Fyzioterapie & sport handicapovaných Mgr. Marie Krejčová ÚVOD • Pohyb je základní vlastnostíživé hmoty. Zatímco pro zdravého člověka je tělesná aktivita spíše denní potřebou,pro zdravotně postiženého může být aktivní pohybová činnost dokonce každodenní nutnostív pravidelném režimu jejich života. Navíc, lidé se zdravotním postižením potřebujía také mají rádi pohyba potažmo sportovní aktivity stejně jako ostatnílidé. To v určitém smyslu vyjadřuje i následující citát od jedné z největších osobnostísportu zdravotně postižených. Také připomíná, že pohybová aktivita může mít pro člověka se zdravotním postižením velký význam z hlediska rehabilitačního. "Široce pojato,cíle sportu jsou vyjádřením principů, které platí pro postižené i pro nepostižené osoby. K tomu navíc přistupujeobrovská terapeutická hodnota sportu a jeho nezastupitelná role v procesu fyzické, psychické a sociální rehabilitace postižených." Sir Ludwig Guttmann Zdravotní postižení a možné způsoby dělení dle odhadů je v Evropě cca 10% jedinců se zdravotním postižením. ...Ale jen cca 3% osob se zdravotním postižením provozují sport! • Tělesné • Senzorické • Mentální • Kombinované • Dočasné • Trvalé Viditelné Skryté • Mírné • Střední • těžké • Vrozené & získané • Senzorimotorické • Psychosociální • Vnitřní Co je vůbec postižení? porucha = jakákoli ztráta nebo abnormalita psychické, fyziologické nebo anatomické struktury či funkce postižení = jakékoliv omezení nebo nedostatek schopnosti (jako důsledek poruchy) jednat či vykonat činnost způsobem nebo v rozsahu považovaném za normální handicap = znevýhodnění určitého jedince, vyplývající z jeho poruchy či postižení, které pak omezuje nebo zabraňuje splnění určité normální role, která se od tohoto jedince očekává VÝVOJ TĚLESNÝCH CVIČENÍ U NÁS • J. E. Purkyně a I. Kodym: nadčasové "desatero" a "Úvod do tělovědy" • léčitelný a vodoléčebný tělocvik propagovali Spott, Hirsch a Kučera • 1908 založen "Spolek pro léčbu a výchovu mrzáků v Praze" pod vedením P. Jedličky • Ten r. 1913 vybudoval ústav, který slouží dodnes. Tehdy byl tento ústavzákladem rehabilitace. • léčebná TV se začíná praktikovat ambulantně v některých nemocnicích (ortoped. odd.) v Brně, B. Štiavnici. • 1938 byl založen Státní rehabilitační ústav v Kladrubech, později v J. Lázních, Chuchelné, V. Losinách, Vráži, Železnici, Hrabyni atd. VÝVOJ TĚLESNÝCH CVIČENÍ VE 20. STOLETÍ • Specializované ústavy a vyspělá metodika v Německu, Austrálii a Skandinávii: idea vracení z cesty "invalidizace" směrem k samostatnému životu • USA: vznikají Školy pro reedukci a rehabilitaci válečných invalidů (v r. 1918 senát přijal první legislativní úpravu) • Výrazný rozvoj po druhé světové válce (západ). • české země: rozvoj až v 70. Letech: rehabilitačně se začíná využívat sportu a sportovních soutěží jako metody znovunabývání zdraví a psychické rovnováhy. DŮLEŽITÁ HISTORICKÁ DATA • 1948 – Kladrubské hry (stolní tenis, plavání, vybrané atletické disciplíny, vzpírání,šachy, kuželky) • 1960 – I. mezinárodní hry pro postižené Řím • 1961 –nově vytvořena komise tělesně postižených sportovců byla začleněna do tzv.sekce defektních sportovců při ČSTV • 1961 – z komise tělesně postižených sportovců se stal Svaz tělesně postižených sportovců • 1963 – mezinárodní organizace TP sportovců - ISOD • 1976 – II. letní paralympijské hry, Toronto • 1976 – I. zimní paralympijské hry tělesně a zrakově postižených sportovců ve švédském městečku Örnsköldsvik • 1978 – mezinárodní organizace spastiků (cerebral palsy) • 1980 – III. letní paralympijské hry, Nizozemí • 1990 – Český svaz tělesně postižených sportovců je sdružený v Unii zdravotně postižených sportovců Přístupy k LIDEM s postižením • Nejčastější přístupy: • lítost - strach - předsudky - nezájem - protektivita • terminologie odráží přístup...