ENS118 Botanický přehled Fakulta sociálních studií jaro 2024 Rozsah 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk. Vyučující Ing. Petr Jelínek, Ph.D. (přednášející), Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D. (zástupce) Cíle předmětu Hlavním cílem předmětu je podat přehled botanické tematiky se zřetelem k ochraně přírody a krajiny, ohroženým druhům rostlin, identifikovat příčiny ohrožení a možnosti aktivní druhové ochrany. Na konci tohoto kurzu by měl student asi 220 druhů rostlin (včetně dřevin) a pochopit jejich užitek a využití v ochraně přírody a krajiny. Osnova 1. Úvod do studia, představení studentů (odkud,obor, mé studium, rostlina a OP) 2. Špilberk – stromy v zimě, na co se koukat 3. Stromy. Doubravy – lesy nižších poloh, lidská civilizace a lesy nižších poloh, pařeziny. Přeměna a degradace našich lužních lesů. 4. Jarní aspekt a lesy nižších poloh, byliny a lesy klučené (starobylé lesy), potenciální vegetace, biotopy. 5. 6. 20.3. výlet do nelesní rezervace – PR Kamenný vrch 7. 27.3. Jarní aspekt a lesy nižších poloh 8. 3.4. Bučiny – lesy středních poloh i lesy na sutích, vápenci, stádia pralesa. Lesní hospodaření a monokultury místo bukových lesů. 9. 10.4. Horské lesy. video Šumava. 10. 17.4. Louky a pastviny, Pole a rumiště. video pravěcí lovci – BBC, říci, že na příští hodinu atlasy. Invazní nepůvodní druhy rostlin a archeofyty. (film o neolitu), Krteček – určování z videa knih, které druhy patří do kterého ekosystému, cvičení a opakování 11. 24.4. cvičení nebude 1.5. and 8.5. svátky 11. začátek května - exkurze orchideje, pokud to zoologie dovolí 12. 15.5. Vodní plochy, mokřady a rašeliniště, biodiverzita, dynamika vodních toků prezentace seminární práce max.5 studentů Zápočty jsou třeba většinou do 11.7. Prezentace seminární práce. Exkurze 2024 studenti absolvují povinně alespoň dva výlety, alespoň jeden v zimním či brzkojarním období: 1. 20.3. Kamenný vrch – koniklecová stráň – letos samostatně 2. únor - Špilberk v zimě a druhý v jarním období, na němž provedou vlastní botanický výzkum lesa, přednostně 3. Křtiny a okolí – květena rezervací v květnu 4. Kouhoutovický les s orchidejemim, až vykvetou. Dubohabřiny pokud nemůžete na jeden z celodenních, pak ještě možnost s LDF Mendelu Literatura · DEYL, Miloš a HÍSEK Květoslav. Naše květiny. Academia 1973 (2001). · KUBÁT, Karel. Botanika. 2. vyd. Praha: Scientia, 2003. 231 s., [1. ISBN 80-7183-266-9. info · PYŠEK, Petr a Lubomír TICHÝ. Rostlinné invaze. Brno: Rezekvítek, 2001. 40 s. ISBN 80-902954-4-4. info Doporučené filmy nebo klipy · BBC Putování s pravěkými zvířaty, 6.díl – doba ledová Internetové odkazy · botany.cz · mapy.nature.cz · Katalog biotopů k seminárce: http://www.ochranaprirody.cz/res/archive/299/036740.pdf?seek=1465205752 · http://www.sopsr.sk/dokumenty/Katalog-biotopov-SK.pdf · Applikace do mobilů: PlantNet: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.plantnet&hl=cs Výukové metody Kombinace přednášek, exkurzí a vypracování seminární práce na téma prozkoumání rostlin přírodě blízké lokality. Metody hodnocení Předmět je zakončen písemnou zkouškou a prezentací seminární práce, prezentace je zařazena ve výuce do poslední hodiny nebo dvou hodin (FSS). Další termín stanovím na LDF Mendelu. Bodově je hodnocena zkouška a seminární práce. 1.TEST 30 minut 25 rostlin a 4 obecné otázky, kdy studenti zařadí promítnuté rostliny zařadí do biotopu Minimální počet bodů byl 35, kdo jej nedosáhl bude muset ještě jednou. a) test (obvykle v učebně) asi 15 min budu ukazovat jednotlivé obrázky rostlin a 10 min bude na dopracování český/slovenský název 1,5 bodu á otázka, latinský (máte-li znát) 1 bod, čeleď 0,5 bodu, ekologické nároky druhu 0,5 bodu 2. Celkové hodnocení potom bude 30% seminární práce a 70% (nebo bodů) test, kde každý student musí dosáhnout alespoň 50% úspěšnost v testu 85-100 bodů A 75-84,9 bodů B 65-74,9 bodů C 55-64,9 bodů D 45-54,9 bodů E povinná prezentace, z toho za 10 bodů pokud student splnil zadání Zpracujte botanický průzkum přírodě blízkého (nejlépe lesního) ekosystému o rozloze 100x100m (1 ha) mimo maloplošně zvláště chráněné území (tedy přírodní rezervace, památky a první zóny NP a CHKO). V případě CHKO, NP a EVL nebo ptačí oblasti je třeba konzultovat se mnou. Uveďte zjištěné druhy (ne poddruhy), zařaďte také do čeledi. Uveďte výčet ohrožených taxonů. Pokuste se území zařadit do biotopu, a to podle Vondruškové a Katalogu biotopů České republiky. Přiložte mapu umístění lokality, fotografii dominantního společenstva, hlavního druhu dřeviny (také fotografii listu dubu, i pokud není dominantní) a fotografii dominantní byliny podrostu. K určování a pojmenování použijte server botany.cz, kde najdete také, jak je rostlina chráněná nebo ohrožená nebo nepůvodní. Dále literaturu, kterou jsem zadal na zkoušku, to jsou běžné české rostliny. Lze použít i mobilní aplikace, ale může vám to nabídnou rostliny mimo ČR. Umělá inteligence - mně tolik nevadí využítí AI, nemohu to stejně nijak ověřit, ale pokud to studenti využijí, je třeba to po AI upravit. Digitálně jako jeden soubor odevzdejte. Mám k tomu i list - Zadání seminární práce. Prezentace seminární práce prezentujete své místo výzkumu v několika obrázcích, kde bude mapka území, bude ukázán dominantní druh stromoví a podrostu a několik dalších ukázek flory dle libosti. A tabulka s výčtem druhů. Závěrem bude území zařazeno do biotopu dle Vondruškové a Katalogu biotopů. Nemělo by to přesáhnout 10 minut. Další komentáře Studijní materiály Předmět je vyučován každoročně. Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011. · Statistika zápisu (jaro 2012) · Permalink: http://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2012/ENS118