Portál odborných praxí Základní informace Vážené studentky, vážení studenti, vzhledem k množícím se dotazům sděluji všem na vědomí následující skutečnosti. 1. Ukončení zapsaných předmětů v podzimním semestru 2011 Praxe vykonané v podzimním semestru 2011 (tedy praxe vykonané v období 1. 9. 2011 – 31. 1. 2012) je nutné doložit potvrzeným formulářem „Potvrzení o absolvování odborné praxe“ a současně výhradně Vámi vyplněným formulářem „Zprávu o průběhu odborné praxe“. Vyplnění odpovědníku a doručení Potvrzení na fakultu je nezbytné učinit nejpozději dne 10. 2. 2012 (hmotněprávní lhůta!). Splnění výše uvedeného po 10. 2. 2012 nebude možné bez dalšího uznat do podzimního semestru 2011. Současně upozorňuji na povinnost vyplnění odpovědníku „Sdělení místa výkonu praxe“ před zahájením vykonávání odborné praxe. Konzultace k odborným praxím byly zrušeny. Formuláře se odevzdávají výhradně poštou, nebo je můžete vhodit na podatelně do schránky „odborná praxe“. Adresa pro zaslání je uvedena níže. 2. Automatický zápis předmětů odborné praxe Dne 14. 1. 2012 došlo u všech studentů, kteří dosud nemají v ISu zpt u předmětů zapsaných do podzimního semestru 2011, k opakovanému zápisu stejných předmětů do jarního semestru 2012 („opakovaný předmět“). Tento opakovaný zápis je automatická funkce ISu na celé univerzitě, netýká se to pouze odborné praxe. Opakovaný zápis předmětů žádným způsobem nenarušuje výše uvedené, tedy povinnost předložit formuláře do 10. 2. 2012. Po zápisu zpt za absolvované předměty si budete v rámci změn registrací předmětů (blíže termín viz IS) tyto opakovaně zapsané předměty zrušit. 3. Zápis předmětů nebo jejich změna pro podzimní semestr 2011 Pokud nemáte v podzimním semestru 2011 zapsány příslušné předměty odborné praxe, bude umožněna registrace a zápis předmětů při dodržení níže uvedených podmínek. V případě, že student hodlá v příslušném semestru vykonávat odbornou praxi a nemá dosud zaregistrovaný a zapsaný odpovídající předmět (tedy i v případě, že má zapsaný předmět, ale z jiné právní oblasti), je povinen PŘED ZAHÁJENÍM VÝKONU PRAXE podat písemnou žádost o zápis předmětu odborné praxe, který bude přesně konkretizován včetně kódu předmětu. Praxe vykonaná do dne podání žádosti nebude započítána a uznána jako vykonaná praxe. V případě žádosti o změnu zaregistrovaného předmětu je nutné přesně vymezit, který předmět student požaduje nahradit jiným; i zde platí povinnost uvést kódy předmětů. Žádosti se podávají výhradně na univerzálním formuláři (univerzální formulář k použití naleznete zde: https://is.muni.cz/auth/do/law/form/so/2699373/univerzalni_zadost.pdf), nebudou akceptovány žádosti zaslané emailem nebo na základě osobního požadavku. Žádost se podávají písemně k rukám proděkana Mrkývky prostřednictvím pracoviště odborné praxe (poštou nebo samostatná schránka na podatelně). Na základě rozhodnutí proděkana o žádosti bude studentovi zapsán požadovaný předmět, resp. přepsán požadovaným. V případě, kdy student žádá o změnu registrace předmětu, který již opakuje, bude provedena změna v zapsaných předmětech až po doložení vykonané praxe. Všechny ostatní povinnosti zůstávají nezměněny, vč. povinnosti před nástupem na praxi vyplnit odpovědník v ISu. 4. Registrace předmětů pro jarní semestr 2012 Registrace předmětů odborné praxe pro jarní semestr 2012 je možná pouze v registračním období, jeho přesné rozmezí naleznete v ISu. Podle popisu studijního plánu, stejně jako všechny ostatní předměty, je student povinen si SAMOSTATNĚ registrovat předměty odborné praxe, a to v obdobích k tomu určených. Pokud tedy máte zájem v jarním semestru praxi vykonávat, jste povinni si předměty zaregistrovat v registračním období. Současně upozorňuji, že zpt budou udělovány pouze a výhradně k zapsaným předmětům odpovídajícím zaměření odborné praxe. Pro ty z vás, kteří si zatím nezaregistrovali předměty odborné praxe pro jarní semestr uvádím, že registrace bude možná ještě v rámci změn registrací předmětů (termíny viz IS). Nežádejte tedy prosím o zápis předmětů jiným způsobem. Současně upozorňuji, že i pro jarní semestr (tedy praxe od 1. 