POROVNÁNÍ POŘADŮ OCHRÁNCE A BOŽENA Sára Suchá UČO 457504 Efekty bublin Multicolor OCHRÁNCE •10 dílů •Odvysíláno na ČT1 •Podzim 2021 •První díl vyšel 5.9. 2021 a poslední 7.11. 2021 •Vysílán v prime time každou neděli od 20 hodin (po dobu deseti týdnů) •Stopáž jednotlivých dílů mezi 60 a 70 minutami •Téma: představení problémových případů ve školství a způsobů, jakým je řešit (v sérii je řeší ombudsman Ministerstva školství) •Cíl: rozpoutat diskuzi (k tomu sloužila i otevřená skupina na Facebooku), upozornění na různá témata ze školství, která ne vždy mají jednoduchá řešení (jak se na první pohled může zdát) BOŽENA •4 díly •Odvysíláno na ČT1 •Jaro 2021 •První díl vyšel 3.1. 2021 a poslední 24.1. 2021 •Vysílán v prime time každou neděli od 20 hodin (po dobu čtyř týdnů) •Stopáž jednotlivých dílů mezi 80 a 100 minutami •Téma: O životě Boženy Němcové •Cíl: Představení nástrah v životě ženy v 19. století na příkladu české spisovatelky Boženy Němcové SROVNÁNÍ PODLE SLEDOVANOSTI Ochránce sledovalo více lidí starších 15ti let přímo v daný čas (Reach 3 613 tisíc) oproti minisérii Božena. Ta však měla vyšší odloženou sledovanost (viz. Tabulka), také měla vyšší share 35,93 % (oproti 31,85% u Ochránce). Odložená 0-7 dní Odložená 0-30 dní tisíce 4+ tisíce 4+ Božena 82 132 Ochránce 65 93 SROVNÁNÍ DLE POHLAVÍ Ve srovnání na základě pohlaví, tak oba pořady více sledovaly ženy. Zvláště u Boženy byl podíl ženského publika výrazně větší než mužského (41,75 % podíl žen, 28,62 % podíl mužů). U Ochránce byli diváci vyváženější (28,45 % podíl mužů a 34,57 % podíl žen). SROVNÁNÍ DLE VZDĚLÁNÍ Nejvyšší podíl na sledovanosti byl u obou pořadů u vysokoškolsky vzdělaných lidí, naopak nejnižší byla u lidí se základním vzděláním a výučním listem. Mezi jednotlivými pořady nejsou velké rozdíly v podílu na sledovanosti v rámci stejné skupiny dle vzdělání. Největší rozdíl ve sledování bylo v podílu na publiku středoškolsky vzdělaných lidí, kdy Božena získala 40,54 procentní podíl na divácké skupině a Ochránce 33,27 procentní podíl. SROVNÁNÍ DLE VĚKU Ve věkovém srovnání vidíme, že Božena i Ochránce získali diváky ve věkových kategoriích od 35 let a starších. U Ochránce vidíme oproti Boženě mírný propad v podílu na sledovanosti u populace od 55 let. Nejméně sledovali Ochránce lidé mezi 15 a 34 lety. U Boženy byl nejmenší podíl na publiku ve věku od 4 do 14 let (nicméně to bylo více než u Ochránce ve stejné věkové skupině). SHRNUTÍ •Oba pořady byly divácky úspěšné. O něco úspěšnější Božena dosáhla sledovanosti 1 milion a 711 tisíc a podíl na celkovém publiku starším 15 let 35,93 %. Ochránce dosáhl sledovanosti 1 milion 373 tisíc a podílu na celkovém publiku starším 15 let byl 31,85 %. •Oba pořady měly vyšší podíl na sledovanosti u žen (Božena 41,75 %, Ochránce 34,57 %). •Minisérii Božena nejvíce vyhledávali lidé starší 45 let (45-54 let 37,63, 55+ let 37,69 %), u Ochránce byla nejvýraznější cílová skupina mezi 45 a 54 lety (35,40 %). •Oba pořady také podobně sledovali lidé vysokoškolsky vzdělaní.