SOC 711. Rozvojová studia: centra a periferie Cíle: Cíle předmětu upravit na krátkou anotaci – cca 1 řádek (1–2 věty), v češtině i v angličtině. Kurz nabízí základní orientaci v rozvojových paradimgatech, historickou dimenzi rozvoje a rozvíjí kritické chápání jednotlivých přístupů a hlavních proudů v rozvoji. Course offers basic overview of development paradigms, coupled with critical understanding of the historical processes that have shaped the development discourses. Obsah: Zde zmínit, co je obsahem předmětu – ve větách, a to v češtině i v angličtině. Cílem kurzu je prohloubení reflexe o problematice rozvoje, jako globálního a kontroverzního myšlení a praktiky replikované a reinventované v době pozdní modernity. Důraz je kladen na kritické chápání rozvoje jako konkrétního v historii zapuštěného projektu, v širším kontextu projektů kolonialismu, modernity, rozvoje a globalizace. Představena jsou paradigmata modernizační školy, školy závislosti,neoliberalismu, lidského rozvoje, alternativního rozvoje a post-developmentu. Základní metodologické problémy jsou nastíněny v konkrétní konfrontaci s příklady z participativního rozvoje, a na pozadí teoretické kritiky z pozic teorie komplexních systémů. Mimo kritiku ekonomického redukcionismu je nabídnuta kulturologická kritika rozvoje v kontextu post-koloniálních studií, sub-altern a gender studií. The course deals critically with concept of development as global thinking and practice replicated and reinvented in contemporary world of high modernity. Key concepts of development thinking and practice, as well as development paradigms are dealt with. Project cycle management with its logical framework analysis as the main methodology is challenged through the first-hand narratives of development experts with the devastating effect on the ennobled construction of ´local knowledge´. Požadavky na studenta: V češtině i v angličtině. Četba v anglickém jazyce Passive understanding of English, higher-intermediate level. Program výuky: V češtině i v angličtině. 1) Čtyři projekty západní dominance kolonialismu, modernity, developmentarismu, globalizace; zrození diskursů - moderní instituce a narativní prostory, systémy klasifikace Zadaná četba: PIETERSE, N.J.:Development theory : deconstructions/reconstructions, London ; : SAGE Publications, 2001, kap. 1,10. 2) Rozvojová paradigmata – Modernizační škola I; THOERBECKE, E.: The Evolution of the Development Doctrine, 1950-2005, in: Mavrotas, (2007): Advancing Development, United University Press. 3) Modernizační škola II, Škola závislosti BROHMAN, J.(1995): Popular Development, Basil Blackwell, 9-70. 4) Teorie závislosti, problematika dluhů So, Y. (1990): Social Change and Development, Sage: London. 5) Mikro přístupy: basic needs approach, people-centred approach. BROHMAN, J.(1995): Popular Development, Basil Blackwell. p. 201-250. 6) Přístup základních práv, rozvojové cíle tisíciletí RCT – brozura.cpch. 7) Neoliberalismus Popular development :rethinking the theory and practice of development. Edited by John Brohman. 1st pub. Oxford : Blackwell Publishers, 1996. 398 s. ISBN 1-55786-316-4., kap. Od str. 132 8) Kritika volného obchodu, občanská společnost DUNKLEY, G. (2004): Free Trade, Myth, Reality, and Alternatives, Zed Books, kap.1. 9) Globální občanská společnost ANEHIER,, H.; GLASIUS, M.; KALDOR, M.: Introducing Global Civil Society, in: Global Civil Society Yearbook, accessible on: www.lse.co.uk, kap 1 . 10) Alternativní rozvoj, PIETERSE, N.J.: Development theory : deconstructions/reconstructions, London : SAGE Publications, 2001, kap. 6. CARMEN, R. (1996): Autonomous Development, Humanizing the Landscape. London, Zed Books, 1996.P. 1-40. 11) Participativní rozvoj a management projektového cyklu BOTES, L.; VAN RENSBURG, D.: Community participation in Development: nine plagues and twelve commandments, in: Community Development Journal; Jan 2000; 35,1. Academic Research Library, pp. 41 12) Post-development ESCOBAR, A.: Development Planning, in: SACHS (ed.) (1992): The Development Dictionary: A Guide to Knowledge as Power, London, Zed Books. SHANIN, T. (1997): The Idea of Progress, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. Literatura základní: Nejlépe uvést 2–3 základní zdroje; a kde je to relevantní, tak alespoň 1–2 anglické. PIETERSE, N.J.:Development theory : deconstructions/reconstructions, London ; SAGE Publications, 2001. THOERBECKE, E.: The Evolution of the Development Doctrine, 1950-2005, in: Mavrotas, (2007): Advancing Development, United University Press, New York MOSS, D. (2001,2004): ´People´s Knowledge´: Participation and Patronage: Operation and Representation in Rural Development, in: COOKE, B.KOTHAR, U. (2004): Participation: The New Tyranny? London: Zed Books Brohman, John. Popular development :rethinking the theory and practice of development. 1st pub. Oxford : Blackwell Publishers, 1996. 398 s. ISBN 1-55786-316-4. BOTES, L.; VAN RENSBURG, D.: Communitiy participation in Development: nine plagues and twelve commandents, in: Community Development Journal; Jan 2000; 35,1. Academic Research Library, pp. 41 Literatura doporučená: Nejlépe uvést 4–5 doporučených nepovinných zdrojů; a kde je to relevantní, tak alespoň 1–2 anglické. GRILLO, R. (1997): Discourses of Development, The View from Anthropology, Oxford. TISCH, S.; WALLACE. M.B. (1994): Dilemmas of development assistance: The What, Why and Who of Foreign Aid. Westview Press. DUNKLEY, G. (2004): Free Trade, Myth, Reality, and Alternatives, Zed Books. MCMICHAEL, P. (1996) : Social change and development, Pine Forge Press, London, 1996 ANEHIER,, H.; GLASIUS, M.; KALDOR, M.: Introducing Global Civil Society, in: Global Civil Society Yearbook, accessible on: www.lse.co.uk. SAID, E.(1978): Orientalism, Vintage Books, p. 1-72;, 201-225. Gandhi,L.(1998): Postcolonial Theory: A Critical Introduction, Columbia University Press. CYPHER, J.M. DIETZ, J.L.: The Process of Economic Development, Routledge, London. HARRISS, J.; HUNTER, J.; LEWIS, C.M. (1995): The New Institutional Economics and Third World Development Routledge, London. Získané způsobilosti: Zde uveďte, co by měl student po absolvování předmětu vědět a umět, a to v češtině i v angličtině. Na konci kurzu by měli student/ky reflektovat historickou dimenzi rozvoje a jeho genezi, chápat jednotlivá paradigmata v souvislostech a rozkrýt jejich relevanci pro současnou rozvojovou teoretickou diskusi i praxi. At the end of the course students should be able to explain and reflect on development as embedded in historical processes and its contemporary transformation. Students should understand and explain main development paradigms as well as connect them with key development actors. Students should be able to actively work with various development reports and gather information for sectoral analysis and major problems facing development. Students should be able to create simple project proposal using the main methodology of development, that is project cycle management and logical framework analysis. Students should make informed decisions about the quality of the development project