→ DISability nebo disABILITY? • ...PŘIJMOUT REALITU POSTIŽENÍ A POMOCI VYTVOŘIT PODMÍNKY A PŘÍLEŽITOSTI ŽÍT NORMÁLNÍ ŽIVOT včetně sportování... vždy to tak ale nebylo... Vývoj přístupu k lidem se zdravotním postižením v ČR SEGREGACE • charitativnípřístup • institucionálnípéče • architektonické, psychologické a sociální bariéry INTEGRACE • změny v legislativě, vzdělávání, zaměstnávánía sociální podpoře • změny postojů • zvýšení zájmu veřejnosti a médií • pomalu se snižují bariéry PSYCHOLOGIE OSOB S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM • významné snížení kvality života postiženého = náročná životní situace • klade zvýšené nároky na adaptaci člověka, na jeho volníúsilí a motivaci • motivace ke sportu je pro zdravotně postižené důležitější než pro zdravé • 1) Motivace pro vstup do pohybových aktivit: • 85 % setkávání s přáteli • 55 % radost z pohybu, uspokojeníz činnosti, zábava • 25 % zlepšení kondice, získání síly • 15 % zlepšení psychiky, odreagování se, získání důvěry • 12 % vyrovnání se s handicapem, ctižádost • 8 % zdraví, životní styl • 6 % náplň volného času • 2) Motivace pro udržení v pohybových aktivitách (adherence) MOTIVACE PRO UDRŽENÍ SE V POHYBOVÝCH AKTIVITÁCH • pozitivní hodnocení(pozor, nepřehánět),je důležité prožít úspěšnost • realistický přístup (realistické možnosti, cíle) • zkušenost (profesionalita),dobrá metodika • krátkodobé a dlouhodobé cíle (pokud mám cíl, mám se pro co snažit) • neustálá komunikace, naslouchání(nejen zjišťování potřeb, ale zároveň zpětná vazba typu „zajímáš mě“) • nabídka alternativ (ne vše musí být direktivní, předem dané) • daná pravidla (bezpečí) • prostředí: vstřícné, akceptující, otevřené, uvolněné, příjemné („dobrá parta“) odměny, závody • motivace skrze ostatnísportovce ( vždy je větší motivace, pokud je ve skupině někdo lepší) OCHRANNĚ LÉČEBNÝ REŽIM • Ochranně léčebný režim je souhrn praktickýchopatření, který byl vytvořen na základě poznatků o jednotě organismu a prostředí. Tato opatření pečují o centrální nervovou soustavu nemocného nebo postiženého, šetří ji a posilují v procesu útlumu • ZÁSADY OCHRANNĚLÉČEBNÉHO REŽIMU: • laskavý přístup k postiženému • zajištění maximálního možného odpočinku v denním režimu • odstranění bolesti • nevytvářet pohybovou činností novoubolest • odstranění všech rušivých elementů z nejbližšího okolí • úprava prostředí po stránce hygienické a estetické • navázání kontaktu s postiženým a zajištění jeho aktivní účasti při cvičení KOMPLEXNÍ RHB PÉČE • = souhrn všech opatření k socializaci,resocializacipostiženýchosob • Léčebná rehabilitace– např. fyzioterapie,léčebná TV, ergoterapie apod. • Výchovně vzdělávací rehabilitace – ve speciálníchškolách a zařízeníchpro tělesně postižené • Pracovní rehabilitace - výchovně vzdělávací rehabilitacedospělých osob - střediska pro pracovní výcvik, rekvalifikaceapod. • Sociální rehabilitace – zajištění pracovního místa, bydlení, doprava, zájmy, společenské organizace • 4 základní složky: • psychologická péče – psychodiagnostické a psychoterapeutické metody, důraz na psychologické aspekty • technická péče – kompenzační pomůcky, odstraňování bariér, technických zábran apod. • právnická péče – právní normy a opatření k zajištění lidských práv postižených • ekonomická