v/ --iř^*-- ■ Překlad pořízen podle vydání: Adam a Tamery; st>. IV., s. 1-76. 1 Rozprava vySía anonymně 1637 v Leyďenu u Jana Maire. Titul mel původní znít Plán všeobecné vidy, schopní povznést naii povahu na nejvySíi stupen dokonalosti. Byla úvodem k „aplikacím, příkladům" této metody, tj, k Dioptrie*, Meteorům a Geometrii; není tedy samostatným dílem. Účel rozpravy byl především apologetický (o tom viz poznámky k 6. Části); vedle toho ji Descartes uskutečnil starší projekt autobiografický, který sahá do r. 1628 (Historie de mon esprit). . 2 Výraz, kterého je zde použito, je nejasný; Descartej nevyvodil svá jnorálal pravidla svou metodou, nýbrž přiví naopak morálka, umožňuje život, venovaný aplikaci metody. Kdežto metoda sáma spočívá v plné autonomii ducha, naMfžejíci pravdu, znamená morálka vedomé prichýlení ke konvenčním zásadám a spolehnuti na cizí zdravý smysL Definitivní morálky, která by vskutku byla vyvozena karteziánskou metodou, neni. Neboť morálni úvahy z r. 1645, které Descartes sděloval falcké knižné Alžbeté, dceři falckého kurfiřta Bedřicha, jsou .příležitostné výklady stoických myšlenek, které se pohybuji zcela v okruhu morálky provizorní. # ' Pojmy aristotdsko-scholastické filozofie: forma (substanciami) je to, co véc Síni tím, Hm jest — Všecko, co jest, musí být nččfm určitým, mít určitou povahu, podstatu, která je přiví bytím každé jednotliviny. Formu mi tedy každé samostatné bytí, tj. takové, že je možno o ním vypovídat samostatné: kofistvf, Clovécenstvi jsou formy. — Jakožto příčina pohybu a klidu nazývá se, forma přirozeností či povahou (nátura, Aristotelova ^ócíc). — Vedle podstaty íi formy a na jejím základe má každý hmotný předmět, každá smyslům přístupná substance určité atributy nahodilé: Stovek bOe oblečený, sedící, stojící. Zatímco Člověkem je každý jedinec druhu „iiovék" stejné, je v nahodilých přívlastcích rozdíl, který se může projevovat kvantitativné: vzdělaný — málo vzdelaný — nevzdelaný člověk. — Drah je soubor jedinců téže povahy; individuum to, čeho vlastností, pojaty ve svém celku, nemohou patřit ničemu jinému; individuální vlastnosti ctní druhovou povahu ničím nesdili-tdnyrc. * Descartes objevil analytickou metodu jako dvaadvacetiletý roku 1618. Viz poza. 15,16. 3 Tj. .bez přispění milosti Boží a zjeveni. 55 6 Z tohoto slova někteří vyvozovali, že Descartcs zde podává pravdu a báseň; diskuse o tom není dosud zcela uzavřena, vcelku se však uznává, že v hlavních bodech rozprava souhlasí se skutečností. Rozprava pravé není čistě autobiografická práce, nýbrž jednak úvod k vedeckým dílům, jednak pokus zapůsobit na veřejnost sugestivními náznaky nwtafyzické koncepce. Descartes mluv! o sobě samém jako příkladu, nečiní ze svého života předmět historického zájmu. 7 Franc, text: nourri amt lettres, lat.: literarum studio; v jezuitských kolejích té doby znamená toto „literárni studium" gramatiku, historii poezii a rétoriku. Descartes studoval v koleji La Fléche, první francouzské jezuitské koleji, založené Jindřichem IV. r. 1604, asi od r. 1607 do r. 1615, kdy odešel studovat práva (a vedle toho níco medicíny) do Poitiers. 8 Jeden z Descartových učitelů v La Fléche, odborným vzděláním matematik zabýval se astrológií, alchymii, magií; možná, že pravé u ného mohl se žák o ^^vzácnějších a nejzvlástnejších" védách (myšleno ironicky) poučit. Jsou to tytéž, jež nazývá o něco dále „nejpověrčivější a nejklamněji!" — ve zralém veku byl Descartes vší pověry prost. 