Ochrana spotřebitele v právu ES a v právu ČR Markéta Selucká Ochrana spotřebitele  Veřejné právo – ano  Soukromé právo - ?  zásada autonomie vůle  rovnost subjektů soukromoprávních vztahů  Landova komise X Wilhemsson, B. Lurger či G. Alpa  Common law: Doctrine of unconscionable Historický kontext v právu ES  Směrnice Rady 84/450/EHS ze dne 10. září 1984 o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se klamavé reklamy  Směrnice Rady 85/374/EHS ze dne 25. července 1985 o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se odpovědnosti za vadné výrobky  Směrnice Rady 85/577/EHS ze dne 20. prosince 1985 o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory  Směrnice Rady 87/102/EHS ze dne 22. prosince 1986 o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se spotřebitelského úvěru  Směrnice Rady 93/13/EHS ze dne 5. dubna 1993 o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES ze dne 20. května 1997 o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/6/ES ze dne 16. února 1998 o ochraně spotřebitelů při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/27/ES ze dne 19. května 1998 o žalobách na zdržení se jednání v oblasti ochrany zájmů spotřebitelů  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES ze dne 25. května 1999 o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES ze dne 8. června 2000 o některých aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu („směrnice o elektronickém obchodu“)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/22/ES ze dne 7. března 2002 o univerzální službě a právech uživatelů týkajících se sítí a služeb elektronických komunikací (směrnice o univerzální službě)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/47/ES ze dne 6. června 2002 o dohodách o finančním zajištění Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/58/ES ze dne 12. července 2002 o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací (Směrnice o soukromí a elektronických komunikacích)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/65/ES ze dne 23. září 2002 o uvádění finančních služeb pro spotřebitele na trh na dálku a o změně směrnice Rady 90/619/EHS a směrnic 97/7/ES a 98/27/ES  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/83/ES ze dne 5. listopadu 2002 o životním pojištění  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES ze dne 11. května 2005 o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu a o změně směrnice Rady 84/450/EHS, směrnic Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 (směrnice o nekalých obchodních praktikách)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/48/ES ze dne 23. dubna 2008, o smlouvách o spotřebitelském úvěru a o zrušení směrnice Rady 87/102/EHS  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/122/ES ze dne 14. ledna 2009 o ochraně spotřebitele ve vztahu k některým aspektům smluv o dočasném užívání ubytovacího zařízení (timeshare), o dlouhodobých rekreačních produktech, o dalším prodeji a o výměně  2008/0196 (COD) – Návrh SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY o právech spotřebitelů Historický kontext v ČR  prodej zboží v obchodě(1992)  veřejnoprávní ochrana spotřebitele (1992)  ochrana spotřebitele při sjednávání cestovní smlouvy(2000),  zavedení pojmu spotřebitelská smlouva jak do OZ tak i do ObZ (2001)  zvláštní ustanovení o timesharingových smlouvách(2002)  zásadní novelizace zvláštních ustanovení o prodeji zboží v obchodě (2003)  zásadní novelizace ustanovení spotřebitelských smluv a zavedení finančních distančních smluv do OZ Komunitární právo I.  „K podpoře zájmů spotřebitelů a k zajištění vysoké úrovně ochrany spotřebitele přispívá Společenství k ochraně zdraví, bezpečnosti a hospodářských zájmů spotřebitelů, jakož i k podpoře jejich práva na informace, vzdělání a práva sdružovat se k ochraně svých zájmů.“ (čl. 153 odst. 1 Smlouvy o založení ES ve znění změn; Celex 11957E) Komunitární právo II.  právo ES chránící spotřebitele jsou tvořeny sekundárním právem – směrnicemi  vertikálním bezprostředním účinku v případě, že  ustanovení směrnice je dostatečně přesné a určité  je způsobilé k vytvoření práv jednotlivců vůči státu  marně uplynula lhůta k provedení směrnice  41/74 Van Duyn v. Home Office  148/78 Ratti  152/84 Marshall  C-91/92 Faccini-Dori  C-188/89 Foster v. British Gas Komunitární právo III.  Členský stát odpovídá za škodu způsobenou neprovedením směrnice (jejím špatným provedením)  C-6 a 9/90 Francovich v. Itálie  C-46 a 48/93 Brasserie du Pêcheur a Factortame  Členský stát odpovídá za škodu rovněž v případě, že škoda vznikla soudním rozhodnutím  C-224/01 Gerhard Köbler v. Republik Österreich  Směrnice mají také nepřímý účinek  14/83 Von Colson a Kamann v. Nordrhein Westfalen Komunitární právo IV.  Povinnost konformního výkladu se vztahuje nejen na normy směrnici výslovně provádějící na základě např. nového vnitrostátního ustanovení, ale i na normu dřívější, která upravuje právní oblast směrnicí regulovanou  C-106/89 Marleasing  C-240/98 to C-244/98 Océano Grupo Editorial SA v. Roció Murciano Quintero  V případě, že by určitý právní vztah mohl spadat pod působnost vícero směrnic chránících spotřebitele, není možné aplikací jedné směrnice vylučovat aplikaci směrnice jiné  C-423/97 Travel Vac SL v. Manuel José Antelm Sanchis Ochrana spotřebitele  Veřejnoprávní – zákon o ochraně spotřebitele  Soukromoprávní prvky  Soukromoprávní (OZ, § 262/ ObZ) Systematika OZ  § 51a OZ: obecné zakotvení spotřebitelských smluv  § 52 OZ: obecné definiční ustanovení spotřebitelských smluv  § 53 – 54 OZ: distanční smlouvy  § 54 a – 54d OZ: smlouvy o finančních službách uzavírané na dálku  § 55 – 56 OZ: obecná ochrana spotřebitele  § 57 OZ: spotřebitelské smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání  § 58 – 62 OZ: time sharing (smlouva o užívání budovy nebo její části na časový úsek) Zvláštní ustanovení chránící spotřebitele Zvláštní ustanovení, ve kterých je spotřebitel chráněn:  kupní smlouva – ustanovení o prodeji zboží v obchodě (§ 612 a násl. OZ)  pojistná smlouva (zákon č. 37/2004 Sb., o pojistné smlouvě a o změně souvisejících zákonů (zákon o pojistné smlouvě), ve znění pozdějších předpisů Spotřebitelská smlouva Spotřebitelskými smlouvami jsou smlouvy kupní, smlouvy o dílo, případně jiné smlouvy, pokud smluvními stranami jsou na jedné straně spotřebitel a na druhé straně dodavatel. (§ 53/1 OZ). (před novelou „smlouvou kupní, o dílo a případně jiné smlouvy upravené v části osmé tohoto zákona“). Smlouvy dle smluvních stran rozlišujeme na B2B (business to business) a B2C (business to consumer). Spotřebitelská smlouva  obecná spotřebitelská smlouva (§ 55, 56 OZ)  distanční smlouvy (§ 53 – 54 OZ)  smlouvy o finančních službách uzavírané na dálku (§ 54a – 54d OZ)  smlouvy uzavírané mimo provozovnu (§ 57 OZ)  timesharing (§ 58 – 65 OZ)  cestovní smlouva (§ 852a a násl. OZ)  smlouva o spotřebitelském úvěru (ZOSÚ) Spotřebitel I.  