Adobe Systems 1 Pedagogika sportu (dc4903) Vladimír Jůva juva@fsps.muni.cz 16. 9. 2021 Adobe Systems 2 Pedagogika sportu (PgS) – požadavky ̶absolvovaná PgS v Mgr. studiu – popř. doplnit ̶bloková výuka: 16/9 – Vymezení PgS 23/9 – Empirická PgS 30/9 – Výzkum sportovně-pedagogických profesí 7/10 – Prezentace studentů, kolokvium, závěr Adobe Systems 3 Pedagogika sportu (PgS) – požadavky Ukončení – kolokvium – požadavky: 1.Povinná literatura: - Jansa, P. a kol. (2018) Pedagogika sportu - Elektronická studijní opora – http://www.fsps.muni.cz/impact/pedagogika-sportu/ - Metodologická literatura k pedagogice sportu 2.Excerptum 1 zahraniční publikace k PgS s kritickou analýzou výzkumného designu 3.Přehled vztahu zpracovávané disertace k PgS 4.Prezentace na semináři ad 2) + ad 3) (zaslat min. 3 pracovní dny před termínem prezentace) + rozprava Adobe Systems 4 Vymezení PgS ̶Pedagogika = věda o permanentní výchově – edukaci ̶Pedagogika sportu = věda (výzkum) o sportovní edukaci ̶Sport = formy tělesné činnosti, jež si kladou za cíl harmonický rozvoj jedince, zdraví a soutěžní výkon (Zákon 2001) ̶Sport = soutěžní + rekreační + školní → ̶= tři základní oblasti PgS Adobe Systems 5 Vymezení sportovní edukace Edukace = záměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho vývoji Edukace = procesy řízeného učení (facilitace učení) Sportovní edukace = edukace sportem, ve sportu a pro sport Sportovní trénink = procesy řízeného, hl. motorického učení, ale současně pomoc jedinci na jeho cestě životem Adobe Systems 6 Vymezení sportovní edukace Sportovní edukace má rysy: •formálního vzdělávání – ve vzdělávacích institucích (např. školní TV, …) •neformálního vzdělávání – mimo formální vzdělávací systém (např. semináře trenérů, ...) •informálního vzdělávání – neorganizované (každodenní zkušenost – např. média, umění, …) Adobe Systems 7 •dlouhá historie vývoje „sportovně pedagogického myšlení“ – starověk (hlavně antika) – středověk – novověk – informační věk •PgS – ve světě rozvoj od 60. let 20. století •vznik PgS souvisí s rozvojem vědy o sportu (Sport Science, Sport-wissenschaft) a vědy o pohybu člověka (kineziologie, kinantropologie, ... ) •kriticky reflektuje dřívější názory na tělesnou výchovu •reakce na dynamický rozvoj soutěžního i rekreačního sportu po 2. sv. válce •zkoumá edukační význam sportu v současné společnosti •u nás rozvoj: - pedagogická kinantropologie (hl. didaktika TV – prof. Dobrý, Rychtecký, Fröml, doc. Mužík, doc. Vlček, …) - pedagogika sportu (prof. Svoboda – hl. pro trenéry, doc. Jansa a kol. – široké pojetí pedagogiky sportu) Vznik současné PgS Adobe Systems 8 Vědecké začlenění PgS Pedagogika sportu = významná oblast 1.kinantropologie – pedagogická kinantropologie (ČR), posiluje PgS 2.věd o sportu – pedagogika sportu (např. SRN, SR, …) 3.kineziologie (např. Austrálie) 4.věd o výchově (např. SRN) Adobe Systems 9 Pojetí PgS sporadicky termín motopedagogika: •klade si za cíl komplexní rozvoj osobnosti za využití jejího pohybu •utváření osobnosti pomocí procesů motorického učení (SRN) •užší označení – motopedagogika = motorické učení jako pomoc jedincům se specifickými potřebami (APA, ATV – UP Olomouc) Adobe Systems 10 Pojetí a začlenění PgS •anglosaské země – physical education = velmi široké označení (studium TV), posiluje se termín sport(s) pedagogy •německá „Sportwisenschaft“ – Sportpädagogik •Slovensko – športová edukológia Adobe Systems 11 Pojetí PgS v UK, USA, AUS, … PgS = •věda „... o učení a trénování ve sportu a v TV“ (UK) •výzkum motorického učení •funkce – příprava sportovních pedagogů (transfer vědění) •kritické zaměření – např. borcení „amerického mýtu o významu sportu pro rozvoj charakteru“ •výzkum smyslu sportu = jeho edukační dimenze Adobe Systems 12 Pojetí PgS v SRN, … (německy mluvící zrmě) •pedagogika sportu (Sportpädagogik) v rámci věd o sportu •dynamický rozvoj od konce 60. let 20. století •velmi široké