DĚJINY PSYCHOLOGIE PSY761 PSYCHOLOGIE KOMBINOVANÉ STUDIUM Fakulta sociálních studií MU 2014 PSY761 - DĚJINY PSYCHOLOGIE Určeno pro: bakalářské kombinované studium psychologie - doporučeno pro 1. ročník studia Garant předmětu: prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, PhD. Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Šipula Konzultace: viz osobní vizitka kontaktní osoby v ISu (http://www.is.muni.cz/lide/?uco=8530), průběžně emailem nebo osobně po předchozí domluvě e-mailem Vyučující: prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, PhD. Mgr. Tomáš Řiháček, PhD. Mgr. Lukas Blinka, PhD Mgr. Miroslav Šipula Mgr. Jana Koutná Kostínková Mgr. Jan Širůček, PhD. Realizace: v jarním semestru, 3 konzultace (viz Harmonogram) 1. Charakteristika předmětu Cílem kurzu je uvést studenta/-ku do problematiky dějin oboru psychologie, seznámit ho/ji s nejvýznamnějšími osobnostmi oboru, psychologickými koncepty, konstrukty, zákonitostmi a principy. Důraz je kladen na studium primárních pramenů a kritický přístup při užití sekundárních zdrojů. Průběžné úkoly kurzu vedou studenty k aktivní práci se zdroji a hledání souvislostí nejen v časové linii. Cílem kurzu je představit myšlenky v jednotlivých etapách vývoje oboru a nejvýznamnějších školách jako stále aktuální a z více různých hledisek užitečné. 2. Podmínky k absolvování předmětu Přístup ke zkoušce je podmíněn vypracováním pěti písemných prací, které mají zajistit orientaci studenta/-ky v tématu. Úkoly jsou bodově hodnoceny a výsledný součet bodů přispívá k výsledné známce z předmětu. Pro přístup ke zkoušce je nutné dosáhnout požadovaného minima součtu bodů (viz Bodové hodnocení výkonu). Zkouška má podobu písemného testu. 3. Formální náležitosti písemných prací Úkoly budou odevzdány do příslušné složky odevzdávány předmětu v ISu. V názvu souboru bude příjmení, jméno a označení úkolu, tedy např.: „Novák_Jan_B“. Každý písemný úkol má svého garanta, který práce hodnotí sám nebo garantuje hodnocení pověřenými osobami. V případě potřeby (např. při vypracovávání úkolu ve větším předstihu) může upřesňující informace ke každému úkolu a k hodnocení poskytnout jeho garant (viz Harmonogram a Bodové hodnocení výkonu). Termíny úkolů jsou závazné, v případě nesplnění úkolu v zadaném termínu o jeho přijetí, případné formě náhrady a sankcích rozhoduje garant úkolu. Úkoly boudou ohodnoceny zpravidla do 14 dnů. (Změny jsou vyhrazeny.) Práce budou vytvořeny výhradně pro předmět PSY761, tj. text práce se nesmí shodovat s textem nebo nápadně podobat textu, který vznikl pro účely jiného předmětu. Odevzdáním práce student/-ka stvrzuje, že je výhradním autorem/-kou textu, respektuje řádné způsoby citace, bere na vědomí, že práce bude uložena v elektronickém archívu předmětu a původnost práce bude prověřena systémy pro odhalování plagiátů. HARMONOGRAM Vyučující Datum 1. Konzultace I. Jak (se) učit dějiny psychologie? Konzultace úkolů A, B a C Konzultace úkolu A+ B Zbyněk Vybíral Konzultace úkolu C Lukas Blinka pátek 28. 2. (lichý t.) Termín pro úkoly A a B Garant úkolu: Zbyněk Vybíral sobota 8.3. (sudý t.) Termín pro úkol C Garant úkolu: Lukas Blinka sobota 22.3. (sudý t.) Termín pro úkol D Garant úkolu: Tomáš Řiháček sobota 12. 4. (sudý t.) 3. Konzultace II. Gestalt psychologie Miroslav Šipula sobota 12. 4. (sudý t.) Termín pro úkol E Garant úkolu: Jan Širůček sobota 26. 