PST444 Metodologie pro psychoterapii Katedra psychologie Fakulta sociálních studií MU 2013 Aktualizováno: 29. 9. 2013 Základní informace Určeno pro: studenty navazujícího magisterského oboru Psychoterapeutická studia Kreditová zátěž: 4 kredity (ECTS) Forma ukončení: zkouška Garance: Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Vyučující: Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Cíle předmětu Po absolvování tohoto předmětu by studenti měli být schopni · vytvořit a realizovat výzkumný projekt v oblasti psychoterapie · kriticky zhodnotit výzkumný projekt a výzkumnou zprávu · implementovat výzkum v konkrétních podmínkách praxe Obsahové a časové rozvržení Předmět bude vyučován v 90-minutových blocích každý týden: · Prvních 6 setkání má charakter tematických seminářů, která budou tvořena stručným teoretickým shrnutím problematiky, diskuzí nad konkrétními studiemi, které si studenti před seminářem prostudují (viz sloupec „úkol“ v následující tabulce, články jsou dostupné ve studijních materiálech), a praktickým cvičením. · Během následujících 6 setkání studenti prezentují své vlastní projekty a získávají k nim zpětnou vazbu. Rozpis prezentací proběhne během prvních setkání. Účast bude zaznamenávána během všech setkání. Týden Datum Téma Úkol (příprava na seminář) 1. 18.9. Úvod (obecný model psychoterapie podle Orlinského, přehled používaných designů, výzkumná otázka, náležitosti výzkumného projektu, diplomová práce) 2. 25.2. Designy experimentálního typu Dowell, N. M., & Berman, J. S. (2013). Therapist nonverbal behavior and perceptions of empathy, alliance, and treatment credibility. Journal of Psychotherapy Integration, 23(2), 158-165. Goldman, D. B., & Wade, N. G. (2012). Comparison of forgiveness and anger-reduction group treatments: A randomized controlled trial. Psychotherapy Research, 22(5), 604-620. 3. 2.10. Korelační studie (zejm. výzkumy typu process-outcome) Swift, J. K. et al. (2013). Further examination of the psychotherapy preference effect: A meta-regression analysis. Journal of Psychotherapy Integration, 23(2), 134-145. Doran, J. M. et al. (2012). The Alliance Negotiation Scale: Psychometric construction and preliminary reliability and validity analysis. Psychotherapy Research, 22(6), 710-719. Pesale, F. P., Hilsenroth, M. J., & Owen, J. J. (2012). Patient early session experience and treatment outcome. Psychotherapy Research, 22(4), 417-425. 4. 9.10. Intenzivní procesové studie (paradigma událostí, task analysis ad.) Aspland, H. (2008). Alliance ruptures and rupture resolution in cognitive-behavior therapy: A preliminary task analysis. Psychotherapy Research, 18(6), 699-710. Anderson, T. et al. (2012). The power of subtle interpersonal hostility in psychodynamic psychotherapy: A speech acts analysis. Psychotherapy Research, 22(3), 348-362. Mörtl, K., & Wietersheim, J. V. (2008). Client experiences of helpful factors in a day treatment program: A qualitative approach. Psychotherapy, 18(3), 281-293. 5. 16.10. Kvalitativní výzkum (tematická analýza) Binder, P.-E. et al. (2013). Unique beings undergoind standard evaluations – A qualitative study of adolescents‘ experience of the assessment processes in psychotherapy. Journal of Psychotherapy Integration, 23(2), 107-119. Coutinho, J. et al. (2011). Therapists’ and clients’ experiences of alliance ruptures: A qualitative study. Psychotherapy Research, 21(5), 525-540. Arnd-Caddigan, M. (2013). Imagined conversations and negative countertransference. Journal of Psychotherapy Integration, 23(2), 146-157. 6. 23.10. Případové studie; kolaborativní princip ve výzkumu MacLeod, R., Elliott, R., & Rodgers, B. (2012). Process-experiential/emotion-focused therapy for social anxiety: A hermeneutic single-case efficacy design study. Psychotherapy Research, 22(1), 67-81. Carr, E. R., & West, L. M. (2013). Inside the therapy room: A case study for treating African American men from a multicultural/feminist perspective. Journal of Psychotherapy Integration, 23(2), 120-133. Burckell, L. A., & McMain, S. (2011). Contrasting clients in dialectical behavior therapy for borderline personality disorder: “Marie” and “Dean,” two cases with different alliance trajectories & outcomes. Pragmatic Case Studies in Psychotherapy, 7(2), 246-267. 7. 30.10. Prezentace vlastního projektu (podle rozpisu) 8. 6.11. Výuka odpadá 9. 13.11. Prezentace vlastního projektu (podle rozpisu) 10. 20.11. Prezentace vlastního projektu (podle rozpisu) 11. 27.11. Prezentace vlastního projektu (podle rozpisu) 12. 4.12. Prezentace vlastního projektu (podle rozpisu) 13. 11.12. Prezentace vlastního projektu (podle rozpisu) Požadavky na ukončení Úspěšné ukončení předmětu je podmíněno splněním následujících požadavků: · prezence (jsou povoleny 2 absence z 12 setkání) · připravenost (tedy splnění úkolu, který představuje přípravu na seminář) a aktivní účast · prezentace vlastního projektu · odevzdání seminární práce Předmět je formálně ukončen zkouškou, známku vyučující uděluje na základě seminární práce, s přihlédnutím k ostatním bodům. Zadání prezentace: Připravte prezentaci svého výzkumného projektu v podobě a fázi, v níž se právě nachází. Projekt musí obsahovat minimálně tyto části: · formulaci problému a výzkumné otázky (v příp. kvantitativního výzkumu také hypotéz a jejich podložení literaturou, v případě kvalitativního výzkumu zdůvodnění otázky zasazením do kontextu recentní výzkumné literatury), · design výzkumu, · tvorba vzorku, · tvorba dat, · způsob analýzy. Forma: PowerPoint (ev. PDF). Délka: 10-15 min. (celková délka vč. diskuze bude 30-45 min.). Prezentaci je nutno vložit do odevzdávárny v ISu. Zadání seminární práce: Seminární práce má podobnou strukturu jako prezentace, je to vlastně její propracovanější a vyzrálejší verze. Zatímco v prezentaci se více soustředíte na grafickou stránku a ústní podání, v seminární práci vytváříte souvislý text a máte více prostoru pro zasazení do kontextu recentní literatury (alespoň 1-2 strany), propracování a argumentaci pro svá metodologická rozhodnutí. Práce bude obsahovat též seznam použité literatury. Předpokládá se, že tento předmět využijete k propracování svého diplomového tématu, není to ale podmínkou. Předpokládá se také, že v seminární práci propracujete projekt, který jste předtím prezentovali v rámci semináře – v případě potřeby je ale možné projekt změnit. Rozsah: 5-10 normostran Termín odevzdání: 26. 1. 2014 Literatura ke studiu Lambert, M. (Ed.). (2013). Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change. Hoboken, NJ: Wiley. (zejm. Part I) McLeod, J. (2003). Doing counselling research. London: SAGE. Robson, C. (1993). Real world research: A resource for social scientists and practitioner-researchers. Oxford: Blackwell. Timuľák, L. (2005). Současný výzkum psychoterapie. Praha: Triton. Celková zátěž Četba 15 odborných článků (cca 180 stran anglicky), tvorba prezentace, tvorba seminární práce.