Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. ÒOftalmopedie – zabývá se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením (ophtalmos – oko, paidea – výchova) ÒTyflopedie – (typhlos – slepý, paidea – výchova). Obě označení považována za synonyma. ÒZrakové postižení = Visual Impairment = Sehbehinderung Ò Ò ÒCíl oftalmopedie – maximální rozvoj osobnosti jedince se zrakovým postižením, což znamená nejen dosažení nejvyššího stupně socializace, včetně zajištění adekvátních podmínek pro edukaci, ale i příprava na povolání, následné pracovní zařazení a plnohodnotné společenské uplatnění ÒSpeciálněpedagogické metody Ò reedukační (např. zraková stimulace, reedukace zraku, ortopticko-pleoptická cvičení apod.) Ò kompenzační metody (např. výcvik hmatu a sluchu, apod.) Ò reahabilitační metody (výcvik chůze s bílou holí u později osleplých, nácvik sebeobslužných činností apod.) Ò ÒZrak: 70-80% informací ÒSluch: 15% ÒHmat: 6% ÒChuť: 3% ÒČich: 2% Ò Òzraková ostrost, Òzorné pole, Òbarvocit, Òadaptace, Òakomodace, Òbinokulární vidění, Òcitlivost na kontrast Ò ÒPrenatální, perinatální, postnatální, získané (jednodušeji vady vrozené a dědičné a vady získané během života) ÒZrakové funkce – zraková ostrost, zorné pole, barvocit, adaptace, akomodace, binokulární vidění, citlivost na kontrast ÒVrozené – exogenní vlivy – mechanické, fyzikální, chemické, poruchy výživy a metabolismu matky. Ò - endogenní (dědičné) vlivy ÒZískané – nemoci jako diabetes, revmatická onemocnění, tuberkulóza, rs, úrazy Ò Ò Ò Ò ÒPodle doby vzniku: Vrozené x Získané ÒPodle porušení zrakové funkce Ò - Ztráta zrakové ostrosti – dítě nevidí zřetelně. Bude mít potíže s rozlišováním detailů, ale nemusí mít potíže s identifikací velkých předmětů. Měříme ji nejčastěji Snellenovými optotypy (obr.4). Ò - Postižení zorného pole – znamená omezení prostoru, který dítě vidí. Ò - Okulomotorické poruchy – nastávají při vadné koordinaci pohybu očí. Ò - Obtíže se zpracováním zrakových informací – vznikají u dětí s poškozením zrakových center v kůře mozku, tzv. korová slepota. Ò - Postižení kvality zrakového vnímání – barvoslepost - rozeznávají se poruchy, které postihují vnímání barvy červené a zelené, a to 8% u mužů, zatímco u žen je výskyt poruch barevné percepce pouze 0,4%, šeroslepost ÒPodle stupně: slabozraký, nevidomý - viz. Slide 24 Ò Ò ÒPoruchy binokulárního vidění – následkem je špatné prostorové vnímání, dochází k problémům v koordinaci oko – ruka. Ò šilhavost (strabismus) – konvergentní Ò - divergentní Ò tupozrakost (amblyopie) – podstatné snížení zrakové ostrosti jednoho oka, které nelze korigovat brýlemi. Náprava - zdravé oko se kryje okluzí a postižené oko se trénuje. Ò Ò ÒSbíhavé šilhání ÒŠilhavé oko se stáčí do vnitřního koutku Ò70-75% všech šilhavostí ÒRozbíhavé šilhání ÒŠilhavé oko se stáčí do zevního koutku Ò ÒRefrakční vady - Vady oka, při nichž se nevytváří ostrý obraz na sítnici. Porušen poměr mezi délkou oka a lomivostí optického systému. Lomivost oka správná (světelné paprsky vytvářejí obraz právě na sítnici) = zraková ostrost normální – oko emetropické. Vady v lomivosti oka – oko ametropické Ò oko ÒAmetropie sférická: ÒMyopie (krátkozrakost) Světelné paprsky vytvářejí ostrý obraz již před sítnicí, na níž pak vzniká neostrý obraz, jedinec vidí špatně do dálky, korekce rozptylkami (označení v minusových dioptriích) Ò Myopia levis (lehká): do –2 až –3D Ò Myopia modica (střední): -3.25 až –6D Ò Myopia gravis (těžká): nad –8D (doprovázena