2. 2012) platí povinnost před nástupem na praxi (I KDYŽ POKRAČUJETE NA STEJNÉM MÍSTĚ!) vyplnit všechny kolonky odpovědníku „Sdělení místa výkonu odborné praxe“. Podrobnosti jsou k dispozici na praxe.law.muni.cz, pokud ani zde odpověď nenaleznete, tak se obracejte na praxe@law.muni.cz. S pozdravem Jan Neckář Adresa pro zasílání formulářů poštou: Masarykova univerzita Právnická fakulta Odborná praxe Veveří 70 611 80 Brno Co je odborná praxe? Kritizovaným nedostatkem právnického vzdělávání v České republice je vysoká míra předávaných teoretických znalostí a poskytnutí nízkého stupně praktických dovedností. Páteří vzdělávacího systému je právně dogmatická výuka. Právnická fakulta Masarykovy univerzity dlouhodobě sleduje trend zvýšení praktických kompetencí studentů a mimo zaměření výuky do dovednostních forem je jedním z prostředků zařazení povinného výkonu odborné praxe do studijního plánu magisterského studia oboru Právo. Právnická fakulta Masarykovy univerzity v období od 1. 1. 2011 do 31. 12. 2013 realizuje v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost projekt Teorie - dovednosti - praxe: inovace studia práva (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0198). Jedním z výstupů tohoto projektu je vytvoření tohoto interaktivního webového portálu umožňujícího kontakt studentů a poskytovatelů odborných praxí. Cílem zavedení odborné praxe jako povinné součásti studia a tedy nezbytné podmínky pro připuštění ke Státní závěrečné zkoušce je propojení získaných teoretických znalostí s praktickým využitím pod vedením zkušených odborníků z praxe. Realizací odborné praxe si tak studenti mohou vyzkoušet práci v jednotlivých právních oblastech a to na základě svého výběru. Ze strany poskytovatelů praxe se nabízí vyzkoušet si studenty v pracovním procesu ještě před jejich možným nástupem. Nelze opomenout i synergické efekty výkonu praxe, jako jsou obohacení pracovního procesu o aktuální poznatky teorie, příp. také zkrácení adaptační doby po případném nástupu studenta do zaměstnání v instituci, kde praxi vykonával. Organizace odborných praxí Odborná praxe studentů oboru Právo činí celkem 40 pracovních dnů, kdy pracovním dnem se rozumí 8 odpracovaných hodin. Studenti mohou odbornou praxi vykonávat po částech, kdy nejmenší možný úsek činí 10 odpracovaných dnů v jednom semestru. Z tohoto důvodu jsou předměty odborné praxe rozčleněny na 4 předměty (Odborná praxe I. – Odborná praxe IV.). Každý předmět odborné praxe pro studenty tak představuje 10 pracovních dnů. V zájmu odpovídající odborné praxe splňující výše uvedené účely byly stanoveny omezující podmínky pro zápis předmětů odborné praxe. Student si je může zapsat nejdříve pro 6. semestr studia. Dřívější výkon praxe, s ohledem na získané znalosti v zásadních právních odvětvích, není omezen, ale není uznáván pro účely povinné odborné praxe. Druhou omezující podmínkou je povinnost při zápisu předmětu mít úspěšně ukončeny všechny předměty za 1. - 4. semestr studia a předměty 5. semestru zakončené zápočtem. Odborná praxe může být absolvována zejména v oblasti justice, státního zastupitelství, advokacie, notářství, exekutorských úřadů, daňového poradenství, v orgánech veřejné správy včetně územních finančních orgánů, právních služeb (oddělení) podnikatelských subjektů nebo v institucích poskytujících právní poradenství. Žádnou formu zahraničních vzdělávacích pobytů jako odbornou praxi uznat nelze. Záleží vždy na výběru studenta, který si