Přístup k výuce zdravotní tělesné výchovy v rámci bakalářských studijních oborů na univerzitách v České republice a Velké Británii Beránková L., Kopřivová J. Fakulta sportovních studií MU v Brně Sport a kvalita života, Brno 10.-11.11. 2005 Úvod do problematiky n V rámci boje proti civilizačním chorobám je Evropskou Unií kladen důraz na výchovu odborníků ve vedení pohybové aktivity a poradenství v oblasti zdravého životního stylu n Na většině evropských univerzit jsou poskytovány studijní moduly umožňující studium této problematiky n V návaznosti na ekonomický, kulturní a historický vývoj evropských zemí se přístupy k výuce těchto modulů v Evropě liší n V rámci evropského výměnného programu Socrates-Erasmus byla provedena komparace mezi přístupy k výuce zdravotní tělesné výchovy na n Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně n School of Humanities and Science (School of Health and Social Science) University of Wales, Newport Přístup v ČR n Zdravotní tělesná výchova je pojata jako dvousemestrový povinný předmět (v prvním semestru zakončen zápočtem -ZDR TV I, v druhém zkouškou - ZDR TV II) n Předmět je určen pro bakalářské studijní obory Animátor pohybových aktivit, Regenerace a výživa ve sportu, Tělesná výchova a sport Zdravotní TV I n Diagnostika držení těla a funkčního stavu pohybové soustavy (nácvik testování svalů převážně posturálních, fázických, hypermobility, pohybových stereotypů - jejich vzájemné patologické interakce a interakce mezi dalšími oslabeními a vnějšími či vnitřními faktory ovlivňujícími jejich rozvoj) n Kompenzace zahrnující nácvik a výuku preskribce cvičení uvolňovacích, protahovacích, posilovacích, bez náčiní, s náčiním, dechových cvičení a cvičení aerobního charakteru n Volitelné přednášky: problematika ZDR TV v ČR, etiologie a patogeneze jednotlivých druhů zdravotních oslabení Zdravotní TV II n Management cvičební jednotky zdravotně oslabených (pohybová soustava, respirační, kardiovaskulární, interní, metabolická, gynekologická, neuropsychická, smyslová oslabení) a pohybová aktivita seniorů Přístup ve VB n Zdravotní tělesná výchova tak jak ji známe v ČR se nevyučuje. Oslabení jednotlivých tělních soustav je řešeno v rámci následujících modulů: n Exercise Prescription, Physical Activity and Health, Adapted Physical Education, Sport and Recreation n Moduly se vyučují v rámci studijního programu Sport Studies Exercise Prescription - preskribce tělesných cvičení n Dvousemestrový modul zakončený zkouškou n Základy antropomotoriky (testování ohebnosti, svalové síly, principy a praxe neuromuskulární relaxace n Praktické vyšetřování jednotlivých skupin probandů a následné řešení zjištěných problémů Physical Activity and Health -- pohybová aktivita a zdraví n Jednosemestrový modul zakončený testem n V rámci přednášek jsou studentům poskytnuty informace o etiologii a patogenezi civilizačních chorob (karidiovaskulární onemocnění, obezita, diabetes mellitus II, osteoporóza, některé druhy tumorů, astma bronchiále, mentální zdraví) a vlivu pohybové aktivity na ně Adapted Physical Education, Sport and Recreation -- aplikovaná tělesná výchova sport a rekreace n Dvousemestrový modul zakončený zkouškou n Fyziologické, behaviorální a lékařské aspekty některých závažných onemocnění-roztroušená skleróza, úrazy páteře, mentální postižení, postižení smyslů a legislativa vážící se k jednotlivým typům postižení n Praktické vedení tréninkové jednotky hendikepovaných sportovců,vyhodnocování dostupnosti služeb a sportovního vyžití hendikepovaných občanů v regionu Anglický model výuky n Postaven spíše na teoretickém předávání informací o interních oslabení hlubšího charakteru než v ČR n Na základě sledování britské politiky je důraz kladen především na problematiku civilizačních chorob (i z hlediska legislativy) n Prakticky jsou studenti seznámeni s testováním, které vychází z antropomotoriky a s vedením pohybové aktivity hendikepovaných sportovců n Je opomenuta diagnostika pohybové soustavy a praktický nácvik vedení vyrovnávacích cvičení u všech základních oslabení Český model výuky n Není zde hlubší propojení s koncepcí veřejného zdraví MZ ČR, neboť koncepce je nejasná a neklade důraz na výchovu odborníků v oboru kinantropologie v rámci předcházení civilizačním chorobám ani na úrovni regionální či krajů n Studenti jsou velmi okrajově seznámeni s prací s hendikepovanými sportovci a s vyšetřováním a hodnocením kardiopulmonárních funkcí a zdatnosti -- tato problematika je řešena v rámci jiných studijních předmětů Ačkoliv se obsah a výuka výše uvedených předmětů v České republice a Velké Británii organizačně i strukturálně liší, cíl výuky, a to řešení problematiky oslabených jedinců kompenzačním působením pohybové aktivity na jejich fyzický i psychický stav, je v obou zemích stejný. Pouze výběr cílové skupiny obyvatel je odlišný