změnami na očním pozadí) ÒHypermetropie (dalekozrakost) Světelné paprsky vytvářejí ostrý obraz za sítnicí, jedinec vidí hůře do blízka, korekce spojkami (konvexní čočky, plusové dioptrie) Ò ÒAmetropie asférická: ÒAstigmatismus - porucha pravidelného vyklenutí (zakřivení) rohovky a čočky, bod se na sítnici nezobrazí jako bod, ale jako neostrá čárka, korekce cylindrickými spojnými nebo rozptylnými skly É É ÉAnizometropie – odlišná refrakce obou očí Ò ÒSnellenovy optotypy Ò písmena, číslice či znaky sestaveny do řádků, velikost znaků se směrem dolů zmenšuje Ò velikost znaků určena vzdáleností, ze které by je zdravé oko mělo rozpoznat ÒPflügnerovy háky Ò představují písmeno E ve Ò 4 základních polohách ÒBěžná vyšetřovací vzdálenost je 5 m, Zraková ostrost je zapisována do zlomku ÉČitatel – vzdálenost od optotypu v m ÉJmenovatel – vzdálenost, ze které by měl být daný řádek přečten ÒFyziologický vizus = 5/5 Ò F151b ÒJägerovy tabulky: ÒPracovní vzdálenost 35 cm ÒRůzná velikost písma Original 6_18 3_60 1_60 Ò1. Střední slabozrakost - maximum menší než 6/18 (0,30) - minimum rovné nebo lepší než 6/60 (0,10) Ò2.Silná slabozrakost - maximum menší než 6/60 (0,10) - minimum rovné nebo lepší než 3/60 (0,05) Ò3.Těžce slabý zrak - maximum menší než 3/60 (0,05) - minimum rovné nebo lepší než 1/60 (0,02), koncentrické zúžení zorného pole obou očí pod 20 stupňů, nebo jediného funkčně zdatného oka pod 45 stupňů Ò4.Praktická nevidomost - 1/60 až světlocit nebo omezení zorného pole do 5 stupňů kolem centrální fixace, i když centrální ostrost není postižena, Ò5.Úplná nevidomost - ztráta zraku zahrnující stavy od naprosté ztráty světlocitu až po zachování světlocitu s chybnou světelnou projekcí, ÒZraková ostrost s nejlepší možnou korekcí ÒPostižení šíře zorného pole Ò ÒTrubicové vidění ÒPoruchy barvocitu ÒÚplná (totální) barvoslepost – postižený vidí pouze odstíny bílé, šedé a černé ÒČástečná barvoslepost ÉDichromazie – ze čtyř skupin základních barev je poškozeno vnímání jednoho páru barev (červené a zelené nebo žluté a modré) ÐDaltonismus – barvoslepost pro červenou a zelenou barvy Ò ÒKatarakta – patologie čočky (šedý zákal) - snížená ZO, vidění jako přes špinavé sklo, vrozený nebo získaný (úraz), spojený se stářím, částečný nebo úplný. Může se vyskytnout v každém věku. Léčba: chirurgické odstranění zkalené čočky a brýle, úprava osvětlení. ÒRetinopatie nedonošených (ROP) U předčasně narozených dětí, pobyt v inkubátoru s vysokým přívodem kyslíku – po vysazení může dojít ke krvácení v nezralé sítnici a sklivci – odchlípení sítnice. Nejčastější příčinou slepoty ÒDiabetická retinopatie - tvorba nových cév, odchlípení sítnice, proměnlivé vidění (někdy vidí lépe, jindy hůře), výpadky zorného pole, zhoršování zraku. Ò Ò ÒGlaukom - zelený zákal oka - zvýšený nitroočního tlaku, zúžení ZP a pokles ZO, vidění jako v mlze, někdy bolesti hlavy. Léčba: chirurgický zákrok – musí se mnohdy opakovat, léky – ne příliš účinné, úprava osvětlení, lupy pro rozšíření zorného pole. Často se děti stávají slabozrakými nebo i nevidomými. ÒAlbinismus - dědičná porucha, vyplývající z nedostatku pigmentu. Oční projevy albinismu - duhovka propouští světlo, dítě je světloplaché. ÒAnoftalmus, Mikroftalmus - může být buď jednostranný, nebo poškozující obě dvě oči. Bulbus buď zcela chybí, nebo jen jeho některé části. Ò Ò ÒAniridie (chybění, anomálie duhovky) - dědičná, vrozená vada. Extrémní světloplachost, špatná schopnost adaptace na světelné