PŘÍSTUPY K VYZBROJOVÁNÍ OZBROJENÝCH SIL Doc. Ing. Josef Procházka, Ph.D. Neznám výzkumný nebo vývojový projekt, který by byl úspěšně dokončen, zaveden do armády a bez problémů vyráběn. Ing. Jaroslav Tvrdík Ministr obrany ČR Areport 10/2002, s. 11. Otázky do diskuze: 1.Platí toto tvrzení i dnes? 2.Pokud ano, tak proč? 3.Co je potřebné zlepšit, aby již neplatilo? Doc. Ing. Josef Procházka, Ph.D. Proč ostatní země V4 postupují ve výběru dodavatelů efektivněji? Předsedkyně výboru pro obranu PS, Jana Černochová (ODS) •Máme tendenci pořád jenom mluvit, což vše prodlužuje. •Když už se blíží nějaké rozhodnutí, začne být zpochybňováno většinou pod rouškou toho, jestli to není drahé, naznačuje se korupce a podobně. To výběr komplikuje. •Nikdo nechce být roky vyšetřován, tahán médii jako zločinec a když je po letech osvobozen, nikde se to ani neobjeví. •A takhle jsme v zásadě prožvanili léta hojnosti. • Umíme proces akvizice dokonale zamotat. •Každý se ke všemu musí vyjadřovat. •Rozhodování prochází přes velké množství lidí i různých orgánů. • Proč ostatní země V4 postupují ve výběru dodavatelů efektivněji? Předsedkyně výboru pro obranu PS, Jana Černochová (ODS) •Strategické zakázky: politické rozhodnutí, politická odpovědnost a nedá se ji vyhnout. •Nákup strategických vojenských systémů není pouze věcí vojenského uživatele: ten definuje, co chce. •Promítá se do zahraničně-politické oblasti. Vytváří závislost na desítky let dopředu, podporujete vztahy s jinými zeměmi. •Prolíná se do vnitřní politiky: financování, protože vždy jako politik čelíte úvahám typu – proč kupovat bojová vozidla pěchoty, když potřebujeme vakcíny, nebo zvýšit důchody… •Zavděčit se nikdy nedá všem. Málokdo v době hojnosti věří, že investice do obrany jsou neméně důležité, něž ostatní. CÍLE ÚVOD Jaká jsou východiska pro vyzbrojování OS? S jakými výzvami se musí efektivní systém vyzbrojování dokázat vyrovnat? Jakou má vazbu vyzbrojování na připravenost OS? Volitelná poznámka uživatele titul, jméno,příjmení, funkce ØPřímé ohrožení státu masivním ozbrojeným útokem málo pravděpodobné ØNelze vyloučit ohrožení území členských států NATO a EU, či vznik konfliktů v jejich sousedství s dopady pro ČR ØRostoucí míra nestability a provázanost jevů v bezpečnostním prostředí vyvolávají zvýšenou poptávku po připravených, rychle dostupných a plně využitelných schopnostech OS. ØFinancování: 2% HDP, 20% modernizace, 5% VaV ØObrana - národní odpovědnost (čl.3 WT), rozhodnutí o vojenských schopnostech činí členské státy. STRATEGICKÁ VÝCHODISKA OBRANNÉ POLITIKY STÁTU – OS ČR 2017 > > > > > > STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ OBRANY Obranná politika Vyzbrojování Řízení finančních zdrojů Řízení lidských zdrojů Výstavba, příprava a použití ozbrojených sil > Interní a externí audit POLITICKÝ POTENCIÁL VOJENSKÝ POTENCIÁL EKONOMICKÝ POTENCIÁL Fyzická dimenze Koncepční dimenze Morální dimenze ZBROJNÍ POLITIKA •Morální a