Kognitivní styl vnímání Sociální psychologie se zaměřením na sporot Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií Kognitivní psychologie § - je vědní obor psychologický, který se zabývá otázkou, jak lidé vnímají informace, jak se jim učí, pamatují si je a přemýšlejí o nich. Základy této vědy jsou v psychobiologii a vycházejí z poznatků behaviorismu. K rozvoji kognitivismu přispěly i lingvistika, antropologie, technologické obory, např. teorie komunikačních systémů, inženýrství a výpočetní technika. Kognitivní psychologie využívá pro zkoumání lidského myšlení laboratorní nebo jinak kontrolované pokusy, psychobiologický výzkum, sebepozorování, kazuistiky, pozorování v přirozených podmínkách, počítačové simulace a umělou inteligenci. Kognitivizmus § přesvědčení, že většina způsobů lidského chování může být pochopena, zjistíme-li, jak lidé myslí: § Neuropsychologie § Gestalt psychologie (tvarová psychologie, celostní) § „Umělá inteligence“ § paradigma, které je založeno na podstatě vzájemné shody mezi organismy a prostředím. Metody zkoumání: §Dědičnost versus výchova – zkoumá vztah vlivu dědičnosti a výchovy na poznávací procesy. §Racionalismus versus empirismus – hledání pravdy o sobě a o světě v němž žijeme. §Struktury versus procesy – vzájemné srovnávání mezi zkoumáním struktur lidské mysli a procesy myšlení. §Obecnost versus specifičnost – omezení zkoumání kognitivních procesů na určité oblasti (doménově specifické) ve vztahu ke zkoumání jedné oblasti a tu aplikujeme na vše ostatní. §Validita kauzálních závěrů versus ekologická validita – vztah studia kognice prostřednictvím vysoce kontrolovaných experimentů, které zvyšují pravděpodobnost validních závěrů ohledně příčinných vztahů a spoléhání spíše na přirozené metody, které zvyšují pravděpodobnost získání ekologicky validních závěrů (ovšem na úkor kvality experimentu). §Aplikovaný versus základní výzkum – rozlišení mezi zkoumáním základních kognitivních procesů ve vztahu k pomáhání objektům obecně nebo efektivní využívání kognitivních poznatků v každodenním životě. §Biologické versus behaviorální metody – studium mozku a jeho funkcí přímo, případně s využíváním zobrazovacích metod při plnění kognitivních úkolů nebo zaměření na chování lidí při plnění kognitivních úkolů a zjišťování aspektů chování (např. počet chyb nebo reakční čas). Čtyři způsoby řešení: §vzdálení se od disonantní kognice (vyhýbání, vytěsnění) §dodání nové konsonantní kognice §snížení důležitosti disonantní kognice §zvýšení důležitosti konsonantní kognice. §(Lewin, Frantz, Koukolík, a další) Výzkumná paradigmata: §Paradigma svobodné volby – v tomto případě se musí člověk rozhodnout. Pokud jsou alternativy z nichž si lze vybrat, dochází ve stavu rozhodování automaticky ke stavu disonance. Každý pozitivní aspekt nezvolené alternativy a každý negativní aspekt zvolené alternativy jsou zdrojem disonance a obráceně. Čím rovnocennější jsou obě alternativy, tím je rozhodování těžší. §Paradigma myšlenkového podpoření – člověk je konfrontován s informacemi, které odporují jeho víře. Vede to ke změně víry nebo k mylnému vnímání, chybným interpretacím