VOLEJBALOVÁ SYSTEMATIKA “Jsem žena, mé jméno je ..” “Jsem řád! Odpovídám na otázku CO? nikoli JAK? Hledám správná jména” VOLEJBALOVÁ SYSTEMATIKA • Dělím volejbal do smysluplných částí • Popisuji vazby mezi nim i • Pojmenovávám 1 “Popisuji, co po čem následuje a co s čím souvisí” VOLEJBALOVÁ SYSTEMATIKA • CO HRÁČI DĚLAJÍ? bagr, příjem, dvojblok, přechod do protiútoku • KOLIK HRÁČŮ? zapojeno 1 (individuální), 2-5 (skupinové), 6 (týmové) • ZA JAKÝCH PODMÍNEK SE TO DĚJE? po podání, po útoku 1 BAGR, PRSTY ZÁKLADNÍ ODBITÍ INDIVIDUÁLNÍ ČINNOSTI PŘÍJEM, NAHRÁVKA, BLOK SKUPINOVÉ ČINNOSTI (HERNÍ KOMBINACE) ÚTOČNÉ KOMBINACE, DVOJBLOK TÝMOVÉ ČINNOSTI (HERNÍ SYSTÉMY) PŘECHOD DO OBRANY, PROTIÚTOK TÝMOVÉ ŘETĚZCE (HERNÍ DĚJE) ČINNOST TÝMU V PRŮBĚHU ROZEHRY “Tyto činnosti nabízím a taková jména jim dávám” INDIVIDUÁLNÍ ČINNOSTI SKUPINOVÉ ČINNOSTI TÝMOVÉ ČINNOSTI INDIVIDUÁLNÍ ŘETĚZCE SKUPINOVÉ ŘETĚZCE TÝMOVÉ ŘETĚZCE 11 “A přidám ještě …” “Zapamatujte si, drahoušci!” DŮLEŽITÉ POJMY • ZÁKLADNÍ ODBIT Í • INDIVIDUÁLNÍ HERNÍ ČINNOST I • HERNÍ KOMBINACE /SKUPINOVÉ ČINNOSTI / • TÝMOVÉ ČINNOST I • HERNÍ SYSTÉM Y • INDIVIDUÁLNÍ A SKUPINOVÉ ŘETĚZC E • TÝMOVÉ ŘETĚZCE A DĚJĚ 1 “Tomuhle říkám fáze rozehry” +A +B -A -B 2 “Teď vám pustím video, bude na něm …” ROZEHRA BAGR, PRSTYZÁKLADNÍ ODBITÍ INDIVIDUÁLNÍ ČINNOSTI PŘÍJEM, NAHRÁVKA, BLOK SKUPINOVÉ ČINNOSTI ÚTOČNÉ KOMBINACE, DVOJBLOK TÝMOVÉ ČINNOSTI PŘECHOD DO OBRANY, PROTIÚTOK TÝMOVÉ ŘETĚZCE ČINNOST TÝMU V PRŮBĚHU ROZEHRY Máme míč fáze ÚTOKU ÚTOKPřechod do ÚTOKU Máme míč Nemáme míč OBRANA Přechod do OBRANY PROTIÚTOK Přechod do PROTIÚTOKU fáze OBRANY fáze PROTIÚTOKU podává SOUPEŘ 3 “Jak běží v rozehře …”TÝMOVÉ ČINNOSTI Máme míč Nemáme míč OBRANA Přechod do OBRANY PROTIÚTOK Přechod do PROTIÚTOKU fáze OBRANY fáze PROTIÚTOKU podáváme MY Nemáme míč OBRANA Přechod do OBRANY fáze OBRANY 4 “A teď zrcadlově obráceně …” TÝMOVÉ ČINNOSTI “ Vidíte před útokem, obranou či protiútokem je vždy takový most (přechod) …” ÚTOK Přechod do ÚTOKU TÝMOVÉ ČINNOSTI Když jedna strana přechází do útoku, druhá do obrany – když jedna strana útočí, druhá se brání a naopak. 