Mezinárodní management doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. Ing. Sylva Talpová, Ph.D, Ing. Alena Šafrová,Ph.D Ing. Pavla Odehnalová, Ph.D pirozek@econ.muni.cz KPH č.dv. 530 Osnova kurzu 1.přednáška 16.2.2015– Úvod, vymezení problematiky, východiska předmětu a používané pojmy • Internacionalizace podniku (doc. Pirožek) •C1-cvičení – zadání seminární práce, vymezení studované literatury, úkoly pro jednotlivá cvičení, případová studie •2. přednáška 2.3.– Strategické aliance (Dr. Šafrová Drášilová), C2-cvičení – Případové studie z MM •3. přednáška 16. 3. – Nadnárodní společnosti (Dr. Talpová Žáková) •C3-cvičení– Internacionalizace podniku, společné formy podnikání Osnova kurzu •4. Přednáška 30.3. mezinárodní prostředí a s tím spojené požadavky (DELL Ing. Mitringa) • C4-cvičení - strategické aliance •5. přednáška 13.4. – Zahraniční investice; lidské zdroje v mezinárodním managementu - přednáší host (Ing. Kamenetski) •C5- Nadnárodní společnosti •6. přednáška 27.4. Společné formy podnikání ; Akvizice (doc. Pirožek) •C6 – Akvizice cvičení •7. Přednáška 11.5. vystoupení zahr. hosta DELL (Ing. Mitringa) Ověření znalostí •Způsob hodnocení: •Cvičení 1 – zadání sem. prací, •Cvičení 2 – příklad internacionalizace •Cvičení 3 – max. 2 body (internacionalizace a J.V.) •Cvičení 4 – max. 2 body (strategické aliance) •Cvičení 5 – max. 2 body (MNC) •Cvičení 6 – max. 2 body (Akvizice v M.M) •Test ve zk. období - max. 8 bodů •CELKEM max. 16 bodů Výsledné hodnocení Hodnocení Počet bodů A 16 B 15 C 14 D 12 - 13 E 10 - 11 F 0 - 9 Aktivní účast na cvičeních •Seminární práce se zpracovává v kontextu jednotlivých cvičení, zejména cvičení 3,4,5,6 •Odevzdání vypracované seminární práce (podklady pro aktivní cvičení) bude hodnoceno s aktivní účastí na cvičeních. Způsob odevzdání je do odevzdávárny v ISu MU. Obsah „bodovaných“ cvičení •Internacionalizace a JV – cvičení 3: 1.Vymezení internacionalizace/JV důvody a motiv pro zapojení 2.Výstavba mezinárodního zastoupení/JV 3.Způsoby řízení mezinárodního zastoupení/JV • •Strategické aliance – cvičení 4 1.Rizika strategických aliancí 2.Motivace ke strategickým aliancím 3.Strategie win-win – (ne)úspěšnost strategických aliancí Obsah „bodovaných“ cvičení •Nadnárodní podniky – cvičení 5 1.Forma vstupu podniku na zahraniční trh 2.Strategie vstupu 3.Organizační struktura – a) z pohledu modelu Stopford and Wells – b) z pohledu modelu Bartlett and Ghoshall • •Akvizice – cvičení 6 1.Plánování akvizice 2.Implementace akvizičního procesu 3.Integrace v post akviziční fázi – Literatura •a) základní literatura: •BLAŽEK, Ladislav a Alena ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ. Nadnárodní společnosti v České republice :vývojové trendy, organizace a řízení, kultura a odpovědnost. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2013. ISBN 978-80-7400-478-0. •Gooderham N.P. – Nordhaug O.: International Management Cross-Boundary Callenges, Blackwell Publishing, 2003ISBN 0-631-23341-5 •Štrach, P.: Mezinárodní management, Grada Publishing 2009, ISBN 978-80-247-2987-9 •Dvořáček, J.: Společné a nadnárodní podniky. Nakladatelství Oeconomica, VŠE Praha, 2006. 200 str. ISBN 80-245-1029-4 •b) doporučená literatura: •Verbeke A.: International Business Strategy, Cambridge University Press 2009, ISBN 978-0-521-68111-7 •Rodrigues C.: International Management, A cultural approach, SAGE Publications 2009, ISBN 978-1-4129-5141-8 •Aimin, Y. – Yadong, L.: International joint ventures: theory and practice.M.E. Sharpe New York 2001, ISBN 0-7656-0474-4 •Picot, G.: Handbook of International Mergers and Acquisitions, Palgrave Publishers 2002, ISBN 0-333-96867-0.