technická úroveň materiální složky (inovace) •Zabezpečeni životního cyklu provozované a pořizované techniky •Efektivnost procesů (plánování, akvizice, financování, logistiky) •Zajištění servisních služeb od průmyslu •Zajištěna bezpečnost dodávek •Provozuschopnost techniky (88% ). Obdobný stav vykazují i další spojenci • Die Zeit - Do boje by v současnosti mohlo zasáhnout 30-70 % těžké vojenské techniky Bundesweehru 1. PŘIRAVENOST OS ČR – MATERIÁLNÍ ASPEKTY SYSTÉMOVÉ A PROCESNÍ VYMEZENÍ VYZBROJOVÁNÍ Komplexní přístup! V Y Z B R O J O V Á N Í Efektivní, hospodárné a účelné vyzbrojování ozbrojených sil C1 - bezpečnostní prostředí C4 - hospodářský vývoj C2 - vojenství C5 - vědecké poznání C3 - technologie PLÁNOVÁNÍ, PROGRAMOVANÍ A ROZPOČTOVÁNÍ (PPBS) LOGISTICKÁ PODPORA SPOLUPRÁCE S PRŮMYSLEM C1 C2 C3 C4 C5 PLÁNOVÁNÍ, PROGRAMOVÁNÍ A ROZPOČTOVÁNÍ (PPBS) •Dlouhodobé koncepční plánování (10-15 roků) •Střednědobé plánování (6 let, tři úrovně cílů) •Programování (programy reprodukce majetku – registrace na MF, 7 let) •Krátkodobé plánování (1 rok) •Rozpočet a střednědobý rozpočtový výhled (1+2) •Politické schvalování strategických zakázek (vláda) VYZBROJOVÁNÍ = LOGISTICKÝ PROCES • Volitelná poznámka uživatele titul, jméno,příjmení, funkce ŽIVOTNÍ CYKLUS Vymezení životního cyklu dle ČOS 051655 •Pořizování majetku a služeb s požadovanými parametry (technické aspekty) • •Pořizování majetku a služeb v požadovaném čase • •Pořizování majetku a služeb v rámci alokovaných finančních prostředků (rozpočet) 1. VYZBROJOVÁNÍ = PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ VYZBROJOVÁNÍ = PROCES ŘÍZENÍ RIZIK RIZIKO = vznik nežádoucích následků na lidský život, zdraví, majetek, prostředí, … JAKÝ JE NÁŠ POSTOJ K RIZIKU? ØOdmítáme riziko? ØAkceptujeme rozumnou míru rizika? ØVyhledáváme riziko? Náklady, čas, parametry SNIŽOVÁNÍ RIZIK Obleč se pro případ nehody, ne pro vlastní jízdu! STRATEGIE: •Více dodavatelů •G2G •COTS •…. • AKVIZICE •Akvizice je proces získávání či nabytí nějakého aktiva (předmětu, věci, osoby, služby) •Akviziční proces: vypracována zadávací dokumentace, vyhlášeno výběrové řízení, proveden výběr dodavatele, vyjednány podmínky a uzavřen smluvní vztah na dodávku majetku nebo služby mezi zákazníkem a dodavatelem. •Smluvní vztah lze uzavřít ve všech fázích procesu vyzbrojování: •výzkum a vývoj, •pořízení majetku a služby, •servisní služby na podporu systému, •vyřazení majetku •Centrální x decentrální akvizice •Schopnost: soubor funkčních oblastí DOTMLPFI •Životní cyklu: řízení životního cyklu a LCC •Vztah nákladů životního cyklu a spolehlivosti •Transparentní, spravedlivá a otevřená soutěž (potlačení přímých nákupů bez soutěže) •Technologická inovace •Unifikace výzbroje •Interoperabilita 1. ZÁSADY VYZBROJOVÁNÍ DOTMLPFI Schopnosti ozbrojených sil vyjadřují jejich kvalitu i použitelnost. Mají umožnit efektivně eliminovat bezpečnostní hrozby a rizika v budoucích krizových situacích a