1 Bakalářské/diplomové práce z oblasti - soutěžní ekonomie - ekonomie dopravy průvodce třemi semestry Martin Kvizda Soutěžní ekonomie  globalizace + integrace + inovace = ohrožení svobodné konkurence monopoly, kartely, fúze přirozené monopoly, sítě veřejné soutěže  „více ekonomický přístup“ v politice hospodářské soutěže mikroekonomická teorie a její aplikace metody a jejich funkčnost ve specifických odvětvích – doprava, telekomunikace zkušenosti, case studies, good practice legislativní rámec, instituce, efektivnost 2 Ekonomie dopravy  integrace + růst + technologie + ekologie = rozvoj dopravních služeb změny mobility – predikce poptávky síťové odvětví, regulace, vertikální struktura veřejné investice - hodnocení, provozní dotace  dopravní politika EU/národní = liberalizace metody regulace dopravních trhů, historie zkušenosti, case studies, good practice legislativní rámec, efektivnost, účinnost reforem komparace výkonnosti konkurenční prostředí na linkách spotřebitelské šetření, odhad poptávky 3 Harmonogram BPE_TEBP/MPE_TEDP  1. společná schůzka - základní představy o tématu  ideový návrh - poslat e-mailem strukturovaný text – 1 strana A4  2. společná schůzka - prezentace cíle práce a postupu řešení  Zadání práce - poslat e-mailem pracovní verzi  3. společná schůzka – prezentace Zadání práce, finalizace návrhu ⇒ zápočet  konkrétní harmonogram a pokyny v Interaktivní osnově 4 Smysl závěrečné práce  dokázat u SZZ, že jste schopni: zpracovat zadané téma na úrovni očekávané od Bc./Ing. ekonomie; vyhledat, zhodnotit a použít adekvátní informace; kultivovaným způsobem popsat stav věcí, pracovní postup a dosažené závěry; vytvořit přidanou hodnotu a vlastní přínos dokázat; výše uvedené stručně a výstižně prezentovat a obhájit před námitkami.  rozhodně NE: „…seznámit čtenáře se základy problematiky…“ encyklopedický přehled vývoje; komplexní vyřešení problematiky; neprodat výsledky své práce. 5 Zadání Bakalářské/Diplomové práce  je oficiální a neměnné;  přesně podle něj budete práci psát;  je měřítkem relevance všech pasáží textu vaší práce. 6 7 8 Postup tvorby zadání  prohlédněte si BP/DP zpracované vašimi předchůdci - http://www.itregep.cz/cs/publikace/studentske-prace  Akademické psaní BDX_AKAP - povinnost (kdo neabsolvoval, zapíše si jako volitelný předmět)  návrh (A4) ve struktuře: předmět práce (o čem to bude a proč) – cíl (čeho má být dosaženo, výzkumná otázka) – pracovní postup (co přesně a jak budete dělat) – struktura (z jakých částí se asi bude BP/DP skládat). 9 Projekt závěrečné práce – konzultace, stáže  externí konzultant (oponent) - praktická doporučení, interní informace, data, zkušenosti…  stáže u partnerů – Ministerstvo dopravy, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, České dráhy a.s. GŘ, Havel & Partners advokáti, Siemens s.r.o. …  nejlépe rozmyslet hned na začátku a včlenit do Zadání BP/DP 10 Projekt závěrečné práce – stipendium  můžete získat prostředky na cesty, studijní pobyt, dotazníkový průzkum, nákup databáze… http://www.itregep.cz/cs/projekt-nova-mobilita  nejlépe rozmyslet hned na začátku a včlenit do Zadání BP/DP  žádost podáte prostřednictvím SO na začátku podzimního semestru 11 Harmonogram BPE_BAS1/MPE_DIS1  1. společná schůzka - prezentace témat, přehled literatury a zdrojů, pracovní plán podzimního semestru  individuální konzultace – případný text předem poslat e-mailem  Část uceleného textu – poslat e-mailem  2. společná schůzka - prezentace výsledků práce, diskuse problémů ⇒ zápočet 12 Struktura Bakalářské/Diplomové práce  platí všechno formálně požadované: http://www.econ.muni.cz/studenti/bc-a-mgr-studium/manual-studenta/radne-ukonceni- studia/zaverecna-bakalarska-diplomova-disertacni-prace  platí doporučení z Akademického psaní BDX_AKAP  + moje doporučení: 13 Úvod váš vlastní motiv pro zpracování tématu explicitní stanovení cíle (převzít doslovně ze Zadání!) vysvětlit váš pracovní postup a použité metody + důvod pro výběr metod naznačit očekávané závěry naznačit výjimečnost práce a váš vlastní přínos k tématu 14 Literární rešerše samostatná kapitola nebo podkapitola, přehled dosavadního zkoumání nebo nazírání zpracovávaného tématu, ukazuje, co jste všechno vyhledali, přečetli, zhodnotili, použili/nepoužili a proč, umožňuje přesně definovat pojmy, objasnit metodiku, vytvořit argumenty, odrazový můstek pro vlastní práci. 15 Jádro práce vhodné členění na kapitoly a subkapitoly (ideálně do 2. řádu, výjimečně do 3. řádu), je-li to vhodné, dělejte „oslí můstky“, odlište přesně části, kde přejímáte, popisujete, odkazujete, od částí, kde děláte vlastní analýzu, diskutujete výsledky, děláte vlastní závěry. 