4.10.2018 Martina Sponerová 1 VYHODNOCENÍ ÚVĚROVÉHO RIZIKA NEFINANČNÍ UKAZATELE Poskytnutí úvěrového obchodu §Aby banka snížila úvěrové riziko, provádí před poskytnutím jakéhokoliv úvěrového produktu komplexní hodnocení klienta a limitování úvěru. §Během celého trvání úvěrového obchodu pravidelně vyhodnocuje bonitu klienta a provádí tzv. monitoring dlužníka. §Hodnocení klienta zahrnuje: §analýzu právních poměrů žadatele o úvěr, §analýzu osobní důvěryhodnosti žadatele, §analýzu jeho hospodářské a finanční situace. § 2 Vyhodnocení bonity klienta – právnické osoby, FOP §Vyhodnocení právních poměrů klienta a jeho důvěryhodnost §Analýza hospodářské situace klienta §Obchodní §(analýza odvětví a oboru podnikatelské činnosti, postavení výrobce a obchodníka na trhu) §Finanční §(analýza finančních výkazů, cash flow, analýza finančních ukazatelů atd.) § § 3 Analýza hospodářské situace §Analýza odvětví a oboru podnikatelské činnosti, postavení výrobce a obchodníka na trhu. §Riziko země – politické, ekonomické, regulatorní, měnové. §Riziko odvětví – globální trendy, specifika vybraných odvětví. §Operační odvětví – specifické riziko podniku – dodavatelé, odběratelé, konkurenti. §Trhy a produkty – produktové portfolio, zastoupení na trhu, konkurenční výhody. §Technologie – nutné investice. §Management a personální politika – zkušenosti, reference, organizace, přístup k riziku. § 4 Vyhodnocení ekonomického prostředí podniku §Perspektiva odvětví – rating odvětví §Konkurence na hlavním trhu §Nízká (poptávka převyšuje výrobní kapacitu) §Průměrná (stabilní poptávka je ve shodě s výrobní kapacitou) §Silná (poptávka je nižší než nabídka) § 5 Konkurenční postavení §Meziroční růst klienta vzhledem k růstu odvětví §Nadprůměrný (přes 2% nad vývoj výkonnosti odvětví) §Průměrný (vývoj výkonnosti odvětví +/- 2%) §Podprůměrný (více než 2% pod vývoj výkonnosti odvětví nebo chybí možnost srovnání) §Pozice na hlavním trhu – dle výše podílu tržeb klienta na hlavním trhu §Dominantní - možnost ovlivňovat tvorbu ceny §Významný - cenový příjemce §Průměrný – srovnatelný s ostatními subjekty §Okrajový nebo vstup na trh § 6 Konkurenční postavení §Flexibilita a schopnost inovace společnosti §Vysoká flexibilita: společnost je schopna inovovat výrobky, případně zcela změnit předmět činnosti v průběhu měsíců bez nutnosti vynaložit vysoké dodatečné náklady; §Nízká flexibilita: inovace výrobků, případně zcela změněný předmět činnosti společnosti je možná v průběhu roků a s vynaložením dodatečných nákladů §Žádná flexibilita: společnost není schopna inovovat výrobky, případně zcela změnit předmět činnosti §Nelze hodnotit: inovace výrobků/změna předmětu činnosti není relevantní (např. dodavatelé energií,…) § 7 Konkurenční postavení §Stupeň diverzifikace činností klienta §Různorodý předmět činnosti v různých odvětvích §Různorodý předmět činnosti ve stejných odvětvích §Jeden hlavní předmět činnosti a druhotné činnosti §Jeden hlavní předmět činnosti § 8 Dodavatelsko - odběratelské vztahy §Odběratelé – závislost na odběratelích – podíl jednotlivých odběratelů na tržbách §Velmi slabá závislost (pod 10% vč.) §Slabá závislost (mezi 10%-20% vč.) §Silná závislost (mezi 20%-50% vč.) §Velmi silná závislost (přes 50%) §Odběratelé (platební kázeň) – podíl pohledávek po splatnosti (PPS) z obchodního styku §výborná (podíl PPS zpravidla nepřesahuje 5% vč.) §dobrá (podíl PPS činí zpravidla 5% - 15% vč.) §špatná (podíl PPS činí zpravidla 15% - 