016a Školní psycholog a práce s učiteli Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. 016b Kdo je podle Vás dobrý učitel? dobrý_učitel1.jpg dobrý_učitel2.jpg dobrý_učitel3.jpg 016b Kompetenční model učitele •Osobnostní charakteristiky –Motivace, rozhodnost, schopnost prosadit se, pečlivost, flexibilita, senzitivita, sociabilita, emociální stabilita, odolnost vůči zátěži •Kompetence k řešení problémů –Analytické myšlení, orientace na řešení, sledování cíle, schopnost získávat a organizovat informace 016b Kompetenční model učitele •Koncepční dovednosti –nastavování výukových cílů, volby výukových postupů, vyhodnocovat efektivitu výuky •Komunikační dovednosti –dialogické nastavení v komunikaci, užívání pokročilých komunikačních technik •Leadership – vedení třídy –vytváření příležitostí pro zapojení žáků, podporující přístup, poskytování ZV, práce s pravidly - pevnost a vřelost •Odborné znalosti –metody a formy práce, všeobecný přehled, znalost oboru, který vyučuje,… 016b Obecná doporučení pro práci s učiteli (Dinkmeyer&Carlson, 2006) •Vztah založený na partnerství a spolupráci. •Podporujte učitele k převzetí odpovědnosti za dění ve třídě. •Oslovujte učitelovy emoce. •Pracujte s přesvědčeními učitele. •Určete příslušnost problému. •Porozumění podstatě problému. •Hledání cest, jak ve výuce stavět na důvěře a odpovědnosti. •Nabídněte spolupráci na rozvoji potřebných kompetencí. • 016b Možné oblasti práce s učiteli •Intervence • • •Prevence • • •Podpora • • 016b Oblast prevence •relativně bezpečná oblast •aktivity plánované s časovým předstihem •může se dopředu připravit a konzultovat •psycholog může získat respekt a důvěru učitelského sboru 016b Oblast prevence zahrnuje •mapování prostředí - atmosféra, problémy, které jsou aktuální na škole; vzdělávání, kterým učitelé již prošli, představy vedení, kam se jeho působení má směřovat, … •monitoring potřeb učitelů •psychohygiena učitele - antistresový program pro učitele jako prevence syndromu vyhoření, pozitivní přeladění, nácvik relaxace, rozvoj týmové spolupráce •rozvoj psychosociálních dovedností - vedení k sebereflexi, workshopy, semináře, výcviky, •osvětová činnost - organizace krátkých seminářů přímo na škole, kde školní psycholog působí; vstupy na poradách • 016b Příklady témat vzdělávání •Jak motivovat žáky •Komunikační dovednosti •Řešení problémových situací •Management třídy •Práce se skupinou •Práce s rodiči •Psychohygiena – práce s energií 016b Krizová intervence •přivolat si supervizora, nebo přizvat dalšího odborníka •ohlídat si své hranice •pamatovat na to, že později učiteli nemusí být příjemné se s psychologem pracovně setkávat a upozornit ho na to •kontakty, kam se obrátit •psychohygiena • 016b Oblast krizové intervence zahrnuje •Zpracování traumatizující události na půdě školy –např. řešení závažné šikany, šikana učitele, psychopatologie, těžce antisociální chování, traumatizující událost přímo ve třídě, ve škole, jako je úmrtí, násilný čin •Pomoc učitelům v osobní krizi (individuální krizová intervence) •Závažný konflikt v pedagogickém sboru (např. stmelování učitelského sboru, pracovní skupiny) • 016b Oblasti podpory •Supervize - individuální supervize učitel-psycholog, VTI, balintovská skupina, … •Pomoc při řešení běžných problémů •Koučování - podpora využívání moderních metod ve výuce, sebevzdělávání, … •Sebereflexe •Podpůrné rozhovory (i krátké), •Zájem o práci učitelů 016b Cvičení: úskalí •Společně napište možná úskalí působení ve výše zmiňovaných oblastech: – –čeho si všímat? –čeho se vyvarovat? –na co si dát pozor? • •U uvedených činností je přínos zjevný, ale cílem této aktivity by mělo být upozornění na možná úskalí, se kterými se můžete potkat. 016b Úskalí •Hranice •Etika •Neutralita •Skupinová dynamika •Strach a negativismus •Role experta versus role osoby poskytující podporu •Přesvědčení, že změny musí nastat hned a být vidět •Osobnost psychologa •Praktické překážky •Vyhoření 016b Neužitečný koloběh 016b Čtyři důležité aspekty budování vztahu s učiteli 1.Vyladění se a navození spolupráce 2.Uzavření smlouvy – vytvoření kontraktu 3.Sebezkušenostní aktivity 4.Reflexe a zpětná vazba 016b Vyladění se a navození spolupráce s klientem •budování kooperativní a přátelské atmosféry •dostatek času •vztah na společných hodnotách, ale různých přístupech •aktivity zpočátku strukturujeme a nezařazujeme na prožitek náročné sebezkušenostní aktivity •kognitivní informace v tomto stádiu redukuje úzkost •informace, které „změní život“ •respektovat odlišnosti v rámci prožívání •má cenu každý posun 016b Uzavření smlouvy – vytvoření kontraktu •zasahuje i do první fáze tím, že korigujeme reálná a nereálná očekávání •cílem je objasnit, co jeden od druhého očekáváme a dojít ke shodě o účelu setkávání, spolupráce 016b Sebezkušenostní aktivity •na počátku každé aktivity dobře vysvětlit, co budeme dělat, proč a jak. Vede to ke zmírnění obav. Když aktivita vyžaduje, že nemůžeme cíl prozradit dopředu, uvedeme alespoň tuto skutečnost s odkazem na to, kdy jim to bude odhaleno. •k tomu, aby aktivita vedla k cíli, vysvětlíme dobře postup, nebo jednotlivé kroky zadání. •nechme přiměřeně času na reflexi zážitků, pocitů a postřehů. Dobré je v některých případech zaznamenat na flip. •velmi důležité je následné zakotvení prožitků a postřehů klientů • 016b Reflexe a zpětná vazba •Zhodnocení •Zjistit, co si učitel odnáší, co pro něho bylo důležité, co si zapamatoval a co mu bylo nepříjemné, co by chtěl příště jinak. 016a Děkuji za pozornost