7 “Tomuhle dávám jméno herní situace” +A +A -A -A -B -B +B +B “A už tu mám další video, představím vám tzv…” TÝMOVÉ ČINNOSTI “Zapamatujte si, moji milí!” DŮLEŽITÉ POJMY • ROZEHR A • FÁZE ROZEHR Y • ČINNOST TÝMU PO PODÁNÍ /… vlastním nebo soupeře/ • ČINNOST TÝMU PO ÚTOKU /… vlastním nebo soupeře/ • PŘECHOD DO ÚTOK U • ÚTOK • PŘECHOD DO OBRAN Y • OBRAN A • PŘECHOD DO PROTIÚTOK U • PROTIÚTO K • HERNÍ SITUACE 1 6 “Co dělá celý tým po servisu soupeře? …ale nééé příjem, přeci” PŘECHÁZÍ DO ÚTOKU 10 “A teď malé doplnění, v rámci týmu …” INDIVIDUÁLNÍ ŘETĚZEC (smečaře) Upravené postavení podle vývoje herní situace. Výchozí postavení 1 Postavení, v němž je hráč připraven na různé vývoje situace. Postavení či pozice hráče, v níž řeší obrannou akci. Herní postavení Výchozí postavení 1 Nové výchozí postavení, v případě pokračování hry. Výchozí postavení 2 12 HERNÍ ŘETĚZEC BEZ MÍČE BAGR, PRSTYZÁKLADNÍ ODBITÍ INDIVIDUÁLNÍ ČINNOSTI PŘÍJEM, NAHRÁVKA, BLOK SKUPINOVÉ ČINNOSTI ÚTOČNÉ KOMBINACE, DVOJBLOK TÝMOVÉ ČINNOSTI PŘECHOD DO OBRANY, PROTIÚTOK TÝMOVÉ ŘETĚZCE ČINNOST TÝMU V PRŮBĚHU ROZEHRY 8 “A víte, čemu říkáme?” PŘIJÍMACÍ FORMACE SKUPINOVÉ ČINNOSTI BAGR, PRSTYZÁKLADNÍ ODBITÍ INDIVIDUÁLNÍ ČINNOSTI PŘÍJEM, NAHRÁVKA, BLOK SKUPINOVÉ ČINNOSTI ÚTOČNÉ KOMBINACE, DVOJBLOK TÝMOVÉ ČINNOSTI PŘECHOD DO OBRANY, PROTIÚTOK TÝMOVÉ ŘETĚZCE ČINNOST TÝMU V PRŮBĚHU ROZEHRY “A víte, čemu říkáme, to už asi víte” PŘÍJEM 9 INDIVIDUÁLNÍ ČINNOSTI BAGR, PRSTYZÁKLADNÍ ODBITÍ INDIVIDUÁLNÍ ČINNOSTI PŘÍJEM, NAHRÁVKA, BLOK SKUPINOVÉ ČINNOSTI ÚTOČNÉ KOMBINACE, DVOJBLOK TÝMOVÉ ČINNOSTI PŘECHOD DO OBRANY, PROTIÚTOK TÝMOVÉ ŘETĚZCE ČINNOST TÝMU V PRŮBĚHU ROZEHRY “A už jsme u absolutních začátků” BAGR /IMITACE ODBITÍ/ 13 ZÁKLADNÍ ODBITÍ 14 “A už jsme u absolutních začátků” BAGR /LOKOMOCE/ ZÁKLADNÍ ODBITÍ POJMY Bagr /odbití/ je pohybový základ - ne, herní činnost Příjem je individuální herní činnost Příjem ve trojici je herní kombinace /skupinová činnost/ Týmová činnost /všech 6 hráčů/ se projevuje v systému “Tak si to zopakujme drahoušci!” INDIVIDUÁLNÍ ČINNOSTI HERNÍ KOMBINACE HERNÍ SYSTÉMY ZÁKLADNÍ ODBITÍ Učební POSTUP “Jsem muž, mé jméno je ..” 