POSTER DPRPO – Příprava posteru 2. Tvorba posteru dle pravidel grafického designu POSTER vs.PLAKÁT Co je to POSTER? Dle Univerzálního lexikonu umění se jedná o plakát. Dle Slovníku cizích slov výsledky práce zveřejněné na vědecké konferenci na tabulích a stojanech formou tabulek, fotografů, komentovaných témat. V praxi je poster graficky zajímavě upravený článek na formát plakátu. Co je to PLAKÁT? Dle Univerzálního lexikonu umění tiskovina velkého formátu, skládající se z textu a obrazu, vyvěšený na veřejných místech s cílem propagace všeho druhu. KOMPOZICE FORMÁTY Řada A (mm) Řada B (mm) Řada C (mm) A0 841 ×1189 B0 1000 × 1414 C0 917 × 1297 A1 594 × 841 B1 707 × 1000 C1 648 × 917 A2 420 × 594 B2 500 × 707 C2 458 × 648 A3 297 × 420 B3 353 × 500 C3 324 × 458 A4 210 × 297 B4 250 × 353 C4 229 × 324 A5 148 × 210 B5 176 × 250 C5 162 × 229 A6 105 × 148 B6 125 × 176 C6 114 × 162 A7 74 × 105 B7 88 × 125 C7 81 × 114 A8 52 × 74 B8 62 × 88 C8 57 × 81 A9 37 × 52 B9 44 × 62 C9 40 × 57 A10 26 × 37 B10 31 × 44 C10 28 × 40 Standardní užití: A0, A1 Plakáty a technické výkresy A1, A2 Pracovní tabule při poradách. A2, A3 Diagramy, kresby a velké tabulky. A4 Magazíny, dopisy, formuláře, letáky,... A5 Poznámkové bloky a kalendáře. A6 Pohlednice. B5, A5, B6, A6 Knihy. C4, C5, C6 Obálky pro listy ve formátu A4 B4, A3 Noviny B8, A8 Hrací karty FORMÁTY Standardní užití: A0, A1 Plakáty a technické výkresy A1, A2 Pracovní tabule při poradách. A2, A3 Diagramy, kresby a velké tabulky. A4 Magazíny, dopisy, formuláře, letáky,... A5 Poznámkové bloky a kalendáře. A6 Pohlednice. B5, A5, B6, A6 Knihy. C4, C5, C6 Obálky pro listy ve formátu A4 B4, A3 Noviny B8, A8 Hrací karty 841 mm 1000 mm 917 mm 1189mm 1414mm 1297mm A0 B0 C0 A1 B1 C1 A2 B2 C2 A3 B3 C3 A4 B4 C4 A5 B5 C5 A6 B6 C6 A7 B7 C7 A8 B8 C8 KOMPOZICE Na ukázkách jsou příklady symetrického a asymetrického členění plochy se stupňujícím počtem prvků. V obou případech musí být plocha opticky vyvážená. KOMPOZICE 1/ U geometricky konstruovaného čtverce se svislé strany zdají kratší než vodorovné. Aby opticky působil rovnostranně, musely by být svislé strany mírně prodlouženy. 2/ Při příčném rozdělení plochy čtverce v geometrické středu se jeví spodní polovina menší. 3/4/ Tučné příčné tahy působí ve vodorovné poloze výrazněji než v poloze svislé. 5/6/ Stejně výrazné plochy působí různě dle umístění v ploše. Nahoře se „vznáší“ (působí lehce), dole „padá (působí těžce). 7/8/ Bílý čverec v černé ploše působí opticky větší než stejně velký černý čtverec na bílém pozadí. Optický klam se rovněž projevuje u stejně velkých obrazců umístěných v různě velkých plochách. 9/10/ Plocha čverce tvořená z více vodorovných linek jej opticky zvyšuje, zatímco ze svislých linek jej zdánlivě rozšiřuje. 11/12/ Vodorovné linky ohraničující plochu čtvrece ji rozšiřují, svislé ji zvyšují. Typografická úprava textů Zarovnání do bloku s posledním řádkem zarovnaným na levý praporek. Zarovnání na levý praporek (vypnout dělení slov). Zarovnání na osu (vypnout dělení slov) – použití v poezii. Zarovnání do bloku i s posledním řádkem odstavce. VYZNAČOVÁNÍ textů PRAVIDLA MŮŽETE PORUŠOVAT, NESMÍTE JE VŠAK IGNOROVAT. David Jury PRAVIDLO TŘETIN Pravidlo třetin je metoda, kterou obvykle používají fotografové k vytvoření zajímavých kompozic. Stejně tak ji lze využít v kompozicích jakéhokoli grafického umění nebo dokonce takových oborech, jako je textilní nebo nábytkářský design. Pravidlo třetin lze využít pro vytvoření ústředních