B R U G G E R KONCEPT ŠKOLA ZAD MGR. MARIE KREJČOVÁ BRUGGER KONCEPT (BK) • Diagnostický a terapeutický koncept vyvinutý na základě pozorování dr. Aloisem Brúggerem • Základní myšlenka: • Působením patologicky změněné aferentní signalizace dochází v pohybové soustavě ke vzniku reflektorických ochranných mechanismů (tzv. nociceptivní somatomotoricky blokující efekt), aocnaz^T< vyvolan^ocn^ fyziologických průběhů pohybů & držení - celková neekonomičnost pohybu. • Cílem terapie je eliminace patologicky změněných aferentních signalizací & snaha o dosažení vzpřímeného držení těla. ///// VZPŘÍMENÉ DRŽENÍTĚLA DLE BRUGGERA Charakterizováno přítomností thoracolumbální lordózy od os sacrum až po Th5. Chápe jako globální pohybový vzor Protiklad sternosymfyzálníhozátěžového držení Harmonické protažení 2 proti sobě jdoucích lordotických úseků: Harmonické protaženi 2 proti sobe jdoucích lordotických useku: thoracolumbálního (od sacra po Th5) & cervicokraniálního (od Th5 kraniálně) Tzv. velká diagonální smyčka (6 skupin svalů): svaly zvedající hrudník, ZR-ory RAK, fixátory lopatky, břišní svaly, svaly klopící pánev vpřed, funkční třmen nohy. Svalyjako smyčky, které spolupracují VZPŘÍMENÉ DRŽENÍ TĚLA DLE BRUGGERA //// r PRÍKLADY CVIČENÍ S HERABANDEM ///// DIAGNOSTIKA cílem JE zhodnocení patologických aferentních vlivů & URČENÍ TZV RUŠIVÝCH FAKTORŮ Anamnéza; detailně hodnoceny ADL, zhodnocení domácího & pracovního prostřed' DIAGNOSTIKA FUNKČNÍ ONEMOCNĚNÍ HYBNÉHO SYSTÉMU ORTOPEDICKÁ ONEMOCNENÍ NDIKACE Skoliózy NEUROLOGICKÁ ONEMOCNENÍ Centrálni leze Parkinsonova nemoc ZÁKLADNI PRVKY TERAPEUTICKÉHO POSTUPU Korekce držení těla Přípravná opatření Pasivníterapeutické postupy • Horká role • Neurologické kontrakční postupy Aktivníterapeutické postupy • Agisticko-excentrické kontrakční postupy • Cvičenís therabandem • Activitiesof daily living • Základ n í (aktivní) cviky • Terapeutická chůze dle Brúggera KOREKCE DRŽENÍTĚLA Instrukce o správném drženi těla Model 3 ozubených kol reprezentující3 základní pohyby: klopení pánve vpřed, zvednutí hrudníku, protažení šíje Thoracolumbální lordóza: protažená od os sacrum po Th5 Možne vlivy končetin na drženi těla ^^^^ ^^^^ PŘÍPRAVNA OPATŘEN Polohování ve vzpřímeném držení těla + speciální tepelné aplikátory (fango obklady, 65 °C) kladené na 4 klíčové oblasti: • sternokostálnískloubení • extenzory šíje • bederní páteř • oblast symfýzy • adduktory stehen Zejména relaxační účinek ///// ^^^^ ^^^^ o PASIVNÍ TERAPEUTICKÉ POSTUPY Horká role pro ovlivnění edémů v důsledku opakujících se pohybů (tzv. Obolenskaja-Goljanitzki efekt = OGE), případně v kombinaci s příčnou masáží Neurologické kontrakční postupy: rychlé, chvějivé pohyby 1 AKTIVNÍ TERAPEUTICKÉ POSTUPY AEK: pro zlepšení funkčního svalového synergismu agonistů & antagonistů Cvičení s therabandem: forma autoterapie, střídavá excentrická & koncentrická kontrakce ADL: nácvik všedních denních činností s integracíSDT Terapeutická chůze dle Brúggera: ovlivněn] globálních pohybových vzorců KOREKCE SEDU DLE BRUGGERA S VYUŽITÍM THERABANDU výchozí poloha -fy: pohodlný sed s