1 PSYCHOLOGIE V BĚZNÉM ŽIVOTĚ PSY128 Fakulta sociálních studií MU Podzimní semestr 2009 2 PSY128 PSYCHOLOGIE V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ Určeno pro: Jde o kurz, který je určen o zájemce o psychologii, není určen pro studenty, kteří studují psychologii jako obor. Realizace: V podzimním semetru 2009 Středa 18.00 - 19.40 Aula, 3. poschodí FSS MU, Joštova 10, Brno Garant kurzu: Mgr. Miroslav Šipula, e-mail: miro(zavináč)fss.muni.cz Konzultace: Viz osobní vizitka vyučujícího v ISu (http://www.is.muni.cz/lide/?uco=8530); kdykoliv po předchozí domluvě e-mailem; konzultace prostřednictvím e-mailu a v diskusní skupině předmětu ­ průběžně. Vyučující: Vyučujícími jsou členové Katedry psychologie FSS MU a Institutu pro výzkum dětí, mládeže a rodiny na FSS MU. Charakteristika předmětu: Posluchači se budou postupně seznamovat s vybranými tématy, která reflektují jejich běžnou každodenní životní zkušenost, resp. se vztahují k tomu, s čím se běžně mohou v životě setkat. Cílem je získat určité penzum vědomostí pro vlastní seberozvoj a pro lepší pochopení a zvládání procesů, které se odehrávají ve vztazích mezi lidmi. Kurz má také vybavit jeho absolventy pojmově a terminologicky tak, aby byli schopni dále studovat vybranou odbornou psychologickou literaturu. Kredity a ukončení: Předmět je ohodnocen 3 kredity, je ukončen zkouškou. Požadavky k absolvování: Přístup ke zkoušce je podmíněn dostatečnou účastí na přednáškách (alespoň na 9 z 11 = cca 80% účast). Vyučující očekávají, že si student/ka znalosti získané na přednáškách prohloubí studiem materiálů, které budou v průběhu semestru postupně zpřístupněny ve složce ,,Studijní materiály" předmětu v Informačním systému MU, a zdrojů uvedených v oddílu ,,Literatura k prezentovaným tématům". Zkouška má podobu písemného testu, který bude zahrnovat otázky ke všem uvedeným tematickým okruhům. K úspěšnému zvládnutí testu je třeba cca 60% správných odpovědí (přesněji v tabulce níže). Bodové hodnocení zkoušky: známka A B C D E F body 34-31 30-28 27-25 24-22 21-20 19-0 3 Harmonogram výuky: Přednášky budou zahájeny ve středu 30.9.2009. První výukový týden semestru (21.­27.9.2009) je pojat jako ,,seznamovací". Očekává se, že zájemci o tento kurz navštíví knihovnu FSS a seznámí se s doporučenou literaturou ke kurzu. Přednášená a diskutovaná témata a jejich vyučující Téma Vyučující Termín 1 Jak vidíme sami sebe a druhé lidi prof. PhDr. Petr Macek, CSc. 30. 9. 2 Co je nám dáno pro naši cestu životem a co získáváme prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. 7. 10. 3 Jak vnímáme svět a co to vypovídá o nás samotných Mgr. Miroslav Šipula 14. 10. 4 Psychologie talentovaných dětí Mgr. Portešová Šárka, Ph.D. 21. 10. 5 Mýty o ženách a mužích a skutečné rozdíly mezi nimi (problematika genderu) PhDr. Martina Rašticová, Ph.D. 4. 11. 6 Strachy v životě člověka (s důrazem na dětsví a dospívání) PhDr. Radka Michalčáková, Ph.D. 11. 11. 7 Volba partnera/partnerky: kdo, koho, jak, proč - a proč ne?(!) doc. PhDr. Ivo Plaňava 18. 11. 8 Jak se chováme v obtížných situacích a jak je zvládáme PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. 25. 11. 9 Od kolébky k hrobu: jak vznikají a vyvíjejí se blízké vztahy aneb teorie rané citové vazby Johna Bowlbyho Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. 2. 12. 10 Psychologie internetu a na internetu doc. PhDr. David Šmahel, Ph.D. 9. 12. 11 Jak se chováme ve skupině PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 16. 