podmínky. ÒDegenerace sítnice (pigmentová degenerace, degenerace žluté skvrny) - řada degenerativních onemocnění nezánětlivého původu (i když byla dříve označována jako "retinitis"), jimž je společné poškození nervových elementů sítnice, vztah k dědičnosti, oboustranný výskyt a progrese choroby. Podle zasažené části je můžeme rozdělit na centrální a periferní, i když jednotlivé obrazy onemocnění mohou splývat. ÒVady po úrazech - jde o poúrazové stavy, jako je posttraumatická katarakta a další. Mnohdy není úraz tak závažný oproti tomu, jaké mohou nastat komplikace právě při fázi hojení. Vzhledem k sympatickému propojení obou očí v oblasti chiasmatu dochází k přenosu nemoci či následku úrazu do oka zdravého (tedy nepostiženého). ÒZ DŮVODU VČASNÉHO ODHALENÍ ZRAKOVÉHO POSTIŽENÍ BY SE MĚLI RODIČE I PEDAGOGOVÉ SEZNÁMIT SE ZÁKLADNÍMI PROJEVY ZRAKOVÝCH VAD!!!!! ÒOsoby slabozraké – lehká, střední, těžká ÒOsoby se zbytky zraku ÒOsoby nevidomé – praktická, totální, osleplý ÒOsoby s poruchami binokulárního vidění ÒZrakově postižení s kombinovaným postižením ÒSlabozrakost se projevuje v částečném omezení zrakových schopností. Z psychologického hlediska je také omezena kognitivní činnost a vytváření sociálních vztahů. Těžkosti se objevují i v samostatném pohybu a orientaci. Žáci s lehčí zrakovou vadou mohou s pomocí optických pomůcek zvládnout nároky v běžné škole. Nepříznivých a dalších postižení může být ale i více a v didaktickém procesu hrají velkou roli. Důležitou speciálně pedagogickou metodou je reedukace zraku. ÒDochází ke snížení až deformaci zrakových schopností a k obtížím při prostorové orientaci, při které nejsou vždy schopni využít zrak. Někdy dělíme do dvou skupin – ti, jež více inklinují ke způsobu poznávání nevidomých (využívají více kompenzačních smyslů) a ti, kteří se přibližují ke způsobu poznávání vidomých (využívají postiženého smyslu). Vzdělávání má velmi specifické znaky. Využívá se kompenzačních i reedukačních postupů, osvojují si obě techniky čtení a psaní - zvětšený černotisk i Braillovo písmo. Při prostorové orientaci většinou používají bílou hůl. ÒV důsledku nevidomosti je postiženému znemožněno zrakové vnímání a vytváření zrakových představ. Nevidomý má ztížený samostatný pohyb a prostorovou orientaci. Nevidomé osoby vyžadují zvláštní péči při rozvíjení hmatu a sluchu - kompenzační smysly, výcviku ve čtení a psaní Braillovým písmem, rozvíjení orientačních schopností a samostatného pohybu v prostoru. Nevidomé osoby používají celou řadu kompenzačních pomůcek, včetně počítače. ÒBritský termín – multidisabled visually impaired – MDVI. ÒVelmi heterogenní skupina se specifickými nároky pro vzdělávání, ale i pro lékařskou a speciálně pedagogickou diagnostiku. ÒDůležité poznatky Ò Prostředí a čas Ò Hmatová zkušenost Ò Organizace a struktura Ò Využití funkčního vidění Ò Taktilní defenzivita Ò Pasivita ÒSRP – Středisko rané péče – dítě se zrakových postižením ve věku 0-4 roky, dítě s kombinovaným postižením ve věku 0-6 let. Zajišťuje depistáž, diagnostiku, poradenství, výcvik smyslů u dětí, podporu psychomotorického vývoje, zrakovou stimulaci, kompenzaci zraku, budování, posilování rodičovských rolí, doprovázení rodiny k dalšímu poskytovateli služeb. ÒSPC – speciálně pedagogické centrum - služby pro děti a mládež se zrakovou vadou od počátku školního vzdělávání až po ukončení školního vzdělávání. ÒÚkoly: Odborné podklady pro integraci žáka, Speciálněpedagogická péče integrovaným žákům, Speciálněpedagogická