16 Výsledky/diskuse podrobně popište, k čemu jste dospěli, diskutujte varianty řešení, vysvětlete precizně volbu řešení. Institut pro dopravní ekonomii, geografii a politiku17 Závěr „Závěr“ není shrnutí, anotace, rešerše! stručně, výstižně a jasně vysvětlete, k čemu jste dospěli, nebojte se decentně pochválit, jasně naznačte váš osobní přínos – přidanou hodnotu práce. 18 Poznámky ke psaní  pište v 1. os. jednotného čísla (Ich forma);  vyhněte se formulacím typu „…bylo rozhodnuto, že…“ – pište přesně, kdo rozhodl + citace;  pište to, co si opravdu myslíte – možná je to vaše poslední odborná práce, kde můžete být upřímní…  přesně rozlišujte to, co si někdo myslí, nebo napsal – pak úplně citujte – od toho, co si myslíte Vy – pak to subjektivně komentujte; 19  každou informaci, kterou do práce vložíte, važte jejím významem pro naplnění cíle;  méně je někdy více – nemilosrdně škrtejte;  nepoužívejte krkolomné větné konstrukce, pište jasně a srozumitelně;  přehledná tabulka nebo jednoduchý graf působí lépe než sáhodlouhé vysvětlování;  tabulky a grafy zpracujte sami v jednotném formátu (pokud možno nekopírujte). 20 Zakázaná slova, klišé  BP/DP je specifický text výhradně pro odborníky, předpokládejte znalost problematiky – zbytečně nevysvětlujte, raději odkazujte.  Je zakázáno použít: nastínit seznámit čtenáře popis/popsat …v neposlední řadě… realizovat …bylo uskutečněno… 21 Literární zdroje a prameny  čím víc zdrojů, tím lépe – ale k věci;  závěrečný seznam použité literatury je právě seznamem skutečně použitých a citovaných zdrojů;  Wikipedie Vás nasměruje, ale není zdrojem;  není článek jako článek (journal);  využijte databáze SVI: http://econ.muni.cz/stredisko-vedeckych-informaci/infozdroje/  a poučte se: http://josefk.svi.econ.muni.cz/ 22 Citace zdrojů a pramenů  v textu harvardským stylem titul v seznamu zdrojů: Tomeš, Z. (2013) Ekonomická analýza železnice. Brno: Masarykova univerzita MuniPress přímá citace v textu: … například Tomeš (2013, s. 56) definuje fixní náklady v dopravě jako „nutně vynaložené zdroje bez ohledu na rozsah provozu“. odkaz na zdroj v textu: … velký význam mají v dopravě fixní náklady (Tomeš 2013), které se promítají do výsledků… 23  tabulky, grafy, obrázky: vždy uvádět původní pramen „vlastní zpracování“ nebo obojí.  odkazy na el. zdroje dostupné na webu: úplný odkaz v poznámce pod čarou 24 Poznámky pod čarou nepoužívat  jsou-li zbytné, vůbec nepsat,  jsou-li podstatné, včlenit do hlavního textu,  používat jen pro komplikované citační odkazy (právní normy, zdroje z webu, apod.),  výjimečně pro vysvětlení pojmu nebo doplnění citace. 25 Pravopisné poznámky  Česká republika, Masarykova univerzita, Evropská unie, České dráhy vs. Czech Republic, Masaryk University …  „… svoji diplomovou práci zaměřuji na …“ vs. „moji“  cíl = stroj → stroji = cíli vs. cíly  „… rozlišujeme tři faktory…“ vs. „56 faktorů…“ 26 Revize Vašich textů - co můžete ode mne čekat  1. čtení podrobné – opravuji formu, strukturu, styl i gramatiku + omezeně věcné návrhy  2. čtení stejného dokumentu – sleduji jen úpravy formy a struktury + věcné korektury  další čtení nových textů – opravuji strukturu + věcné návrhy a korekce  práce je vaše – moje připomínky nemusíte bezezbytku akceptovat – cílem je rozumný kompromis mezi vaší a mojí představou o práci 27 28 Prezentace prvních textů  každý představí 10 min. prezentaci (ppt), ve které shrne: co zatím dělal, jak postupoval v práci, na jaké problémy narazil; jaké našel zdroje, co z nich použil a proč, na co se ještě chystá, jaké s tím byly problémy; k čemu dospěl (ukázka zpracovaného textu), předběžné závěry nebo potvrzení předpokladů, literární rešerše, apod.; co bude dělat v jarním semestru a proč, jaké problémy hrozí a jak se jim vyhne, jaký bude předpokládaný závěr, naplnění cíle práce a osobní přínos. 29 Harmonogram BPE_BAS2/MPE_DIS2  individuální konzultace (text předem poslat mailem)  hotová pracovní verze celé práce -odevzdávárna v ISu  semidefinitivní verze - odevzdávárna v ISu ⇒ zápočet  odevzdání tištěné verze a vložení do archivu v ISu podle Harmonogramu ak. roku  cca 1-2 týdny před SZZ – individuální konzultace prezentace a obhajoby (ppt prezentaci poslat mailem) 30 Prezentace při obhajobě  kromě prvního a posledního max. 10 slidů  není o obsahu práce, ale o tom: z jakých pramenů a proč jste čerpal(a), jak jste postupoval(a) při jejich zpracování, jaké s tím byly problémy, k čemu jste dospěl(a) a jaké jste z toho vyvodil(a) závěry.  pochvalte se, jakou má práce přidanou hodnotu a co je v ní Váš vlastní přínos (vezměte si to pozitivní z posudků). 31 Hodně štěstí! 32