rukama volně podél těla Navinutí Therabandu: Posadit se na střed Therabandu. Uchopit konce Therabandu a překřížit je na zádech. Pruhy Therabandu dále položit přes ramena. Nyní Theraband překřížit na hrudníku ve výši hrudní kosti. Theraband uvést do lehkého tahu vpřed a dolů. Nakonec Theraband zafixovat tím, že se volné konce vloží pod stehna a přisednout je. Theraband vyvolává lehký tah na trup ve směru ohnutí vpřed. konečnapoloha Napřímit se proti odporu Therabandu. Lehce naklopit pánev vpřed (sed na sedacích hrbolech). Napřímit se v oblasti hrudníku. Pohodlně a stabilně roznožit dolní končetiny, tak aby bérce směřovali kolmo k zemi. Snažit se udržet tříbodou oporu (pata, palcový a malíkový kloub). Udržettoto nastavení po dobu několika vteřin. Povolit trup ze vzpřímeného do pohodlného sedu. ///// výchozí poloha • Navinutí Therabandu: • přesně uprostřed Theraband přisednout. • vést křížem přes přední stranu trupu k protilehlým ramenům • uvolněně se posaďit, nohy nechat volně viset. 'RIMENE DRŽENI TELA konečna poloha • S nádechem se pokusit napřímit v sedu tak, aby se napínala posilovači guma na trupu. • Udržet lokty u těla a předloktí rozevírat směrem od těla (dlaně směřují ke stropu), guma se napíná • Přitáhnout špičky nohou a vytočit směrem ven (paty naopak dovnitř), lehce natáhnout kolena. • Několikrát zopakovat (5-8x). Pravidelně dý £/// PŘÍPRAVA HORKÉ ROLE NA AKUTNÍ BLOKÁDY PÁTEŘE APLIKACE HORKÉ ROLE NA HRUDNI PATERA ŽEBRA PŘI AKUTNÍ BLOKÁDĚ POJEM ŠKOLA ZAD = BACK SCHOOL 1 Back school je preventivní koncepcí boje s bolestí v pohybové soustavě objasňuje vznik bolestí v hybné soustavě systematizuje metody, které mají od obtíží pomoci trvale popisuje zásady chová ní se ke svému tělu v nejčastějších denních situacích popisuje vhodné x nevhodné zátěžové polohy doporučuje vhodné cvičení Systematizuje metody pro minimalizování & prevenci algické Symptomatologie. •iHl* Cílem je edukace optimalizace pohybu v různých zátěžových situacích. Prostředky: Informace Cvičení Vypracovánízásad chování ke svému tělu při ADL Pacienti s chybnými pohybovými návyky FPPS U pacientů se strukturálními poruchami s přetrvávajícími neekonomickými pohybovými návyky Pro pacienty ohrožených statickým či dynamickým přetěžováním pohybového ústroji Hypermobilní jedinci KO N T RAIN DIKAC E Š KO LY Z A D Pacienti s akutními bolestmi Poruchy CNS, kdy je ovlivněno řízení hybnosti (RS,...) Aktivně nespolupracující jedinci ^^^^ ^^^^ PODMÍNKY ÚSPĚCHU ŠKOLY ZAD • Edukace optimalizace pohybu (ekonomičnost pohybu) • Edukace správných poloh. "Poloha následuje pohyb jako stín." • Nutnost dobré vstupní informace k provedení KVALITNÍHO pohybu • Nutnost svalové koordinace & dobré řízení mozkem (nižší svalová unavitelnost, lepší aktivní relaxace, menší nocicepce) BOLEST -VÝRAZ OCHRANNÉ REAKCE ORGANISMU neekonomické zatěžování chybné pohybové stereotypy bolest otupení bolesti farmaky dalsi přetíženi struktury bolest přechod funkční poruchy do strukturální ^^^^ ^^^^ OPTIMALIZACE POHYBU Pohyb vykonávaný tak, abychom udrželi zatížení organismu v mezích, kdy toto zatížení nepovede k