SYLABUS KURZU ZUR 104 Název kurzu: ÚVOD DO KOMUNIKAČNÍCH A MEDIÁLNÍCH STUDIÍ stupeň: bakalářský výuka: pondělí 11.30-13.00 učebna: č. 51 typ studijního programu: prezenční vyučující: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (e-mail: volek@fss.muni.cz) seminář: Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D (k.kirkosova@mail.muni.cz) Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (m.urbanikova@mail.muni.cz) Mgr. et Mgr. Michał Tkaczyk (tkaczyk.muni@gmail.com) Základní literatura - Jirák, J., Kopplová, B.: Média a společnost. Portál 2003. - Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal. 2001. - DeFleur, M., Ball-Rokeach, S.: Teorie masové komunikace. Karolinum. 1996. - Lohisse, J.: Komunikační systémy: Socioatropologický pohled. Praha. Karolinum, 2003. - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. Brno. FSS. 2002 (Skriptum v elektronické podobě) Anotace Kurs tvoří první část čtyřsemestrového cyklu přednášek zaměřených na analýzu role masové komunikace a masových médií v moderní, respektive postmoderní společnosti. Úvodní část si klade za cíl seznámit posluchače s dvěma základními komunikačními perspektivami (procesuální a sémiotickou) a s jejich teoretickými východisky. Hlavním cílem kurzu je objasnit znakovou podstatu interpersonální a masové komunikace, a to především z pohledu kulturálního, sociologického a lingvistického (Barthes, Fiske Hartley, Hall, Hurwitz). Posluchači se v této souvislosti seznámí se základními východisky sémiotické analýzy mediálních sdělení. Hlavní tematické okruhy kursu: vymezení pojmu komunikace/ základní komunikační modely/ znaky a významy/ hlavní principy sémiotické analýzy masmediálních obsahů. Kurs je plánován jako dvanáct dvouhodinových přednášek a šest seminářů. Předpokládá se domácí studium povinné a doporučené literatury. Kritéria pro absolvování kurzu 1/ zisk minimálně 66 b. v závěrečném písemném testu (max. 112 b.) 2/ zisk minimálně 60 b. za semináře zahrnuje: a/ odevzdání ve 2. 3. 4. 5 semináři text – výklad vybraných konceptů (tučně označená klíčová slova uvedená v zadání k jednotlivým seminářům) a jejich aplikaci na konkrétní mediální produkt ilustrující podstatu daného pojmu. Vytištěné texty je třeba odevzdat osobně na začátku semináře. Hodnotí se stylistická úroveň, věcná správnost, originalita aplikace (hodnocení na škále 0-5-10 b., (max. 50 b.). b/ závěrečnou seminární práci - sémiotickou analýzu, která musí být odevzdána do 4.1. 2017 na sekretariát katedry. (max. 50 b.) c/ pravidelná a aktivní účast na seminářích formou participace na kolektivních prezentacích, respektive v diskusích (jedna absence je akceptována bez omluvy) Absence a jejich omluvy se řídí pravidly uvedenými ve studijním řádu. Závěrečné hodnocení je výsledkem součtu bodů z písemného testu + bodů získaných za práci v seminářích (aplikace + sémiotickou analýzu). Minimum 126 b. Maximum 212 b. Celkové hodnocení: A=194 - 212 (112+100) B=177 - 193 C=160 - 176 D=143 - 159 E=126 - 142 (66+60) 1. týden – téma: základní informace, organizace kurzu 2. týden – svátek 3. týden - téma: komunikační a mediální studia Povinná četba: Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal 2001(str. 13-50, 140-143). Klíčové pojmy: komunikace; typy komunikace; mediální komunikace; funkce médií; metody zkoumání médií. 4. týden – téma: komunikace: základní vymezení Povinná četba: DeFleur, M., Ball-Rokeach.S.: Teorie masové komunikace. Karolinum. 1996 (str. 17-59). Lohisse, J.: Komunikační systémy: Socioatropologický pohled. Praha. Karolinum, 2003, str. 13-55. Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. I. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: základní etapy vývoje lidské komunikace; komunikace v preliterárních kulturách; interpersonální komunikace vs. masová komunikace. 5. týden - téma: základní komunikační teorie a modely: procesuální a sémiotická škola Povinná četba: Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal 2001 (str. 51-61). Leeds-Hurwitz,W.:Introducing semiotics. in: Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures. Hillsdale 1993 (str. 3-21). Deutsch. K.: Komunikační modely a systémy rozhodování: některé důsledky pro výzkum. In: Jirak, J., Říchová, B.: Politická komunikace a média. Karolinum 2000, str. 52-66. Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. II. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: komunikační teorie; komunikační model; procesuální komunikační škola; sémiotická škola; přenosový komunikační model; matematická teorie komunikace; informace, entropie, redundance, zpětná vazba, komunikační šum; komunikační model H. Lasswella; Jakobsonův komunikační model. 6. týden - téma: znak a význam Povinná četba: de Saussure, F.: Kurs obecné lingvistiky. Odeon 1989 (str. 95-103, 139-147). Leeds-Hurwitz,W.: Signs. in: Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures. Hillsdale, 1993 (str. 22-50). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. III. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: znak ikonický, indexový, symbolický; označované, označující; arbitrálnost, ikonicita, motivovanost znaku; jazyková hodnota. 7. týden – téma: organizace znaku Povinná četba: de Saussure, F.: Kurs obecné lingvistiky. Odeon 1989 (str. 119-156). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. III. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: la langue, parole; synchronní, diachronní; paradigma, syntagma; mediální paradigma; simultánní označování. 31. říjen/1/2 listopad 1. SEMINÁŘ: znak, význam, kontext: způsoby zvýznamňování a rozumění každodennosti Literatura Chandler, Daniel. 2007. Semiotics: The Basics. London: Routledge or Chandler, Daniel. Semiotics for Beginners, chapter 2 Signs, online: http://www.aber.ac.uk/media/Documents/S4B/sem02.html Klíčové pojmy znak, signifikace, semióza; Saussurův dyadický model (označující – označované); Peircův triadický model (representamen – interpretant – objekt); typologie: ikon – index – symbol; simultánní označování Úkol Evropě to osladíme (http://www.youtube.com/watch?v=1pVoUE5_yXs). Identifikujte a popište znaky, které v daném sdělení fungují jako ikony, indexy, symboly. Zaměřte se na strategii simultánního označování a uveďte příklady. Analýza vybraných politických kampaní. 8. týden – téma: dvoustupňové označování: konotace mýtus Povinná četba: Barthes, R.: Mýtus dnes. In: Barthes, R.: Mytologie. Praha. Dokořán, 2004 (str. 107-157). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. V. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: označování; denotace; konotace; mýtus; každodenní metafory a metonymie; mechanismus naturalizace; kontramýtus; ideologie; hegemonie. 7/8/9 listopad 2. SEMINÁŘ: syntagma a paradigma: formální a významové vazby v textu Literatura Chandler, Daniel. 2007. Semiotics: The Basics. London: Routledge or Chandler, Daniel. Semiotics for Beginners, chapters 4 Paradigms and Syntagms, online: http://www.aber.ac.uk/media/Documents/S4B/sem03.html, Gambles, Helen: A Semiotic Analysis of a Newspaper Story, online: http://www.aber.ac.uk/media/Students/hlg9501.html Klíčové pojmy paradigmatické (asociativní) vztahy; syntagmatické vztahy; binární opozice, preferované čtení, komutační test Úkol Horor v Norsku. Analýza vybraných titulních stran novin. 9. týden – téma: ideologie, hegemonie, preferované čtení Povinná četba: Hartley, J.: Understanding News. Routledge. London 1994 (str. 63-74, 138-153). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. VI. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: ideologie; hegemonie; preferované čtení; sémiotická krádež; model zakódování/dekódování; základní čtenářské pozice – S. Hall; zpravodajské hodnoty 14/15/16 listopad 3. SEMINÁŘ: metafora a metonymie Literatura Lakoff, George – Johnson, Mark. 2002. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, s. 15-54. Klíčové pojmy metafora a každodennost, metaforická systematičnost, metafora a kulturní koherence; metafora: strukturní, orientační, ontologická, personifikace; metonymie, synekdocha Úkol Řecká nákaza se nezadržitelně šíří Evropou. Identifikujte v daném sdělení příklady jednotlivých typů metafor (strukturní, orientační, ontologická) a metonymie a vysvětlete je. Popište jejich funkci v textu a určete jejich vzájemné vztahy (podporují se, oslabují se, nebo se nijak neovlivňují?). Analýza vybraných zpráv o řecké ekonomické krizi. 10. týden – téma: zpravodajství jako forma ideologizované komunikace: aplikace (projekce: Srpnové pastorále) Povinná četba: Hartley, J.: Understanding News. Routledge. London 1994 (str. 38-62, 87-106). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. VI. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: zpravodajský diskurz; zpravodajské formy oslovení a zobrazení publika; realistická metonymie; the mediator, vox pop, the probing/tough interview; test záměny 21/22/23 listopad 4. SEMINÁŘ: mýty a mytológia: mystifikácia premieňajúca kultúru na univerzálnu prirodzenosť Literatura Fiske, J., Hartley, J. 1978. The signs of television. Pp. 37-58 in Reading Television. London and New York: Routledge. Barthes, R. 2004. Římané na plátně (pp. 24-26). Prací prášky a detergenty (pp. 35-37). Víno a mléko (pp. 55-58). Biftek a hranolky (pp. 59-61). In: Mytologie. Praha: Dokořán. Kľúčové pojmy: denotácia, konotácia, dvojstupňové označovanie, mýtus, naturalizácia mýtov Úloha: České pivo ako mýtus. Aké hlavné rysy konštituujú základnú štruktúru mýtu sprevádzajúceho české pivo? Analýza vybraných reklamných spotov. 11. týden - téma: základní součásti zpravodajské narace Povinná četba: Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal 2001 (str. 200-225). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. VI. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: narace; realističnost; fikce vs. fakta; hlavní elementy zpravodajské narace; institucionalizované a zprostředkované názory, zarámování, zaostření, uskutečnění, uzavření. 28/29/30 listopad 5. SEMINÁŘ: od ideológie ako falošného vedomia k ideológii ako procesu označovania a konštrukcie privilegovaných významov Literatura: Dorfman, A., Mattelart, A. 1991. How To Read Donald Duck: Imperialist Ideology in the Disney Comic. Kap. 5: The Ideas Machine, pp. 70-79 New York: International General. Kľúčové pojmy: falošné vedomie, hegemónia, ideológia, model zakódovania/dekódovania Úloha: Politika reprezentácie v úvodnej zvučke telenovely Esmeralda (http://www.youtube.com/watch?v=q015TeUTp9w&feature=related). Identifikujte a popíšte stratégie vytvárania súhlasu s nerovnými triednymi a rodovými vzťahmi. 12. týden – téma: strukturalistická východiska analýzy mediálních sdělení Povinná četba: Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal 2001 (str. 63-66). Fiske, J.: Introduction to Communication Studies. Routledge. London 1995 (str. 128-132). Klíčové pojmy: vědecké a primitivní myšlení; kategorizace a binární opozice; logika konkrétního; anomální kategorie; rituály přechodu; struktura mýtu (Claude Lévi-Strauss). 5/6/7 prosinec 6. SEMINÁŘ: ako napísať záverečnú prácu? pokyny k vypracovaniu sémiotickej analýzy Literatura Bignell, Jonathan. 1997. Media Semiotics: An Introduction. Manchester: Manchester University Press, kap. 2 Advertisements, s. 28-54. kľúčové pojmy: sémiotická analýza, tvorba odborného textu, štruktúra odborného textu, práca s literatúrou, citácie 13. týden – téma: komunikační kódy: základní vymezení Povinná četba: Leeds-Hurwitz,W.: Codes. in: Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures. Hillsdale 1993 (str. 51-73). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. IV. Skriptum. FSS MU 2002. Leeds-Hurwitz,W.:. in: Food as Sign and Code. Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures. Hillsdale 1993, (str. 83-103). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. IV. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: analogické a digitální kódy; prezentační a reprezentační kódy; nonverbální komunikace; omezený a rozvinutý kód; deficitní a diferenční řečová teorie; kód širokým a malým dosahem; bardská funkce médií.