Školní program proti šikanování Výzkumy výskytu školního šikanování v ČR n2001 proběhl celonárodní výzkum výskytu šikanování na ZŠ – ukázalo se, že je v ČR šikanováno přibližně 41% žáků (Havlínová-Kolář, 2001) nRážová, Czemy, Provazníková, Sovinová (1999) - zjistili, že obětí šikany se stává přibližně 36,8% žáků nškolní šikanování je závažný celospolečenský problém Co je a co není šikana? nsamoúčelnost agrese nzáměr, úmysl ublížit nnepoměr sil nopakování nutajená a systematicky propracovaná agrese noběť prožívá „legraci“ nepříjemně Stadia šikany nostrakismus nfyzická agrese, přitvrzování, manipulace nvytvoření jádra agresorů nskupinové přijetí norem agresorů ndokonalá šikana (totalita) n Varovné znaky šikanování ntřída n nškola n nrodiče Nepřímé znaky šikanování (1) nŽák je o přestávkách často osamocený, ostatní o něj nejeví zájem, nemá kamarády. nPři týmových sportech bývá jedinec volen do mužstva mezi posledními. nO přestávkách vyhledává blízkost učitelů. nMá-li žák promluvit před třídou, je nejistý, ustrašený. nPůsobí smutně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči. Nepřímé znaky šikanování (2) nStává se uzavřeným. nJeho školní prospěch se někdy náhle a nevysvětlitelně zhoršuje. nJeho věci jsou poškozené nebo znečištěné, případně rozházené. nZašpiněný nebo poškozený oděv. nStále postrádá nějaké své věci. Nepřímé znaky šikanování (3) nOdmítá vysvětlit poškození a ztráty věcí nebo používá nepravděpodobné výmluvy. nMění svoji pravidelnou cestu do školy a ze školy. nZačíná vyhledávat důvody pro absenci ve škole. nOdřeniny, modřiny, škrábance nebo řezné rány, které nedovede uspokojivě vysvětlit. Přímé znaky šikanování (1) nPosměšné poznámky na adresu žáka, pokořující přezdívka, nadávky, ponižování, hrubé žerty na jeho účet. Rozhodujícím kritériem je, do jaké míry je daný žák konkrétní přezdívkou nebo ”legrací” zranitelný. nKritika žáka, výtky na jeho adresu, zejména pronášené nepřátelským až nenávistným, nebo pohrdavým tónem. nNátlak na žáka, aby dával věcné nebo peněžní dary šikanujícímu nebo za něj platil. Přímé znaky šikanování (2) nPříkazy, které žák dostává od jiných spolužáků, zejména pronášené panovačným tónem, na skutečnost, že se jim podřizuje. nNátlak na žáka k vykonávání nemorálních až trestných činů či k spoluúčasti na nich. nHonění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které třeba nejsou zvlášť silné, ale je nápadné, že je oběť neoplácí. nRvačky, v nichž jeden z účastníků je zřetelně slabší a snaží se uniknout. Varovné znaky pro rodiče nZa dítětem nepřicházejí domů spolužáci nebo jiní kamarádi. nDítě nemá kamaráda, s nímž by trávilo volný čas, s nímž by si telefonovalo apod. nDítě není zváno na návštěvu k jiným dětem. nNechuť jít ráno do školy (zvláště když dříve mělo dítě školu rádo). nDítě nechodí do školy a ze školy nejkratší cestou, případně střídá různé cesty, prosí o dovoz či odvoz autem. Varovné znaky pro rodiče n nDítě chodí domů ze školy hladové (agresoři mu berou svačinu nebo peníze na svačinu). nUsíná s pláčem, má neklidný spánek, křičí ze snu, např. ”Nechte mě!” nDítě ztrácí zájem o učení a schopnost soustředit se na ně. nDítě bývá doma smutné či apatické nebo se objevují výkyvy nálad, zmínky o možné sebevraždě. Odmítá svěřit se s tím, co je trápí. nDítě žádá o peníze, přičemž udává nevěrohodné důvody (například opakovaně říká, že je ztratilo), případně doma krade peníze. Varovné znaky pro rodiče nDítě nápadně často hlásí ztrátu osobních věcí. nDítě je neobvykle, nečekaně agresivní k sourozencům nebo jiným dětem, možná projevuje i zlobu vůči rodičům. nDítě si stěžuje na neurčité bolesti břicha nebo hlavy, možná ráno zvrací, snaží se zůstat doma. Své zdravotní obtíže může přehánět, případně i simulovat (manipulace s teploměrem apod.) nDítě se vyhýbá docházce do školy. nDítě se zdržuje doma víc, než mělo ve zvyku. Strategie vyšetřování n1. Rozhovor s těmi, kteří na šikanování upozornili a s obětmi. n2. Nalezení vhodných svědků. n3. Individuální, případně konfrontační rozhovory se svědky (nikoli však konfrontace obětí a agresorů). n4. Zajištění ochrany obětem. n5. Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi. Limity ninformace od obětí nagresoři lžou, používají falešné svědky nstrach vypovídat nrodiče agresorů chrání své děti nrodiče obětí se bojí spolupracovat nučitelé brání agresory n Struktura programu proti šikanování n nSpolečné vzdělávání a supervize nUžší realizační tým nZmapování situace a motivování pedagogů pro změnu nSpolečný postup při řešení šikanování nPrevence v třídních hodinách nPrevence ve výuce nPrevence ve školním životě mimo vyučování nOchranný režim nSpolupráce s rodiči nŠkolní poradenské služby nSpolupráce se specializovanými zařízeními nVztahy se školami v okolí 1. Společné vzdělávání a supervize Jedním z prvních úkolů je nastartování vzdělávání v oblasti prevence šikanování. Těžko lze něco měnit, když pedagogové o problému nic nevědí a nemají žádnou představu, co se dá pro ochranu dětí před šikanou udělat. 