nebo k odmítání informací, k hledání podpory u ostatních nebo k pokusům přesvědčit okolí o své pravdě. §Paradigma ospravedlněného úsilí – disonance vznikne tak, že člověk vykoná něco nepříjemného, aby dosáhl něco příjemného. Čím nepříjemnější je daná aktivita, tím je větší disonance. Disonance může být snížena extrémním hodnocením cílového stavu, k jehož dosažení má nepříjemná aktivita vést. §Paradigma navozeného (vynuceného) souhlasu – disonance vzniká tím, že člověk udělá něco, co odporuje jeho přesvědčení nebo jeho postoji. Udělá to kvůli odměně nebo pod nějakou hrozbou, čímž jsou jeho skutky ospravedlnitelnější a jsou konzistentní s jeho chováním. Čím silnější je ospravedlnění, tím menší disonance vzniká. Může však docházet ke změnám postoje. Styl vnímání: §Vytvoření stereotypů pro „vidění světa“ §Koncept kognitivních a akčních stylů – výsledek výzkumného úsilí o nalezení objasnění soudržnosti, integrity osobnosti §Sbírání zkušeností jedincem vede ke vzniku obrazů sebe, světa, lidí, věcí, idejí a charakteristických způsobů nazírání a jednání §Tyto vytvořené obrazy ovlivňují prožívání a chování §Rozhodují o tom, jak „člověk věci vidí“ §To rozhoduje o tom, jak člověk zvládá těžkosti života Test kognitivního stylu (Wilkinson and Blackburn, 1981) §Popis každodenních událostí §Uvažuj podle situace A, B, C, D §Pokud je více podobných možností, vyber vždy pouze jednu §Vystihni tvoji okamžitou reakci § § 1. Chystáte se jít na operaci s bolestivým onemocněním zad. Napadne vás: A.Možná se ta operace nepovede B.Operace se povede, ale nějaká bolest může zůstat C.Není příliš velká šance, že se operace podaří D.Operace se podaří a já budu dělat vše, na co jsem zvyklý §3 2 4 1 (5) 2. Nějací vaši blízcí přátelé se odstěhují do jiného města. Napadne vás: A.Při troše úsilí se můžeme dál přátelit B.Je pravděpodobné, že se nebudeme nyní tak přátelit C.Nic to nezmění D.Už je nikdy neuvidím §2 3 1 4 (5) 3. Setkáte se s přáteli, které jste dlouho neviděli. Napadne vás: A.Překvapilo by mě, kdyby mě ještě měli rádi B.Je dobré vidět staré přátele C.Už mne nemají rádi D.Mají mne velmi rádi §3 2 4 1 (1) 4. Plánujete, jak zvládnout obtížný úkol v práci. Napadne vás: A.Jsem schopný člověk B.Jsem zvědav, jestli to zvládnu C.Mám nějaké schopnosti D.Bylo by to štěstí, kdybych to zvládl §1 3 2 4 (1) § 5. Něco se vám v práci nedaří. Napadne vás: A.Nikdo si toho nevšimne, může se to stát každému B.Tato práce je pro mne příliš obtížná C.Udělal jsem chybu, mohu ji napravit D.Musím být pečlivější §1 4 2 3 (4) 6. Na příští rok vám bylo slíbeno velké zvýšení platu. Napadne vás: A.Dychtivě se na to těším B.Pravděpodobně k tomu nedojde C.Když k tomu dojde, budu rád D.Raději žádné plány, protože k tomu nemusí dojít §1 4 2 3 (5) 7. Příští rok budete mít ušetřeno dost peněz na vaši vysněnou dovolenou. Napadne vás: A.To by byla dobrá legrace B.Nemyslím, že to bude příjemné C.Může to být zklamání D.Budu se mít báječně §2 4 3 1 (5) 8. Pohádáte se s přáteli kvůli nějaké maličkosti. Napadne vás: A.Pořád mě mají rádi. B.Nedokáži si udržet přátele C.Měl bych být opatrnější při jednání s přáteli D.Pravděpodobně