POJEM STRATEGIE , STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ 1) CÍLE 2) STRATEGIE – PŘEDSTAVA JAK DOSÁHNOUT CÍLŮ ( RŮZNÉ TEORIE A PŘÍSTUPY K PLNĚNÍ TĚCHTO POJMŮ ) KATEGORIE CÍLŮ § ZISKOVOST § RŮST § PODÍL NA TRHU § SPOKOJENOST ZÁKAZNÍKŮ § KVALITA PRODUKTU § vtr § HOSPODÁRNOST VŠE LZE ZHRNOUT POD POJEM sMART S - STIMULATING – STIMULACE K CO NEJLEPŠÍM VÝSLEDKŮM M- MEASURABLE – MĚŘITELNOST A – ACCEPTABLE R – REALISTIC T – TIMED ROZHODOVÁNÍ O CÍLECH JE OVLIVNĚNO MNOHA FAKTORY § VLIV PROSTŘEDÍ V NĚMŽ PODNIK PŮSOBÍ § OČEKÁVÁNÍ STAKEHOLDERS § OBJEM DOSTUPNÝCH VÝROBNÍCH PROSTŘEDKŮ § INTERNÍ VZTAHY § VLASTNOSTI, OSOBNÍ SCHOPNOSTI STRATÉGŮ § MINULÝ VÝVOJ PODNIKU STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ JAKO NIKDY NEKONČÍCÍ PROCES § Ideální model strategického řízení neexistuje ( pokud by tomu tak bylo , zřejmě by nastal konec tržní ekonomiky) § Principem je, že vždy musí být vítěz a poražený § Strategický management je chápán jako nikdy nekončící proces, který má na sebe logicky navazující kroky Ø vymezení poslání podniku a jeho cílů Ø strategická analýza Ø formulace konečných cílů, variant řešení Ø výběr a implementace optimální strtaegie Ø kontrola, korekce průběhu realizace § realita – strategie je kontinuálním procesem pojem strategie cíle – jsou budoucí žádoucí cíle , stavy , kterých má být dosaženo strategie – vyjadřují základní představy jak dosáhnout daných a požadovaných cílů ( např. zvýšit objem zisku – mnoho postupů – zvýšení nabídky, zvýšení ceny, snížením nákladů , zajištění lepšího trhu – to vše řeší strategie ) literatura uvádí mnoho charakteristik strategie např. de witt a mayer uvádí : § strategie jako integrující model pro rozhodování § jako prostředek determinující organizaci v souladu s dlouhodobými cíli § jako směrnice pro základní formy konkurenčního boje § jako prostředek pro dosažení konkurenční výhody využitím silných stránek a eliminací hrozeb a slabých stránek podniku § strategie jako logický systém distribuce a koordinace základních manažerských úkolů § vymezení ekonomických a neekonomickcýh přínosů pro podnik jejím „ stakeholderům „ ( vlastníci, zaměstnanci, zákazníci , dodavatelé, konkurenti, místní správa, odbory, lobby ….) co musí strategie … § mířit do budoucna § zajistit podniku specifickou konkurenční výhodu § určovat základní paramaetry podnikání, soubor výrobků, služeb, objem výroby, trhy… § dosažení souladu mezi aktivitami podniku a jejím prostředím § musí stavět na klíčových zdrojích a schopnostech podniku § musí vymezit základní způsoby zajištění zdrojů potřebných pro realizaci § musí vymezovat úkoly operativnía a taktické § musí zdůrazňovat podnikové hodnoty, očekávání , podnikovou kulturu časový horizont strategie různý, relativní , ovlivňován různými specifiky a podmínkami podniku těžký průmysl – delší období spotřební – kratší služby – operativní nutné brta do úvahy mnoho faktorů – charakter konkurenčního prostředí, nejistotu budoucnosti, životní cyklus výrobku, služby čas přípravy pro zavedení do výroby, do prodeje posouzení závazků – finančních, věcných … Strategické řízení , strategie , hierarchie strategií § 3 ÚROVNĚ – STRATEGICKÉ , TAKTICKÉ , OPERATIVNÍ § SOUČASNĚ PROLÍNÁNÍ JEDNOTLIVÝCH A ZÁKLADNÍCH MANAŽERSKÝCH ÚKOLŮ · PLÁNOVÁNÍ · ORGANIZOVÁNÍ · VEDENÍ · KONTROLA ROZDÍLY ……….. ZMĚNA STRATEGIE – STRATEGICKÁ MEZERA § NA ZÁKLADĚ MĚNÍCÍHO SE PODNIKATELSKÉHO PROSTŘEDÍ § ZMĚNA ASPIRAČNÍ ÚROVNĚ VEDOUCÍCH A ŘÍDÍCÍCH PRACOVNÍKŮ § ZMĚNA V CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ, DODAVATELŮ § ZMĚNY V ŽIVOTNÍM STADIU PODNIKU, PRODUKTU ( ZLEPŠENÍ MARKETINGU, TRŽNÍ ORIENTACE, SNIŽOVÁNÍ NÁKLADŮ, SNIŽOVÁNÍ ZÁSOB, INVESTOVÁNÍ, FINANCOVÁNÍ ) ANALÝZA MEZERY – MATEMATICKO – ANALYTICKÉ MODELY FINANČNÍHO ŘÍZENÍ PODNIKU