válečných konfliktech při kolektivní i individuální obraně. Schopnosti ozbrojených sil ČR jsou reálně tvořeny především připravenými osobami, dále odpovídající organizační strukturou, v neposlední řadě kvalitou výzbroje a úrovní všestranného zabezpečení. Obrázek ukazuje, že schopnost vychází z celkové koncepce použití sil (může to být třeba i Vojenská strategie státu), z konkrétních doktrín a stojí zejména na třech pilířích: lidských zdrojích, jejich vybavení a výzbroji a na organizaci. Viditelnost přímých pořizovacích nákladů, nikoli nákladů celého životního cyklu. NÁKLADOVÝ LEDOVEC ZBRAŇOVÝ SYSTÉM NÁKLADY ŽIVOTNÍHO CYKLU EFEKTIVNOST VÝKONOVÉ PARAMETRY POHOTOVOST SPOLEHLIVOST OPRAVITELNOST KOMPLEXNÍ PODPORA VELENÍ A ŘÍZENÍ OCHRANA MOBILITA ÚČINNÁ PALBA INTEROPERABILITA POŘIZOVACÍ NÁKLADY VÝZKUM A VÝVOJ PROVOZ A ÚDRŽBA NÁKLADY NA LIKVIDACI •Technologie zásadní význam pro výstavbu OS ( a co lidé?) •Dynamika technologického vývoje (biotechnologie, robotika, informační technologie, nanotechnologie a materiály, energetické zdroje (BRINE). •Technologická převaha NATO eroduje - proliferace. •Předstih komerčního VaV vedoucího k rozvoji výroby a použití aplikací dvojího užití. •Ceny nejvyspělejších technologií rostou!! – jen nejbohatší země budou mít prostředky pro celé spektrum schopností • 1. TECHNOLOGIE KONCEPČNÍ NASTAVENÍ VYZBROJOVÁNÍ STRATEGIE VYZBROJOVÁNÍ A PODPORY ROZVOJE OBRANNÉHO PRŮMYSLU (SVaPROP) 2016 Reakce na: •změny bezpečnostního prostředí, •nutnost zásadním způsobem modernizovat OS, •potřebu optimalizovat proces vyzbrojování zohledňující průběh životního cyklu a účinnější využití potenciálu průmyslu, •přijetí nových evropských směrnic pro zadávání veřejných zakázek, •aktuální vývoj výstavby evropského trhu s obranným a bezpečnostním materiálem, •nezbytnost zajištění bezpečnosti dodávek a zájmů státu, •nové přístupy k dvoustranné a mnohonárodní spolupráci ve vyzbrojování.. Procházka J. KONTEXT SVaPROP 2016 •Vytvoření podmínek pro transparentní a efektivní zajištění OS moderním, účinným a interoperabilním vojenským materiálem a službami. • •Přispění OP ČR k zajištění požadovaných vojenských schopností v celém spektru současných a budoucích operací. • •Zajištění bezpečnosti dodávek. • •Prosadit významné bezpečnostní zájmy. • • CÍLE STRATEGIE OPATŘENÍ STRATEGIE •Zlepšení plánování (dlouhodobého); •Včasná příprava a realizace programů a projektů (marketing, proveditelnost, G2G…); •Rozvoj personálu (projektové řízení); •Efektivní a transparentní akviziční proces; •Účinná spolupráce s průmyslem (čl. 346 LS) a jeho podpora; •Cílená podpora vědy, výzkumu a inovací; •Vhodné využívání dvoustranné a mnohonárodní spolupráce ve vyzbrojování. • ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK 31 • 32 Procházka J. ORGANIZAČNÍ RÁMEC VYZBROJOVÁNÍ ORGANIZAČNÍ USPOŘÁDÁNÍ •Funkcionalitu vyzbrojování zahrnuje více organizačních celků Re MO – organizační challenge •Organizační uspořádání