30% vč.) §velmi špatná (podíl PPS je zpravidla vyšší než 30%) § § 9 Dodavatelsko - odběratelské vztahy §Stabilita poptávky (poptávka po výrobcích/službách) §Stabilní poptávka §Dlouhodobě stabilní poptávka, avšak identifikován krátkodobý negativní výkyv (tj. několik týdnů až cca 3 měsíce) §Nestabilní poptávka §Dodavatelé – závislost na jednotlivých dodavatelích §Závislost na žádném z dodavatelů nepřesahuje 20% §Podíl některého z dodavatelů přesahuje 20% a jeho záměna je možná kdykoliv §Podíl některého z dodavatelů přesahuje 20% a jeho záměna není možná, nebo by byla velmi obtížná § 10 Riziko země §Export, import (riziko teritoria) §Podnik má přímý vývoz/dovoz pouze s průmyslově vyspělými zeměmi nebo nemá žádný přímý vývoz/dovoz nebo je riziko země pojištěno §Podnik má přímý vývoz/dovoz převážně s průmyslově vyspělými zeměmi a vývoz/dovoz s rizikovými zeměmi je méně významný §Vývoz/dovoz směřuje podnik převážně do rizikových zemí a rizika s tím spojená nejsou vždy odpovídajícím způsobem ošetřena (platební podmínky, pojištění, atd.) 11 Riziko země §Kurzové riziko §Přímý vývoz/dovoz dle jednotlivých měn v obdobném objemu (přirozený hedging) nebo je kurzové riziko odpovídajícím způsobem zajištěno na finančních trzích §Přímý vývoz/dovoz dle jednotlivých měn s max. odchylkou do 20% a kurzové riziko není odpovídajícím způsobem zajištěno na finančních trzích §Přímý vývoz/dovoz dle jednotlivých měn je realizován v odlišných objemech nebo kurzové riziko není zajištěno na finančním trhu §Žádný nebo nevýznamný přímý vývoz/dovoz § § 12 Řízení společnosti §Důvěryhodnost a stabilita managementu – znalost historie a morálního profilu managementu §Většinová část managementu je beze změny déle než 2 roky a nejsou informace o nemorálním chování členů managementu v této, ani jiných společnostech, po dobu nejméně 6 let §Většinová část managementu je beze změny méně než 2 roky a nejsou informace o nemorálním chování členů managementu v této, ani jiných společnostech, po dobu nejméně 6 let §Většinová část managementu je beze změny méně než 2 roky a není k dispozici dostatek informací o chování členů managementu v této, ani jiných společnostech, ve kterých působili v minulosti §Existují informace o nemorálním chování členů managementu v této či jiných společnostech v průběhu posledních 6 let § 13 Řízení společnosti §Schopnosti managementu §Schopnost managementu řídit společnost je nadprůměrná §Schopnost managementu řídit společnost je průměrná §Schopnost managementu řídit společnost je podprůměrná §Vývoj celkové finanční situace podniku §Zlepšení situace §Stabilní vývoj §Kolísavý vývoj §Zhoršení situace § 14 Vlastnictví společnosti §Jasné a srozumitelné vlastnické vztahy §Vlastník je znám a podnik buď je součástí ESSK s transparentními vazbami, nebo není součástí žádné skupiny §Vlastník je znám a podnik je součástí ESSK s nejasnými nebo komplikovanými vazbami §Vlastník není znám § § 15 Vlastnictví společnosti §Důvěryhodnost a stabilita vlastníka (znalost historie vlastníka s rozhodovací schopností) §Existuje rozhodující podíl umožňující prosazování strategických cílů držený bez změny alespoň 6 let a neexistují informace o negativním působení vlastníka na podnik nebo v jiných společnostech §Existuje rozhodující podíl umožňující prosazování strategických cílů držený bez změny alespoň 2 roky a neexistují informace o negativním působení vlastníka na podnik nebo v jiných společnostech §Neexistuje rozhodující