1 Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie Oddělení pro strategii a rozvoj 2 Veřejný projekt §Realizace projektů – možnost vyšší efektivity při vynakládání veřejných prostředků? §Veřejný projekt §Ochrana (1999) – projekty jsou považovány za systémový návrh na alokaci veřejných zdrojů (především investiční akce) §Možnost rozšíření pojetí – i na neinvestiční aktivity §Široké pojetí - veřejné projekty lze chápat jako jakékoli aktivity plněné v rámci veřejného sektoru při kterých dochází k alokaci veřejných prostředků (problematika specificky vázaných §„Výhody“ využití projektového přístupu §Možnost jasně vázat předpokládané finální „efekty“ k nákladům §Uplatnění možnosti posuzovat jednotlivé varianty řešení – tj. hodnocení veřejných projektů!!! §Monitoring postupu a možnosti uplatnění široké spektra kontrolních nástrojů § § § 3 Veřejný projekt (2) §Znaky veřejného projektu (splnění alespoň jedné podmínky): §Významná část zdrojů pro realizaci pochází z přímého či nepřímého veřejného financování (např. daňové úlevy) §Realizace je založena na dalších nástrojích hospodářské politiky (např. různé nařízené regulace) §Jsou s ním spojeny významné externality (např. dopady na trh v důsledku realizace projektu) §Problémy – vymezení užitků a jejich porovnání (např. nehmotné), možnosti porovnání projektů (např. různé dotační tituly s odlišnými pravidly), nutnost co nejpřesnějšího stanovení cílů projektu §Stanovení cílů – při stanovení cílů je nutné zodpovědět velké množství otázek (komu projekt slouží?, lze je identifikovat?, proč je nutné projekt řešit?, jaký stav napravujeme/vylepšujeme?...) a následně kontrolovat plnění cílů (nebyly podceněny zdroje?, neobjevují se nové skutečnosti ovlivňující realizaci – dosažení cílů?...) § § § Projektový cyklus §V případě, že dojde k rozhodnutí o řešení určitého problému formou projektu, tak se dnes často uplatňuje fenomén tzv. projektového cyklu – definování jednotlivých částí projektu §Příkladem – Dočkal, 2007 definuje 8 etap: §1. Existence problému – stanovení řešení (cílů) ve vazbě na možnosti §2. Identifikace zdrojů/dotačních podmínek při konsenzu tzv. stakeholders - možné získání účelových prostředků §3. Vyhledání dotačního titulu/zdroje a zajištění přijatelnosti projektu – shoda cílů s účelově vázanými prostředky §4. Zpracování žádosti – administrativní a další procesy §5. Předrealizační příprava – doložení dalších dokumentů/podkladů, vypořádání připomínek/změn §6. Realizace projektu – dodržení podmínek, sledování cílů §7. Ukončení projektu a udržitelnost – využití výsledků §8. Identifikace potencionálních nových problémů/rizik – změna situace a nutnost reakce 4 Jak fungují fondy EU? (1) 1. 1.O rozpočtu pro strukturální fondy a pravidlech jejich využívání rozhoduje vrcholná schůzka (tj. všichni členové Unie) na základě návrhu Evropské komise projednaného v Evropském parlamentu 2.Po těchto rozhodnutích vypracuje každý stát nebo region své návrhy a sestaví z nich plán pro problémové oblasti a znevýhodněné sociální skupiny, s přihlédnutím k tematickému zaměření Komise 3.Vypracované plány jsou předloženy Evropské komisi. 4.Každý stát s Komisí projedná obsah těchto dokumentů a možnosti použití národních fondů a fondů Společenství při jejich uskutečňování § point1 point3 Jak fungují fondy EU? (2) 5.Když se obě strany na těchto otázkách dohodnou, Komise schválí plány a programy, které z toho vyplývají 6.O podrobnostech programů, zejména programových dodatcích, rozhodují autonomně státní nebo regionální orgány. O těchto dokumentech se s Komisí nejedná, ale jsou jí zasílány pro informaci. 