problem method, incident method a stated problem method (Frank, 2002). Case problem method“( metodická problémová případová studie ) je koncipována jako případ nacházení problému. Zakládá se na zjednodušeném, ale přesně zachovávaném popisu charakteru situace, přičemž je problém explicitně pojmenován a definován. V centru pozornosti stojí analýza problému a poznání různých stran problému. Na základě této úvahy lze nalézt zdůvodněné řešení problému. Při „case study method“ ( studijně metodický případ) se jedná o typickou harvardskou metodu koncipovat ji jako rozhodovací případ. Pro ni je podkladem vytvoření co nejkonkrétnější situace a vyžaduje učinění rozhodnutí prostřednictvím zpracovatele případové studie, přičemž se konkrétní problém často ne nutně projevuje, nýbrž musí být rozpoznán, resp. určen. V centru stojí učinění rozhodnutí v rámci vícerých alternativ, přičemž zpravidla není možné žádné jednoznačné řešení problému vyžadujícího řešení. „Stated problem method“ ( problémová metoda ) se nově zaměřuje na analýzu problému. V centru ale stojí méně problémová analýza, jež předchází nalezení řešení, nýbrž mnohem více mají být analyzována a kritizována, resp. vyhodnocena již implementovaná řešení, resp. rozhodnutí, a tím následně vyvíjeny lepší možnosti řešení. Při „incident method“ ( vlastní metoda ) se jedná o způsob případové studie, která sahá po konkrétních událostech, resp. případech. V centru stojí jejich popis, jenž může být též neúplný. K případu se nepodávají žádné další informace. Zpracovatelé / zpracovatelky jsou tudíž žádáni, aby na bázi analýzy problému vytvořili další informace, jež jsou nutné, resp. účelné pro rozhodnutí. Metodika výběru podniků pro specifický výzkum formou případových studií Individuální přístup,různé metody měření úspěšnosti ….