Mikro přístupy Bottom-up approaches Přístup základních potřeb } Alternativní přístupy k mianstreamu – šance pro poskytnutí návodů, jak kompenzovat jejich nedostatky } Zaměření na základní potřeby } Basic needs approach – změna z důrazu na ekonomický růst k důrazu na naplňování základních potřeb Poválečné období } Top-down; trickle-down approaches } Růst je chápán jako funkce investic } Jednoduchá rovnice, která propojuje úroveň investic s ekonomickým růstem – capital/output ratio } Rozvoj top-down proces, důležitá rozhodnutí jsou kontrolována mezinárodními aktéry experty a institucemi, kteří spolupracují s lokálními elitami } Na konce 60.let bylo zřejmé že ekonomický růst není nutně korelován s růstem ostatních dalších indikátorů rozvoje jako zaměstnanost, redukce chudoby a nerovnosti atd. } Některé země – Brazílie, Irán, Keňa, Mexiko – rychlý ekonomický růst spolu s maldevelopment } 1970 – ݣbyvatel Jihu – absolutní chudoba } 944 miliónů Neo-populistická ideologie } Široká, eklekticistická, volně definovaná } Kontra } Dobře strukturovaném, avšak úzkém teoretickém přístupu neoklasické ekonomie } Redefinovat cíle rozvoje směrem ke spravedlivější redistribuci } Podpora lokální participace } Podpora malých (small scale ) projektů Top-down } Rozvoj je navrhován mezinárodními experty ´zvenčí´ } Lidé, na které jsou tyto projekty zaměřeny existují pro experty jako abstraktní socioekonomické indikátory } Popular participation je omezována na narychlo zorganizovaná setkání, kde mezinárodní experti ´brief´ lokály o cílech a strategiích rozvoje intervencionismus } Self-appointed mission } Modernizace, inovace, management, přenosu technologií a rozvojové pomoci } Založení na etnocentrické představě – co je s nimi špatné a v čem my máme pravdu } Hlubší morální otázka, na čem je tento intervencionistický přístup založen. Konceptualizace autonomie } Thomas Sankara } Autonomie – právo vytvářet svou vlastní budoucnost } 4 PILÍŘE AUTONOMIE SANKARA - autonomie } 1) autonomie v politické sféře – vlastnictví a kontrola } 2)autonomie v kulturní sféře – gramotnost a kontrol médií (Rwanda) } 3) autonomie v organizační sféře – } 4) autonomie v ekonomické sféře - soběstačnost } Publication Information: Third World Development: A Basic Needs Approach. Contributors: Pradip K. Ghosh - editor. Publisher: Greenwood Press. Place of Publication: Westport, CT. Publication Year: 1984. Page Number: 4. Témata do doby BNA } Debaty probíhaly po liniích sektorální alokace investic, j. mezi zemědělstvím a průmyslem, } Volbou adekvátní technologie a debatou o ISI nebo ELI } Otázka, jak růst národního produktu bude rozdělen ve společnosti – nebyla prioritou } Představa trickle-down – i nejchudší budou profitovat z růstu } institucionální změny jako pozemková reforma, a vzrůstající role veřejného sektoru tomu měly napomáhat } Na počátk 60.let – Indie – zpochybňovat tuto tezi } Pol.60.let – vzrůstající nespokojenost se zahraniční pomocí } Nevedlo to ke změně v přístupu k problémům rozvoje McNamara } Prezidentský proslov 1973 SB } Mainstreamové rozvojové strategie dosáhly měly nepřijatelně malý dopad na nerovnosti 3S } Nová strategie redistribuce s růstem Redistribution with growth } Redistribuce a růst – koplementární spíše ne kontradiktotní strategie } Udržitelný růst bude vyžadovat politiky přerozdělování a programy zaměřené na chudé } Spíše než spoléhání se na trickle-down effect RwG } Přestože redistribuce s růstem znamenala přesunutí důrazu } Modifikace spíše než jasný zlom } Stále optimismus předcházejícího období a výhody tržně orientovaného růstu } RwG zůstala závislá na rychlém ekonomickém růstu } Tradiční recept rozšířen o pokrytí sociálního mimo čistě tržního růstu } Pearson Commission – 1969 referovala prezidentu Světové banky } První dvě desetiletí – méně rozvinuté rostly dynamičtěji než rozvinuté v daném stádiu rozvoje } Kdyby rozvinuté překonaly aid fatigue – možné vymanit se z underdevelopmentu v rozumn době bottom-up } Po první dekádě rozvoje 1961-71 } Zjevné, že zaměření na makro-ukazatele bylo chybné } Zaměření na animate spíše než na inanimate resources; zaměřené na kvalitu života } Rozvoj měřen jako naplňování základních potřeb, nárůst spravedlivé distribuce, rozšířování capabilities BNA } Definuje minimum zdrojů nezbytných pro dlouhodobé fyzické well-being } Vyjmenování spotřebního zboží } Životní minimum – definováno jako příjem, který je potřeba k naplnění těchto