Přednáška 7 § Hodnotová výrobková strategie § Metody zjišťování funkcí výrobku § Charakteristika § Metodika § Příklady Hodnotová výrobková strategie - nepřetržitý proces rozvoje výrobního programu – založený na kategorii a tvorbě hodnoty pro zákazníka - předpokladem je vždy – trvalý rozvoj struktury výrobního programu ( jednotlivých výrobků, služeb, procesů …) - principy – technologicky progresivní, efektivní, růst fondového využití, minimalizace vstupů, růst produktivity práce - výsledek – struktura výrobků , služeb… s efektem lepší ceny než substituty - objektem – propojení struktury potřeb (zákazníka ) se strukturou samotného výrobku, služeb prostřednictvím struktur funkce koncept filozofie hodnotové výrobkové strategie vychází ze schématu Objekt funkce potřeba tj. transformací kategorie funkce objekt ( výrobku, služby ) …do funkce objektu typu výrobního programu dostaneme schéma výrobní program funkce potřeby trhu - reálná schůdnost této transformace je základní podmínkou správnosti a užitečnosti konceptu této filozofie - průnikem všech oblastí vznikne věcné hledisko členění funkcí tj. základní obrysy metodologické podstaty hodnotové výrobkové strategie , kde se dají definovat - množiny zbytečných funkcí - množiny chybějících funkcí - množiny zůstávajících funkcí - tyto základní kroky jsou završeny metodami plánovaného naplnění výrobního programu podle jednotlivých obchodních případů METODIKA hodnotové výrobkové strategie § formulace racionálních potřeb § zaměření výrobního programu § strategie rozvoje výrobního programu § strategická příprava výrobků § realizace návrhu výrobkové strategie § aktualizace systému výrobkových informací § zpřesnění výrobkové strategie formulace racionálních potřeb · formulace rámcových cílů hodnotové výrobkové strategie · rekapitulace prognostického průzkumu potřeb · prognóza potřeb vzniklých využitím základního výzkumu · prognóza potřeb vzniklých z rozvoje prostředí · úplné spektrum potřeb · kritické posouzení potřeb · vyloučení neracionálních potřeb · rekapitulace racionálních potřeb zaměření výrobního programu motto - co by se mělo vyrábět · rekapitulace retrospektivních analýz · rekapitulace průzkumných a cílových prognóz · vyhodnocení vnějších vlivů · shrnutí předešlého · zpřesnění cílů · formulace kritérií koncepce výrobního programu · výběr zajistitelných potřeb · modelování · výčet hlavních funkcí dosavadních výrobků · výčet hlavních funkcí potenciálních výrobků · soubory reálně vyrobitelných výrobků · varianty zaměření výrobního programu · projednání variant strategie rozvoje výrobního programu · rekapitulace cílů a kritérií HVS · rekapitulace variant zaměření výrobního programu · stanovení objemu výroby jednotlivých výrobků · hodnocení výrobků dosavadního výrobního programu · určení výrobků vyžadujících modernizaci · rekapitulace návrhů všech výrobkových inovací · optimalizace struktury výrobního programu · výběr varianty struktury výrobního programu · projednání a schválení strategická příprava výrobků · rozhodnutí inovovat · program strategické přípravy výrobků · komplexní hodnocení výrobků · rozhodnutí o způsobu inovace ¨ · formulace směrů řešení inovace · výběr optimální varianty inovace · formulace technických podmínek inovace · schválení realizace · promítnutí varianty do plánu · realizace rozvoje výrobního plánu · zařazení do plánu technického rozvoje aktualizace systému výrobkových informací · registrace změn · promítnutí změn · vyjádření rozdílů zpřesňování výrobkové strategie · analýza rozdílů ve vývoji faktorů ovlivňujících výrobkovou strategii · rozhodnutí o opatřeních · realizace opatření