Fyzická osoba  Před novelou i právnická osoba  Neziskové organizace a jejich ochrana osoba, která jedná za účelem  „který nelze považovat za jeho podnikatelskou činnost nebo výkon povolání“ (97/7/ES)  „nespadajícím do její profesní či odchodní činnosti“ (2000/31/ES) spotřebitel je osoba, která jedná pro účely  „které nespadají do rámce její obchodní nebo výrobní činnosti nebo povolání“ (93/13/EHS)  „ležící mimo její obchodní, podnikatelské nebo profesní zaměření“ (2002/65/ES) Spotřebitel II. ESD za spotřebitele  rovněž obchodníka (podnikatele), který činil právní úkon, jež nespadá mezi právní úkony, které činí běžně, resp. mezi právní úkony, které nespadají pod jeho profesní či obchodní činnost (361/89 Pinto; výklad definice spotřebitele ve směrnici 85/577/EHS)  v kause Idealservice (C-541/99 a C-542/99) dovozoval ESD, že spotřebitelem ve smyslu směrnice 93/13/ES je výlučně fyzická osoba Spotřebitel III.  V Německu se chápání pojmu spotřebitele vyvíjelo od průměrně povrchně vnímajícího spotřebitele, který má právo vnímat reklamu nepozorně a může jí být snadno oklamán, až ke spotřebiteli patologickému hlupáku.  Velká Británie, Francie, Belgie či Švýcarko chápou v současné době spotřebitele jako sebevědomou, pozornou, běžně kritickou osobnost.  Rakousko, Německo, Maďarsko či ČR chápe spotřebitele jako ne zcela rovnoprávný subjekt soukromoprávního vztahu, a proto si zasluhuje rozsáhlejší míru ochrany Spotřebitel IV. Spotřebitelem je fyzická osoba, která při uzavírání a plnění smlouvy nejedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti. (§ 52/3 OZ)  Generální definice  „lex specialis derogat legi generali “  Zákon o ochraně spotřebitele  Zákon o spotřebitelském úvěru (fyzická) Dodavatel I. (věřitel, prodávající, poskytovatel)  dodavatel je osoba  jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti  jednání je realizováno při uzavírání a plnění smlouvy Dodavatel II.  Dodavatelem může být jak fyzická, tak i právnická osoba, resp. stát (pokud splní další definiční znaky).  co máme rozumět obchodní či jinou podnikatelskou činností ?  Není výslovný odkaz (na rozdíl od ZOOS; § 2/2 ObZ) Dodavatel III. „podnikatelská činnost“ = „podnikání“ (§ 2/1 ObZ) „Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku.“ (§ 2/2 ObZ) definuje podnikatele jako osobu: a) zapsanou v obchodním rejstříku, b) která podniká na základě živnostenského oprávnění, c) která podniká na základě jiného než živnostenského oprávnění podle zvláštních předpisů, d) která provozuje zemědělskou výrobu a je zapsána do evidence podle zvláštního předpisu Obecná spotřebitelská smlouva I.  § 55 a 56 OZ  Smluvní ujednání spotřebitelských smluv se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele.  spotřebitel se nemůže vzdát práv  spotřebitel nemůže jinak zhoršit své smluvní postavení Obecná spotřebitelská smlouva II.  C – 240/98 až C-244/98 Murciano Quintero  je nezbytné, aby národní soud měl právo zkoumat nepřiměřenost podmínek z moci úřední, resp. z úřední povinnosti Obecná spotřebitelská smlouva III. „V pochybnostech o významu spotřebitelských smluv platí výklad pro spotřebitele příznivější.“ čl. 5 směrnice 93/13/ES „Při pochybnostech o významu některé podmínky má převahu výklad, který je pro spotřebitele nejpříznivější“. Obecná spotřebitelská smlouva IV.  Spotřebitelské smlouvy nesmějí obsahovat ujednání, která v rozporu s požadavkem dobré víry znamenají k újmě spotřebitele značnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran. Obecná spotřebitelská smlouva V. (3) Nepřípustná jsou zejména smluvní ujednání, která a) vylučují nebo omezují odpovědnost dodavatele za jednání či opomenutí, kterým byla spotřebiteli způsobena smrt či újma na zdraví, b) vylučují nebo omezují práva spotřebitele při uplatnění odpovědnosti za vady či odpovědnosti za škodu, c) stanoví, že smlouva je pro spotřebitele závazná, zatímco plnění dodavatele je vázáno na splnění