potřeb The basic-needs approach } The basic-needs approach - přímější zacílení na chudobu než přístupy zaměření na zvyšování příjmu a produktivity } Zvláštní důraz – zlepšení zdraví, výživu, vzdělání } Skrze zlepšení a přeorientování veřejných služeb } Rural water supply, sanitation facilities, primary schools. Kořeny BNA } Čerpá z teorie motivace Maslow } Hierarchie potřeb Důvody zaměření na BNA } Přímé zaměření na základního zboží a služeb – efektivnější a rychlejší cesta } (1) consumers are not sufficiently knowledgeable about health and nutrition, and will therefore not spend incremental incomes wisely or efficiently; } (2) there is known to be a serious maldistribution of incomes within households which can be overcome only through a more direct provision of goods and services; } (3) some basic needs can only be met efficiently through public services, such as water supplies and sanitation; and } (4) it is difficult to find policies, investment, etc. that will increase the productivity of all of the poor in a uniform way; very often the benefits of these innovations reach only a few. Kulturní podmíněnost? } BN – částečně záležitost konvencí – tj. variují mezi zeměmi a kulturami } Avšak protiargument – existuje minimální úroveň osobní spotřeby a přístupu k veřejným službám, které jsou nahlíženy všude jako nezbytné pro důstojný životní standard } - definovat cíle ve fyzických jednotkách na globální bázi Dva přístupy k BNA } 1) univerzální, objektivní interpretace potřeb SB, ILO, bilaterální pomoc } Pozitivní, kvantifikovatelná náhled na základní potřeby } 2) více subjektivní, historicky podmíněná a nahodilá (contingent) interpretace založená na partikulárním kontextu sociálního systému } For example, minimum targets for food and housing requirements - } daily intake of calories and square metres of dwelling space per person. (jak definujeme ekologickou stopu? } Qualitatively they can be defined in terms of the proportion of protein in food intake and household facilities such as toilets, piped water, electricity and basic furniture } BNA – umožňuje, aby cíle byly stanoveny jako fyzické jednotky určitého zboží a služeb, které mají univerzální platnost } Namísto abstraktních monetárních jednotek, } Zdůrazňuje nezbytné prostředky k životu namísto jejich tržní hodnoty } By the early 1970s, concern about environmental pollution led to a questioning of both the feasibility and the desirability of further growth of GNP in many developed countries, including the United States. } This period also marked the realization that the problems of the poor in developed countries were far harder to solve through public welfare policy than had been believed earlier. Mnoho donorů explicitně přesunulo důraz v politikách na pomoci chudých. } Distribuční aspekt růstu } ILO – hlavní cíl - vytváření pracovních příležitostí, spíše než růst agregovaného příjmu } "A fundamental redirection of development strategy" was called for consisting of a rural strategy that "focuses on increasing the productivity of the small farmer and the self-employed through better access to land, water, credit, markets and other facilities" ILO } and an urban strategy of "[restructuring] the modern sector to make it more responsive to the opportunity cost of labor and capital . . . [and] policies designed to reach the self-employed and to make small-scale producers more efficient" } Subsequent emphasis in the World Bank on integrated rural development strategies and the choice of urban projects for Bank } Deklarace principů - Tripartite World Conference on Employment organized by the ILO proposed } Strategie a národní rozvojové plány mají explicitně jako jejich hlavní prioritu – podpora zaměstnanosti a uspokojování základních potře obyvatel dané země. Cocoyac deklarace } 1974 Mexico } Patterns of Resource Use, Environment and Development Strategies } UNEP, UNCTAD } Dva hlavní směry tehdejšího alternativního rozvoje: } 1) uspokojování základních potřeb – } 2) ´vnější limity´ růstu a ekologické udržitelnosti Cocoyoc Declaration } Inner limits – zajišťování základních potřeb } Outer limits – enviromentální degradace Alternativní přístupy } Hettne – „ Cocoyac deklarace – zrození alternativního trendu v rozvojové teorii“ } Alternativní přístupy podpořeny ze švédské nadace Dag Hammarskjöld Foundation } 1975 . Dokument What now: Another Development } kritika mainstreamu pro zanedbávání masové chudoby