jeho trvalému poškození = ekonomizace zatěžování v kloubně svalové jednotce Co nejmenší energie nutná k provedení pohybu či zaujetí statické zátěžové polohy Vyhýbat se opakovaným stereotypním pohybům: dochází ke svalové únavě & poškození hybného systému ///// METODIKA ŠKOLYZAD -VÝZNAM AFERENCE Uvědomování si vlastního těla: autodiagnostika svalového napětív různých posturálně zatěžujících situacích. Svalová hygiena: protažení zkrácených svalů. Navození rozumné svalové rovnováhy a vzpřímenítěla: • Ovlivnění propriocepce: kupř. ba lanční plochy • Ovlivnění dýchacích stereotypů: brániční dýchá ní • Trénink nejčastějších pohybových návyků: sed, vstáváníze sedu, z lehu, předklon, zvedání a přenášení břemene, práce ve stoji a sedu, chůze... Metody zvládnutí stresu ODLEHCUJICI BRUGGERŮV SED • Iniciálně protažení zkrácených svalů • Mírný sklon sedací plochy vpřed (klopení pánve vpřed -prodloužení sternosymfyziární distance, protažení břišních svalů + břišní dýchání) • Klouby kyčelní výše než klouby kolenní • Paty pod koleny • Abdukce v kyčlích 45 0 • Osa chodidel v ose stehen • Korekce postavení hlavy • Upravení držení RAK do lehké ZR • Dynamicky měnit postavení pánve, protahovat šíji STRUČNE ZÁKLADY BIOMECHANIKY Princip biomechaniky je správně zatěžovat hybný systém a nepřetěžovat ho. 1) v ose - vzniká zátěží v ose páteře tlakem a tahem, na ploténku je to rovnoměrně rozložené (nehrozí poškození). Síla je rovnoměrně rozložena. 2) v ohybu - je škodlivější, protože tlak není všude stejný. Asymetrickým zatěžováním vzniká škodlivé napětí v ohybu s možným poškozením struktur. ^^^^ ^^^^ o STRUČNE ZÁKLADY BIOMECHANIKY Odstranění problému: 1. ) stejné zatížení na druhé straně (např. nákup do 2 tašek) 2. ) vyvážení tahem na druhé straně (např. vzpřímení trupu aktivací svalů vzpřimovačů trupu) 3. ) podepřením zatížené strany (např. podepřením hlavy při práci vsedě, podepřením rukou o stehno při práci v předklonu na zahrádce, podepřením jednou rukou o okraj vany při jejím čištění apod.) ///// SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA V SEDU A = Brúgger koncept (při napřímené páteři doporučuje zvednutí hrudního koše) B = Kolář (napřímení Th páteřev max. kaudálním postavení hrudníku) ///// VSTÁVÁN I Z POSTELE 1 J MOŽNOSTI SPRÁVNÉHO SEDU kre n i páter ramena a šijaw svaly u-volněné lokly na npefee V TO* -úhlu bederní operka pánov nakláněná dopředu chodidla v prodlouženi Ijptek, na padloice MOŽNOSTI SPRÁVNÉHO SEDU Zvyiuje klopen* panvn dopŕndy Uhtl frup - t)fčflir*r kbufcy [MOU"1] MOŽNOSTI SPRÁVNÉHO SEDU Vstávání STOJ & SED íL vi vi vi Ä 51 53 51 Sedání si Pracovní ^^^^ ^^^^ LITERATURA https://www.fvzioklinika.cz/navodv-na- cviceni/a ktivace-svalu-oro-vzorimene- drzeni-tela-oomoci-thera bandu httos://www.voutube.com/watch?v=lTOJXV VxdAU httDs://www.voutube.com/watch?v=JBMOM gCaW04 h ttps://www. bezbo lestiza d .cz/sko la-zad, Rašev, E. Škola zad. Praha: Direkta s. ISBN Kolář, P. et al., Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén s. ISBN Palanová, P. Škola zad. Přednáška, dostupné na: https://slideplaver.cz/slide/2591933/ /////