péče – organizace pracovní činnosti osob se ZPS, příprava na zaměstnání apod. Cíle TV & sportu vozíčkářů • rozvíjení základních pohybových schopností a dovedností: • obratnosti, síly, vytrvalosti, udržení rovnováhy,prostorové orientace, rychlosti reakce, bravurní zvládnutí jízdy na vozíkuve smyslu „vozíkujako součásti těla“, manuální zručnosti, hygienických návyků • osvojení žádoucích regeneračních a kompenzačních metod, psychorelaxační techniky, automasáž, kompenzační cvičení, posilování, strečink formování psychickýchvlastností, volního úsilí, schopnost koncentrace, zvládání emocí, adaptacea kooperace, vyrovnávání se s konfliktními situacemi, kompenzace pocitů méněcennosti • překonávání sociálních bariér, přijetí sociálních rolí, navazování kontaktů uvnitř subpopulace zdravotně postižených, společenské kontakty zdravých a postižených, pozitivní příklad pro dosud nesportující vozíčkáře, možnost výměny zkušeností a informací, propagace dosažených výsledků, sportovní diváctví • Prevence hypokineze, nevhodné životosprávy(pití alkoholu, kouření či ignorování racionální výživy), časté neurotizace, snížení vlivu stresogenních faktorů... Sport zdravotně postižených = aplikované pohybové aktivity (APA) • Tělesná výchova i sport mají do určité míry užší pole působnosti, pravděpodobně proto se celosvětově ujímá v oblasti pohybu zdravotně postižených termín ADAPTED PHYSICAL ACTIVITIES (v ČR překládané jako Aplikované pohybové / tělesné aktivity) • Dvě ze základních definic APA: • APA se týká pohybových aktivit a sportu, kde je zvláštní důraz kladen na zájmy a schopnosti jedinců s limitovanými podmínkami, danými postižením, nemocí nebo věkem... (Gudrun Doll-Tepper 1990) • APA definována jako krosdisciplinární teorie a praxevztahující se k celoživotním aktivitámosob, jejichž jedinečnost funkce, struktury nebo vzhledu vyžaduje profesionální přístup jednak v hodnocení a adaptování ekosystému, a jednak v usnadnění změn důležitých pro rovnocenný přístup pro všechny, integraci, celoživotní wellness, pohybovou úspěšnost, sebeaktualizaci.(Claudine Sherill 1994) PROČ JSOU APA DŮLEŽITÉ? • každý má právo účastnitse pohybových aktivit • hodnotasportu jako takového (přináší nové kvality do života...) • pohybové aktivity mohoubýt prospěšné v oblasti • fyziologické • psychologické • sociální • možnost dosažení vrcholové úrovně, profesionalita • NEZÁVISLOSTI SOBĚSTAČNOSTISEBEAKTUALIZACE = kvality života (QOL) Některé příklady pozitivního působení APA • zlepšení vytrvalosti • zvýšení svalové síly • zvýšení kloubní pohyblivostia rozsahu pohybu • snížení patologicky zvýšeného svalového tonu • zlepšení koordinace • zlepšení motorických schopnostívčetně kontroly polohytěla a stability trupu (důležité např. u jedinců po poraněnímíchy, s DMO apod.) • zlepšení mobility (schopnostpohybu) včetně základních pohybových vzorců jako chůze, poháněnívozíku, úchop,uvolněnía např. prostorové orientace (posledně jmenované důležité zejména u nevidomých) zlepšení psychického stavu a adaptace na změněnou životnísituaci APLIKOVANÉ POHYBOVÉ AKTIVITY • Do APA zahrnujeme v podstatě 4 základní oblasti pohybových činností: • vrcholový sport (mezinárodní úroveň) • závodní sport (klubová úroveň) • rekreační sport • fyzioterapie a pohybové aktivity léčebného a kondičního charakteru • Specifické zdravotní problémy přinášejí různá omezení pro schopnostjedince vykonávat pohybovouaktivitu a jedním z cílů APA je tedy tyto limity překonat a tak zvýšit schopnostijedince a jeho účast na různých úrovních aktivity