a ignorování otázky udržitelnosti } Formulace humanistického přístupu – základní potřeby + kreativita, možnost svobody vyjadřování atd. IFDA - } International Foundation for Development Alternatives } 1976 – Nyon, Švýcarsko } Alternativní rozvoj ´zespoda´ bottom-up } Věnován prozkoumávání nových způsobů uvědomení (raising consciousness) Koncept třetího systému } Narůstající role grassroots movements v rozvojovém rozhodování (decision-making) } Third Systém Project: } První systém – systém politické moci (pd dominancí státu) } Druhý systém – ekonomické moci – pod nadvládou nadnárodního kapitálu } Třetí systém people´s power – moci lidu } Založen na dobrovolné angažovanosti, nárůstu uvědomění a lokální akci Přístup základních potřeb } Navazuje oprávnění entitlements } Kulminuje v současném diskursu o základní právech } Rights based approach (Amartaya Sen) } ROZVOJOVÉ CÍLE TISÍCILETÍ Potůček, M.: Nejen trh Role státu, trhu a občanského sektoru Regulátoři společenského života } Analýza tří základních regulátorů společenského života } Trhu } Státu } Občanského sektoru Regulátoři spol. života } Jejich přednosti, ale i selhání, souvislosti, možnosti alternativního či komplementárního uplatnění } Klíčové regulátory, nikoli jediné (rodina) Modely regulování Nástroje indoktrinace – vštípení doktríny } Typickými nástroji indoktrinace- vzdělávací soustavy a hromadné sdělovací prostředky } Indoktrinace – politický motiv – orientováno příslušnou ideologií } Ekonomický – reklama - Zkreslení informací } Producenti i zprostředkovatelé informací se mohou dostat do situace, kdy je v jejich soukromém zájmu podávat informace neúplně či zkreslené } Význam médií veřejné služby Princip trhu Přednosti trhu ve srovnání se státem } Schopnost maximalizovat ekonomickou efektivnost } Sklon k inovacím } Opakování úspěšných experimentů } Rychlá adaptace na změny podmínek } Opuštění neúspěšných nebo zbytečných činností } Vytváření vhodných příležitostí pro uplatnění tvořivosti a podnikavosti lidí Zmenšení nerovností } Pokud vycházíme z teze zmenšujícího se mezního užitku s rostoucím bohatstvím – tzn. lidé získávají tím menší dodatečný užitek čím jsou bohatší . (stejná jednotka peněz učiní chudšího štastějším) = čím rovnoměrnější rozdělení dané sumy statků – tím vyšší celkový sociální výnos? Zachování sociálního smíru } Udržení dobrovolného souhlasu většina s politikou vlády } Příkré sociální rozdíly – mohou ohrožovat základy legitimity politického a ekonomického řádu } Veřejné sociální služby – součást tohoto kontraktu (Dahrendorf) Okun } Kritérium ekonomické efektivnosti } Distribuční spravedlnosti } Paretovo pojetí distribuční spravedlnosti Selhání trhu Důvody státní regulace Sustainable development Externality ekonomických činností Veřejný kontra soukromý sektor Stanovení hranic veřejný vs. soukromý Jak mnoho redistribuovat? definice Občanský sektor Povaha občanského sektoru } OS – dobrá informovanost o potřebách - uspokojuje potřeby, které nejsou naplňovány nebo jsou naplňovány neadekvátně } Nezávislý na státu – patří do soukromé sféry } Činnosti nejsou vedeny ziskem – cíl- uspokojování potřeb zájmů lidí a komunity } = specifický třetí sektor Paul Streeten Cardoso } Triple alliance v Brazílii } Škola ekonomické závislosti Depencency school – mohou všichni lidí vstupovat do kontraktů dobrovolně? Je svoboda dělitelná nebo není? Různé míry svobody? Stát a trh Souvislost politického a ekonomického systému Čínská lekce Právní rámec fungování neziskového sektoru Potenciál občanské participace Vymezení a klasifikace neziskových organizací John Hopkins U výzkum John Hopkins University research } Strukturálně-operacionální definice } Organizace – 1) formálně ustaveny – do jisté míry institucionalizovány, psaný dokument o ustanovení, pravidla o fungování, setkávání atd. Def. OS } 2) privátní – nejsou součástí státního aparátu, mohou se ucházet o prostředky z veřejných rozpočtů (v jistých def. – ze sektory vyloučeny) } 3) nedistribuují zisk – nejsou primárně komerční a nedistribuují zisk; případný dosažený zisk je reinvestován do chodu organizace Def. OS } 4) samo-organizující se; mechanismy interní správy, mohou ukončit činnost z vlastní vůle, správci svých vlastních záležitostí } 5) dobrovolné – sporné } Členství není právně vyžadováno nebo není povinné ( x lékařská komora a další profesní organizace) Zjištění výzkumu John Hopkins Kdyby občanská společnost byla státem Kolik