a psychologická diagnostika, poradenství ve vzdělávání, v psychickém a sociálním vývoji. Poradenství rodičům, pedagogickým pracovníkům, metodická podpora škole. ÒPodpůrné vzdělávací služby SPC: výcvik smyslů a sebeobslužných návyků, výcvik čtení Braillova písma, samostatného pohybu a prostorové orientace, obsluha reedukačních a kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené, zpracovávají návrh IVP. Braillovo písmo Ò Pichtův stroj ÒPORADENSKÁ ZAŘÍZENÍ SOCIÁLNÍ REHABILITACE ÒTyfloservis zajišťuje terénní a ambulantní sociální rehabilitaci nevidomých a slabozrakých od 15 let do stáří. 80% tvoří klienti nad 50 let. Řeší základní potřeby, naučit se žít se zrakovým handicapem, starat se o děti, jednat na úřadě. Ò Náplň práce Tyfloservisu: nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu, sebeobslužné činnosti, nácvik čtení a psaní Braillova písma, Nácvik psaní na PC klávesnici, nácvik vlastnoručního podpisu ÒTyflocentrum - nácvik obsluhy náročných kompenzačních pomůcek, služby zajišťovány v daném kraji docházkou do denního stacionáře. Ò Služby Tyflocentra: Ò - Centrum sociálních služeb pro nevidomé (služby sociální péče pro ZP seniory – poradenství, předčitatelská služba, sociální a pracovně právní poradenství) Ò - Centrum pomůcek a informatiky (výběr kompenzačních pomůcek, informačně technologické pomůcky, kurzy obsluhy těchto pomůcek, práce s internetem) ÒSjednocená organizace nevidomých a slabozrakých (SONS ČR) ÒÚstav sociální péče pro zrakově postižené – v Brně v Chrlicích, v Praze ÒPředškolní vzdělávání - Mateřská škola pro ZP, třídy pro ZP při běžné MŠ, Integrace do běžné MŠ ÒZákladní vzdělávání: Ò Základní škola pro ZP (10 ZŠ pro ZP v ČR) Ò Učební plán ZŠ pro ZP–speciální podpora: Předměty speciální péče: POSZP, zraková stimulace, speciální příprava psaní a čtení Braillova písma, tyflopedická péče, Předměty psaní na PC a práce na PC: od 5.-7.ročníku. Volitelné předměty: druhý cizí jazyk, konverzace, cvičení v ČJ, M.. Nepovinné předměty: příprava individuální hry na hudební nástroj, sborový zpěv. Ò Integrace do běžné ZŠ ÒProfesní příprava ZP - Gymnázium pro ZP v Praze, Obchodní akademie a obchodní škola pro ZP v Praze, Praktická škola 2 letá, SOU – Střední odborné učiliště Aloise Klára pro ZP v Praze (obry: čalouník, keramik, knihař, rekondiční a sportovní masér, služby pro domácnost), Střední školy a odborné učiliště pro ZP v Brně, Konzervatoř a ladičská škola Jana Deyla pro ZP v Praze Ò Vysoké školy – studenti se zrakovým postižením dnes běžně studují na vysokých školách. K optimálnímu studiu přispívá činnost středisek pro pomoc studentům s postižením – Teireisias v Brně apod. Ò ÒPomůcky pro informatiku a komunikaci (např. psací a čtecí stroje) ÒPomůcky pro orientaci (např. bílé hole) ÒPomůcky pro každodenní život (ozvučené hodinky, ozvučený mobil apod.) ÒNářadí, nástroje, přístroje a přípravky pro řemeslné práce a výrobní činnosti ÒHračky a hry, sportovní potřeby a pomůcky (tandem,..) ÒPomůcky pro vzdělávání ÒTrenažéry na výcvik kompenzačních zručností ÒPomůcky pro diagnostiku Ò Ò Ò Ò ÒU dětí s těžkým zrakovým postižením v raném věku dochází k opoždění vývoje za kalendářním věkem a přeskočení některých vývojových fází ÒMají problémy s vytvářením představy o jejich prostředí ÒJsou nejistí v orientaci v prostředí, což může vést k nedostatku sebevědomí při objevování okolí ÒPřekonávají překážky, určují svou polohu a odhalují prostředí pod neustálou kontrolou vědomí za velké pozornosti