bodů, které určí, kam mají být umístěny zajímavé prvky. Triumf Galatey je freska od malíře Raffaela Santí (1512) vytvořená pro palác Vílla Farnesína v Římě. Ústřední postava Galatea je orámována purpurovými linkami, kterými jsme rozdělili plochu. Nad ní jsou symetricky umístění tři cherubíni s hroty svých šípů umístěnými nad horními vyhledávanými body. PRAVIDLO TŘETIN Na diagramu je zobrazeno, jak lze pravidlo třetin využít pro vytvoření vyhledávaných bodů v layoutu nebo designu. Tyto body neodpovídají přesnému matematickému rozdělení plochy. Jsou to aktivně vyhledávaná místa, u kterých studie prokázaly, že oko se při pečlivém prohlížení obrazu na ně zaměří. Designeři tuto znalost využívají při rozhodování o umístění prvků, a napomáhají tak diváky navést ke klíčovým informacím. Lidé se podvědomě snaží získat informace o obrázku nebo designu tak, že si ho očekávatelným způsobem prohlédnou, aby získali základní představu, čeho se týká. Tvůrce plakátu může tento proces využít, a tak pomoci čtenáře nasměrovat dokonce i ve složitých návrzích obsahujících mnoho prvků. Navigace na ploše – čtenář pokaždé hledá nějaký vstupní bod na stránce, na který by se mohl zaměřit, který poznává, rozumí mu a který jej nasměruje k dalším informacím. Protože jsou lidé přitahováni barvami a pohybem, může designér umístit prvky v designu strategicky a přitáhnout tak k nim čtenářovu pozornost. PRAVIDLO ČTENÍ STRÁNKY A B C ORIENTACE NA PLOŠE 42 % 25 % 20 % 13 % Procentuální výsledek čtení plochy evropanů. Jako praktický důsledek se na mnoha webových stránkách umisťují navigační lišty nahoru. ORIENTACE NA PLOŠE 50 % 25% 25% Orientace na ploše s pravidlem prázdné plochy. PRAVIDLO PRÁZDNÉHO MÍSTA Prázdné místo je nepotištěný a nevyužitý prostor, který obklopuje grafické prvky v designu a poskytuje jim prostor k dýchání. Prázdné místo vytváří v designu klidné plochy, které mohou vykonávat mnoho funkcí, například ukazovat vizuální hierarchii. Typografická hierarchie – lze docílit různou velikostí písma, kdy větší a tučnější písmo naznačuje větší důležitost než menší a lehčí. Polohová hierarchie – lze také navodit relativní polohou textu na posteru. Text v horní části stránky, případně ještě obklopený prázdným místem, připoutá více pozornosti a bude převažovat nad hlavní textovou částí. LADISLAV SUTNAR PRAVIDLO ZLATÉHO ŘEZU Je prokázáno, že určité proporční vztahy celku působí na člověka lépe, přirozeněji než jiné. Výtvarníci se snažili přijít na jistou obecnou zákonitost, jak co nejlépe dělit úsečku či plochu. Vzniklý poměr byl nazván zlatý řez. Konstrukce zlatého řezu Pokud bychom chtěli vyjádřit zlatý řez matematicky, je třeba najít na jednotkové úsečce takové x, aby platilo, že (1−x)/x = x/1. Z toho po vyřešení rovnice vyplývá, že: x = (√5−1)/2 x = 0,618... V praxi bohatě postačí pamatovat si zaokrouhlené číslo 0,62. Libovolnou úsečku pak rozdělíme v poměru 0,62 : 0,38 a dominantní prvek kompozice umístíme do vzniklého poměru. Zlatý řez je možno sestrojit pro každou stranu obdélníka, v průsečících potom získáme „zlatý bod“ — ideální místo pro přesné umístění dominanty. Fibonacciho čísla jsou číselnou řadou, ve které je každé číslo součtem předcházejících dvou čísel v řadě. Jsou pojmenovaná po matematikovi Leonardovi z Pisy, známým také jako Fibonacci, který toto pořadí vypozoroval v proporcích v přírodě. Fibonacciho čísla mají přímou souvislost se zlatým řezem 8 : 13, neboť obě tato čísla jsou součástí číselné řady. A0 B1 PRAVIDLO ZLATÉHO