Zápatí prezentace 1 přednáška MVVS Komunikace v marketingu Public Relations www.econ.muni.cz 2 složky komunikace  digitální - tj. vše, co vyjadřujeme verbálně, slovy, to, čemu rozumíme jen tehdy, když známe jazyk, kterým se hovoří;  analogová - tj. vše, co doprovází slova, vše neverbální, to čemu rozumíme, i když jazyk, kterým se hovoří, neovládáme. Informace 7 % Intonace 38 % Řeč těla 55 % www.econ.muni.cz 2 základní cíle komunikace  poskytnout druhým lidem (pouze) informace  (častěji doplněno snahou) přesvědčit je, aby změnili názor, postoj, chování, vnímání určitého subjektu, svůj stereotyp. www.econ.muni.cz Efektivní účinná komunikace =  = oboustranná Zápatí prezentace 4 www.econ.muni.cz Komunikace v marketingu  základní pilíř marketingového mixu, který organizaci umožňuje rychle, srozumitelně a účelně komunikovat se svým okolím,  tím jí pomáhá dosahovat jejích cílů.  složka marketingového mixu  nástroj či východisko  Public Relations  Reklamy  Fundraisingu  a dalších složek komunikačního mixu Zápatí prezentace 5 www.econ.muni.cz Komunikace tří subjektů a projevy do marketingu Organizace Externí marketing Interní marketing Klienti Interaktivní marketing Zaměstnanci www.econ.muni.cz Komunikační mix  PR  Reklama  Podpora prodeje  Osobní prodej  Sponzorství  Lobbing  Společné prezentace organizací  Přímý marketing  Internetová komunikace www.econ.muni.cz Informační šumy v marketingové komunikaci Rozpor mezi očekáváním klienta a vnímáním poskytovatele služby Očekávaná služba Názory jiných Osobní potřeby Zkušenosti Vnímání poskytnuté služby Poskytnutí služby Specifikace služby Vnímání tohoto očekávání poskytovatelem Rozpor 1 (R1) R2 R3 R4 R5 www.econ.muni.cz Informační šum - obecně Zápatí prezentace 9 www.econ.muni.cz V komunikaci ve VS se projevuje fenomén nezkušeného zákazníka  zákazník se většinou více spoléhá na to, co se o organizaci hovoří,  při posuzování kvality se spoléhá na personál, ceny a převážně fyzické znaky organizace, resp. jejích služeb,  pokud je zákazník se službou spokojený, zůstává poskytovateli služby věrný.  tj. vybírá si tu organizaci, které „důvěřuje“. www.econ.muni.cz Public Relations KOMPLEXNÍ A CÍLENÁ PRÁCE S VEŘEJNOSTÍ tj. dávat o sobě vědět, preventivně zmírňovat možné konflikty, ve svém okolí vytvářet pochopení pro vlastní chování, udržet si důvěru „cílových skupin“ tj. budovat DŮVĚRYHODNOST www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 12 www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 13 www.econ.muni.cz Definice PR: „PR je cílevědomá, plánovaná a nepřetržitá snaha o vytvoření a udržení vzájemného porozumění mezi organizací a její veřejností.“ (Britský institut pro PR) www.econ.muni.cz 2 roviny PR  institucionální – činnost směřující k získání dobrého jména na veřejnosti, pochopení partnera pro naši vlastní činnosti apod.  individuální - jak se chovat jako reprezentant organizace www.econ.muni.cz Hlavní cíle PR  získat podporu (či akceptaci) veřejnosti pro své poslání, nové myšlenky a záměry  získat příznivé klima pro fundraisingové kampaně  rozšířit a získat účast dobrovolníků  propagovat svůj program a služby, aby se dostaly k těm, kdo je potřebují  stát se důvěryhodnou organizací www.econ.muni.cz Důvěryhodnost  představuje podstatnou část obrazu, který si jiní lidé, popř. veřejnost vytváří o celé organizaci.  