zajišťuje odbornou praxi sám po dohodě s příslušnou institucí, kde bude praxi vykonávat. Přijetí studentů je výhradním právem poskytovatele praxe a konkrétní podmínky výkonu praxe jsou předmětem dohody mezi poskytujícím subjektem a studentem, Právnická fakulta do tohoto vztahu jakkoliv nezasahuje. Pokud však požaduje poskytující subjekt zajištění výkonu praxe po formální stránce, lze s takovým subjektem uzavřít Smlouvu o umožnění výkonu odborné praxe. Tato třístranná smlouva vymezuje vzájemná práva a povinnosti Právnické fakulty Masarykovy univerzity, poskytujícího subjektu a příslušného studenta. Odborná praxe jako povinná součást studia je z podstaty věci bezplatná, je však na rozhodnutí poskytovatele praxe, zda se rozhodne studenta za vykonanou práci odměnit. Studenti jsou za výkon praxe na závěr poskytovatelem hodnoceni vypracovaným posudkem, který je součástí formuláře Potvrzení o absolvování odborné praxe; z povahy věci plyne, že se dokument vypracovává jednou pro praxi vykonanou v daném semestru. Tento řádně vyplněný formulář jsou studenti povinni předložit jako podmínku pro uznání odborné praxe a udělení zápočtu. Právnická fakulta Masarykovy univerzity si je vědoma zásadního významu odborných praxí pro studenty, upevnění jejich kvalifikace a jejich budoucí pracovní uplatnění, proto byly zprovozněny tyto webové stránky, aby tímto zjednodušila práci studentům i poskytovatelům praxe a zpřehlednila nabízené možnosti. Podmínky studijní praxe Náplní odborné praxe by měly být odborné činnosti pod dohledem zkušených právníků u každého poskytovatele. Cílem praxe je propojit získané teoretické znalosti s aktuální aplikační praxí. Ze strany poskytovatele praxe i ze strany studenta je pro řádné dosažení cíle praxe nutné dodržovat základní podmínky jejího výkonu. Poskytovatel praxe by měl: * seznámí praktikanta s chodem organizace (oddělení, kanceláře) * vytvoří odpovídající pracovní prostředí po technické stránce (vyhovující technické a prostorové zázemí) dle požadovaných úkolů * připraví smysluplné pracovní úkoly pro praktikanty (obslužné a administrativní práce jako pochůzky, kopírování, vyřizování pošty nesmí převažovat v obsahu pracovní náplně) – nevhodnější se jeví analýza případů, příprava stanovisek, zpracovávání návrhů jejich řešení a příp. i provedení připraveného řešení, studování již vyřešených zajímavých právních situací apod. * dostojí zákonným bezpečnostním a hygienickým požadavkům pro výkon práce * před nástupem stanoví rozsah hodin a pravidla pro výkon praxe, sdělí je praktikantovi * určí pracovníka zodpovědného za metodické vedení praktikanta, umožní praktikantovi vyjádřit se a konzultovat pracovní náplň s tímto pracovníkem * na závěr praxe je povinen vyhotovit praktikantovi ve lhůtě 3 dnů Potvrzení o absolvování odborné praxe včetně stručného hodnocení práce studenta. Poskytovatel praxe může žádat, aby praktikant během své praxe: * vždy se řádně a včas dostavil na pracoviště dle předchozí domluvy s poskytovatelem * dodržoval vnitřní předpisy organizace * plnil zadané úkoly v mezích svých kompetencí a znalostí získaných během studia * zachovával mlčenlivost o neveřejných údajích a informacích, které se dozvěděl během praxe u poskytovatele. Za porušení mlčenlivosti odpovídá praktikant v mezích zákonné úpravy nebo dle písemného vyjádření mlčenlivosti. (Vzhledem k faktickému nezasahování do průběhu praxe nemůže tuto odpovědnost nést škola.) Informace pro studenty Podmínkou přístupu ke Státní závěrečné zkoušce je absolvování 4 předmětů povinné praxe, kdy každý předmět představuje 10 pracovních dnů. Pracovním dnem se rozumí výkon praxe po dobu 8 po sobě jdoucích hodin. Předměty odborné praxe si může student samostatně zapsat nejdříve pro 6. semestr svého studia po splnění prerekvizit, kterými je