ŘEZU PRAVIDLO OPTICKÉHO STŘEDU Optický střed neodpovídá matematickému středu obrazu nebo grafice, ale bodu, který je o něco málo výše. Optický střed udává dynamický centrální bod v uměleckém díle, který pomůže určit vyhledávaný bod, na kterém spočine zrak diváka. Obraz Portrét Binda Altovitiho (1514) vytvořený Raffaelem. Ústa a oči jsou klíčové ústřední body lidské tváře. Vidíme, že Raffael zde ústa opatrovnice umístil do optického, nikoli matematického středu. BARVA Existuje jen málo vizuálních stimulů, které mají stejnou váhu jako barva; ta je velmi užitečný komunikační nástroj. Význam, který barva vysílá, je ovšem vždy přijímán naprosto subjektivně. Její vnímání závisí na dvou nedokonalých lidských orgánech – očích a mozku – jež utvářejí naši představu o barvě poté, co k nim doputují odražené světelné vlny. Tento mechanismus vnímání barev je univerzální pro všechny lidské bytosti. Jiná věc je, jak je ve výsledku vidíme, jak na nás působí a jak je chápeme. PSYCHOLOGIE BAREV Základní vlastnosti (barva má tři základní vlastnosti:) Tón, též odstín – pojem spektrální tón či odstín označuje základní povahu barvy, náš zrakový vjem z dominantní frekvence světla odraženého od konkrétního objektu. Tón (odstín) vyjadřuje podstatu barvy, to, čemu říkáme červená, modrá nebo žlutá. Barvy bez rozlišitelného tónu, například šedou, nazýváme neutrální. Jas, též světlost – druhá vlastnost vyjadřuje celkovou světlost nebo tmavost barvy a nazývá se jas, světlost nebo valér. Označuje celkové množství světla, které při pohledu na objekt vnímáme. Přimícháním bílé barvu zesvětlujeme, přidáním černé ztmavujeme. Saturace (sytost) – pojmem saturace označujeme sytost. Závisí na šířce rozsahu frekvencí, jejichž zprůměrováním barva vzniká. Saturované barvy jsou bohaté a intenzivní, kdežto odsaturované barvy působí bledě a tlumeně. PSYCHOLOGIE BAREV Světlo a teplota – teplé barvy jak červená, oranžová nebo žlutá evokují zdroje tepla a vyvolávají hřejivé pocity. Studené barvy jako modrá či zelená nám připomínají vodu a přírodu a vyvolávají dojem chladu. Teplé barvy jsou veselé a živé, studené působí vyrovnaněji a klidněji. Teplé barvy (červená, žlutá) mají dlouhé vlnové délky, a proto je potřeba vyvinout více energie na jejich zpracování očima a mozkem. S tím souvisí nárůst aktivity metabolismu a energie označující se jako vyrušení. Naopak kratší vlnové délky studených barev (modré, zelené, fialové) vyžadují méně aktivity a energie ke svému zpracování, má za následek klidnění a utlumení metabolické činnosti. PSYCHOLOGIE BAREV Žlutou barvu si spojujeme se sluncem a teplem, navozuje nám pocit štěstí. V prostoru vystupuje v poměru  k ostatním barvám do popředí a tím je také oživuje a uvádí do činnosti. Zářivá zelenožlutá může vyvolávat úzkost. Tmavší žlutá evokuje blahobyt. Oranžová je směsí červené a žluté, evokuje vitalitu, vzrušení, teplo a přívětivost. Oranžová je výrazná, ale může být vnímaná jako nespolehlivá. Tmavší odstíny stimulují tvorbu slin a evokují blahobyt. Zářivější odstíny evokují zdraví. Přechodem k neutrálnějším odstínům slábne její aktivita. Hnědá je barvou země a dřeva, proto si s ní spojujeme pohodlí a bezpečí. Svou organickou podstatou evokuje věčnost, trvanlivost. Hnědá vyjadřuje ekologičnost, pracovitost, důvěryhodnost, odolnost. PSYCHOLOGIE BAREV Zelená má nejkratší vlnovou délku, a proto nás dokáže ze všech barev nejvíc uvolnit. Je spojena s přírodou a rostlinami, vzbuzuje v nás bezpečí a důvěryhodnosti. Čím