pojetí = zkoumá sportovní edukaci: - všech věkových skupin, - ve všech formách sportu (vrcholový – rekreační), - ve všech formách edukace (školní, mimoškolní, rodinné i volnočasové) - ve všech edukačních institucích •výborná vědecká infrastruktura Adobe Systems 13 Pojetí PgS v SR •začlenění do věd o sportu (i dr. studijní program) •sportovní edukologie (športová edukológia) = zkoumání, vývoj a vyhodnocování výchovy, vzdělávání a působení na tělesný, funkční, pohybový, psychický a sociální rozvoj člověka prostředky sportu (Sýkora, 2000) •velmi široké pojetí –edukační procesy ve výkonnostním sportu i sportovní procesy v podmínkách školy, sportu pro všechny i pro zdravotně oslabené (Labudová, 2002) Adobe Systems 14 Pojetí PgS v SR Struktura sportovní edukologie: •edukologie školní tělesné výchovy a sportu •edukologie výkonnostního a vrcholového sportu •edukologie sportu pro všechny •edukologie sportu zdravotně oslabených •edukologie atletiky, gymnastiky, her, plavání, tanců, ... •didaktika tělesné výchovy a sportu – zabývá se tělovýchovným učitelstvím, pohybovým cvičitelstvím a sportovním trenérstvím Adobe Systems 15 Pojetí PgS v ČR •pedagogika sportu (např. Svoboda, 2000) – procesuální stránka sportovního tréninku (motorické učení, průběh sportovní dráhy, profese a osobnost trenéra, ...), tzn. PgS = vztah edukace a soutěžního sportu •současnost – snahy o široké vymezení PgS = tzn. pedagogika i školního a rekreačního sportu (viz Jansa) •pedagogická kinantropologie = výzkum edukačních procesů, jejichž jádrem je integrace pohybového učení a stimulace energetických systémů a jejich efekty ve specifickém edukačním prostředí (www – cz kin.) = tělesná výchova (školní) a sport ve svém užším pojetí, tzn. soutěžní – hlavně didaktika TV + zdraví Adobe Systems 16 Postavení a začlenění PgS v systému věd Medicínsko-přírodovědná východiska biomechanika, antropomotorika, sportovní medicína, sportovní traumatologie, sportovní fyziologie, ... Sociálně-vědecká východiska psychologie sportu, sociologie sportu, pedagogika sportu, ... kinantropologie kineziologie (objekt = pohyb člověka) věda(y) o sportu (objekt = sport) Východiska politických a ekonomických věd ekonomie sportu, sportovní management, sportovní politika, ... Kulturně-vědecká východiska historie sportu, filozofie sportu, „komparativní kinantropologie“, ... Adobe Systems 17 PgS v poli napětí PedSp Adobe Systems 18 Tendence PgS •humanistická sportovní edukace – zaměření na sportovce, žáka, klienta, … = pomoc na cestě životem •posilování nondirektivního přístupu •sportovní edukace = rozvoj zdravé osobnosti (viz „pohyb jako lék“, tzn. lékař předepíše → sportovní pedagog realizuje) •heteroedukace → sportovní autoedukace •důraz na empirický výzkum – posilování kvalitativního výzkumu (jedinečnost sportovce, trenéra, …) •výsledky výzkumů = ovlivnění praxe (např. změny zájmů mládeže → školní TV → vzdělávání učitelů TV, …) •transfer vědění – věda o sportu → praxe (pro učitele TV, trenéry, …) •… Adobe Systems 19 Výzkumné pole PgS cíl sportovní edukace (určuje obsah) sportovní pedagog (trenér, učitel TV, instruktor, VČ pedagog, ...) edukant (sportovec, klient, student, návštěvník, žák, …) podmínky sportovní edukace prostředky sportovní edukace efekty edukace Adobe Systems 20 Výzkumné pole PgS •vztah edukace a sportu – široce pojatý fenomén, tzn. školního sportu (označení všech sportovních aktivit, které probíhají v rámci instituce školy), soutěžního sportu a rekreačního sportu •edukaci ve sportu, sportem a pro sport •otázky související s edukací ve sportu a za jeho využití •edukační funkce sportu = imanentní potenciál sportu a reálné sportovní (pohybové) aktivity, které iniciují specifické edukační procesy = takové činnosti, při nichž se nějaký subjekt učí, obvykle za působení (přímého nebo zprostředkovaného) jiného subjektu, který vyučuje nebo instruuje Adobe Systems 21 Děkuji Vám za pozornost