SOC108 (c) Petr Mareš a Ladislav Rabušic 2003 úKOL 3 Jméno a příjmení: UČO: Imatrik. ročník: Úkol 3.1: V souboru EVS99_cvicny.sav zjistěte, zdali rozložení názoru na to, kdo by měl být odpovědný za zajištění bydlení (proměnná q54h), je normální. Řešte graficky i početně. Úkol 3.2: Popište všechny základní charakteristiky věkového rozložení (proměnná vek) v tomto souboru a uveďte, která hodnota věku odděluje 20% nejstarších respondentů. Zde si budete muset nejdříve proměnnou vek vytvořit. jelikož se jedná o proceduru transformace dat, kterou ještě neumíte, dám vám nyní návod, jak na to. Využijeme k tomu příkazu syntaxe: COMPUTE vek = 99-rok_nar . EXECUTE . Tento příkaz říká, že abychom vytvořili novou proměnnou vek, musíme hodnoty proměnné rok narození (rok_nar), který je v datech zaznamenán jako poslední dvojčíslí, odečíst od roku, kdy byl proveden výzkum EVS (což bylo v roce 1999 a my musíme ve výpočtu použít opět pouze poslední dvojčíslí, aby měl výpočet smysl, tedy údaj 99). Co s tím? Nyní dejte SPSS příkaz (předpokládám, že již máte otevřený datový soubor EVS99_cvicny.sav), aby otevřel nové okno, okno pro práci se syntaxem: File -- New -- Syntax Do tohoto okna vkopírujte příkaz pro výpočet věku: COMPUTE vek = 99-rok_nar . EXECUTE . V tomto syntaxovém okně pak klikněte na lištu Run a pak na příkaz All. Příkaz se provede a vám se na konci matice objeví sloupec s novou proměnnou vek. Úkol 3.3: Znázorněte graficky pro jednotlivé vzdělanostní kategorie (proměnná vzdelani) tak, abyste mohli porovnat jejich věkové mediány a interkvartilové rozpětí. Která z nich má nejvyšší medián a která největší interkvartilové rozpětí?