jim to nevadí §1 4 3 2 (2) 9. Navštívíte rodinnou sešlost. Napadne vás: A.Je to pěkné vidět zase někoho z rodiny B.Možná to není dobrý nápad C.Rodinné sešlosti jsou celkově katastrofa D.Jsou velmi šťastni, že mě vidí §2 3 4 1 (3) 10. Bylo vám řečeno, že vám letos nezvýší plat. Napadne vás: A.Pravděpodobně přijdu o práci B.Přidají mi příští rok C.Možná mi nepřidají dlouho D.Budu překvapen, pokud dostanu přidáno §4 1 2 3 (6) 11. Člověk, kterého velmi obdivujete vám řekl, že vás má rád. Napadne vás: A.Jsem rád, že mě má rád. B.Lidé občas něco takového řeknou, aniž to myslí doopravdy C.Jsem velmi oblíbená osoba D.Nemohu věřit tomu, že jsem oblíbená §2 3 1 4 (1) 12. Vyrazíte si s nějakými novými lidmi a strávíte báječně čas. Napadne vás: A.Moc jsem k tomu nepřispěl B.Všechno to byla jejich zásluha C.Možná jsem k tomu nějak přispěl D.Pomohl jsem, aby to dopadlo tak výborně §3 4 2 1 (1) 13. Nemůžete jet na dovolenou kvůli nepředvídaným okolnostem. Napadne vás: A.Je to nepříjemná shoda okolností B.Proč se problémy, jako je tento, musí stát zrovna mě ?! C.Ve skutečnosti to nevadí D.At´ chci dělat cokoliv, vždy se objeví nějaké překážky §2 3 1 1 (5) 14. Blízký přítel se s vámi nepohodne, napadne vás: A.Je to hluboký zásah do vašeho přátelství B.Naše přátelství tím dočasně trpí C.Nic to na našem přátelství nezmění D.Je to krach našeho přátelství §3 2 1 4 (5) 15. Střechou vašeho domu začíná zatékat. Napadne vás: A.Je to příliš mnoho problémů, než abych je zvládl B.Nebude problém to opravit C.Je to další problém, který musím vyřešit D.Možná by to mohlo být opraveno brzy §4 1 3 2 (5) 16. Potkáte nějaké příbuzné, s nimiž se nesnášíte. Napadne vás: A.Bude to naprostá hrůza B.Nemělo by to být tak zlé C.Tentokrát spolu snad vyjdeme lépe D.Bude to spíše nepříjemné §4 2 1 3 (6) A. 17. Nedokážete vyřešit problém v práci a musíte požádat o pomoc. Napadne vás: A.Řešení problému je pro mne často obtížné B.Některé problémy zvládám obtížně C.Selhal jsem D.Tento druh problému se s pomocí lépe zvládá §3 2 4 1 (2) 18. Nezvládnete včas dokončit práci. Napadne vás: A.Měl jsem se víc snažit B.Jsem líný a nešikovný C.Dělal jsem co jsem mohl D.Možná jsem se mohl víc snažit §3 4 1 2 (2) 19. V práci se vám všechno daří. Napadne vás: A.Tato práce je mi šitá na míru B.Tato práce je nezajímavá C.Tato práce pro mne může být to pravé D.Tato práce je možná příliš snadná §1 4 2 3 (3) 20. Musíte se vystěhovat a hledáte nové bydlení. Napadne vás: A.Brzy najdu, co hledám B.Nikdy nenajdu stejně dobré bydlení jako jsme měl C.Možná budu muset vzít něco horšího, než chci D.Je nepravděpodobné, že najdu něco vhodného §1 4 2 3 (6) 21. Nastoupil jste do nového zaměstnání, které zahrnuje činnosti, jež jste vždy chtěl dělat. Napadne vás: A.Když nedokáži tuto práci dělat hned správně, budu asi druhé obtěžovat B.Bude to chvilku trvat, než se zaběhnu, ale vše bude v pořádku C.Pochybuji, že budu schopen dělat tu práci D.Vše půjde hladce §3 2 4 1 (5) 22. Pomohl jste přátelům na zahradě, při příští návštěvě vám nadšeně děkují A.Pokud jde o zahradu, jsem velmi dobrý B.Nemyslí to vážně C.Možná mám nějaké dovednosti D.Nezasloužím