jde vlastně jinými slovy o IMAGE je dána tím, jak lidé organizaci vnímají, za jakou ji považují. rozpor skutečnost x zdání, klepy, pomluvy, fámy. www.econ.muni.cz Pojmy důležité ve světě PR  Veřejnost  skupiny, s nimiž potřebuje organizace komunikovat, protože s nimi potřebuje být v dobrých vztazích, mít jejich podporu, získávat jejich peníze, starat se o ně, informovat je, atd.  cílová skupina v PR  Publicita  Veřejné mínění  mínění, které může být vysloveno na veřejnosti, aniž by došlo k sankcím vůči mluvčímu ze strany skupiny/veřejnosti, v níž se toto mínění projevuje  nemusí být je jedno  má své vlastnosti Zápatí prezentace 18 www.econ.muni.cz Cílevědomé budování image se opírá o:  zásady slušného chování  efektivní a účinnou komunikaci s okolím  Např:  Masarykovy debaty  https://www.youtube. com/watch?v=aTiR7W1 AWnc Kroky v procesu účinné, tj. oboustranné komunikace  upoutat pozornost členů cílové skupiny,  dodat jim informace, které mohou vést k uspokojení jejich zájmů,  motivovat je k účasti na řešení,  vyzvat je k akci, navrhnout jim, co by měli dělat. www.econ.muni.cz Faktory efektivní komunikace  připravenost veřejnosti přijmout sdělení, (např. v době rozšíření fámy),  čas a kontext sdělení,  aktivní účast příjemce na komunikaci, (např. společné zážitky, dojmy, zkušenosti)  obsah a struktura sdělení, (nápaditý, šokující, něčím odlišný),  přesvědčivý styl,  rychlost a úplnost komunikace, (např. komunikovat i v případě aféry, nic nezamlčovat). www.econ.muni.cz 4 principy přesvědčování  identifikace - když se sdělení týká zájmů příjemce, jeho tužeb, nadějí, obav, atd.,  aktivizace - když je sdělení doprovázeno výzvou k akci, návodem, jak se dál chovat, jak dál postupovat při řešení problému,  důvěry - pokud sdělení sděluje důvěryhodná osoba (a to bez ohledu na to, jak si tuto důvěru získala),  srozumitelnosti - pokud sdělení kromě slov doprovází také symboly či stereotypy. www.econ.muni.cz Systém PR se odvíjí od toho, zda:  organizace teprve vzniká, nebo chce nově zavést systematickou práci s veřejností, která se už bude zaměřovat na jednotlivé, vymezené cílové skupiny/veřejnosti,  organizace zjistí nesoulad mezi sebou a některým druhem veřejnosti, resp. cílovou skupinou a PR využije k odstranění tohoto nesouladu.  nástrojem může být komunikační/pr audit www.econ.muni.cz KOMUNIKAČNÍ/PR – AUDIT  definovat zájmy, role, poslání neziskové organizace a od ní odvozených veřejností,  určit cílové skupiny, jejich zájmy, potřeby, očekávání,  vytvořit seznam cílů vůči těmto skupinám,  zvolit nejvhodnější prostředky PR,  odhadnut náklady, realizovatelnost plánu PR a jeho dalších prvků. www.econ.muni.cz Příklad: PR/Komunikační audit  Vymezení veřejností  Cílů vůči nim  Toho, co očekávají oni ode mě  Jaké prostředky komunikace/PR používám  Jsou vyhovující  Co mohu zlepšit? www.econ.muni.cz Pojmy PR - Coorporate identity – CI firemní identita souhrnné zosobnění organizace odvozené z její filosofie, historie, kultury, strategie, způsobů jejího řízení, chování k partnerům. Lze si ji představit jako souhrnnou ideu, jíž podléhá komplex “života organizace”. www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 26 www.econ.muni.cz Pojmy PR - Coorporate design – CD vizuální způsob prezentace organizace na veřejnosti, přesněji řečeni toho, co jsme nazvali coorporate identity. Vizuální prezentace by měla dodržet dvě zásady –  postihnout coorporate indentity  dodržet vizuální jednotu. Grafický manuál -východiskem pro všechny prostředky vizuální prezentace. Ty zahrnují zejména logo, rastr (pro jednotnou úpravu tiskovin), písmo a typografii, barvu, ale např. i vzhled kanceláře, firemní uniforma atd. www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 28 www.econ.muni.cz Pojmy PR - Coorporate culture - CC Způsob, jakým organizace jedná se svou vnitřní i vnější veřejností.  Do oblasti vnitřní coorporate culture patří např. způsob, jakým organizace vytváří prostor pro seberealizaci svých zaměstnanců, pro jejich další vzdělávání, jaké dává perspektivy jejich pracovní kariéře atd.  V rámci svých vztahů s vnější veřejností komerční firmy často spolupracují např. s občanskými organizacemi. Zdůrazňují tak mj. hodnotový žebříček své organizace a úroveň její CC => corporate social responsibility www.econ.muni.cz Pojmy PR - Coorporate communication – CCom Dlouhodobá komunikační strategie organizace směrem dovnitř i vně organizace. Je považována za základní funkci public relations. www.econ.muni.cz Pojmy PR - Coorporate image – CIm  vzájemné vztahy mezi výše uvedenými činnostmi.  