podíl umožňující prosazování strategických cílů nebo je historie vlastníka kratší než 2 roky a neexistují informace o negativním působení vlastníka na podnik nebo v jiných společnostech §Existují negativní informace o působení vlastníka na podnik nebo v jiných společnostech § § 16 Vlastnictví společnosti §Podpora vlastníků §Velmi silná §Silná §Slabá §Velmi slabá § 17 Vztah k ostatním věřitelům §Splácení závazků vůči státu (závazky podniku vůči státu, zdravotnímu a sociálnímu pojištění po splatnosti) §Neexistují závazky po splatnosti vůči finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně v průběhu posledních 4 let §Byl sjednán splátkový kalendář na závazky po splatnosti vůči zmíněným institucím v průběhu posledních 4 let a tyto závazky již byly uhrazeny §Byl sjednán splátkový kalendář na závazky po splatnosti vůči zmíněným institucím v průběhu posledních 4 let a tyto závazky ještě doposud nebyly uhrazeny §Existují nebo existovaly závazky po splatnosti vůči zmíněným institucím v průběhu posledních 4 let §V důsledku závazků vůči státu, zdravotnímu a sociálnímu pojištění došlo k exekuci na účtech banky se zásadním negativním dopadem na plynulost cash-flow klienta a jeho finanční situaci v průběhu posledních 4 let § 18 Vztah k ostatním věřitelům §Splácení závazků vůči dodavatelům §Výborné (podíl závazků z obchodního styku po splatnosti zpravidla nepřesahuje 5% vč.) §Dobré (podíl závazků z obchodního styku po splatnosti činí zpravidla 5% - 20% vč.) §Špatné (podíl závazků z obchodního styku po splatnosti činí zpravidla 20% - 30% vč.) §Velmi špatné (podíl závazků z obchodního styku po splatnosti je zpravidla vyšší než 30%) § 19 Spolupráce podniku s bankou §Splácení závazků vůči bance §Úvěrová historie podniku je delší jak 6 let a za posledních 6 let zpoždění nepřesáhla 5 dnů, §Úvěrová historie je 2 až 6 let a za toto období zpoždění nepřesáhla 5 dnů, §Úvěrová historie je kratší než 2 roky a za toto období zpoždění nepřesáhlo 5 dnů §Zpoždění splátek v průběhu posledních 6 let přesáhlo 5 dnů § 20 Spolupráce podniku s bankou §Plnění smluvních podmínek §Podnik vždy řádně plnil veškeré smluvní podmínky (vč. dodržení smluvně sjednaných finančních kovenantů) §Podnik se v minulosti dostal do situace, kdy neplnil smluvní podmínky (finanční nebo nefinanční), jednalo se však ojedinělé situace a/nebo akceptovatelnou úroveň neplnění. §Podnik opakovaně několik období po sobě neplnil smluvní podmínky (vč. smluvně sjednaných finančních kovenantů) §Nelze hodnotit (nový klient banky nebo podnik bez úvěrové historie u banky) § 21 Spolupráce podniku s bankou §Vývoj obratu na účtech vedených bankou §banka je hlavní (jedinou) bankou klienta, klient vede většinu (veškerý) platebního styku přes účty v bance a vývoj domicilace odpovídá vývoji tržeb/příjmů klienta §banka je jednou z vedoucích bank klienta, domicilace stagnuje, resp. odpovídá podílu banky na financování (% domicilace plateb do banky je v souladu s % podílem banky na financování rozvahovými i podrozvahovými obchody - bez finančních trhů). §banka je vedlejší bankou klienta s velmi malým podílem na platebním styku klienta a/nebo úroveň domicilace klesá/neodpovídá podílu banky na poskytovaném financování. §Nelze hodnotit (nový klient bez historie spolupráce s bankou) § 22 Spolupráce podniku s bankou §Kvalita informací od klienta §Vysoká kvalita §Dobrá (standardní/průměrná) kvalita §Nedostatečná kvalita §Klient bez úvěrové historie u KB § § 23