4. (sudý t.) 6. Konzultace III. Reflexe úkolu E Konzultace úkolu E Jan Širůček sobota 17. 5. (lichý t.) TÉMATA PŘEDNÁŠEK 1. Jak (se) učit dějiny psychologie Přínosy významných osobností, základní psychologické koncepty, konstrukty, zákonitosti a principy Etapy v dějinách psychologie Učení chronologické (od teorie pudů až po…; od vzniku psychologických laboratoří až po…); poznatkové (liniové) orientování se v dějinách. Psychologie v roce 1899 podle Guida Villy. Porovnávání sekundárních zdrojů s primárními. Důležitost studia originálních textů. Kolik toho víme z historie? Příklady: dotazníkové měření osobnostních rysů a kritika tohoto měření. Konstituování vědecké psychologie v Evropě a v USA. Osobnosti psychologie 20. století. Žebříček: „The 100 Most Eminent Psychologists of the 20th Century“. Více o vybraných osobnostech: W. Wundt, W. James, S. Freud, C. G. Jung, James McKeen Cattell, G. Allport, Harry Harlow, R. Zajonc a další (viz přednáška) Literatura: strany č. počet stran Lilienfeld, Scott, Lynn, S.J., Ruscio, J., Beyerstein, B. (2011). 50 největších mýtů populární psychologie. Praha: Euromedia – Knižní klub Závazně k četbě: Úvod a kapitoly 2, 3, 5, 7 a 23. 12-32 37-46 49-54 62-65 133-139 43 Vybrané základní koncepty: Dva velké „objevy“ v rané psychologii (objevy nebo konstrukty?) na prahu vědecké psychologie: potvrzení existence podprahového vědomí a akceptování existence nevědomí. Další konceptuální zaměření psychologie: Teorie motivace. Motivace a percepce. Teorie osobnostních rysů a typů osobnosti. Předsudky. Kognitivní disonance. Sociální facilitace. Koncepty s tendencí k proměně v dogma. (A naopak.) Příklady: Erikson (stádia), Holmes a Rahe (stresující události). Příklad self-fulfilling prophecy: vzájemné ovlivňování mezi sociálními vědami. Z propedeutiky vědeckého uvažování v psychologii: odmítání jediné vysvětlující příčiny – klam kauzality. 2. Hlubinná psychologie I. Představení základních teorií a jmen spojených s hlubinnou či dynamickou psychologií. „Klasici“. Rozpracování a překročení jejich teorií následovníky. a) stručně kulturně-společenský substrát konce 19. století, který vedl ke vzniku hlubinných směrů – např. vliv J. M. Charcota, Pierra Janeta a Eugena Bleulera; Sigmund Freud – život, pansexuální teorie; vyklad snu, vtipu, kulturních fenoménů; ego teorie; teorie vývoje ega; terapie; C. G. Jung – život; teorie komplexů; kolektivní nevědomí; osobnostní typy; archetypy; imaginace, výklad snů, terapie; b) Freudovi současníci, následovníci a odpůrci – např. Alfred Adler, Sándor Ferenczi, Otto Rank; Literatura: strany č. počet stran S. Freud. (2000): Tři pojednání k teorii sexuality – dětská sexualita. Spisy z let 1904- 1905. Psychoanalytické nakladatelství 65-92 27 C.G. Jung (2012): Sigmund Freud. Výbor z díla IX. 346-356 11 C.G. Jung (): Obecné pojednání k teorii komplexu. Výbor z díla I. 241-258 17 A. Stevens (1996): Jung. Praha: Argo. Celá kniha 176 A. Storr (1996): Freud. Praha: Argo. Celá kniha 157 3. Hlubinná psychologie II. (Post)psychoanalýza zejména ve spojitosti s obrannými mechanismy, ego psychologií (Anna Freud, Margaret Mahler), přístupem a školou Melanie Klein, teorií objektních vztahů (Donald Winnicott); Interpersonální psychoanalýza Francouzský, respektive strukturou jazyka ovlivněný přístup – např. Jacques Lacan, James Hillman; Vliv revidované psychoanalýzy na vývojovou psychologii (Erik Erikson, Michael Fordham, John Bowlby) Literatura: strany č. počet stran S.A. Mitchell (1999): Freud a po Freudovi: dějiny moderního psychoanalytického myšlení. Praha : Triton. 