Nefinanční analýza žadatele o úvěr Konkurence na hlavním trhu – vztah agregované poptávky a agregované nabídky (výrobní kapacity)  Nízká (poptávka převyšuje výrobní kapacitu)  Průměrná (stabilní poptávka je ve shodě s výrobní kapacitou)  Silná (poptávka je nižší než nabídka) Meziroční růst klienta vzhledem k růstu odvětví  Nadprůměrný (přes 2% nad vývoj výkonnosti odvětví)  Průměrný (vývoj výkonnosti odvětví +/- 2%)  Podprůměrný (více než 2% pod vývoj výkonnosti odvětví nebo chybí možnost srovnání) Pozice na hlavním trhu - dle výše podílu tržeb klienta na hlavním trhu  Dominantní - možnost ovlivňovat tvorbu ceny  Významný - cenový příjemce  Průměrný – srovnatelný s ostatními subjekty  Okrajový nebo vstup na trh Flexibilita a schopnost inovace společnosti: jak rychle je společnost schopna inovovat výrobky, případně zcela změnit předmět činnosti  Vysoká flexibilita (v průběhu měsíců bez nutnosti vynaložit vysoké dodatečné náklady)  Nízká flexibilita (v průběhu roků a s vynaložením dodatečných nákladů)  Žádná flexibilita  Nelze hodnotit (inovace výrobků/změna předmětu činností není relevantní) Stupeň diverzifikace činnosti klienta  Různorodý předmět činnosti v různých odvětvích  Různorodý předmět činnosti ve stejných odvětvích  Jeden hlavni předmět činnosti a druhotné činnosti  Jeden hlavní předmět činnosti Odběratelé – závislost klienta (závislost na odběratelích - podíl jednotlivých odběratelů na tržbách klienta)  Velmi slabá závislost (pod 10%)  Slabá závislost (mezi 10%-20%)  Silná závislost (mezi 20%-50%)  Velmi silná závislost (přes 50%) Odběratelé (platební kázeň) - podíl pohledávek po splatnosti z obchodního styku na pohledávky z obchodního styku celkem (vše krátkodobé a brutto)  výborná (podíl PPS zpravidla nepřesahuje 5%)  dobrá (podíl PPS činí zpravidla 5% - 15%)  špatná (podíl PPS činí zpravidla 15% - 30%) Stabilita poptávky (poptávka po výrobcích/službách klienta)  Stabilní poptávka  Dlouhodobé stabilní poptávka, avšak identifikován krátkodobý negativní výkyv (tj. několik týdnů)  Nestabilní poptávka Dodavatelé (závislost klienta) – závislost klienta na jednotlivých dodavatelích  Závislost na žádném z dodavatelů nepřesahuje 20%  Podíl některého z dodavatelů přesahuje 20% a jeho záměna je možná kdykoliv  Podíl některého z dodavatelů přesahuje 20% a jeho záměna není možná, nebo by byla velmi obtížná Riziko země - export/import  Klient má přímý vývoz/dovoz pouze s průmyslově vyspělými zeměmi nebo nemá žádný přímý vývoz/dovoz nebo je riziko země pojištěno  Klient má přímý vývoz/dovoz převážně s průmyslově vyspělým zeměmi a vývoz/dovoz s rizikovými zeměmi je méně významný  Klientův vývoz/dovoz směřuje převážně do rizikových zemí a rizika s tím spojená nejsou vždy odpovídajícím způsobem ošetřena (platební podmínky, pojištění, atd.) Kurzové riziko  Přímý vývoz/dovoz dle jednotlivých měn v obdobném objemu (přirozený hedging) nebo je kurzové riziko odpovídajícím způsobem zajištěno na finančních trzích  Přímý vývoz/dovoz dle jednotlivých měn s maximální odchylkou do 20% a kurzové riziko není odpovídajícím způsobem zajištěno na finančních trzích  Přímý vývoz/dovoz dle jednotlivých měn je realizován v odlišných objemech nebo kurzové riziko není zajištěno na finančním trhu Důvěryhodnost a stabilita managementu – znalost historie a morálního profile managementu  Většinová část managementu je beze změny déle než 2 roky a nejsou informace o nemorálním chování členů managementu v této, ani jiných společnostech  Většinová část managementu je beze změny méně než 2 roky a nejsou informace o nemorálním chování členů managementu v této, ani jiných společnostech  Většinová část managementu je beze změny méně než 2 roky a není k dispozici dostatek informací o chování členů managementu v této ani jiných společnostech, ve kterých působili v minulosti, existují informace o nemorálním chování členů managementu v této či jiných společnostech Schopnosti managementu řídit společnost  nadprůměrná  průměrná  podprůměrná Vlastnictví společnosti  Jasné a srozumitelné vlastnické vztahy  Vlastník je znám a klient buď je součástí skupiny s transparentními vazbami, nebo není součástí žádné skupiny  Vlastník je znám a klient je součástí skupiny s nejasnými nebo komplikovanými vazbami  Vlastník není znám Důvěryhodnost a stabilita vlastníka (znalost historie vlastníka s rozhodovací schopností)  Existuje rozhodující podíl umožňující prosazování strategických cílů a neexistuji informace o negativním působení vlastníka na klienta  Existuje rozhodující podíl umožňující prosazování strategických cílů a neexistují informace o negativním působeni vlastníka na klienta  Neexistuje rozhodující podíl umožňující prosazování strategických cílů a neexistují informace o negativním působeni vlastníka na klienta  Existují negativní informace o působení vlastníka na klienta Spolupráce klienta s bankou - splácení závazků vůči bance  Úvěrová historie klienta je delší jak 6 let a za posledních 6 let zpoždění nepřesáhla 5 dnu  Úvěrová historie je 2 až 6 let a za toto období zpoždění nepřesáhla 5 dnů  Úvěrová historie je kratší než 2 roky a za toto období zpoždění nepřesáhlo 5 dnů  Zpožděni splátek v průběhu posledních 6 let přesáhlo 5 dnů Plnění smluvních podmínek  Klient vždy řádně plni veškeré smluvní podmínky  Klient se v minulosti dostal do situace, kdy neplnil smluvní podmínky (finanční nebo nefinanční), jednalo se však ojedinělé situace a/nebo akceptovatelnou úroveň neplnění.  Klient opakovaně několik období po sobě neplnil smluvní podmínky  Nelze hodnotit (nový klient banky nebo klient bez úvěrové historie) Splácení závazků vůči státu (závazky klienta vůči státu, zdravotnímu a sociálnímu pojištění po splatnosti)  Neexistují závazky po splatnosti  Byl sjednán splátkový kalendář na závazky po splatnosti a tyto závazky již byly uhrazeny  Byl sjednán splátkový kalendář na závazky po splatnosti a tyto závazky ještě doposud nebyly uhrazeny  Existují nebo existovaly závazky po splatnosti  V důsledku závazků došlo k exekuci na bankovních účtech se zásadním negativním dopadem na plynulost cash-flow klienta a jeho finanční situaci Splácení závazků vůči dodavatelům (podíl závazků z obchodního styku po splatnosti na závazcích z obchodního styku celkem - vše krátkodobé)  Výborné (podíl závazků z obchodního styku po splatnosti zpravidla nepřesahuje 5%)  Dobré (podii závazků z obchodního styku po splatnosti činí zpravidla 5% - 20%)  Špatné (podíl závazků z obchodního styku po splatnosti činí zpravidla 20% - 30%)  Velmi špatné (podíl závazků z obchodního styku po splatnosti je zpravidla vyšší než 30%)