úspěšné ukončení všech předmětů předepsaných studijním plánem pro 1. až 4. semestr a současně úspěšné absolvování všech předmětů 5. semestru s předepsanou formou ukončení "zápočet". Je na studentovi, zda si zaregistruje předmět s uvedením právní oblasti, kde bude praxi vykonávat a nebo zvolí univerzální předmět. Student si zaregistruje předměty tak, aby absolvoval vždy jeden předmět ze skupiny předmětů začínajícím MPX1, MPX2, MPX3 a MPX4. Pro jeden semestr je možné zapsat předměty Odborná praxe v počtu dle uvážení a strategie průběhu studia, a to maximálně však čtyři předměty Odborné praxe za jeden semestr, v dalších semestrech si nelze absolvovaný předmět již znovu zapsat. Předměty Odborná praxe jsou ukončeny zápočtem, který udělují garant předmětu a v katalogu předmětu uvedené osoby. Podmínkou pro udělení zápočtu je splnění následujících podmínek: * Praxe v podzimním semestru se vykonává v období od 1.9. do 31.1. * Praxe v jarním semestru se vykonává v období od 1.2. do 31.8. * Prvním dnem, kdy student může zahájit uznatelné vykonávání praxe, je vyplnění odpovědníku Sdělení místu výkonu praxe, a to prostřednictvím IS.MUNI.CZ. Praxe vykonávaná před dnem vyplnění nebude pro daný předmět započítána. Odpovědník je k dispozici ve studijních materiálech příslušného předmětu. * Potvrzení o odborné praxi je nutné předložit po ukončení praxe v průběhu příslušného semestru, nejlépe do jednoho měsíce po jejím skončení, a to prostřednictvím pošty. V případě poslední praxe musí být dokumenty předloženy nejpozději sedm pracovních dnů před termínem konáním první části SZZk (pozor - obhajoba je jednou ze součástí SZZk). * Zpráva o průběhu odborné praxe je realizována prostřednictvím odpovědníku ve studijních materiálech is.muni. Tento odpovědník je nutné vyplnit po ukončení praxe v průběhu příslušného semestru, nejlépe do jednoho měsíce po jejím skončení. V případě poslední praxe musí být odpovědník vyplněn nejpozději sedm pracovních dnů před termínem konáním první části SZZk (pozor - obhajoba je jednou ze součástí SZZk). * V případě neudělení zápočtu se předmět automaticky zapisuje v dalším období v režimu opakovaného předmětu, a to včetně všech uvedených podmínek (dobu praxe v neukončeném předmětu nelze uznat). úspěšné ukončení čtyř předmětů Odborná praxe je prerekvizitou pro SZZk. Všechny předměty jsou vypisovány v každém semestru, z logiky věci plyne, že se předměty plní a zapisují postupně - nejdříve tedy student plní předmět MPX1%, až následně (nebo zároveň MPX2%). V praxi si tak zapisujte jen takový počet předmětů odborné praxe, který reálně očekáváte, že během daného semestru absolvujete. Předměty MPX1, MPX2, MPX3 a MPX4 nebudou přeregistrovávány podle oblasti výkonu praxe; u ostatních předmětů bude změna zaregistrovaného předmětu provedena pouze na základě relevantních důvodů popsaných v písemné žádosti. Potvrzení o praxi se odevzdávají výhradně poštou. Registrace předmětů Podle popisu studijního plánu, stejně jako všechny ostatní předměty, je student povinen si samostatně registrovat předměty odborné praxe, a to v obdobích k tomu určených. Registrace předmětů je možná pouze v registračních obdobích uvedených v ISu. Vzhledem k tomu, že předměty odborné praxe jsou předměty povinnými, vztahuje se na jejich plnění Studijní a zkušební řád MU se všemi důsledky. Výjimečně, v řádně odůvodněných případech, lze povolit zápis předmětu mimo registrační období. Nežádejte prosím o registraci v období letních prázdnin pro podzimní semestr, toto je možné provést samostatně v průběhu září. Podmínky pro podání žádosti najdete zde. Pro úplnost upozorňujeme, že zápočty budou udělovány pouze a výhradně k zapsaným předmětům odpovídajícím zaměření odborné praxe, příp. k předmětům bez určení právní oblasti. Jaké předměty si má