9 V jezuitských kolejích se pestovala matematika se zřetelem na praktické uiitl, zvláště ve vojenství. — Slova „umení" zde i jinak je užíváno ve smyslu , „aplikované vědění", T&Dg. 10 Descartes zde mini stoickou morálku, v jeho době znova oživovanou (ve Francii třeba Montaigne a Du Vah", v Nizozemí Justus Lipsius), o které mluvívá kriticky, ale která měla přesto největší vliv na jeho morální názory. Ostatně námitky, které zde pronáší, jsou zajisté loci communes. — Stoická morálka radila „žít podle přírody", tj. ve shodí s rozumovým pořádkem s«ta, na němž lidský duch má účast. Povinnost, která odtud vyplývá, je odolnost slepým impulsům a nahodilostem osudu, duševní atituda je autonomie, népohnutelnost, nezlomnost vůle. -> Slovo „zoufalství" naráží asi na to, že stoicismus v některých případech schvaloval sebevraždu; otcovražda (parricide) týká se snad případů, kdy stoický filozof, aby dostál mravnímu požadavku, obětuje příslušníky vlastni rodiny. no Filozofii rozumí D. téměř vždy schoíasticko-aristotelskou filozofii, slovy filozof, učenec je míněn většinou scholastik, aristotelik. l3Kynikové — řecká filozofická sekta, pocházející od Sokratova žáka ) ■ Antisthena. Programem kynikú byla přirozená, až animálni nezávislost, odpor proti vsi kulturní rafinovanosti, návrat k přírodě. Kynikové ideově reprezentovali hdéaský proletariát, jeho odpor k společenské organizaci a životnímu ideálu klasického období řecké kultury; jedním z paradoxních kynických názorů, řeckému citu hluboce cizkh, je kýnické pohrdání veřejným životem a pověstí, která z něho vyplývá, jak zde na to naráží D. Takové názory připadaly Rekům „cynické", nevážné, proti dobrým mravům. 13 Descartes se stal v r. 1616 bakalářem práv v Poitiers a odešel asi hned na to na cesty po Francii, asi r. 1618 pak po Holandsku, zde vstoupil do služeb protestanta Mořice Nasavského, vrchního holandského velitele proti 2panelům. V Bredě se setkal v r. 1618 s mladým matematikem Izákem Beeckmanem, který jej znovu získat k teoretickým studiím (potud je Descartův výklad v Rozpravy neúplný; vůbec zde Rozprava jednotlivé etapy Descartova vnitřního vývoje přfljg navzájem kontrastuje a celý proces zjednodušuje). R. 1619 odjel Descartes napřed do Dánska, po návratu pak vstoupil do vojska Maxmiliána Bavorského, sbíraného na potlačení Českého povstání, a odebral se do Německa. J* Korunovace Ferdinanda II. římským císařem ve Frankfurtě 20. července 1619. 15 Descartes zde mluví o tehdejších svých zážitcích nejvýš střízlivě; jeho vlastní záznamy z těch dob (Cogitationes privatae a Olymptca) mluví zcela jinou řeči Je zajisté možno mluvit o mystickém období Descarta, v jehož tehdejších poznámkách se střídají náboženské meditace s učencovými apercus a metodickými aforismy; který sám mluví o entuziasmu, jenž se ho zmocnil, když nalezl analytickou metodu; který vidí významné sny, jež si podrobně vykládá; který činí a splňuje slib zbožné pouti do Lorety. O Descartovt byly též Žáky rozšířeny pověsti, že se stal tenkrát členem mystického bratrstva růžového kříže; spor o to zůstane asi vidy nerozhodnut. - 16 Zde Descartes Činí narážku na objev jednoty vědy, který je vlastním předmětem Rozpravy a hlavním tématem celé jeho filozofie. K objevu došlo tím, že Descartes zjistil zprvu metodickou jednotu aritmetiky a geometrie a poznatek pak generalizoval. Věda se definuje matematickou metodou; může ji tedy principiálně celou vybudovat jediný duch. cestou správné metody. Základní myšlenka Descartova matematismu se datuje z 10. listopadu 1619. 17 Tj. příčinami předsudků. ls Tj, organizací vyučování, zvláště univerzitního. 