ve srovnání s vidícími, kteří tyto činnosti provádějí mnohdy automaticky ÒPro samostatný život má pro zrakově postižené jedince klíčový význam nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu (POSP). Ò Òzlepšení zdravotního stavu žáků a otužování jejich organismu Òučení k potřebě pohybu a také snaha o vytvoření trvalých pohybových návyků v každodenním životě – zejména u nevidomých Òrozvoj fyzické dovednosti v co nejranějším věku a použití v aktuálních životních podmínkách – zejména u dětí nedávno osleplých Òučení žáků s kombinovaným postižením, mentálním postižením v oblasti jejich každodenních potřeb Òvyužití zbytků zraku pro rozvoj pohybových schopností (při zachování zbytků zraku) Òrozvoj základních motorických pohybů za pomoci současné spolupráce se zachovanými smysly a učení se tzv. „smyslu překážek“ Òučení se kinestetické paměti nezbytné v procesu pracovní rehabilitace, zlepšení odolnosti proti podmínkám v pracovním prostředí a rozvoj fyzické síly Òumožnění poznání světa v jeho každodenních projevech Òseznámení se se všemi dostupnými formami sportu pro nevidomé, pohybovými rekreacemi a turistikou Òučení se disciplíně a přesnosti, aktivitě a dovednosti kolektivního soužití, odvaze a samostatnosti, zlepšování společných vlastností, pracovitosti a rozvíjení psychických procesů jako paměť, dovednost sdružování a předvídání, vyšší analýzy a syntézy a všeho, co je potřebné pro život nevidomého po opuštění školy a přípravě do zaměstnání a pro život ve společnosti ÒVyučující by měl být dobře informován o zrakové vadě žáka/studenta a nebezpečí zhoršení stavu při pohybových aktivitách (např.při vertikálním zrychlení, silových cvicích a poskocích, shybech, zvedání apod.). Lidé se zrakovým postižením mohou vykonávat různé sporty, např. jízdu na tandemovém kole, plavání, vodní sporty, atletiku, turistiku, lezení, mezi specifické sporty zrakově postižených patří např. goalball, showdown. ÒKategorizace IBSA (Mezinárodní asociace sportu pro zrakově postižené): Ò ÒTŘÍDA B1 - Bez světlocitu obou očí až po světlocit, ale neschopnost rozeznat tvar ruky z jakékoliv vzdálenosti nebo v jakémkoliv směru. Ò ÒTŘÍDA B2 - Od schopnosti rozeznat tvar ruky až po zrakovou ostrost 2/60 a/nebo zorné pole menší než 5 stupňů. Ò ÒTŘÍDA B3 - Od zrakové ostrosti nad 2/60 až po zrakovou ostrost 6/60 a/nebo zorné pole větší než 5 stupňů a menší než 20 stupňů Ò ÒVšechna klasifikace na lepším oku s optimální korekcí (tj. všichni závodníci, kteří používají kontaktní nebo brýlové čočky, musí je nasadit při klasifikaci, ať mají v úmyslu závodit s nimi či nikoliv.) Ò Ò ÒTělocvičné a sportovní aktivity pro zrakově postižené koordinuje a organizačně řídí Český svaz zrakově postižených sportovců (dále jen ČSZPS) http://www.sport-nevidomych.cz/index.php, který sdružuje tělocvičné jednoty, oddíly a kluby orientované na činnost zrakově postižených. ČSZPS je členem zastřešujících organizací IBSA (International Blind Sport Association), Český paralympijský výbor (ČPV) a Mezinárodního paralympijského výboru (International Paralympic Comitee - IPC). Ò Òhttp://www.teiresias.muni.cz/futsal-pn/main.php?strana=uvod ÒPIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. ÒHamadová, P. Květoňová, L., Nováková, Z. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-145-4 ÒSkotáková, A. Komparativní studie koordinačních schopností zrakově postižených na speciálních základních školách v České republice a Polsku. Disertační práce. Brno: 2004 Ò Ò