student registrovat Každý student je povinen během studia absolvovat 4 předměty odborné praxe. V registračních obdobích si zvolí vždy 1 předmět z každé skupiny (tj. 1 předmět z předmětů MPX1-19, jeden předmět ze skupiny Odborná praxe II MPX2-29 atd.). Není možné si registrovat dva předměty z též skupiny (nelze tedy mít registrován např. předmět MPX1 a MPX10). Pokud si student zvolí předměty MPX1, MPX2, MPX3 nebo MPX4, pak mu bude praxe při splnění všech ostatních podmínek uznána bez ohledu na to, kde praxi vykonával. U předmětů, které mají v názvu konkrétní právní oblast, je možné uznání praxe splněné pouze v této oblasti práva. Praxe vykonávané na Slovensku mají rovné postavení s praxemi vykonávanými v České republice, pro tyto tak nejsou určeny předměty „zahraniční praxe“. V jednom semestru může student plnit libovolný počet předmětů, stejně tak může student vykonávat všechny části odborné praxe u jednoho poskytovatele praxe. Smlouva Právnická fakulta Masarykovy univerzity nepožaduje smluvní zajištění odborné praxe. Student tak nemají povinnost doložit jakoukoliv formální dohodu mezi nimi a poskytovatelem praxe. Pokud ale poskytovatel praxe pro přijetí studenta na praxi trvá na uzavření písemné smlouvy mezi ním a Právnickou fakultou, pak je možné využít tento návrh Smlouvy o umožnění výkonu odborné praxe. Student návrh doplní o relevantní údaje (přesný název poskytovatele praxe, období výkonu praxe, rozsah praxe atd.) a ve 3 vyhotoveních toto předloží poskytovateli praxe k podpisu. Po podepsání smlouvy ze strany studenta i poskytovatele praxe student zašle smlouvy na Právnickou fakultu Masarykovy univerzity. Následně bude student informován o tom, že si může vyzvednout 2 vyhotovení smlouvy na studijním oddělení Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Zejména v období letních prázdnin je nutné počítat s mírnou prodlevou při zajištění podpisů na fakultě z důvodu dovolených. Doporučujeme tedy smlouvy zařizovat s patřičným předstihem. Vyplnění odpovědníku Student je povinen před nástupem na praxi (resp. nejpozději první den jejího výkonu), nebo vždy na začátku semestru, vyplnit odpovědník Sdělení místa výkonu praxe a to ve všech jeho položkách. Není nutné odpovědník vyplňovat znovu v případě, kdy pokračujete u jednoho poskytovatele ve výkonu praxe, a nezměnily se vyplňované údaje; toto neplatí, pokud pokračování praxe spadá do následujícího semestru. Příklad: Praxi zahájím 1. 8., tento den vyplním odpovědník. Od 15. 8. plním druhý předmět, tj. dalších 10 pracovních dnů. Pokud jsou všechny údaje platné, tak odpovědník znovu nevyplňuji. Na konci srpna se rozhodnu, že bych rád splnil ještě 3. předmět. Dohodneme se s poskytovatelem praxe, že praxi zahájím 1.9. Zde již platí povinnost znovu vyplnit odpovědník, nyní však v odpovědníku pro předmět v podzimním semestru. Důvodů, proč je vyžadováno vyplnění odpovědníku, je několik. Jedná se o právo školy kontrolovat resp. dohlížet na výkon praxe, dále je důvodem např. i pojištění studenta při výkonu odborné praxe. Vyplnění odpovědníku není vázáno na zápis předmětu, je možné jej vyplnit kdykoliv. Odpovědník je k dohledání ve studijních materiálech předmětů odborné praxe. Odpovědník je shodný pro všechny předměty, jeho označení prosím ignorujte. Potvrzení o absolvování odborné praxe Pro uznání odborné praxe a udělení zápočtu je nutné předložit řádně vyplněný formulář Potvrzení o absolvování odborné praxe. Tento formulář vyplňuje poskytovatel praxe, pouze na závěr jej student podepisuje na potvrzení, že je s obsahem seznámen. Formulář se vyplňuje pro výkon praxe u jednoho poskytovatele v jednom semestru jednou a to pro celé období; vykonávané praxe bez ohledu na to, kolik předmětů student výkonem praxe splnil. Formulář se odevzdává poštou, pro snazší doručení prosím označte adresáta dovětkem „Odborná praxe“. Zpráva o průběhu odborné praxe Pro praxe vykonávané od podzimního semestru 2011 (tj. od 1. 