2. Užší realizační tým Výběr členů realizačního týmu má svoje zákonitosti. V žádném případě v něm nemůže chybět ředitel. Lze ho považovat za srdce a mozek změny. Bez jeho plného zaujetí pro věc nelze speciální program na celoškolní úrovni vytvořit. Pro potřebu dobré koordinace v něm musí být zástupci základních pracovních podskupin školy. Patří mezi ně učitelé prvního a druhého stupně, vychovatelé z družiny. Klíčovým členem jádra realizačního týmu je rovněž také garant Minimálně preventivního programu a dále supervizor – specialista na problematiku školního šikanování. 3. Zmapování situace ve škole a motivování pedagogů ke změně situace Podstatnou součástí programu je zmapování situace v celé škole. Je to důležitý moment pro motivování pedagogů. Pochopitelně obeznámení s výsledky musí být citlivé a fundované. 4. Společný postup při řešení šikanování Jedním z elementárních opatření k ochraně dětí před násilím je domluva pedagogů jak postupovat při řešení výchovně náročných – krizových situacích, v našem případě při šikanování. Takovýto krizový scénář by měly mít vypracovaný i školy, které se zatím nerozhodly pro budování speciálního programu proti šikanování. Bez toho nemá škola šanci dítěti pomoci. 5. Prevence v třídních hodinách Další nezbytnou podmínkou plnokrevného programu je nastartování systematické a odborné práce se třídou. V podstatě jde o to, aby třídní učitelé začali pracovat se skupinovou dynamikou třídy. Diskusi, jaký je rozdíl mezi šikanování a škádlením? Vytvoření třídní charty proti šikanování. Hledání odpovědi co mohou udělat ostatní a co já sám, abychom se ve třídě cítili bezpečně a v pohodě. Řešení otázky, co by se dalo dělat společně zajímavého. Součástí všech třídních setkání byly hry, včetně her pro zvládání agresivity. Hry jsou nedocenitelné zejména pro nácvik nového chování, protože svoji strategii opírají o zábavnost a zajímavost. Různé teorie učení, které k nim patří jsou zcela v pozadí, nezřídka jsou laikovy zcela skryty. 6. Prevence ve výuce Užitečné je zapracování tématu prevence šikanování do vzdělávacího procesu. Učitelé k tomu využili zejména předměty, které se přímo vztahují k prevenci sociálně patologických jevů. Podle jejich hodnocení se to podařilo například v občanské nauce, rodinné výchově, základech společenských věd, výtvarné výchově, tělesné výchově. 8. Ochranný režim Vnitřní školní řád, Účinné dozory 9. Spolupráce s rodiči V budoucnosti se připravuje seminář pro rodiče zaměřený na problematiku školního šikanování. 12. Vztahy se školami v okolí V takovém případě je zapotřebí navázat spolupráci s vedením školy, odkud další protagonisté šikanování jsou. Není vůbec od věci zaměřit některé setkání ředitelů na téma spolupráce v případě „promísené“ šikany, kdy se jí zúčastňují žáci z různých škol. Významnou úlohu zde bude hrát spolupráce se sociálními kurátory a policií. Následná intervence nrozhovory s rodiči nvýchovná komise npráce se třídou npsychologická pomoc oběti i agresorům Na koho se obrátit? nSVP nspecialista na řešení šikany nPPP npsychiatrie npolicie Doporučená literatura nKolář, M.: "Skrytý svět šikanování ve školách", Portál, Praha 1997, 2000 nŘíčan, P.: "Agresivita a šikana mezi dětmi", Portál, Praha 1995 nParry, J., Carington, G.: "Čelíme šikanování - sborník metod". Metodický materiál IPPP, Praha 1995 nFontana, D.: "Psychologie ve školní praxi", Portál, Praha 1997 nKolář, M.: Bolest šikanování. Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách, Portál, Praha 2001 nČasopisy: Kolář, M.:" Omyly kolem šikanování", Moderní vyučování, č. 9/1997 nSharp, S., Smith P. K. (1994). Tackling Bullying in your school. Routledge. Doporučená literatura nFojtíková, Z.: "Cesta k nápravě", Rodina a škola č. 6-7/2000 nFojtíková, Z.: Nebezpečná epidemie. Cyklus o šikaně s dr. Kolářem. Rodina a škola č. 3,4,5,6-7,8-9,10,11,12/2000 nKolář, M.: Poplachový plán při výbuchu brutální šikany. Školní ”lynčování” vyvolává zatím jen bezmoc. Bezpečnostní teorie a praxe, in Sborník Policejní akademie ČR, č. 1/2000 nKolář, M.: Soudce Lynch na českých školách ? Vyšetřování a léčba specifických typů šikan. in Sborník ”Prevence šikanování ve školách”, Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, Praha 1998 nKolář, M.: Zkrácená závěrečná zpráva projektu MŠMT: Specifický Program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních. http://www.msmt.cz/files/htm/KTSkolniprogramprotisikanovani.htm n