7 KROKŮ ZJEDNODUŠENÉPODMÍNKY REÁLNÉPODMÍNKY JÁ JÁ + TY (on) “A teď, jak budeme postupovat v nácviku? ” ZJEDNODUŠENÉPODMÍNKY REÁLNÉPODMÍNKY JÁ JÁ + TY (on) TECHNIKA v nácviku SYNCHRONIZAC E v nácviku VARIABILIT A ve hře SOUHR A ve hře TECHNIKA v nácviku SYNCHRONIZAC E v nácviku VARIABILIT A ve hře SOUHR A ve hře TECHNIKA TECHNIK A v nácviku SYNCHRONIZAC E v nácviku VARIABILIT A ve hře SOUHR A ve hře IMITAC E • Předvedeme dítěti základní polohy a postoje. Naučíme ho dílčí pohyby. Dítě vytvoří správný pohybový vzorec pro příslušnou činnost a začíná ho automatizovat LOKOMOC E • Zařadíme cvičení, v nichž hráč provádí přípravné a lokomoční pohyby . PROVEDEN Í • Umožníme hráči první kontakty s míčem, které mají podobu reálné herní činnosti. JÁ ZJEDNODUŠENÉPODMÍNKY IMITACE /ÚTOČNÝ ÚDER/ TECHNIKA v nácviku SYNCHRONIZAC E v nácviku VARIABILIT A ve hře SOUHR A ve hře VARIABILITA TECHNIK A v nácviku SYNCHRONIZAC E v nácviku VARIABILIT A ve hře SOUHR A ve hře PŘEDEHR A • Hráčům ozřejmujeme, že akci ve hře předchází výchozí pozice a přípravné pohyby nebo přesuny . AUTOMATIZAC E • Rozšiřujeme repertoár pohybů včetně speci fi cké lokomoce a rozhodovacích schémat, nejprve s vědomou kontrolou a postupně je automatizujeme . ŘEŠEN Í • Adaptujeme hráče na situace ve hře, včetně výběru řešení. Hráči využívají zautomatizované vzorce pod časovým tlakem často bez vědomé kontroly. JÁ REÁLNÉPODMÍNKY VARIABILITA /ÚTOČNÝ ÚDER/ TECHNIKA v nácviku SYNCHRONIZAC E v nácviku VARIABILIT A ve hře SOUHR A ve hře SYNCHRONIZACE PŘEDEHR A • Samotné akci ve hře vždy něco předchází. Výchozí formace a přípravné pohyby nebo přesuny . SYNCHRONIZOVÁN Í • Hráči prostřednictvím mechanických cvičení vzájemně synchronizují pohyby . PROVEDEN Í • Nejprve jednoduché akce bez taktického úkolu, posléze s jednoduchým předem daným taktickým záměrem. TECHNIK A v nácviku SYNCHRONIZAC E v nácviku VARIABILIT A ve hře SOUHR A ve hře JÁ+TY (+ON) ZJEDNODUŠENÉPODMÍNKY SYNCHRONIZACE /ÚTOČNÉ KOMBINACE/ TECHNIKA v nácviku SYNCHRONIZAC E v nácviku VARIABILIT A ve hře SOUHR A ve hře SOUHRA PŘEDEHR A • Z kroku 3 víme, že akci ve hře vždy něco předchází. Objasnili jsme výchozí pozice i formace a naučili se využívat přípravné pohyby a přesuny. Nyní mají být tyto dovednosti uplatňovány v proměnlivých podmínkách . PROVEDEN Í • Adaptujeme součinnost hráčů na činnost soupeře a nepředvídatelné podmínky. Ve 4. kroku tedy rozšiřujeme repertoár variant kombinací a taktických principů v herních podmínkách. TECHNIK A v nácviku SYNCHRONIZAC E v nácviku VARIABILIT A ve hře SOUHR A ve hře