v průběhu celého života. • Aplikovaná tělesná výchova (Adapted Physical Education APE) zahrnujetělesnou výchovu, která s využitím různých modifikací nabízí vhodnou stimulacia účast všem dětem s i bez postižení (tedy přímý opak osvobozováníz tělesné výchovy). Je součástíAPA. Úroveň Tv a sportu u osob s tělesným postižením • Vrcholový sport – zpravidla na úrovni reprezentace, jehož cílem je individuálně maximální výkon, vyžaduje profesionální, ekonomické, časové a sociální zabezpečení a vysoce odborné individuální vedení. MČR – oddělené sporty, řídí svaz tělesně postižených sportovců, ME, MS, Paralympiády.Klasifikace– medicínská, funkční • Výkonnostní sport – zpravidla organizovaný více či méně pravidelnou přípravou, cílem je výkon přinášející uspokojení, předpokládá možnost sdružování v kluby, optimální materiální a finanční zabezpečení • Rekreační sport – jako zájmová činnost ve volném čase, hlavním cílem je prožívání. Zpravidla neorganizovaná činnost, využívající ale nabízené možnosti v kruhu přátel, rodiny či individuálně. Základním předpokladem je dostatek informací, dopravní možnosti a využívání stávajícíchzařízení. • Pohybová činnost rehabilitačního charakteru – prováděná zejména ze zdravotních důvodů a pro zlepšení fyzické kondice. Patří sem i rehabilitační a regenerační procedury, zvláštní a zdravotní tělesná výchova. Organizace sportu u osob s tělesným postižením • Mezinárodní paralympijský výbor – International Paralympic Comitee – IPC sdružuje tyto mezinárodní federace: • ISOD – International Sport Organization for the Disabled - tělesně postižení (amputáři), 1964 • ISMWSF – International Stoke Mandeville Wheelchair Sport Federation (vozíčkáři) • CP ISRA – Cerebral Palsy International Sport and Receration Association(sportovci s centrálními poruchami hybnosti), 1978 • Další mezinárodní federace: • IWBF – International Wheeelchair Basketball Federation • IWTF - International Wheeelchair Tennis Federation • Dokumenty: • Rada Evropy: Evropská charta sportu: Postižené osoby, Štrasburk, 1987 • OSN: Standardní pravidla pro vyrovnání příležitosti pro osobyse zdravotním postižením. OSN, 28.10.1993 • Vláda ČR: • Národní plán opatření pro snížení negativníchdůsledkůzdravotních postižení, Usnesení vlády ČR č.993u 8.9.1993 • Opatření k péči orgánu státu o sportovní prezentaci státu.Usneseníč.731 ze 7.6.1993Hlavní změnystátní politiky v tělovýchově a sportu • Soutěže • Letní paralympijské hry • Zimné paralympijské hry • Mistrovství světa a Evropy • Soutěže na Národní úrovni Sporty jedinců s amputacemi • Baseball - amputovaní nad kolenem mohou hrát jakoukoliv pozici,amputace nad kolenem (většinou chytač, nadhazovač, 1.meta) • Cyklistika– s protézou i bez, klipsny, může se použít protetická pata na pedál • Kajaky • Kanoistika– nižší sedátko - lepší stabilita, může být opěrátko. Jeden z mála sportů,kde postižený může být rovnocenným soupeřem ostatním. Amputovaní mají výhodu lehčího těla – větší rychlost • Fotbal – wheelchair football - crutch soccer – je hrán amputovanými i zdravými – užívá se jedné nohy a páru berlí. Neužívá se protéz, úder do míče holí je přestupek. Neamputovaní hráči užívají berlí, zvolí si nezatěžovanou nohu, kterou nesmí během hry vyměnit. Brankář (obvykle s amputací paže) hraje 1 paží a oběma nohama. Brankář s amputací obou paží užívá jen nohou k zastavení míče. Neamputovaný brankář má jednu ruku pod tričkem • Sitting voleyball; Basketball vozíčkářů • Běhy – speciální protézy grafitovéjádro pro překonání otřesů. Styl – 1 krok