Přednáška č. 2 Strategický management a strategické řízení § vymezení principů paradigmatu strategického managementu § pojetí a obsah strategického managementu, strategie a strategické analýzy § vymezení strategického řízení jako procesu § vnitřní struktura procesu strategického managementu 1) Paradigma strategického managementu 1. princip, ( detto Einsteinova teorie relativity – hmota vytváří tok času a prostoru) ekonomické procesy probíhají rovněž v čase a prostoru. Prostorová dimenze ekonomických procesů je hlavním definičním znakem, časová dimenze představující trajektorii pohybu systému v čase, představuje definiční znak managementu změny. 2. princip představuje soulad cílů a prostředků (cílově programový přístup, manažerskou potenci) je to, že podstatou ekonomických procesů je vždy jejich věcná stránka a podoba její uspořádanosti, která je nositelem efektů ( ekonomických efektů ) . 2) Pojetí a obsah strategického řízení rysy nejvýznamnější operace - dlouhodobější jejichž cílem je vítězství. převedeno do ekonomické terminologie znamená, že jeden subjekt usiluje o vytvoření konkurenční výhody nad subjektem jiným. Jedná se o nejvýznamnější odlišení tohoto pojetí strategického a strategií ve srovnání s řízením dlouhodobým a koncepčním. Definice: Strategické řízení v tomto pojetí je tedy proces tvorby a realizace rozvojových záměrů dlouhodobější povahy, které mají zásadní význam ve vývoji řízeného objektu a jejichž uskutečněním vytváří subjekt konkurenční efekt. 3) Strategické řízení jako proces Strategické řízení je uskutečňováno jako proces v logickém sledu navazujících činností. Jednotlivé činnosti jsou v interaktivních vztazích, mohou probíhat současně a navzájem se ovlivňovat. V teoretické rovině jsou jednotlivé činnosti oddělovány, v realitě je strategické řízení kontinuálním procesem současně probíhajících činností. 1. fáze strategického řízení je vymezení poslání podniku. Současně se jedná o 1. nabídkové variantě koncepce strategického řízení. interní strategická analýza - identifikovány silné a slabé stránky a ty v podobě tzv. specifické přednosti tvoří východisko pro formulaci poslání – mise. Za specifickou přednost může být zvolena jak silná, tak slabá stránka podniku, princip – korespodence s možností uplatnění ve vnějším prostředí podniku. Tato skutečnost souvisí s definováním tzv. normality. U tzv. poptávkové varianty tvorby poslání je na základě externí strategické analýzy zjištění, jaké existují příležitosti ve vnějším prostředí, např. v podobě nenasycené poptávky po určitých produktech, výrobcích nebo službách a v případě, že existují interakce s vnitřním uspořádáním organizace, disponibilními zdroji, bude na zajištění příležitosti vymezeno poslání organizace. Další fáze § stanovení strategické vize § strategické cíle § formulace možných variant řešení neboli taktik k dosažení stanovených cílů § výběr a implementace optimálních strategií § kontrola a korekce průběhu realizace POSLÁNÍ PODNIKU Poslání vymezuje smysl existence podniku, účel a funkce poslání - vycházíme z následujících otázek: § Jaké výrobky resp. služby chceme vyrábět resp. poskytovat? § Proč by měli spotřebitelé upřednostňovat náš výrobek či službu před těmi konkurenčními? § Kdo budou naši zákazníci? § Co chceme udělat nebo změnit abychom tyto zákazníky získali? § Co je pro nás důležité? Jaké hodnoty uznáváme? Principy pro tvorbu poslání : § Poslání musí pomoci určit budoucí směr společnosti, a proto by nemělo smysl, pokud by poslání pouze vyjádřilo co už bylo uděláno. § Společnost musí zvolit kritéria, na základě kterých definuje své místo na trhu a strategii. Společnost se tedy může rozhodovat například podle produktu, který vyrábí, vlastnictví jedinečného zdroje nebo konkurenční výhody, § finanční ukazatele či potřeby , které mají být uspokojeny. § Společnost musí najít rovnováhu mezi úzkým a širokým vymezením poslání * Společnost Musí zajistit prostor pro reálné směry strategického plánování, ale také prostor pro vnímání změn prostředí. * Společnost by se měla ujistit, že se management s daným posláním ztotožňuje. * Zajistit, aby bylo vyhlášené poslání opravdu posláním dané společnosti a ne jen posláním toho, kdo jej vyjádřil. Vize Definice: Vize vyjadřuje představu o budoucí strategické pozici podniku. Strategické cíle podniku Definice: Strategické cíle jsou očekávané budoucí výsledky představující žádoucí stav, kterého podnik chce dosáhnout. Cíle jsou nejčastěji reprezentovány stanovením ekonomických charakteristik, růstu podniku, prvků konkurenčního boje, ale v poslední době jsou zaměřeny též do sociální, ekologické, etické a dalších oblastí. Rozhodnutí o strategických cílech ovlivňují různé faktory: § zájmy zainteresovaných „stakeholders“, § objem dostupných výrobních faktorů, § interní vztahy, § vlastnosti