43-163 220-230 130 4. Celostní a tvarová psychologie Počátky celostní a tvarové psychologie. Předchůdci (Ch. von Ehrenfels), zakladatelé (Wertheimer, Koffka, Köhler) a další významní představitelé (např. Lewin, Arnheim). Neogestaltisté (Goldstein, Festinger). Odkaz celostní a tvarové psychologie v dnešní psychologii a psychoterapii. 5. Měření člověka Smyslem přednášky je jednak přiblížit racionále měření v psychologii a současně popsat a vysvětlit negativní důsledky jeho zneužití. Historická linie měření v psychologii počínaje od Galtona, předpoklad měřitelnosti a jeho důsledky pro vývoj oboru; selhání diferenciální psychologie v měření inteligence; problém reifikace. Důsledky pro metodologickou orientaci mainstreamu v psychologii. 6. Co z dějin psychologie zůstává přítomno i v současné psychologii? V jaké podobě? Návraty k historii na principu „revisited“ Příklady dohledávání: Mehrabianova čísla o dojmu z komunikace; „sex differences“ v přátelských vztazích mezi muži a ženami. Aschovo zkoumání konformity ve skupině: dnešní pohled na proměnné, které ovlivnily výsledky. „Internet paradox“ a „Internet paradox revisited“ aj. – Studiem dějin psychologie korigujeme nepřesná a tradovaná tvrzení. Literatura: strany č. počet stran Lilienfeld, Scott, Lynn, S.J., Ruscion, J., Beyerstein, B. (2011): 50 největších mýtů populární psychologie. Praha: Euromedia – Knižní klub. Část 9 – Mýty o duševních chorobách. 202-223 21 PÍSEMNÉ ÚKOLY Způsob odevzdání: viz Formální náležitosti písemných prací v úvodu sylabu a jejich specifikace níže. Dva písemné úkoly (A a B) odevzdávané v jednom termínu Úkol A (max. 7 bodů) Rozsah: 1–1,5 „normostrany“ = 1800 až 2700 znaků vč. mezer (kromě zdrojů) Způsob odevzdání úkolu: do příslušné odevzdávány předmětu v ISu Vyberte si osobnost podle žebříčku „The 100 Most Eminent Psychologists of the 20th Century“ (nebo podle seznamu R. Harrého) a z díla vybraného psychologa vyberte jeden z konceptů, který vnesl do psychologie. Tento koncept představte. Strukturujte následujícím způsobem: 1. Originální název konceptu, event. obměny názvu; 2. kdy a kde byl poprvé zmíněn / publikován / pojednán; 3. Vaše vysvětlení konceptu s event. odvoláním se na originální definici / charakteristiku; 4. volnější část: „příběh tohoto konceptu“- kdo na koncept navázal, kdo se ho chopil, jestli a jak se od té doby pozměnil apod. 5. Uveďte zdroje, z nichž jste čerpali, mezi nimi minimálně 1 práci (=primární zdroj), kde jste dohledali původní pojetí konceptu a z níž jste citovali. Povinná literatura pro splnění úkolu: strany č. počet stran Článek „The 100 Most Eminent Psychologists of the 20th Century“ – viz Studijní materiály. Dále individuální práce s odbornou literaturou (nejlépe jak s primární, tak se sekundární a terciární). - individuální Úkol B (max. 7 bodů) Rozsah: 45 až 60 řádků (max. 2 „normostrany“= 3600 znaků) Způsob odevzdání úkolu: do příslušné odevzdávány předmětu v ISu Vyberte si jeden článek (můžete ze Seznamu ve Studijních materiálech i dle vlastního výběru) a odevzdejte seminární práci, která bude mít podobu: a) shrnutí