se velmi často mění (rozhodují zájmy a priority vedení ReMO) •Nestabilita organizačního uspořádání snižuje efektivnost procesu vyzbrojování VYZBROJOVÁNÍ, POŘIZOVÁNÍ A SPRÁVA MAJETKU •Koncepční řízení vyzbrojování •Akviziční plánování a programové financování •Projektové řízení •Pořizování majetku a služeb - akvizice •Řízení mezinárodní vyzbrojovací spolupráce •Řízení organizací zřizovaných MO •Řízení výzkumu, vývoje a inovací •Řízení průmyslové spolupráce •Správa majetku •Logistická podpora • SMART ACQUISITION •Levnější pořizování schopností s nižším rizikem •Zvážení kompromisu mezi požadovanými schopnostmi, náklady v celém životním cyklu a časem potřebným pro pořízení. •Pořizované produkty či služby musí být plně integrovány do stávajícího systému OS: velení a řízení, logistická podpora, výcvik. •Podporovatelnost systému v celém životním cyklu. •Rychlejší zavádění nejmodernějších technologií s cílem udržení technologické převahy nad protivníkem •Udržení konkurenceschopného OP, •Změna přístupu k OP na principu partnerského vztahu •Zapojení OP při definování požadavků. ZÁSADY ÚČELNÉHO VYZBROJOVÁNÍ •EXISTENCE FUNKČNÍHO NEDOSTATKU •NADŘAZENOST KONCEPCE POUŽITÍ OS •CENTRALIZOVANÉ GENEROVÁNÍ POŽADAVKŮ NAD ÚROVNÍ JEDNOTLIVÝCH DRUHŮ VOJSK •DEFINOVÁNÍ FUNKČNÍHO POŽADAVKU •HODNOTA ZA PENÍZE •GENEROVÁNÍ VARIANTNÍCH ŘEŠENÍ •PRIORITNÍ REALIZACE NEMATERIÁLOVÝCH ŘEŠENÍ •MODELOVÁNÍ A SIMULACE (CD&E) • STRATEGICKÉ PŘÍSTUPY K VYZBROJOVÁNÍ •PROCESNÍ PŘÍSTUP K ŽIVOTNÍMU CYKLU (FÁZE, ETAPY, MILNÍKY), •DŮRAZ NA PRVNÍ FÁZI (VÍCE FIN. PROSTŘEDKŮ) • ZVAŽOVÁNÍ LOGISTICKÉ PODPORY A INTEGRACE •NÁKLADY ŽIVOTNÍHO CYKLU (LCC) •HLEDÁNÍ KOMPROMISU MEZI VÝKONNOSTNÍMI PARAMETRY, NÁKLADY A ČASEM •PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ (IPT) •LEPŠÍ VZTAH S PRŮMYSLEM •NOVÉ FORMY AKVIZICE (E-BUSINES, OUTSOURCING) •ZJEDNODUŠENÍ ROZHODOVACÍHO PROCESU ZÁVĚR •Politika vyzbrojování (zbrojní politika) je odrazem obranné, zahraniční a hospodářské politiky státu. •Při rozhodování o modernizačních programech nejsou sledovány výhradně pouze zájmy armády (politické, ekonomické, sociální). •Vyzbrojování má vazbu na plánování, financování a logistickou podporu. •Změny v přístupech k vyzbrojování – účelnost, hospodárnost, efektivnost a transparentnost • LITERATURA •Strategie vyzbrojování a podpory rozvoje OP ČR do roku 2025, MO, Praha Dostupné z: http://www.mocr.army.cz/images/id_40001_50000/46088/strategie-vyzbrojovani-do-2025.pdf •Národní strategie vyzbrojování, 2004. Dostupné z: http://www.mocr.army.cz/images/Bilakniha/CSD/006.pdf •Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek; •Marcel C. Smit. A North Atlantic Treaty Organisation framework for life cycle costing. International Journal of Computer Integrated Manufacturing, Vol. 25, Nos. 4–5, April–May 2012, 444–456. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/toc/tcim20/current •AAP-48, Ed. B, version 1, NATO System Life Cycle Processes; •