19 Citát, asi z Cfcerona; ostatně Descartes nezná mezi v tromi k jiným filozofickým principům a metodám. Odchylné nauky převádí vesměs bud na nedostatek, nebo na vědomé faliovánf metody. Viz např. Principy filozofie, úvod k franc. vydáni, nebo Regule XII, 41, 20 Vztahuje se asi na léta, strávená v La Fléche. , 21 Nauka Lullova, ars LůUi, ars magna, je vynález katalánského náboženského blouznivce, učence a básníka, františkána Rajmunda Lulla (1235—1315), mód kterého, jak se domníval, pouhou mechanickou kombinací pojmů je možno dokázat správnost křesťanské nauky a křes Caus kých mravních zásad. Lullova kombinatorika měla přes svou primitivnost úspěch a její tradice se udržovala. — Leibntz tuto ideu všeobecné kombinatoriky pojal do svého systému. Zde Descartes asi naráží na známou definici z Ars brevis: „Předmět tohoto umění je odpovídat na všechny otázky za předpokladu, že známe- význam výrazu." „Analýza starých" je analytická metoda, jež spočívá v tom, že se věta dokazuje nebo úloha řeší na základě konsekvencí, které z ní vyplývají a o nichž se dá podle toho, co je již známo, zjistit, plati-li, či nikoli. Počátky této metody 5ť 57 podle tradice sahají k Platónovi. Analýza je jedna ze základních metod geometrických; algebra naopak, ai její základy sahají rovněž do pozdní antiky, byla pro Descarta podstatné moderním oddílem matematiky. " Řecká matematika, jak známo, byla především geometrie, pracující názornými metodami, tj. konstrukcemi. Odtud vyplývá, že metoda nebývá vidy dostatečně obecná, jelikož geometrické útvary se mohou názorné podstatně liäit, a přece být in genexe totéž. 24 Soudobá algebra používala začasté neobratných algoritmů; nápř. potence se vyjadřovaly zvláštními symboly, tzv. košickými Čísly; dnešní symbolismus exponenciální se datuje v podstatě právč od Descartovy Geometrie. 25 Původní Descartův výsledek byl jiný; nedokončený spis asi z r. 1628 Regulae ad directionen ingenii má XXI pravidel.. Přesto míl Descartes od. počátku na mysli malý počet základních předpisů a snad praví proto nedokončil první metodický spis, Že se mu přílií rozrůstal pod rukama. 26 Evidence či zřejmost je u Descarta definována jasností a zřetelností. Evidence náleží idejím (v pozn. 55). Jasná je idea tenkrát, je-li přítomna, na-arám-Li ji (nemyslím-li na ni pouze narážkou nebo ve vzpomínce); zřetelná tenkrát, když ji s ničím jiným nesměšuji. Např. vnímaná barva je idea jasná, ale pokud si nejsem védom, že je čímsi mentálním, a pokládám ji za atribut vnějšího předmětu, není zřetelná, nýbrž zmatená. O tom Principia phil. I, 45—46. " Toto druhé pravidlo zahrnuje jednak přesnou determinaci otázek, jednak převedení na nejjednoduisi možnou formu. 28 Věcmi „nejsnáze po znatelnými" nemíní zde Descartes snad to, co nejdříve a nejběžněji poznáváme (třeba smyslovým vnímáním), nýbrž racionální principy poznání, na kterých visí všechna skutečná vida." ?? Řád, předpokládaný mezi 'věcmi, jež po sobí přirozeně nenásleduji, ze sebe přirozeně vyplývaj); týká se řešení otázek umělých, např. hádanek a jiných problémů, jež závisejí na lidské konvenci. 30 Pravidlo výčtu má jeStě tu datsi funkci, zvýšit kapacitu chápajícího ducha, který přehlíží cejý řetěz logické úvahy stále rychleji a konečně jakoby jediným pohleděn). Viz o tom Regulae VII. 31 Zde je vyslovena s určitostí idea matematísmu, jak jej chápe Descartes. Jeho metafyzika je pouhým provedením tohoto programu a vyznačuje se mj. absencí té metafyzické problematiky, která je vlastni silou antické a zčásti středověké filozofie, totiž problematiky ontologické. Descartes hledí najit jednoduché a. jasné principy deduktivního chápání, tj. poznání věcí; neptá se vsak po povaze jsoucna vůbec 31 Tj. aritmetika, geometrie, astronomie, muzika a optika (dioptrika, nauka o lomu, a katoptrika, o odrazu světla). Dělení školské. 35 Descartes provedl sjednoceni aritmetiky a geometrie tím, že základni vztahy číselné vyjádřil geometricky vesměs jako vztahy přímek; geometrický výraz ; Část třetí — Několik pravidel morálky, vyvozených z metody 20 I J# Část čtvrtá — Důkazy o jsoucnosti Boha a lidské duse, neboli základy metafyziky g^Část pátá Řád otázek přírodních 26 32 T-ilfe; - t&Stá ~ V^ mouci pro pokrok v přírodním bádání 44 frffev '.■ Poznámky l-g.V Doslov 55 65