Utváření nabídky práce •Základní model je model (teorie chování) spotřebitele (rozhodování mezi VČ – L a spotřebou – C) •Poměřuje se ‚opportunity cost‘ obou zboží •Indiferenční křivka: –sklon (elasticita) – vyjadřuje preferenci (mezní míra substituce dvou zboží) –poloha (role Lp) •Budget constraint (Wr) – Nabídka práce- volný čas a spotřeba –Opportunity cost volného času – l celk . w = C (max) – –Spotřeba –C = (l celk – l) . w –(l celk – l) = odprac. čas •C • • • • • • • l celk Utváření nabídky práce •Nejvyšší možná indiferenční křivka při daném rozpočtovém omezení • • •vliv růstu Wr ? •Příjmový efekt – a dopad v režimu LM •Substituční efekt – a dopad v režimu LM • •Individuální a agregovaná Ls – elasticita ? •(krátkodobě iLs < aLs, dlouhodobě ? preference?) • • Problém rozhodnutí nepracovat •Nezaplacený volný čas/náklady (vliv dojíždění) •Problém nízké mzdy versus neelastické/strmé indiferenční křivky (vliv náhradních zdrojů příjmu) Nabídka práce: neekonomické faktory •Celková nabídka • –Populace v (po)produktivním věku: •Ekonomicky aktivní = zaměstnaní + nezaměstnaní • (míra participace) •Ekonomicky neaktivní (vč. skryté rezervy) –Migrace (saldo m.) • • – – • • • Nabídka práce: neekonomické faktory •1 růst potenciálu PS (strom života, saldo generační obměny, index ekon. zátěže) •2 migrace a stěhování •3 participace v PS • (Poproduktivní ? Vliv rodičovství ? Příprava na povolání ? Skrytá rezerva ?) •4 odpracovaný čas •Role institucionálních faktorů