7.Orgán pověřený řízením programu vybere projekty, které nejlépe odpovídají jeho cílům, a poté informuje uchazeče o své volbě 8.Vybrané subjekty pak mohou svůj projekt realizovat, musí jej ovšem dokončit ve lhůtě stanovené v programu, neboť rozvrh výplat je stanoven již na začátku 9.Příslušné úřady pravidelně sledují průběh implementace programu, a to za pomoci monitorovacího výboru, kde jsou zastoupeni různí partneři (zástupci z oblasti ekonomické a sociální i životního prostředí) 10. § point9 point8 Evropské strukturální a investiční fondy (ESIF) §Hlavní finanční nástroj na realizaci strukturálních politik v EU – strukturální fondy: § §Evropský fond regionálního rozvoje - ERDF §Evropský sociální fond – ESF § •Kohezní fond, Fond soudržnosti ad. Budoucnost evropských fondů v ČR Nové programovací období 2014 – 2020 §Na základě schváleného rozpočtu Společenství na léta 2014 – 2020 přistoupila i ČR k řešení budoucnosti využívání evropských fondů §Příprava Dohody o partnerství a dalších dokumentů na programovací období 2014 – 2020 §Otázka alokace unijních dotací mezi jednotlivé programové tituly §Vznik 10 tzv. národní programů – tzv. sektorové operační programy + programy přeshraniční, nadnárodní a mezinárodní spolupráce Dohoda o partnerství 2014-2020 §Dohoda o partnerství analyzuje na základě evropských, národních i regionálních strategických dokumentů současnou socioekonomickou situaci České republiky, zdejší disparity, rozvojové potřeby a potenciál. Definuje priority a očekávané výsledky pro celé programové období (klíčovým ukazatel, kam bude směřována podpora z ESIF). Součástí Dohody o partnerství jsou mimo jiné i základní implementační opatření či popis integrovaných přístupů. §Nedílným obsahem dokumentu je i příloha k naplňování předběžných podmínek, což je soubor opatření, která musí být splněna, aby Česká republika mohla čerpat finanční prostředky z ESI fondů. §Nutnost propojení evropských dotačních titulů a národních zdrojů. §Změny oproti programovému období 2007-2013 (např. otázka ROPů). Přehled hlavní ESIF programů v ČR 2014-2020 §Programy pro programové období 2014 – 2020 byly vymezeny usnesením vlády ČR č. 867 ze dne 28. listopadu 2012 §Národní operační programy (+ další) §1.Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, řízený Ministerstvem průmyslu a obchodu; §2.Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání, řízený Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy; §3.Operační program Zaměstnanost, řízený Ministerstvem práce a sociálních věcí; §4.Operační program Doprava, řízený Ministerstvem dopravy; §5.Operační program Životní prostředí, řízený Ministerstvem životního prostředí; §6.Integrovaný regionální operační program, řízený Ministerstvem pro místní rozvoj; §7.Operační program Praha - pól růstu ČR, řízený Magistrátem hlavního města Prahy; §8.Operační program Technická pomoc, řízený Ministerstvem pro místní rozvoj; §9.Operační program Rybářství 2014-2020, řízený Ministerstvem zemědělství; §10.Program rozvoje venkova, řízený Ministerstvem zemědělství; § 10 Tvorba projektu(1) §Ex – ante fáze §Feasibility study ad. §Identifikace nástrojů §Deskripce problémů §Otázky udržitelnosti §Podmínky organizace §Finanční nástroje (veřejná podpora ad.) §Legislativa §Spolupráce • 11 Tvorba projektu(2) §Realizace §Specifická pravidla poskytovatele §Legislativa §Monitoring §Kontroly §Partnerství projektu §Management projektu §Změny projektu §Dokončení projektu § 12 Tvorba projektu(3) §Ex – post §Udržitelnost projektu §Výstupy a jejich role pro organizaci §Kontroly §Fungování týmu/paměť organizace §Další projekty §Dlouhodobá strategie § 13 Kde lze získat další informace §Webové stránky jednotlivých tzv. řídících orgánů §Webové stránky www.strukturalni-fondy.cz §Centrální portál pro podávání informací - https://mseu.mssf.cz/ , systém MS 2014+ obsahující modul IS KP §Postup podání žádosti + hodnocení §MMR Abeceda fondů EU – 2014 2020. K dispozici na: §http://www.strukturalni-fondy.cz/getmedia/eb8da430-a82d-419f-b102-87db6284a163/Abeceda_nahled.pdf? width=0&height=0 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Děkuji za pozornost § Pro přednášku byly použity materiály z informačních portálů www.msmt.cz a www.strukturalni-fondy.cz, kde lze získat doplňující informace.