primárního textu - 15 ř. b) dvou ukázek ze sekundární literatury, které zmiňují stejné téma na 15 až 20 ř. c) Vašeho komentáře (zhodnocení), zda/nakolik v prezentaci tématu došlo/nedošlo v sekundární literatuře k posunu – 15 až 25 ř. Literatura pro splnění úkolu – příklad vhodného textu: strany č. počet stran Festinger, Leon & Carlsmith, James M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 58. [Famous empirical confirmation of Cognitive Dissonance theory, in which subjects reported liking boring tasks more if they were paid less.] Článek je dostupný na: http://psychclassics.yorku.ca/author.htm 203-210 7 Další texty jsou k dispozici v Učebních materiálech předmětu v ISu. Můžete si vybrat také jiný text (jiné téma) dle vlastního výběru (např. z http://psychclassics.yorku.ca). - Úkol C (max. 7 bodů) Rozsah: min. 3000 znaků (= cca min. 1,7 „normostrany“) Způsob odevzdání úkolu: do příslušné odevzdávány předmětu v ISu Úkolem je napsat 3 srovnání mezi klasickou psychoanalýzou (zde zahrňte i egopsychologii) na jedné straně a teorií objektních vztahů (Kleiniánskou tradicí) na straně druhé. V prvním srovnání popište zásadní rozdíl mezi těmito směry. Ve druhém srovnání popište (pro vás) zajímavý rozdíl mezi těmito směry. Ve třetím srovnání popište takový názorový rozdíl mezi výše zmíněnými směry, ve kterém bude zjevné, na kterou stranu se stavíte (myšleno v tom konkrétním rozdílu, nevztahujte to na celou školu). Každé srovnání bude mít minimálně 1000 znaků (celkově tedy minimálně 3000 znaků). Argumenty opřete o nastudovanou literaturu – doporučuje se jiná, než povinná pro přednášky (vhodné by mohly být články např. v Revue Psychoanalytická Psychoterapie či další zdroje. Nezapomeňte správně citovat, práce postavené na internetových zdrojích typu „wikipedia“ nebudou přijaty, stejně jako práce bez patřičných citací. Úkol D (max. 7 bodů) Rozsah: 2 „normostrany“ (3600 znaků) Způsob odevzdání úkolu: do příslušné odevzdávány předmětu v ISu 1. Porovnejte původní Wertheimerův text s tím, jak Gestalt psychologickou školu charakterizuje A. Plháková. Vezměte přitom v úvahu odlišný historický kontext, pozici autora a cíl sdělení. 2. Uveďte alespoň 5 příkladů, které ilustrují holistický princip zastávaný Gestalt psychologií. Neomezujte se přitom na oblast percepce. 3. Zkuste najít alespoň jeden konkrétní příklad, který je v rozporu s východisky této teorie. Povinná literatura pro splnění úkolu: strany č. počet stran Primární pramen: Wertheimer, M. (1924). Gestalt theory. Dostupné v ISu a ve dvou částech na: http://www.gestalttheory.net/archive/wert1.html http://www.gestalttheory.net/archive/wert2.html - 15 Sekundární pramen: Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. Kapitola Gestalt (tvarová) psychologie. 23 1 Úkol E (max. 7 bodů) Rozsah: max. 3 „normostrany“ (5400 znaků) Způsob odevzdání úkolu: do příslušné odevzdávány předmětu v ISu Prostudujte povinnou literaturu k úkolu (oba dva texty), doplňte dle potřeby další odborné zdroje (ne učebnice a popularizační materiály) a diskutujte přístupy k měření rozumových schopností, které reprezentují. Dodržte maximální rozsah 3 normostran, do srovnání uvádějte pouze podstatná fakta. Text musí obsahovat kritickou, autorskou diskusi. Pokud bude pouze kompilátem, nebude přijat. Povinná literatura pro splnění úkolu: strany č. počet stran Piaget, Jean; Inhelderová, Bärbel, Psychologie dítěte (2010). Praha: Portál. celá kniha 144 Edwin G. Boring. "Intelligence as the Tests Test It." New Republic 36 (1923): 35- 37 Dostupné na http://www.brocku.ca/MeadProject/sup/Boring_1923.html - 7 LITERATURA A ZDROJE K PŘÍPRAVĚ NA ZKOUŠKU: Povinná literatura: Hunt, Morton (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál. Lilienfeld, Scott, Lynn, S.J., Ruscio, J., Beyerstein, B. (2011). 