je zelená zářivější, tím působí mladistvěji a svěžeji. Tmavé odstíny zelené vyjadřují spolehlivost a ekonomický růst. Neutrálnější olivové odstíny evokují hřejivost, zemitost. Může znamenat i nemoc nebo zkaženost. PSYCHOLOGIE BAREV Černá je nejvýraznější barvou barevného spektra. Vyniká kontrastností a neproniknutelností. Evokuje marnost, prázdnotu, nekonečný vesmír a v západních kulturách také smrt. Je vnímána jako formální, exkluzivní, autoritativní, povýšená i vážná. Neutrální šedá může být vnímána jako chladná a nevýrazná, stejně jako formální, důstojná a autoritativní. Chybí jí barevnost, a proto v sobě nemá tolik emocí. Může evokovat rezervovánost, nedotknutelnost. Evokuje preciznost, kvalifikovanost, informovanost a pracovitost. Bílá jako čistá, autoritativní a všem nadřazená barva. Propojuje všechny barvy světla a evokuje proto duchovno a sílu. PSYCHOLOGIE BAREV Fialová je někdy vnímána jako klamná, falešná ale také jako tajemná a těžko pochopitelná. Působení fialové barvy je ovlivněno jejím odstínem: tmavě fialová, evokuje chmurnost a smrt; světlá a studená levandulově fialová vyvolává snivou a nostalgickou náladu; načervenalé fialové odstíny (fuchsiová) jsou dramatické a plné energie; švestková působí magicky. PSYCHOLOGIE BAREV Teplé barvy (červená, žlutá) mají dlouhé vlnové délky, a  proto je potřeba vyvinout více energie na jejich zpracování očima a mozkem. S tím souvisí nárůst aktivity metabolismu a energie označující se jako vyrušení. Naopak kratší vlnové délky studených barev (modré, zelené, fialové) vyžadují méně aktivity a energie ke svému zpracování, má za následek klidnění a utlumení metabolické činnosti. Psychologické vnímání barev však velmi závisí i na individuální osobní zkušenosti daného člověka a také na kultuře, v které žije. Pro mnoho kultur je například červená barva symbolem pro hladovění, energii či hněv, protože ji mají úzce spojenou s barvou masa, krve a tím pádem i násilí. Vegetariáni mohou mír ovšem s hladem spojenou spíše barvu zelenou. PSYCHOLOGIE BAREV POSTER JAKO ČLÁNEK Nadpis (titulek) – jeden z nejdominantnějších prvků na stránce. Použití titulkových fontů (navženy tak, aby snesli větší velikost písma větší než 14 bodů. Podnadpis, podtitul – nachází se pod titulem, nebo u titulu. (většinou věta na jeden řádek), menší velikostí písma než titul, ale větší než běžný text. Perex – krátký text (2–4 věty), shrnuje obsah následujícího článku. Jeho funkce je nalákat čtenáře k přečtení článku. Iniciála Textové sloupce Rámečky a moduly Popisky TYPOGRAFICKÉ PRVKY v článku $ )+*+     !$ %     "("&$$&$,'' #  %      4                           4  4      2 *       3     3      6!) 54    4       4                            2    4        4   #2 /          3            +    4                        2 *        4    4                  /-  .0  4  3                     3          4    4  4     2                         4  4         3                   4                     2   $                            3   2  3            2 &                               3    2 (  1  4  1 4  1                            2 (                 3  4                     4                    2 (  4       3    " )              3          /-  2                                    4    3    4           3             4   4        3  2 )  3           2    3                         3           2 &                       4     4          4   4                                             4          4                  2 *                                2        34   3  4  3         3                3     ,         4   4    4     2 '   4                       4        3  3                     3      4            3   2 (  4   % '                                        2 )              3                                            2                            3    3           2 "       4     3    4  3          %          %            "!                 #   %      %           %                     $     #         .      /    /     /        záhlaví, zápatÍ (Rubriky, Paginace) OBRAZOVÁ PŘÍLOHA, Ilustrace Mřížka účaří Výkřik, citát TYPOGRAFICKÉ PRVKY v článku $ )+*+     !$ %     "("&$$&$,'' #  %      4                           4  4      2 *       3     3      6!) 54    4       4                            2    4        4   #2 /          3            +    4                        2 *        4    4                  /-  .0  4  3                     3          4    4  4     2                         4  4         3                   4                     2   $                            3   2  3            2 &                               3    2 (  1  4  1 4  1                            2 (                 3  4                     4                    2 (  4       3    " )              3          /-  2                                    4    3    4           3             4   4        3  2 )  3           2    3                         3           2 &                       4     4          4   4                                             4          4                  2 *                                2        34   3  4  3         3                3     ,         4   4    4     2 '   4                       4        3  3                     3      4            3   2 (  4   % '                                        2 )              3                                            2                            3    3           2 "       4     3    4  3          %          %            "!                 #   %      %           %                     $     #         .      /    /     /        MODULY – rozdělením mřížky do různých rámečků nebo modulů se získá rozsáhlejší aktivní prostor a zachová se přitom základní sloupcová struktura. Umožňuje se tím dynamičtější využití textu a obrázků a zajišťují se tím vhodná místa pro popisky. Mřížka účaří – mřížka základních linek neboli účaří je (neviditelná) grafická základna, podle které se tvoří design. Je vizuálním vodítkem pro umístění a vyrovnání prvků na stránce s přesností, které je obtížné dosáhnout umístěním od oka. Moduly a mřížka účaří Moduly a mřížka účaří SLOUPCE SLOUPCE MEZISLOUPCOVÉ MEZERY Sloupce jsou vizuálně oddělené mezerami. Velikost, tvar a způsob oddělení může ovlivňovat celkový dojem grafické úpravy plochy, protože otevírá prostor pro textové části. šířka SLOUPCE Na této ukázce šířka sloupců zabírá přibližně 2/3 stránky. Úzké vnější okraje a široké vnitřní okraje jsou neobvyklé a vytváří zajímavé „zabarvení“ strany. SLOUPCE BARVA A RYTMUS GRAFICKÁ HIERARCHIE POSTER JAKO ČLÁNEK POSTER JAKO ČLÁNEK $ )+*+     !$ %     "("&$$&$,'' #  %      4                           4  4      2 *       3     3      6!) 