si tolik chvály §1 4 2 3 (1) 23. Sváteční oběd je zkažený, protože hlavní chod je slabě připálený A.Nikdy mi nic nejde B.Jde to snadno napravit C.Muselo se to stát právě dnes a nic s tím nejde udělat D.Možná by to šlo nějak zachránit §4 1 3 2 (4) 24. Pozvete domů nové sousedy na večeři. Napadne vás: A.Pravděpodobně je to nepotěší B.Možná se to vyvede C.Bude pěkné je lépe poznat D.Bude to pěkný večer §4 3 2 1 (5) 25. Konečně můžete naplánovat vymalování. Napadne vás A.S tím jsou spojené problémy B.Bude krásné, až to bude hotovo C.Plány může něco narušit D.Mohlo by se to podařit §4 1 3 2 (5) 26. Snažíte se seznámit s novými sousedy, ale oni, jak se zdá, nejeví o seznámení zájem. Napadne vás: A.Možná nejsem jejich typ B.Dělal jsem co jsem mohl C.Nejsem oblíbený člověk D.Možná mě nemají rádi §2 1 4 3 (2) 27. Členové místního sportovního klubu si vás vybrali na funkci nového tajemníka klubu. Napadne vás: A.Mám z toho smíšené pocity B.Je to nemožný úkol (funkce) C.Je to důležitá a zajímavá práce D.Tato funkce může být příliš obtížná §2 4 1 3 (3) 28. Na návštěvě přátel jste vylil nápoj na nový koberec. Napadne vás: A.Vždy jsem nešikovný B.Mohlo se to stát komukoliv C.Občas mohu být nemotorný D.Obvykle jsem tak nemotorný §4 1 3 2 (2) 29. Přátelé vám k narozeninám jako překvapení přichystali oslavu. Napadne vás: A.Mysleli to dobře, ale mám výhrady B.To je báječný nápad C.Nestojí to za ty trable D.Oslavy narozenin nejsou nikdy příjemné §2 1 3 4 (3) 30. Naplánoval jste si na sobotu určitou práci, a v tom vás navštíví staří přátelé. Napadne vás: A.Totálně to zničí mé plány B.To je skvělé C.Nevybrali si právě vhodnou dobu D.Je to trochu nevhod, ale je pěkné, je vidět §4 1 3 2 (3) Vyhodnocení: A, B, C, D §Sloupce: § 1 2 3 4 5 6 § J/P J/N S/P S/N B/P B/N § § Kde získáš nejvíce bodů, to je tvůj hlavní styl § §Já (mezilidské klima, vnímání sebe sama) §Svět (úkolově orientované události) §Budoucnost (řešení očekávaných odpovědí a plánů) J/P Já příjemné § Lidé, kteří o sobě mají vysoké mínění, myslí si, že jsou oblíbení a schopní. § Dobře zvládají krize § Sami sebe hodnotí v kladných pojmech § Našli sami k sobě cestu § Netouží být někým jiným § Nezávidí (nesmí se v sobě však zhlédnout) § J/N Já nepříjemné §Opak předchozího §Nejraději by byli někým jiným §Druzí jim připadají okouzlující a zajímaví §Kritizují sami sebe S/P Svět příjemný §Svět je plný zajímavých věcí a barev §Výzev a podnětů §Je to báječné místo k životu §Plné zábavných a někdy okouzlujících překvapení S/N Svět nepříjemný §Svět je místo, které přináší starosti, potíže a problémy §Jenom práce a utrpení §Mizerné místo pro život §Šedivé místo §Nepříjemné a někdy nebezpečné §Nelíbí se mi tady B/P Budoucnost příjemná §Možná již zítřek přinese něco lepšího pozitivního a zajímavého §Budoucnost mě láká a přitahuje §Plánováním mohu unikat před realitou současnosti §Plnější život v budoucnosti B/N Budoucnost nepříjemná §Děsí je, co bude §Představa příštího týdne je podobná hororu §Obavy, strach, úzkost §Málo sebedůvěry §Obava, co přinesou příští dny. Vlastní sebereflexe §Využití poznatků z testu pro práci se zaměstnancem § §Diskuse