JÁ+TY (+ON) REÁLNÉPODMÍNKY SOUHRA /ÚTOČNÉ KOMBINACE/ JÁ + TY (on) TÝM SITUACE DĚJE SOUHRA HERN Í SYSTÉMY INDIVIDUÁLNÍ A SKUPINOV É ŘETĚZCE ROZEHRY, ŘETĚZCE, PAUZ Y HRA SOUHRA HERN Í SYSTÉMY INDIVIDUÁLNÍ A SKUPINOV É ŘETĚZCE ROZEHRY, ŘETĚZCE, PAUZ Y HRA HERNÍ ŘETĚZCE LOKOMOCE + AKC E • Mechanicky osvojujeme akci s předcházejícím nebo následným pohybem . SPOJKA DVOU ČINNOST Í • Procvičujeme spojení více činností, a to již s ohledem na herní specializaci. Nejprve bez soupeře, poté se soupeřem . SKUPINOVÉ ŘETĚZC E • Osvojujeme skupinové řetězce, tedy řady činností dvou a více hráčů ve vzájemné provázanosti, a to nejprve bez soupeře, poté se soupeřem. SOUHRA HERN Í SYSTÉMY INDIVIDUÁLNÍ A SKUPINOV É ŘETĚZCE ROZEHRY, ŘETĚZCE, PAUZ Y HRA JÁ+TY (+ON) DĚJ ŘETĚZCE /SMEČAŘE/ SOUHRA HERN Í SYSTÉMY INDIVIDUÁLNÍ A SKUPINOV É ŘETĚZCE ROZEHRY, ŘETĚZCE, PAUZ Y HRA HERNÍ SYSTÉMY /TÝMOVÉ ČINNOSTI/ SITUACE BEZ SOUPEŘ E • Modelujeme situace v podmínkách (bez soupeře) a vedeme tým ke konkrétním řešením. Pak situace s otevřeným řešením. Vycházíme ze situace, která předcházela . SITUACE SE SOUPEŘEM A ZADÁNÍ M • Zadruhé, modelujeme v nepředvídatelných podmínkách (se soupeřem) konkrétní situace a vedeme tým ke konkrétním řešením . SITUACE BEZ ZADÁN Í • navozujeme situace, kdy je celé řešení od počátku v rukou týmu. Situace nedohráváme do konce rozehry, cílem je vysoká frekvence konkrétní situace SOUHRA HERN Í SYSTÉMY INDIVIDUÁLNÍ A SKUPINOV É ŘETĚZCE ROZEHRY, ŘETĚZCE, PAUZ Y HRA SITUACE TÝM SOUHRA HERN Í SYSTÉM INDIVIDUÁLNÍ A SKUPINOV É ŘETĚZCE ROZEHRY, ŘETĚZCE, SOUHRA HERN Í SYSTÉMY INDIVIDUÁLNÍ A SKUPINOV É ŘETĚZCE ROZEHRY, ŘETĚZCE, PAUZ Y HRA HRA /TÝMOVÉ ŘETĚZCE, ROZEHRY, PAUZY/ SOUHRA HERN Í SYSTÉMY INDIVIDUÁLNÍ A SKUPINOV É ŘETĚZCE ROZEHRY, ŘETĚZCE, PAUZ Y HRA ROZEHRY, PAUZ Y • Hra je souvislý děj, který má své zákonitosti. V pauzách mezi rozehrami nás zajímá interakce mezi trenérem a hráči a hráči mezi sebou navzájem . SE T • Z hlediska analýzy setu nás zajímají některé důležité části setu, jako jsou vstupy do setů, koncovky, střídání, tajmy, případně série rozeher . ZÁPA S • Měrnou jednotkou výkonu je vždy výsledek. Rozdíl je, zda se jedná o výsledek utkání přátelského, mistrovského nebo klíčového, a to na domácí či mezinárodní scéně. TÝM DĚJ