METODOLOGIE I - METODOLOGIE KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU vyučující doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. M I – 4 Metodologie I 7. ANALÝZA DAT (KVANTITATIVNÍ VÝZKUM) Metodologie I 1. Deskriptivní statistika se zabývá zpracováním a popisem dat. Poskytuje metody, s jejichž pomocí je možná redukce množství informací (dat), tedy jejich přehledné a názorné zpracování. (MATEMATICKÁ) STATISTIKA DESKRIPTIVNÍ (popisná) ANALYTICKÁ (inferentní, induktivní, srovnávací) 7. ANALÝZA DAT Metodologie I Metody deskriptivní statistiky:  různé druhy tabulek,  grafické znázornění rozložení četností,  výpočet statistických charakteristik (např. aritmetický průměr, směrodatná odchylka, korelační koeficient) atd. Metodologie I Hrubé skóre (neuspořádaná data) 7. ANALÝZA DAT Metodologie I 2. Analytická statistika vychází z dat zpracovaných metodami deskriptivní statistiky, umožňuje data analyzovat a vyhodnotit. Např. zjistit u dvou tréninkových skupin sportovců (A, B), zda mezi středními hodnotami výsledků Sargentova skoku je významný rozdíl, který může být vysvětlen použitou tréninkovou metodou. Metodologie ISargentův skok 7. ANALÝZA DAT Metodologie I TEORIE MĚŘENÍ, MĚŘÍCÍ STUPNICE (ŠKÁLY) ZÁKLADNÍ POJMY Historické počátky měření - porovnávání objektů s počtem prstů, délkou palce, délkou chodidla, lokte, paže tj. primitivní měřící způsoby. Měření - v průběhu historického vývoje lidské společnosti běžná každodenní činnost (užití hodinek, tachometru automobilu, atd.). Problematikou kvantifikace (měření) se zabývá TEORIE MĚŘENÍ. 7. ANALÝZA DAT Metodologie I ZÁKLADNÍ POJMY Rozlišujeme měřitelnost a) fyzikálních vlastností (délka, čas, hmotnost), b) psychických vlastností (inteligence, strach, postoje). REPREZENTAČNÍ TEORIE MĚŘENÍ Měření jako „přiřazování číslic k reprezentaci vlastností“ (Campbell) , později doplněna o formulaci …podle pravidel (Stevens). Klasická koncepce měření rozlišuje (1)fundamentální měření (výška) (2)odvozené měření (objem kvádru) Někteří autoři (Berka, 1977; Blahuš, 1996) zmiňují ještě (3) měření asociativní (asociační). ASOCIATIVNÍ MĚŘENÍ Metodologie I V kinantropopogii časté užití: je to měření, kdy „je přímo měřená veličina asociována s nepřímo měřitelnou veličinou“. Příklad 1 měření teploty: princip závislosti změny objemu kapaliny (přímo měřitelná) na teplotě (nepřímo). Kapalinový teploměr využívá teplotní roztažnosti kapaliny (rtuť, líh apod.). ASOCIATIVNÍ MĚŘENÍ Metodologie I Jedná se o předpokládaný vztah mezi pozorovanými vlastnostmi, které nejsou měřitelné (např. vytrvalost) a měřitelnými veličinami. Příklad 2: „měření vytrvalosti“ Závislost počtu metrů při Cooperově testu (přímo měřitelná) a vytrvalostí (nepřímo). Manifestní x lalentní proměnné, m. schopnosti. PRINCIP ASOCIATIVNÍHO MĚŘENÍ testování Manifestní proměnná Číselné vyjádření Přímé měření (např. délka skoku) (délka skoku v metrech) Latentní proměnná Vyjádření úrovně (např. silová schopnost) motorické schopnosti SKUTEČNOST MODEL (Číselná reprezentace skutečnosti) TEST TESTOVÉ SKÓRE MĚŘÍCÍ STUPNICE (ŠKÁLY) Empirická proměnná Tělesná výška Numerická proměnná cm Numerická proměnná Testové skóre Empirická proměnná Kondice Rozdíl ve způsobu měření a přiřazení! Teorii škál je relativně samostatná část teorie měření. Pojem škála = význam jako měřítko nebo stupnice. ZÁKLADNÍ DRUHY ŠKÁL (STUPNIC) 1. NOMINÁLNÍ škála (jmenná, klasifikační) 2. ORDINÁLNÍ škála (pořadová) 3. METRICKÉ škály NEMETRICKÉ METRICKÉ INTERVALOVÁ POMĚROVÁ 1. NOMINÁLNÍ ŠKÁLA (jmenná, klasifikační) … je škála založena na jakémkoliv přiřazování číslic ve smyslu pouhého pojmenování. Jde vlastně o pojmenování osob či skupin čísly, o uspořádání do tříd, které se navzájem vylučují. Např. čísla hráčů, pohlaví (M,Ž), kuřák - nekuřák, atd. Třídění: dichotomické (2 možnosti) resp. alternativní (více možností). Základní operací je „určení rovnosti“. Relace =, , neparametrické statistické metody. 2. ORDINÁLNÍ ŠKÁLA (pořadová) Stupnice umožňuje uspořádání objektů do pořadí, je možno určit vztah větší či menší, těžší či lehčí, atd. Nejsou známy odstupy (intervaly) mezi znaky (čísly) !!! Např. školní známky, stupnice tvrdosti, gymnastické známky, bouřková stupnice. Základní operace: „určením rovnosti“ a „určením vztahu více nebo méně“. Relace =, , >, <, neparametrické statistické metody. … předpokládá přirozené uspořádání objektů vzhledem k nějaké vlastnosti. 3. METRICKÉ ŠKÁLY (INTERVALOVÁ A POMĚROVÁ ) 3. 1 INTERVALOVÁ ŠKÁLA … vyžaduje stanovení měrové jednotky a počátku, jsou přípustné všechny aritmetické operace. Nová vlastnost: je zavedena jednotka měření, tzn. jsou známy odstupy (intervaly) mezi hodnotami (čísly). Nula je zvolená !!! => stanovení počátku dohodou. Např. letopočet, teplota ve ○C, … 3. METRICKÉ ŠKÁLY (INTERVALOVÁ A POMĚROVÁ ) 3. 2 POMĚROVÁ ŠKÁLA … z formálního hlediska vlastně intervalová škála s přirozeným počátkem, jsou přípustné všechny aritmetické operace. Nula je absolutní … (nepřítomnost jevu). Např. čas, věk, výška, hmotnost, teplotní stupnice dle Kelvina (v podstatě všechny fyzikální jednotky). Statistické metody parametrické i neparametrické. Přehled typů škál (upraveno, Bruhn, 1986; Roth, 1995) POSTUP PŘI URČENÍ TYPU ŠKÁLY: A. výška (cm) 3. Lze stanovit pořadí? 1. Je známa jednotka měření? 2. Počátek zvolený nebo absolutní? 4. Jedná se o pojmenování znaků čísly? Nemá smysl zjišťovat Nemá smysl zjišťovat ANO absolutní Výška = znak ? Kvantitativní, spojitý Škály metrické POMĚROVÁ POSTUP PŘI URČENÍ TYPU ŠKÁLY: B. dějepis (známka) 3. Lze stanovit pořadí? 1. Je známa jednotka měření? 2. Počátek zvolený nebo absolutní? 4. Jedná se o pojmenování znaků čísly? Nemá smysl zjišťovat Nemá smysl zjišťovat Známka z dějepisu znak ? - Kvantitativní, = spojitý NE=> Nemohou být metrické ANO => ORDINÁLNÍ Pozn. Známky jsou spojitými znaky, i když jsou měřeny pouze na ordinální škále. 1. URČENÍ TYPU ŠKÁLY (nominální, ordinální, metrické) a) nominální + ordinální  neparametrické stat. metody b) metrické  parametrické statistické metody 2. ROZLOŽENÍ ČETNOSTÍ ZNAKŮ (NORMÁLNÍ ČI JINÉ) a) normální  parametrické statistické metody b) jiné  neparametrické statistické metody 3. VÝPOČET ZÁKLADNÍCH STATISTICKÝCH CHARAKTERISTIK a) míry centrální tendence b) míry variability c) míry závislosti METODY DESKRIPTIVNÍ STATISTIKY DAVIS CUP 2012 Já už svoji práci udělal, teď vy! Metodologie I PODKLADY PRO VYPRACOVÁNÍ PROJEKTU V SOULADU S PŘEDNÁŠENOU LÁTKOU. STRUKTURA PROJEKTU: 1. Úvod 2. Výzkumný problém (stručná syntéza poznatků) Výzkumná otázka (formulace) Cíle výzkumu Hypotézy (jsou-li žádoucí) 3. Výzkumné metody (typ výzkumu, výzkumný soubor, měřící procedury, sběr dat, metody analýzy dat). Rozsah projektu 5 – 10 stran (v pdf nebo Word) METODOLOGIE KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU