Praxe ve školní psychologii PSY460 }Zákon č. 243/2008 Sb., kterým se mění pravidla stanovená školským zákonem (561/2004 Sb.) pro přijímání uchazečů ke střednímu vzdělávání (účinnost od 4. 7. 2008) } }Vyhláška č. 46/2008 Sb., kterou se mění vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách }žák podává přihlášku přímo řediteli SŠ }termíny: do 30.3., s talentovou zkouškou do 30.11. }ZŠ potvrzuje prospěch na přihláškách, neměla by potvrdit více než 3 přihlášky (platí i pro víceletá gymnázia, bez poplatků, není povinností ZŠ přihlášky zajistit) }1. kolo přijímaček v období od 22.4. do 7.5. (přesné termíny oznámí ředitelé SŠ do 31.1.) }zákon ukládá vyhlásit pro 1. kolo 2 různé termíny }žák je povinen do 5ti dnů od doručení rozhodnutí o přijetí poslat na SŠ zápisový lístek (1 kus vydá ZŠ) }ředitel SŠ může vyhlásit další kola přijímaček (počet přihlášek není omezen) }ZŠ musí zpracovávat výstupní hodnocení žáků (SŠ k němu nemusí, ale může přihlížet) } } } } }Školní vzdělávací program (vycházející z Rámcového vzdělávacího programu) } }Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních zahrnující standardní činnosti škol } }Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole, č.j.: 27317/2004-24 } } }vzdělávací oblast „Člověk a svět práce“ }na 1. stupni povinné tematické okruhy: Práce s drobným materiálem, Konstrukční činnosti, Pěstitelské práce, Příprava pokrmů }na 2. stupni 8 tematických okruhů (min. 2 jsou povinné): Práce s technickými materiály, Design a konstruování, Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti, Příprava pokrmů, Práce s laboratorní technikou, Využití digitálních technologií }Svět práce – povinný tematický okruh (8.-9.ročník) }trh práce – povolání lidí, druhy pracovišť, charakter a druhy pracovních činností, požadavky kvalifikační, zdravotní a osobnostní, rovnost příležitostí na trhu práce }volba profesní orientace – sebepoznávání: osobní zájmy a cíle, tělesný a zdravotní stav, osobní vlastnosti a schopnosti, sebehodnocení, vlivy na volbu profesní orientace, informační základna pro volbu povolání, práce s profesními informacemi a využívání poradenských služeb }možnosti vzdělávání – náplň učebních a studijních oborů, přijímací řízení, informace a poradenské služby }zaměstnání – pracovní příležitosti v regionu, způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu, pohovor u zaměstnavatele, problémy nezaměstnanosti, úřady práce, práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů }podnikání – druhy a struktura organizací, nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání }koordinace mezi kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi }skupinové šetření k volbě povolání, administrace zájmových dotazníků v rámci své kompetence, analýza preferencí v oblasti volby povolání }individuální poradenství žákům a rodičům (ve spolupráci s TU a příp. ŠP) }spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a příp. ŠP }skupinové návštěvy úřadu práce, poskytování informací, příp. veletrh SŠ v Brně }diagnostika v rámci profesního poradenství }individuální poradenství žákům a rodičům }poskytování informací }spolupráce s výchovným/kariérovým poradcem, TU }spolupráce s učitelem Volby povolání, příp. účast na výuce }krátkodobé tematické projekty (v rámci výuky, výjezdů ap.) }spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (v případě žáků se zdravotním postižením) }sebepoznání (osobnost, typologie, myšlení, silné a slabé stránky, hierarchie hodnot, sebepojetí, atd.) }rozhodování (překonávání překážek, zvládání stresu, reakce na kritiku, nové situace) }plánování (hospodaření s časem, kalendář akcí, stanovení cílů) }možnosti, informační základna (kde hledat?) }rovnost příležitostí na trhu práce }adaptace na životní změny (přijímací pohovor, životopis, vyplňování formulářů, kazuistiky) }techniky a hygiena učení (naučte se učit, studijní styly) }nadání, rozumové předpoklady }osobnost }zájmy }motivace, volní vlastnosti, hodnotová orientace }speciální schopnosti a dovednosti (motorické, prostorové, umělecké ap.) }analýza školního prospěchu, poruchy učení, zdravotní omezení ap. }představy a očekávání rodičů }září – leden/únor (náročnost) }souhlasy, dobrovolnost, motivace, třídní schůzky }hromadné vyšetření rozumových schopností (dopoledne), test znalostí (dopoledne, dle zájmu) }hromadné vyšetření osobnosti, zájmů (odpoledne) }domácí úkol (povídka), náhradní termíny }analýza výsledků, sepsání zprávy }objednávání rodičů, termíny }individuální konzultace s rodičem a žákem }předání informací školského poradenskému zařízení (po domluvě s rodiči) } }ZŠ Heyrovského 32 ◦I-S-T 2000 R i test znalostí ◦HSPQ ◦Dotazník volby povolání, Hollandův model RIASEC ◦Dotazník pro žáka – vlastní úprava ◦povídka ◦kresba stromu ◦školní prospěch ◦informace od učitelů }PPP Brno ◦I-S-T 2000 R ◦NEO pětifaktorový osobnostní inventář ◦Obrázkový test profesní orientace (Mezera), využívá