12. Změna programu vyhrazena. 4 Literatura k prezentovaným tématům 1. Jak vidíme sami sebe a druhé lidi Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál, s. 20-28, 69 - 94. Macek, P. (1997). Sebesystém, vztah k vlastnímu já. In: Výrost, J.Slaměník, I. (red.), Sociální psychologie, Praha: ISV, s. 181- 210. Baumgartner, F. (1997). Sociálne poznávanie. In: Výrost, J., Slaměník, I. (red.), Sociální psychologie, Praha: ISV, s. 99-114. 2. Co je nám dáno pro naši cestu životem a co získáváme Hillman, J. (2000): Klíč k duši. Praha, Portál. Blackmore, S. (2000): Teorie memů. Praha, Portál. Hamer, D., Copeland, P. (2003): Geny a osobnost. Praha, Portál. 3. Jak vnímáme svět a co to vypovídá o nás samotných Atkinsonová, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J. (1995). Psychologie. Praha, Victoria Publishing. Nakonečný, M. (1998). Základy psychologie. Academia, Praha. Nakonečný, M. (1995). Encyklopedie obecné psychologie. Academia, Praha. Švancara, J. (1994). Úvod do kognitivní psychologie. MU, Brno. 4. Mýty o ženách a mužích a skutečné rozdíly mezi nimi Oakleyová, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. Věšínová-Kalivodová, E., Maříková, H. (Eds.) (1999). Společnost mužů a žen z aspektu gender. Praha: Open Society Fund. 5. Psychologie talentovaných dětí Hříbková, L. (2005). Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Karolinum. Dočkal, V. (2005). Zaměřeno na talenty, Praha: Lidové noviny. 6. Strachy v životě člověka Rogge, J., U. (1999): Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál. Michalčáková, R. (2007). Strachy v období rané adolescence. Brno: Barrister & Principal 7. Volba partnera (partnerky): kdo, koho, jak a proč? Plaňava, I. (2000). Manželství a rodiny. Brno: Doplněk, s. 174-195. 8. Jak se chováme v obtížných situacích a jak je zvládáme Kastová, V. (2000). Krize a tvořivý přístup k ní. Praha, Portál. 5 Frankl, V. E. (1998). Psychoterapie pro laiky. Brno, Cesta. 9. Od kolébky k hrobu: jak vznikají a vyvíjejí se blízké vztahy aneb teorie rané citové vazby Johna Bowlbyho Ainsworth, M. D. S., & Bowlby, J. (1991). An Ethological Approach to Personality development. American Psychologist, 46(4), 333 - 341. (Bude zpřístupněno ve Studijních materiálech předmětu v ISu.) Kulísek, Petr (2000). Problémy teorie raného citového přilnutí (attachment). Československá psychologie, 44, 404-423. (Bude zpřístupněno ve Studijních materiálech předmětu v ISu.) 10. Psychologie internetu a na internetu Gackenbach, J. (2006), Psychology and the Internet, Second Edition: Intrapersonal, Interpersonal, and Transpersonal Implications. San Diego: Academic Press. Šmahel, D. (2003b). Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton. Suler, J. (2007). The Psychology of Cyberspace. Staženo: leden, 2002. Dostupný z www: http://www.rider.edu/~suler/psycyber/psycyber.html Wallace, P. (1999). The psychology of the Internet. Cambridge: Cambridge University Press. 11. Jak se chováme ve skupině Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (2004). Social psychology. New Jersey, Prentice-Hall, str. 251 - 296. Výrost, J., Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha, Grada, str. 339 - 355. Další důležité informace V Informačním systému MU v části Studijní materiály předmětu PSY128 se v průběhu semestru postupně objeví teze mnohých témat uvedených v syllabu, podklady k vybraným tématům a studijním okruhům a popř. instrukce jednotlivých vyučujících.