Východiskem je coorporate identity. Na jejím základě se budují formy další: coorporate design, coorporate culture a coorporate communication, jež společně vytvářejí střechový pojem – coorporate image. (CD+CC+CI) x CCom = CIm. www.econ.muni.cz Kampaně v PR – 4 etapy: 1. Analýza situace, definování problému PR odpovídá na otázku Co se děje? 2. Tvorba projektu kampaně - odpovídá na otázku Co bychom měli udělat a říkat? A proč? Jak a kdy to uděláme a řekneme? 3. Realizace kampaně, komunikace. 4. Vyhodnocení kampaně – • odpovídá na otázku Jak jsme to udělali? Co z toho plyne pro příště? www.econ.muni.cz Přínos analýzy  Co je zdrojem obtíží?  Kde je tu problém?  Kdy se to stává problémem?  Koho se týká?  Jak se ho týká?  Proč se stává problémem naší organizace a příslušné veřejnosti? www.econ.muni.cz Metody k zjišťování potřebných informací  Formální  sociologické průzkumy názorů veřejnosti  Komunikační/PR audity  Neformální  osobní kontakty  institut ombudsmana  poradní sbory NNO  bezplatná telefonní linka  rozbor došlé korespondence  obsahová analýza sdělovacích prostředků www.econ.muni.cz Tvorba projektu 1. Definice problému překonat negativní obraz posílit stávající kladný postoj vzbudit pozornost veřejnosti 2. Stanovení komunikačních cílů informační (jen informovat) motivační (spojeny bezprostředně s žádoucím chováním veřejnosti) 3. Vypracování plánu akcí co je třeba udělat, kdo to udělá, do kdy, jaké budou náklady, kdo na tom bude spolupracovat. www.econ.muni.cz Kampaně v současnosti  Videokampaně získávají na síle Raději jednou vidět, než stokrát poslouchat Do konce roku 2012 měly zabírat videokomunikace 50 % v komunikaci firem Do konce roku 2014 potom 90 % komunikace www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 37 www.econ.muni.cz Příklad „ne/úspěšné kampaně“ – agentura McCannEricson  Památník Lidice (http://www.lidice-memorial.cz) Interaktivní hra na vypálení Lidic – léto 2006  Byli jste informováni o bodovém hodnocení (za zastřelení Čecha bylo méně bodů než za upálení), vybrali jste si jednu ze dvou doplňkových zbraní (granáty nebo plamenomet) a když už jste začínali hrát, objevil se nápis:  „Na co si tu hraješ? V Lidicích to nebyla hra ale realita!“  pak následoval sestřih dokumentárních záběrů z vypálení Lidic a konečně výzva:  „Navštivte místa, kde lidé přestali být lidmi. Památník Lidice.“ Zápatí prezentace 38 www.econ.muni.cz Vypálení Lidic – příklad  Rozporuplné reakce: Rozzlobená reakce pamětníků, zastupitelstvo rozhodlo o zastavení kampaně Během 36 hodin po medializaci navštívilo stránky hry 26 tis.lidí z 8 zemí světa + za 2 měsíce navštívilo památník 140 tis. Lidí, což bylo více než celý předchozí rok Mezinárodní cena Epica Bronze Finalist + bronzový Louskáček Zápatí prezentace 39 www.econ.muni.cz Komunikační kampaň  Záznam guerilla kampaní: Case Store+ Cruz Vermelha Portugal  Záznam benefiční akce Avonu Oficiální video z Avon Pochodu 2011, Praha, Česká Republika - 3 minuty  Fundraisingová kampaň Doctors Without Borders - commercial www.econ.muni.cz Realizace kampaní – pár postřehů:  Obracet se jak na intelekt, tak na city. Nepřehánět – youtube.com - Kapka naděje „Aby děti mohly zlobit“  Argumentace by měla být vedena raději pozitivně než negativně.  Příliš levné není vždy nejlevnější.  Každá kampaň by měla mít svůj vrchol, ke kterému se soustředí zájem veřejnosti.  Jakákoliv kampaň by měla mít své pokračování, navazující vývoj www.econ.muni.cz Vyhodnocení kampaně:  Porovnávat přijaté cíle a očekávané efekty se skutečností, jíž bylo dosaženo.  Vyhodnocení by mělo probíhat v takové atmosféře, která umožní přátelské ale přitom kritické hodnocení – nezačínat voláním po odpovědnosti, ale konstatováním stavu.  Vhodná je pro to metoda „klipování“ – tj. sledování vybraného tisku a pořizování výstřižku, které se vztahují k organizaci nebo její kampani.