model RIASEC ◦Dotazník pro žáka včetně prospěchu z 8. třídy ◦speciálně pedagogické vyšetření žáků s SPU, potvrzení k přijímacímu řízení ◦ ◦ }vícedimenzionální testy (komplexní) ◦Test struktury inteligence (I-S-T 2000 R, Amthauer) ◦Wechslerův inteligenční test pro děti (WISC-III) ◦Váňův inteligenční test (1987) – u mladších dětí a žáků s podprůměrnými výkony ve škole, skupinově, 7 subtestů ◦Meiliho Analytický test inteligence – skupinově, 6 subtestů }jednodimenzionální testy (orientační, g faktor) ◦testy Ravenovy progresivní matice ◦Říčanův test intelektového potenciálu ◦ }R. Amthauer a kol., 2001; A. Plháková, 2005, Praha: Testcentrum }základní modul (přibližně 2 hodiny) ◦verbální, numerická a figurální inteligence (9 subtestů, asi 92 minut) ◦zkoušky paměti – pro slova a obrazce (2 subtesty, 20 minut s přestávkou) }rozšířený modul (asi 45 minut) ◦test znalostí (verbálně, numericky, figurálně kódované) }fluidní a krystalizovaná inteligence ◦ }Eysenckovy osobnostní dotazníky ◦B-JEPI, DOPEN (středoškoláci), měří extraverzi/ introverzi a stupeň neuroticismu, emoční stabilitu/ labilitu }Cattellův Osobnostní dotazník pro mládež ◦HSPQ, 14 osobnostních vlastností }NEO pětifaktorový osobnostní inventář (Hřebíčková, Urbánek, 2001, Testcentrum) }projektivní testy (Kresba stromu) }sebehodnotící škály }High School Personality Questionnaire (1963) }14 faktorů osobnosti – bipolární osobnostní rysy }faktory I. řádu ◦bezprostřednost – uzavřenost smělost - plachost ◦vysoká/nízká krystalická intelig. cit. choulostivost/tvrdost ◦citová stálost/nestálost zdrženlivost – družná aktivnost ◦vznětlivost – klidnost sebenejistota – sebedůvěra ◦průbojnost – poddajnost soběstačnost – závislost ◦nadšenost – sklíčenost sebevláda – nedostatek sebevlády ◦zodpovědnost – svévolnost vysoké/nízké pudové napětí }faktory II. řádu (společenská introverze/extraverze, úzkostnost/vyrovnanost, vzpurnost/oddanost) ◦ }Test všeobecných zájmových struktur (AIST-R, Bergmann, Eder; Testcentrum, Mezera, 2006, PC verze) }Obrázkový test profesní orientace (Mezera, Psychodiagnostika, připravován k vydání) ◦vychází z Hollandova hexagonálního modelu RIASEC }Test profesních zájmů BIT (Irle, Allehoff; Testcentrum, Muhič, 2004) }Dotazník volby povolání a plánování profesní kariéry DVP (Jorin a kol.; Testcentrum, Hoskovcová, 2003) ◦podle Self-Directed Search Johna Hollanda } }60. l. 20. st., John L. Holland, teorie RIASEC }základ většiny dotazníků zájmové orientace (přeložen do 25 jazyků) }téměř všichni lidé mohou být zařazeni do jedné ze šesti osobnostních/pracovních skupin } } } R I A S E C R: realistický, technický, praktický I: investigativní, analytický, vědecký A: umělecký, tvořivý S: společenský, sociální, empatický E: ekonomický, podnikavý, iniciativní C: cizelující, konvenční, spořádaný }školní prospěch ◦ukazatel obecné schopnosti, studijní směřování ◦přístup k výuce, motivace k učení (svědomitost, pracovitost, systematičnost, konformita ap.) ◦pravděpodobnost přijetí ◦vysvědčení i z nižších ročníků (vývoj, výkyvy) ◦porovnávání s výsledky inteligenčního testu }informace od rodičů (akceptace, usměrnění) ◦přání a představy, zdůvodnění jejich volby ◦hodnocení dítěte a očekávání }domluva na termínu, místu, o čem to bude, délce setkání (45 minut) }kdo se má schůzky zúčastnit a proč }příprava prostředí (větrání, teplota, kapesníčky, prostorové uspořádání, občerstvení ap.) }po příchodu návštěvy – naladění ◦představení ◦konverzační výměna, občerstvení ◦seznámení s tématem, cílem, délkou setkání }sdělování informací (psycholog, rodič/e, dítě) ◦konkrétní popis výsledků, jak je vnímám (dát výsledky do kontextu, co vše se do nich promítá) ◦jak situaci vnímá žák ◦jak to vidí rodič (já – sdělení) }získání maxima informací pro porozumění situaci }pojmenování „sporných“ bodů (v běžném poradenském rozhovoru „formulace zakázky) }vyjasnění potřeb, motivací, zájmů, doplnění kontextu, očekávání (reálnost) }hledání vhodného řešení ◦ }ukončení rozhovoru ◦rekapitulace setkání – na čem jsme se domluvili, s čím se aktuálně rozcházíme ◦nabídka další konzultace (v případě potřeby) ◦předání zprávy, výsledků ◦ }dokumentace průběhu a výsledku }Pešová, I., Šamaník, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada. (s. 135-138) }Kucharská, A. (2002). Profesní poradenství ve školství. In Hadj Moussová, Z., Duplinský J.: Diagnostika. Pedagogicko psych. poradenství II. Praha: UK. (s. 123-142) }Mezera, A. (2002). Pro jaké povolání se hodím? Praha: Computer Press. }Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. (s. 317-336) }Svoboda, M. a kol. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. (s. 679-693) }www.infoabsolvent.cz (ISA – Informační systém o uplatnění absolventů, VIP-Kariéra) }www.uiv.cz (Ústav pro informace ve vzdělávání) }www.nuov.cz (Národní ústav odborného vzdělávání) }www.atlasskolstvi.cz }www.scio.cz }www.icm.cz (Národní informační centrum pro mládež) atd.