zaměstnává neziskový sektor? ILO - BNA } Snaha definovat hierarchii BN = z rozvojový programů benefitovali chudí } Streeten, Burki – core needs – potrava, voda, oblečení, přístřeší – ovlivnilo zaměření MO na hmatatelné potřeby, umožnilo se vyhnout otázkám filozofickým – vztah tangible needs k svobodě, dem.apod. Druhý přístup více subjektivní, normativní, kvalitativní přístup Co činí „life worth living“ v různých společnostech a kulturách } BNA - include certain minimum requirements of a family for private consumption, } such as adequate food, shelter, and clothing } household equipment and furniture, } certain essential services, such as safe drinking water, sanitation, public transport, and health, educational and cultural facilities ( 16 ). Amartaya Sen } Related approaches, taking their cue from the work of Amartaya Sen, } enlargment of 'capabilities' rather than consumption. } it focuses on allowing the society to consume just enough to rise above the poverty line and meet its basic needs. These programs focus more on subsistence than fairness. } BNA – důležitost metodologie – jak měřit } The 1995 world summit on social development in Copenhagen had, } "eradicate absolute poverty by a target date specified by each country in its national context."[2] Jak se měří? } Survey of Household Spending to determine the cost of a list of household necessities. Příklady - Filipíny } Human and Ecological Security Plan using this concept as a core strategy through the Minimum Basic Needs Approach to Improved Quality of Life - Community-Based Information System (MBN-CBIS) } Vláda – pomáhal lokálním municipalitám identifikovat pro intervenci prioritní rodiny a komunity } Zlepšení alokace rozdělování zdrojů z sociálních rozvojových fondů. Problematika měření - příklady } Minimum expenses vary by region } a family in middle-class Pennsylvania of one adult and two children (one preschooler, one school-aged) needed a minimum income of $30,269 to pay its own way in 2006 } Washington - $48,269 to be self-sufficient } Kuznets, - historical study of the development of some of the presently developed countries, } hypothesized that income inequality first increases and then decreases as development proceeds. } In testing this hypothesis, Ahluwalia related the share in income of various income classes to the logarithm of per capita GNP in constant 1970 U.S. dollars of 60 (developed and developing) countries, in the form of a quadratic regression. 4 } The relationship was estimated separately for the entire sample and a sub-sample of 40 developing countries. } His results showed that as per capita GNP rises, the share of income accruing to the poor -- say the bottom 40 percent of the population -- first falls, reaches a minimum, and then rises. Degrees of discrimination? Self-help } Encouraging an participatory decision making } Latent energie and creativity of the poor – rapid development Chamber, R.: Rural Development } […] absolute poverty: a condition of life so characterized by malnutrition, illiteracy, disease, squalid surroundings, high infant mortality, and low life expectancy as to be beneath any reasonable definition of human decency [Chamber, 1995:1]. Biased knowledge } “Outsiders are people concerned with rural development who are themselves neither rural nor poor. Many are headquarters and field staff of government organizations in the Third World. Biased knowledge } They also include academic researchers, aid agency personnel, bankers, businessmen, consultants, doctors, engineers, journalists, lawyers, politicians […]. Outsiders underperceive rural poverty. They are attracted to and trapped in urban ´cores´ which generate and communicate their own sort of knowledge while rural ´peripheries´ are isolated and neglected. 6 biases } 1) spatial – urban, tarmac and roadside; } 2) project – towards places where there are projects; } 3) person – towards those who are better off, men rather than women, users of services and adopters of practices rather than non-users and non-adopters, and those who are active, present and living; biases } 4) seasonal, avoiding the bad times of the wet season; } 5) diplomatic, not seeking out the poor for fear of giving offence } 6) professional , confined to the concerns of the outsider ´s specialization. As a result, the poorer rural people are little seen and even less in the nature of their poverty understood (Chamber, 1995:2).