9. 2011) platí, že je student po skončení praxe povinen vyplnit odpovědník Zpráva o průběhu odborné praxe a to ve všech jeho položkách prostřednictvím IS MUNI. Pro praxe vykonávané do 31. 8. 2011 platí povinnost vyplnit a odevzdat písemně formulář Zpráva o průběhu odborné praxe. Není nutné odpovědník vyplňovat znovu v případě, kdy pokračujete u jednoho poskytovatele ve výkonu praxe, a nezměnily se vyplňované údaje; toto neplatí, pokud pokračování praxe spadá do následujícího semestru. Odpovědník je nutné vyplnit nejlépe ihned po skončení praxe, nejpozději však do konce příslušného semestru, ve kterém byla praxe vykonávána. Vyplnění odpovědníku je jednou z podmínek pro udělení zápočtu, bez jeho řádného vyplnění nemůže být udělen zápočet. Odpovědník je k dohledání ve studijních materiálech předmětů odborné praxe. Odpovědník je shodný pro všechny předměty, jeho označení prosím ignorujte. Udělení zápočtu Potvrzení jsou zpracovávána postupně a udělení zápočtu trvá přibližně 5 pracovních dnů; v období letních prázdnin a na koncích semestru se může doba prodloužit. Ze strany fakulty bude student informován pouze v případě, že není s jeho doloženou praxí něco v pořádku. Není v silách administrátorů praxe potvrzovat přijetí formulářů. Pokud je praxe řádně doložena, je studentovi udělen zápočet k zapsaným předmětům. Žádosti V odůvodněných případech je možné na základě písemné žádosti požádat o výjimku ze stanoveného postupu při registraci předmětů, vyplnění odpovědníku nebo doložení výkonu odborné praxe. Žádosti se podávají výhradně na univerzálním formuláři (univerzální formulář k použití naleznete zde: https://is.muni.cz/auth/do/law/form/so/2699373/univerzalni_zadost.pdf), nebudou akceptovány žádosti zaslané emailem nebo na základě osobního požadavku. Nezbytnou podmínkou je uvedení relevantních důvodů pro žádost. Žádosti se podávají písemně k rukám proděkana Mrkývky prostřednictvím pracoviště odborné praxe a to výhradně poštou. Na základě rozhodnutí proděkana o žádosti bude žádosti vyhověno a nebo bude student informován o zamítnutí žádosti. Diskuse, dotazy Pro zpřehlednění dotazů studentů bylo nově vytvořeno diskusní fórum, kde lze řešit všechny obecné otázky k realizaci odborných praxí, náměty ke zlepšení a připomínky. Fórum není určeno pro individuální konkrétní dotazy, v takovém případě prosím zašlete email na praxe@law.muni.cz. Prosíme všechny studenty, aby před položením dotazu prošli fórum, zda nenajdou odpověď na svoji otázku. V zájmu přehlednosti prosím dodržujte následující pravidla: * Do jednoho příspěvku pište jeden podnět/dotaz proto, aby případné reakce či diskuse se vedly tematicky k jediné věci. * Není nutné vymýšlet složitá zdůvodnění, proč pokládáte dotaz nebo dáváte podnět. Stručnost je výhodou. * Přijímají se pouze konstruktivní konkrétní podněty a dotazy a konstruktivní komentáře. Obecné stesky a obecné komentáře budu jako off-topic mazat. * Vyjádření k věcem, které už nejsou aktuální (patří do minulosti, starým verzím aplikací apod.), budu mazat jako off-topic. * Off-topic diskusi či komentáře budu mazat. * Svůj souhlas s podnětem vyjádřete prosím kladným hodnocením příspěvku. Chcete-li pouze vyjádřit souhlas, nepište reakci. Naopak záporné reakce s věcným vysvětlením jsou vítány, protože jsme si vědomi různých názorů na podněty. * Chcete-li přispět anonymně, pošlete mi podnět e-mailem na praxe@law.muni.cz s požadavkem na anonymní vložení. * Vyhrazuji si právo částečně nevhodný příspěvek celý smazat a relevantní části z něj znovu vložit do správných vláken. Za vaše podněty nebo dotazy předem děkujeme, budeme se snažit vždy relevantně reagovat.