CVIčENí Z ANALýZY DAT SOCIOLOGICKéHO VýZKUMU 8. LEKCE Jméno a příjmení: Imatrik. ročník: C8.1: a) Jak velkou byste očekávali souvislost mezi důležitostí Boha (q33 v datech EVS ČR1999) a četností motliteb k Bohu mimo církevní obřady (q36)? b) Potvrdilo se vám toto očekávání? Jaký koeficient jste pro výpočet použili a proč? c) Pokud ano, o čem to svědčí? d) Co znamená, že má vypočtený korelační koeficient záporné znaménko? e) Je tato korelace signifikantní? C8.2: a) Do jaké míry souvisí postoje v baterii q54a -- q54h se vzděláním respondenta (ISCED1)? Výpočet udělejte jako obdélníkovou matici, v níž vzdělání je nezávisle proměnnou. Formát výstupního výpočtu přetvořte tak, aby vzdělání bylo umístěno ve sloupci a závisle proměnné v řádcích. b) Jaký koeficient jste pro výpočet použili a proč? c) S jakou proměnnou v dané baterii vzdělání nejvíce koreluje? Jaký je příslušný koeficient determinace? d) A s jakou proměnnou naopak vzdělání koreluje nejméně? e) Proč jsou některé korelace kladné a některé záporné? f) Proč jsou korelace tak rozdílné? g) Vyjdou výsledky stejně, pokud proměnnou vzdělání měřenou jako znak ISCED1 (se šesti kategoriemi) nahradíte proměnnou vzdelání, která má kategorie pouze čtyři)? C8.3: a) Testujte nulovou hypotézu, že mezi hrdostí na to být občanem ČR (q67) a preferencí místa, k němuž respondenti pociťují největší příslušnost není žádná souvislost (q71). Jaký koeficient zvolíte a proč? b) Jak danou souvislost vysvětlíte? c) Kolik bylo v souboru "evropo" a "světoobčanů", to je lidí pociťujících největší příslušnost k Evropě a ke světu? Kolik je to procent z celého souboru? C8.4 Sledujte, jak se mění velikost korelačních koeficientů a jejich signifikance v závislosti na velikosti souboru. Zjistěte nejdříve, jaká je korelace (měřená Pearsonem) mezi délkou rozhovoru (proměnná c51) a věkem (proměnná vek) v celém souboru. Poté udělejte náhodný výběr 600 respondentů z 1900 a spočítejte tutéž korelaci. Pak udělejte náhodný výběr 200 respondentů z 1900, dále 65 respondentů a 30 respondentů. V každém náhodném vývěru spočítejte korelaci a zjistěte signifikanci. Výsledky zapište do níže uvedené tabulky. Budou výsledky u všech studentů stejné, nebo se budou lišit? Pokud ano, tak proč? Korelace mezi délkou rozhovoru a věkem respondenta + signifikance N = celý N = 600 N = 200 N = 65 N = 30 soubor r sign r sign r sign r sign r sign . . . . .