50 největších mýtů populární psychologie. Praha: Euromedia – Knižní klub. Plháková, A. (2006). Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing. Prezentace vyučujících. Literatura rozšiřující: Z. Vybíral doporučuje: Leahey, Thomas Hardy (2004). A History of Psychology. Main Currents in Psychological Thought. London: Pearson Educational International. (6. vydání) Harré, R. (2006). Key Thinkers in Psychology. SAGE. Soudková, M. (2009). Významné postavy americké psychologie. Brno: Doplněk. Schwartz, J. (2003). Dějiny psychoanalýzy. Praha: Triton. Bowlby, J. (2010). Vazba. Praha: Portál. Classics in the History of Psychology An internet resource developed by Christopher D. Green, York University, Toronto, Canada Viz: http://psychclassics.yorku.ca/author.htm Z historických primárních textů - například: Hierarchy of Needs: A Theory of Human Motivation by Abraham Maslow http://www.all-about-psychology.com/support-files/a-theory-of-human-motivation.pdf Dostupná jako e-book - viz: http://www.all-about-psychology.com/psychology-ebook.html L. Blinka doporučuje: Hugo Široký (2001) Meze a obzory psychoanalýzy. Praha: Triton John Kerr (1999) Nebezpečná metoda. Praha: Prostor T. Řiháček doporučuje: (Literatura je dostupná v MZK nebo ve fakultních knihovnách FSS a FF.) Koffka, K. (1955/2001). Principles of Gestalt Psychology. London: Routledge. Lewin, K. (c1935). A Dynamic Theory of Personality: Selected Papers. New York: McGraw-Hill Book Company. Lewin, K. (1951). Field Theory in Social Science: Selected Theoretical Papers. New York: Harper Torchbook. Lewin, K. (1966). Principles of Topological Psychology. New York: McGraw-Hill Book Company. Wertheimer, M. (1945). Productive Thinking. New York: Harper & Brothers. J. Širůček doporučuje: Gould, S. J. (1998) Jak neměřit člověka. Pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Lidové noviny. Inhelderová, B. & Piaget, J. (2007) Psychologie dítěte. Praha: Portál. Piaget, J. (1998) Psychologie inteligence. Praha: Portál. BODOVÉ HODNOCENÍ VÝKONU V PŘEDMĚTU: Úkol / Test Min. počet bodů Max. počet bodů Texty prací hodnotí: Hodnocení garantuje (= kontaktní osoba úkolu): Úkol A 0 7 E.Beranová, J. Černý Zbyněk Vybíral Úkol B 0 7 H. Tomicová, P. Doležal Zbyněk Vybíral Úkol C 0 7 M. Štěrbová, M. Čevelíček Lukas Blinka Úkol D 0 7 L. Maruniaková, Z. Šilhanová Tomáš Řiháček Úkol E 0 7 S. Kováčová, T. Blažková Jan Širůček Pís. úkoly celkem 21 35 Test 22 45 Celkem 43 80 Pozn.: K přístupu ke zkoušce je nutné získat alespoň min. počet bodů za písemné úkoly. CELKOVÉ HODNOCENÍ: Hodnocení úkolů: Hodnocení testu: A 33 – 35 A 41 – 45 B 30 – 32 B 36 – 40 C 27 – 29 C 31 – 35 D 24 – 26 D 26 – 30 E 21 – 23 E 22 – 25 F 0 – 20 F 0 – 21 Výsledná známka je stanovena jako „průměr“ dvou známek - za úkoly a závěrečný test. Hodnocení „F“ v úkolech je důvodem k opakování předmětu. Hodnocení „F“ v testu znamená nutnost opravné zkoušky.