podmínky, jejíž uskutečnění je závislé výlučně na vůli dodavatele, d) dovolují dodavateli, aby spotřebiteli nevydal jím poskytnuté plnění i v případě, že spotřebitel neuzavře smlouvu s dodavatelem či od ní odstoupí, e) opravňují dodavatele odstoupit od smlouvy bez smluvního či zákonného důvodu a spotřebitele nikoli, f) opravňují dodavatele, aby bez důvodů hodných zvláštního zřetele vypověděl smlouvu na dobu neurčitou bez přiměřené výpovědní doby, g) zavazují spotřebitele k plnění podmínek, s nimiž se neměl možnost seznámit před uzavřením smlouvy, h) dovolují dodavateli jednostranně změnit smluvní podmínky bez důvodu sjednaného ve smlouvě, i) stanoví, že cena zboží či služeb bude určena v době jejich splnění, nebo dodavatele opravňují k zvýšení ceny zboží či služeb, aniž by spotřebitel byl oprávněn od smlouvy odstoupit, je-li cena sjednaná v době uzavření smlouvy při splnění podstatně překročena, j) přikazují spotřebiteli, aby splnil všechny závazky i v případě, že dodavatel nesplnil závazky, které mu vznikly, k) dovolují dodavateli převést práva a povinnosti ze smlouvy bez souhlasu spotřebitele, dojde-li převodem ke zhoršení dobytnosti nebo zajištění pohledávky spotřebitele Rozhodčí doložky  Jednostranně výhodné pro dodavatele.  Značná nerovnováha???  ESD v kauze C-240/98 to C-244/98 Océano Grupo Editorial SA v. Roció Murciano Quintero rozhodl, že za nepřiměřené je třeba pokládat ujednání o jurisdikci, které bylo sjednáno bez individuálního vyjednávání (např. obchodní podmínky), a které zakládá výlučnou jurisdikci v místě podnikání dodavatele. Odpovědnost za vady při prodeji zboží v obchodě  Zboží – věci movité i nemovité  Odpovědnost za vady – bez ohledu na zavinění (na rozdíl od § 420 OZ)  V jakosti vymíněné ve sml., z reklamy, jinak v obvyklé  Právo na předvedení (požádání), právo na kontrolu  Zvláštní pravidla užívání (§ 617) Reklamace (zákonná i záruční odpovědnost)  Uplatnění odpovědnosti za vady  U prodávajícího  Záruční list – jiný subjekt (§ 625)  Rozhodne ihned nebo do tří dnů (nezapočítává se doba na posouzení – znalec)  Vlastní odstranění vady – do 30 dnů  Neodstraní-li – jakoby vada neodstranitelná  Přerušení běhu záruční doby Vada vyskytnuvší v době 6 měsíců od převzetí věci (zákonná odpovědnost)  „shoda s kupní smlouvou“  Nedošlo ke splnění závazku  Výměna věci nebo oprava  Není-li takový způsob možný  Právo na přiměřenou slevu  Právo od smlouvy odstoupit Vada vyskytnuvší se v záruční době (záruční odpovědnost)  Věci nové  jak zákonná, tak záruční  Vadné  jak zákonná, tak záruční, s výjimkou vady, která zapříčinila slevu  Rychle se kazící  jen zákonná  Použité  zákonná; míra opotřebení (reklamační lhůta 24 měsíců - § 626/3)  Převod záruky na třetí osoby Vada vyskytnuvší se v záruční době (záruční odpovědnost)  Vada odstranitelná  Oprava či výměna  Není-li možné – sleva či odstoupení  Vada neodstranitelná  Znemožňující ř. užívání  Výměna nebo odstoupení  Neznemožňující ř. užívání  Výměna nebo sleva nebo odstoupení Vada vyskytnuvší se v záruční době (záruční odpovědnost)  Postupuje se jako vada neodstranitelná  Neodstraní v lhůtě 30 dnů  Opakovaný výskyt vady (oprava a pak min. 2x stejná vada)  Větší počet vad (min. 3 vady)  Skutečné odstranění vady! Věci vadné a použité  Vadné  sleva – neodpovídá  ne sleva – odpovídá (zákonná i záruční)  Použité  Jen zákonná; ne – míra opotřebení či užívání; uplatnění ve lhůtě 24 měsíců (§ 626/3)  Sezónní výprodej Distanční smlouvy I.  směrnici 97/7/ES  kontrahenti nejsou současně fyzicky přítomni při vyjednávání a uzavírání smlouvy Distanční smlouvy II.  prostředky komunikace na dálku