54    4       4                            2    4        4   #2 /          3            +    4                        2 *        4    4                  /-  .0  4  3                     3          4    4  4     2                         4  4         3                   4                     2   $                            3   2  3            2 &                               3    2 (  1  4  1 4  1                            2 (                 3  4                     4                    2 (  4       3    " )              3          /-  2                                    4    3    4           3             4   4        3  2 )  3           2    3                         3           2 &                       4     4          4   4                                             4          4                  2 *                                2        34   3  4  3         3                3     ,         4   4    4     2 '   4                       4        3  3                     3      4            3   2 (  4   % '                                        2 )              3                                            2                            3    3           2 "       4     3    4  3          %          %            "!                 #   %      %           %                     $     #         .      /    /     /        POSTER JAKO ČLÁNEK More at ebook-free-download.net or magag zinesdownload.com POSTER JAKO ČLÁNEK POSTER JAKO ČLÁNEK POSTER JAKO ČLÁNEK POSTER JAKO ČLÁNEK INFORMAČNÍ GRAFIKA mapy a plány statistika vizualizace dat výzkum dashboardy uživatelské rozhraní mobilní aplikace vizuálně informační systémy INFORMAČNÍ GRAFIKA http://visual.ly/ http://newsmap.jp/ http://www.designer-daily.com/14-visually-stunning- animated-infographics-5698 RENDGEN, Sandra a Julius WIEDEMANN. Information graphics. Köln: Taschen, c2012, 480 p. ISBN 9783836528795. INFORMAČNÍ GRAFIKA INFORMAČNÍ GRAFIKA INFORMAČNÍ GRAFIKA INFORMAČNÍ GRAFIKA INFORMAČNÍ GRAFIKA INFORMAČNÍ GRAFIKA INFORMAČNÍ GRAFIKA PRAVIDLA SAZBY PÍSMO A SAZBA Základní jednotkou PRO stupně písma je typografický bod = 0,376 mm VOLBA VELIKOSTI PÍSMA A ŠÍŘKY SLOUPCE NA FORMÁT A0 – nastavíme šířku sloupce tak, aby odpovídala přibližně 42 znaků na řádek. Výrazně členitější texty mohou vyžadovat použití více sloupců. Texty na zarážku – pokud zvolíme sazbu na levou zarážku, nedělíme slova na konci řádku. Pokud bysme dělili slova, zhoršujeme čitelnost textů. ROZDÍLY V ČESKÉ A ANGLICKÉ SAZBĚ – na rozdíl od anglické sazby, v české sazbě si musíme dávat pozor na jednoznakové předložky na konci řádků a oddělit je nerozdělitelnou mezerou s následujícím slovem (klávesová zkratka CTRL+Alt+X) Dalším rozdílem je podoba uvozovek. České uvozovky mají podobu „99 66“, ale anglické právě naopak a nacházejí se na horní dotažnici (“6699”). Rozdíly můžeme najít také v délce pomlček. V české sazbě používáme hlavně spojovník (-) a pomlčku (–) klávesová zkratka ALT+0150. ROZPAL http://type.method.ac/# DTP DTP – PŘÍPRAVA DO TISKU Výstupní plakát by měl splňovat barevnost CMYK A rozlišení obrazu 300 dpi (barevný profil iso fogra 27). Rozdíly mezi černou barvou a plnou černou (součet barev by neměl přesáhnout 240 %): Texty vždy 100 % černou (C0M0Y0K100). Při menších velikostech písma s použitím plné černé nedochází k soutisku barev. C0 M0 Y0 K100 C12 M0 Y0 K100 C40 M40 Y40 K100 C70 M40 Y20 K100 POUŽITÁ LITERATURA Použitá literatura: G. Ambrose, P. Harris: Layout, velký průvodce grafickou úpravou (Computer Press, 2009) Z. Dvořáčková: DTP a předtisková příprava (Computer Press, 2008) B. Blažej: Grafická úprava tiskovin (Státní nakladatelství Praha, 1990) Univarzální lexikon umění (Grafoprint Neubert, Knižní klub 1995) Timothy Samara: Grafický design (Slovart, 2008)