protézovanou nohou a 2 kroky zdravou nohou, nebo berle, skok,skok,berle, skok,skok • Golf – zhoršená rovnováha a rytmus, problém rotace nohy • Turistika; Jezdectví • Bruslení, hokej – speciální protézy pro bruslení, skating cage (vozíčky)– pro bruslení bez protéz • Lyžování – monoski • Kolečkovébrusle, skateboardy • Plavání – HK – prsa, znak, DK – kraul, znak. Znak je obvyklenejjednodušší, kraul a prsa mohou být únavné. Možné je i plavání naboku (nezávodní styl) KOMPLIKACE VE SPORTU U MÍŠNÍ LÉZE • Výši míšní léze odpovídá i funkční zdatnost organismu.Neochrnuté svaly, především na HKK a zčástii na trupu, fungují zcela normálně a naopakjsou díky pravidelnémupohybu na vozíku hypertrofické, zvláště pakvlivem sportovního tréninku. • ALE! Při zatěžování HKK týmžvýkonem nastává asi o padesátprocent větší zatížení srdce než při zatěžování DKK. • Častá částečnáaž úplná inkontinence → nutno brát ohled při dlouhodobých sportovníchvýkonech • tendence k zácpě→ sportovní zátěž ji můžezvýraznit či naopakvést k mimovolnímuuvolnění stolice • Velké rizikovzniku proleženin (decubitů), zejména v oblasti sedacíchhrbolů a křížové kosti • DKK: spontánně či různými podněty snadno vyprovokovatelné svalové spasmy+ případnézvýšené napětívelkého počtusvalů může vyvolat až mimovolní pohyb končetin→ postižený sportovec můžeztratit rovnováhu • Sportovní výsledky záleží na: • vlastní zdatnosti= mírafunkčníhopostižení a míry případnýchzdravotníchkomplikací • technickémvybavení • typu vozíku: běžný vozík nelze použít pro hry (napříkladbasketbal)anipro atletickéjízdy → užívajíse vozíky speciální konstrukce (takzvané„formule“).Jsouodlehčenés minimálním zatíženímpředních malýchkol, zadníkola jsou kvůli stabilitě odkloněnadovnitřa majímaléhnací kruhy. SPORTOVNÍ VOZÍKY Vliv TV & sportu na vozíčkáře • Svaly rukou a paží jsou ve srovnání se svaly DKKnedostatečně vybaveny kapacitně pro lokomoci celého těla → i mírný pohyb na vozíku je nutno hodnotit jako značnou fyzickou zátěž, která vyvolává únavu. • U netrénovaných: nadměrná kardiopulmonální zátěž může omezovat či brzdit rehabilitační účinky nebo dokonce být rizikovým faktorem provozíčkáře, kteří trpí insuficiencí srdce či plic. • vozíčkáři mají omezenou schopnost oxygenace a použití síly HKK → snížená svalová a kardiopulmonální zdatnost = výsledek života na vozíku (tedy sedavého životního způsobu) • trénink horních končetin nepřináší odpovídající užitek a přitom je pro oběhový a dýchací systém zatěžující • Další faktory: velká míra statické práce, nepříznivé histochemické poměry svalů HKK:celkově větší poměr fázických vláken ( = svalů vyžadují více energie k dané práci) → rychleji se unaví ve srovnání se svalstvem DKK • společenská integrace a socializace: • tělovýchovné aktivitypozitivněovlivňují plnohodnotné zapojení do společnosti,posilují rodinnou soudržnost a významně rozšiřují zónu sociálních kontaktů • vhodná kompenzace pro pocityméněcennosti a životní zbytečnosti, poruchy seberealizace • společná participace zdravých a postižených: praxe školní TV, kde vozíčkáři nejsou osvobozováni či nějakým způsobem zvýhodňováni nebo diskriminováni ve srovnání se zdravými spolužáky. V rámci hodin TV a činnosti sportovních kroužků společně cvičí a sportují zdraví a postižení. • Rozdíl: zdraví sportovci: vliv rodiny výrazně patrný X rodina u vozíčkáře nehraje významnou roli, tu představují učitelé TV, rehabilitační pracovníci (fyzioterapeuti, ergoterapeuti) a sportovní terapeuti KLASIFIKACE TĚLESNĚ POSTIŽENÝCH NA VOZÍKU • Kvadruplegie C4-C5 – brániční