umožňující individuální jednání (telefon, ICQ)  prostředky individuální jednání neumožňující (rozhlas, televize)  současné přítomnosti ve virtuálním či jiném prostředí např. na internetu (Skype, ICQ, telefon s lidskou obsluhou apod.), mohli bychom hovořit o prostředky on-line jednání  off-line jednání, kdy návrh „čeká“ na druhou kontraktační stranu (např. e-mail na serveru), až si jej druhá kontraktační strana stáhne (SMTP) či otevře (IMAP) a dojde jí (teorie dojití právního úkonu) Distanční smlouvy III. Jednotlivé fáze vztahu mezi spotřebitelem a dodavatelem a to na:  předsmluvní jednání (§ 53/4 OZ)  uzavření smlouvy (§ 53/6 OZ; písemně)  práva a povinnosti stran po uzavření smlouvy Distanční smlouvy IV.  Spotřebitel může od smlouvy odstoupit ve lhůtě 14 dnů od převzetí plnění (§ 53/7 OZ)  § 53/8 OZ – nemůže odstoupit  Easy Car Distanční smlouvy V.  Poskytuje-li dodavatel plnění spotřebiteli bez objednávky, není spotřebitel povinen dodavateli jeho plnění vrátit ani jej o tom vyrozumět.(§ 53/9 OZ) (čl. 9 směrnice 97/7/ES ve znění před novelou 2005/29/ES)  Členské státy přijmou nezbytná opatření pro:  zákaz dodávky zboží nebo služeb spotřebiteli, aniž byly spotřebitelem předem objednány, zahrnují-li takové dodávky požadavek zaplatit cenu  zproštění spotřebitele povinnosti zaplatit cenu v případech nevyžádané dodávky, přičemž neexistence akceptace neznamená souhlas“ Distanční smlouvy VI.  § 53a odst. 1 OZ  bude aplikováno zejména u sjednávání smluv přes webové rozhraní (World Wide Web – www stránky).  click-through smlouvy V rámci vytváření individuální objednávky musí být proto spotřebitel informován o jednotlivých krocích (např. 1. vloží zboží do košíku, 2. vytvoření objednávky, 3. kontrola dat, 4. odeslání dodavateli). Distanční smlouvy VII.  Spotřebiteli musí být dána možnost překontrolovat a měnit vstupní údaje  Smluvní a všeobecné podmínky musí být ve formě umožňující archivaci a reprodukci. (ICQ, Skype, e-mail, pouze www)  Porušení povinností - prodloužení lhůty (na tři měsíce) na odstoupení od smlouvy ze strany spotřebitele v souladu s ust. § 53 odst. 7 Smlouvy o finančních službách I.  smlouvy týkající se bankovních, platebních, úvěrových nebo pojistných služeb, smlouvy týkající se penzijního připojištění, smlouvy týkající se poskytování investičních služeb nebo smlouvy týkající se obchodů na trhu s investičními nástroji.  na straně dodavatele vystupuje banka, pobočka zahraniční banky, devizové místo, instituce elektronických peněz, stavební spořitelna, spořitelní nebo úvěrní družstvo, pojišťovna, pojišťovací zprostředkovatel, pojišťovací makléř, pojišťovací agent, obchodník s cennými papíry, penzijní fond, investiční společnost, investiční fond, organizátor mimoburzovního trhu nebo investiční zprostředkovatel, nebo zahraniční osoba s obdobným předmětem podnikání. Smlouvy o finančních službách II.  Speciální předsmluvní informační povinnost (§ 54b OZ)  Informace o dodavateli  Poskytované finanční službě  dále pak § 54b/4 OZ  Právo na obdržení smluvních podmínek v tištěné podobě Smlouvy o finančních službách III. Právo na odstoupení od smlouvy:  bez uvedení důvodů a bez jakékoli smluvní sankce  ve lhůtě 14 dnů ode dne uzavření této smlouvy  nebo ve lhůtě 14 dnů ode dne, kdy mu byly předány informace v souladu s § 54b odst. 8 nebo 9, nastal-li tento den po uzavření smlouvy. Od smlouvy o penzijním připojištění  ve lhůtě 30 dnů ode dne uzavření této smlouvy  nebo ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy mu byly předány informace v souladu s § 54b odst. 8 nebo 9, nastal-li tento den po uzavření smlouvy. Děkuji za pozornost.