¨ PŘEDNÁŠKA Č. 5 HODNOTOVÁ ANALÝZA Hodnotová analýza – aplikační disciplína hodnotového managementu, smyslem je zdokonalit analyzovaný objekt s cílem hledání a aplikace zlepšeného a hospodárného řešení podnikových funkcí pro zvýšení hodnoty pro zákazníka, zvládnutí funkčního a hodnotového přístupu Znaky HA - objekt – soubor funkcí, kterými se plní vymezené potřeby s určitou ekonomickou náročností - funkce – vyjadřují chování objektu a potřeby zákazníků, jsou hodnoceny z hlediska svého významu , nákladů a stupně splnění - hodnota pro zákazníka – poměr mezi úrovni uspokojení zákazníkovy potřeby vyjádřené stupněm splnění funkcí a náklady na její zajištění, event. Využívání , cílem je dosáhnout optima užitku při optimálních ( co nejnižších nákladech ) - postup – při aplikaci hodnotové analýzy je realizován dodržováním posloupnosti etap, kroků , operací, vše nazýváme řízení hodnoty - týmová práce – garance komplexnosti řešení problémů pomocí hodnotové analýzy uplatnění hodnotové analýzy – výzkum, vývoj, příprava výroby - modernizace výrobkové základny - sféra výrobková a hlavních výrobních procesů - sféra obslužných a pomocných procesů a služeb - sféra řízení jakosti - sféra zásobovací a prodejní činnosti - sféra řízení Obecná metodika hodnotové analýzy – 4 fáze 1) výběr objektu – určení sféry aplikace, volba strategie řešení , oblast uplatnění , výběr konkrétního objektu 2) funkční analýza – zjišťuje a vyhodnocuje funkce analyzovaného objektu, určuje směry řešení 3) funkční syntéza – hledá nový , lepší , hospodárnější způsob zajištění požadovaných funkcí 4) realizace projektu Jak na to ? Je mnoho metod jak řídit hodnotu, resp. jak ji nejdřív analyzovat, poté řídit, jednou z metod je řízení hodnoty založené na modelu aplikace veličiny EVA, resp. v našich podmínkách se používá v rámci aplikace EVA model INFA ( IN Fnancial Analysis, IN Fundamental Analysis ) Vlastník podniku se snaží zhodnotit svůj vklad do podniku