a schopnosti stratégů § vývoj podniku v minulosti. Cíle se odvíjí od vize. Jsou to pomyslné body, jimiž musíme projít cestou k naplnění Vlastnosti cílů : S „stimulating“ – musí stimulovat k co nejlepším výsledkům za jasně definovaných podmínek. M „measurable“ – měřitelnost cílů je motivačním činitelem. Dosažení resp. nedosažení cíle by mělo být měřitelné. A „acceptable“ – cíle by měly být akceptovatelné neboli přijatelné i pro ty, kteří je budou plnit. Tým pracovníků musí cíle přijmout za své. R „realistic“ – reálné, dosažitelné. Reálnost cílů často ztěží definujeme. T „timed“ – vymezené v čase. Není zde důležitý pouze konečný termín, ale též termíny průběžných kontrol, jejichž výsledky nám ukáží, která ze zvolených cest je tou pravou a po které raději nejít. Klasifikace cílů Podle časového horizontu jsou definovány cíle základní (mise), strategické, taktické a operativní. Podle detailnosti vymezení jsou definovány cíle otevřené a uzavřené. Podle obsahové podoby cíle lze vymezit cíle ekonomické, sociální, technické, politické, estetické, etické apod. Podle úrovně, na níž jsou stanoveny, lze vymezit cíle : makro a mikroekonomické mikro - podnikové, závodové, provozu, dílny makro - globální, integrace, národní, regionální, lokální apod. Strategické řízení a strategický management Cílený – řízený vývoj je výsledkem jedné z forem lidské aktivity, jejímž posláním je příprava a prosazování změn jako podstaty vývojového procesu jakéhokoliv objektu. Tato forma lidské aktivity je v nejobecnějším pojetí definována jako řízení. Definice: Řízení spočívá v působení subjektu řízení na řízený objekt se záměrem ovlivňovat jeho vývoj. Management jako subsystém řízení vkládá do vztahu řídící subjekt - řízený objekt na místo regulátora další lidský subjekt, který potom v závislosti na podobě manažerského stylu řídícího subjektu ovlivňuje chování objektu řízení. V autoritativním, autokratickém stylu řízení pouze přenáší impulsy řídícího subjektu do objektu řízení. Řídící proces se svou povahou blíží deterministické podobě. V dalších manažerských stylech je působení dalšího účastníka v řídícím procesu v různé míře volnosti. Je vždy posláním manažera negativní efekty změn nezesilovat, ale naopak alespoň zadržovat nebo napravovat. Posláním manažera z reaktivního hlediska je zadržovat nebo napravovat rostoucí entropii řízeného objektu. Posláním strategického managementu je připravovat a prosazovat takové změny uspořádanosti řízeného objektu, které představují konkurenční a komparativní výhody. Poslání podniku, podnikové principy a elementární hodnoty § Poslání podniku má být totožné s představami a vizemi vlastníků,které stanoví jaký je předmět podnikání, jací jsou zákazníci, potřeby apod. § Poslání podniku je obvykle popsáno v Příručce kvality, písemnou formou !!! nejedná se o formalitu § Vliv na vnější projev podniku , vliv na vnitřní chování podniku ( informační význam ) § Systém podnikových vizí a cílů = základní norma chování zaměstnanců Zásady § V souladu se zákonem, etikou § Ekologické aspekty § Zajištění mezd, pracovních podmínek, loajalita § Elementární hodnoty podniku Příklad – respekt k jednotlivci - integrita - týmová práce - inovace - pružnost, flexibilita Význam - pracovníci nesmí vytvářet problémy, ale naopak navrhovat řešení Strategické obchodní jednotky ( SBU) - je určená definici zákazníka a jeho potřeb !!! - je strategii definovatelného celku principy – oddělené strategické plánování, organizování, řízení, kontrola , ziskovost teorie uvádí 4 typy SBU 1) ORGANIZAČNÍ 2) STRATEGICKO- MARKETINGOVÝ 3) PROJEKTOVÝ 4) KOMBINACE Hierarchie firemních strategií ( firemní – corporate, obchodní – business,funkční – functional ) -- koordinace vzájemních vztahů ( horizontální strategie ) – řídí se principem SMART HIERARCHICKÁ STRUKTURA – PRINCIP HORIZONTÁLNÍ STRATEGIE CORPORATE – základní rozhodnutí , v jaké zemi, jaké financem), jaký typ společnosti … BUSINESS – obchodní – dynamika a stav trhu, konkurence, technologie, zdroje … FUNKČNÍ - jak dosáhnout stanovené cíle DÍLČÍ STRATEGIE – funkční a jejich obsahové řešení – marketingová strategie, strategie výzkumu a vývoje, řízení výroby, personální strategie, strategie IS/IT MARKETINGOVÁ STRATEGIE – - rozvoj trhů - rozvoj marketingových metod a postupů - efektivita mark. Činností - spolupráce v oblasti PR, médií, - informační zajištění market. Čiností STRATEGIE VTR – - základní cíle - inovace - licence, - finance do VTR STRATEGIE ŘÍZENÍ VÝROBY - lidské zdroje - zdroje surovin a materiálu - organizační opatření - zásoby a jejich řízení - výrobní faktory - plánování a řízení výroby - normování PERSONÁLNÍ – - produktivita a mzdy - mzdový vývoj - vývoj lidských zdrojů - kvalifikace - motivace - péče o pracovníky - BOZP - Podniková kultura STRATEGIE IS/IT PRÁVO EKOLOGIE