dýchání, úplná centrální plegie HK i DK, úplná závislost na okolí, elektrický vozík pro postižené nezbytný, ovládání automobilu nemožné • Kvadruplegie C6 – C7 – brániční dýchání, periferní či smíšená paréze HK, nesoběstačnost těžkého stupně, vozík nezbytný, kompenzační pomůcky pro ruce nezbytné, ovládání automobilu eventuelněmožné. • Kvadruplegie C8 – Th1 – brániční dýchání, periferní či smíšená paréza HK, nesoběstačnost středního až lehkého stupně, vozík nezbytný, řízení automobilu možné při ovládání rukama a automatické spojce • Paraplegie Th2 – Th5 – zmenšený dechový objem, úplná nezávislost ve všech denních činnostech, vozík nezbytný, chůze přísunem s aparáty na DK, řízení automobilu možné při ovládání rukama. • Paraplegie Th6 – Th10 – úplná nezávislost, vozík nezbytný, chůze švihem možná s aparáty na DK a francouzskými berlemi, řízení automobilu možné při ovládání rukama • Paraplegie Th11 – L3 - úplná nezávislost, chůze švihem a čtyřdobá chůze možná při použití aparátů a berlí, vozík nezbytný, řízení automobilu možné při ovládání rukama • Paraplegie L4 – S2 - úplná nezávislost doma i mimo dům, vozík není nutný, chůze se dvěma berlemi možná, řízení automobilu možné při ovládání rukama Klasifikace míšních poranění ISMGF (International Stoke Mandeville Games Federation) TŘÍDA VÝŠKA LÉZE (SEGMENT) PROVOZOVÁNÍ SPORTU KVADRUPLEGICI 1a C4-C5 Jen velmi omezeně, např. boccia 1b C6-C7 1c C8-Th1 PARAPLEGICI 2 Th2-Th5 MOŽNÉ 3 Th6-Th10 4 Th11-L3 5 L4-S2 5a L3-L4 6a L5-S5 Centrální pchch hybnosti a klasifikace • Mozková obrna je postižení mozku, které je neprogresivní a způsobuje variabilní poruchy koordinace, svalového tonua svalové síly • Diagnózou kvalifikovaných účastníků musí být neprogresivní poškození mozku s pohybovou dysfunkcí , např. DMO, traumatické poranění mozku, CMP... • Tyto jedince sjednocuje CP ISRA – Cerebral Palsy InternationalSport and Receration Association (sportovci s centrálnímiporuchamihybnosti) • Klasifikace: • Účel: poskytnout všem sportovcům spravedlivý výchozí bod pro soutěžení a předcházet, aby bylo sportovcům zabráněno v dosažení úspěchu pouze kvůli neurologickému postižení. • Cíl: zajistit, aby rozhodující faktor sportovního výkonu závisel na tréninku, úrovni dovedností a sportovních zkušeností spíše než na neurologických schopnostech. Hodnotí neurologické funkce sportovce ve vztahu k jeho sportovní disciplíně způsobem, který mu umožní soupeřit s jedinci s podobným postižením. KLASIFIKAČNÍ TŘÍDY U CENTRÁLNÍCH PORUCH HYBNOSTI (8) • CP1 - sportovci s tímto postižením se nemohou pohybovat pomocí mechanického vozíku a užívají vozík elektrický. Mají výrazně postiženou hybnost HKK, DKK a trupu. • CP2 – sportovci s velkým omezením hybnosti trupu, HKK i DKK, kteří jsou schopni ovládat mechanický vozík • CP3 – sportovci s omezenou hybností trupu, kteří se pohybují pomocí mechanických vozíků převážně silou HKK • CP4 – sportovci s dobrou hybností, ale s omezenou koordinací pohybu HKK a trupu, kteří špatně udržují rovnováhu • CP5 – sportovci mají problémy s dynamickou rovnováhou.Potřebují oporu při chůzi. • CP6 – sportovci mají problémy s dynamickou rovnováhou (převážně postiženi atetózou). Lepší funkce DKK než u CP5, ale zpravidla problémy s kontrolou HKK. • CP7 – sportovci s hemiplegickými postiženími. V dominantní polovině těla mají sportovci dobré funkční schopnosti. • CP8 - sportovci s minimálním postižením. Projevují se u nich viditelné, přestože drobné nedostatky v koordinaci. Obvykle nemají problémy s rovnováhou. OMEZENÍ VE SPORTU U LIDÍ S DMO • vlastní paréza • spasticita některých nebo všech končetin • mimovolní pohyby • Volní pohyby bývají často pomalé a neobratné • přidružená postižení: epilepsie, mentální deficit, porucha sluchu • u jedinců postižených DMO je zapotřebí pro dosažení určitého sportovního výkonu vydat podstatně větší množství energie i duševního úsilí, než je tomu u člověka nepostiženého • Soutěží se: • v individuálních sportech: lukostřelba, bowling, cyklistika, atletika, jezdectví, plavání, střelba a vzpírání • ve sportovních hrách: fotbal,házená, stolnítenis a boccia BOCCIA • sportovní disciplína pro sportovce z řad jedinců s DMO, traumatickým poškozením mozku či po mozkové mrtvici,případněi pro jiná postižení s těžkými pohybovýmidysfunkcemikončetin • určena pro nejvíce postiženétřídy (C1 a C2) dle klasifikace CPOSRA • modifikace klasické hry Boccia, která původně vznikla z římských zábav v Itálii, stejně jako ve Francii (boules a petanque)a v Anglii (lawn bowling) • soutěžní disciplínaBoccia je součástíSpeciálníchOlympiádpro sportovce s mentálnímpostižením • 1984 Boccia se stává paralympijským sportemsjasně danýmipravidly • Boccia je jedním ze tří paralympijských sportů, jež nemají protějšek v programu letních olympijských her • PRAVIDLAHRY: • Hráči mají k dispozici dobře uchopitelné kožené míčky červené a modré barvy, podle nichž jsou rozděleni v družstvech. • Důležitou roli hraje bílý míček, tzv. „Jack“, jeho vhozením do pole určený hráč zahajuje hru, ostatní se pak postupněsnaží dostat míčkysvé barvy co nejblíže k Jacku. • Vyhrává ten, jehož míčky jsou u Jacka v početní převaze. Boccii je možné hrát v tříčlenných družstvech, párech i jednotlivcích. BOCCIA VIDEO PRAVIDLA PLÁNOVÁNÍ POHYBOVÉHO REŽIMU Pohybový režim = souhrn pohybových aktivit v určitém časovém období (pravidelně provozovaných) • vzhledem k času: denní režim / týdenní režim.. atd. • závisí na: věku, pohlaví, druhu a stupni postižení, motivaci jedince, aktuálním stavu, úrovnizdatnosti a schopnostech Specifické cíle pohybového režimu: • ↑zdatnosti, prevence kardiovaskulárních chorob a obezity • ↑ rozsahu pohyblivosti, ↓ spasticity • ↑ svalové síly, koordinace, stability • rozvoj základních / speciálních dovedností, techniky jízdy na vozíkuatd. • ↑ ADL (activities of daily living) = nezávislosti • ovlivněnípsychického stavu ZÁKLADNÍ FORMY POHYBOVÉHO REŽIMU • habituálníaktivity (ADL): sebeobsluha, doprava… • domácí cvičení • rehabilitační cvičení • vlastní cvičební program: • kondiční • specializovanýtrénink(sportovně-specifický) • Důležité připomínky: • vždy vzhledem k aktuálnímu zdravotnímu stavu • pozorna rizika, bezpečnost a kontraindikace • ? intenzita, brzká únava, důležitost adekvátního zahřátía zklidnění, vliv počasí atd. CVIČEBNÍ PROGRAM ale rozdíly: adaptace, zátěž (často maximální), delší technická příprava,riziko přetížení, většinou provozují více sportů → INDIVIDUÁLNÍPŘÍSTUP stejné principyjako v tréninku běžné populace : adekvátnost dlouhodobě postupnost všestrannost vždy definován: typ cvičení / zátěže intenzita délka trvání frekvence LITERATURA • https://cs.wikipedia.org/wiki/Boccia • https://www.youtube.com/watch?v=rKw9kavRFbU • https://docplayer.cz/105761956-Telesna-vychova-a-sport-zdravotne-postizenych.html • https://docplayer.cz/108963200-Testovani-a-pohybovy-rezim-zdravotne-postizenych.html • Daďová, K. (?). Tělesná výchova a sport zdravotně postižených. FTVS UK, Praha. • Daďová, K. (?). Testování a pohybový režim zdravotně postižených. FTVS UK, Praha. Děkuji za pozornost!