Dějiny právního myšlení

nález sp. zn. III. ÚS 277/96 ze dne 22. 10. 1996 (N 109/6 SbNU 285)

Toto rozhodnutí již plně směřuje ke vztahu formalismu (zde skutečně spíše jako pejorativní označení) a hledání účelu právní úpravy. Fakticky jde o jednoduchou věc: „Obvodní volební komise pro volby do Senátu ve volebním obvodu č. 27 rozhodnutím ze dne 19. září 1996, č. j. 2/96/VO, přihlášku k registraci JUDr. V. H. odmítla s odůvodněním, že uvedením neúplného rodného čísla nebyla splněna podmínka pro registraci, vyžadovaná ustanovením § 61 odst. 4 písm. a) zákona č. 247/1995 Sb.

Takže problémem bylo, že potenciální kandidát, do kolonek ve formuláři napsal své rodné číslo špatně (buď něco vynechal, nebo někde napsal navíc nulu – týká se to rodných čísel, která mají za lomítkem pouze tři číslice a nikoli čtyři, jako většina z nás v semináři a zejména v situaci, když formulář měl čtyři políčka).

Co na to Nejvyšší soud – ten se s tím vypořádal nepochybně formálně správně: 

Nález I

Ve svém zamítavém rozhodnutí Nejvyšší soud dospěl k závěru, že přihláška k registraci kandidáta […] obsahovala ve smyslu § 1 odst. 1 a 2 vyhlášky č. 55/1976 Sb., o rodném čísle, nesprávný údaj. Z dikce § 61 odst. 3 až 5 zákona č. 247/1995 Sb. pak podle názoru Nejvyššího soudu ČR vyplývá, že nedostatky přihlášky, resp. jejich příloh, lze odstranit nejpozději 60 dnů před dnem voleb, z čehož a contrario dovozuje, že po uplynutí této lhůty to již možné není. S ohledem na uvedenou právní úpravu nepovažuje proto Nejvyšší soud ČR za možné při svém rozhodování aplikovat ustanovení § 154 odst. 1 o. s. ř. Nejvyšší soud ČR se konečně neztotožnil s interpretací § 61 odst. 5 volebního zákona, obsaženou v návrhu na zaregistrování, a dospěl v této souvislosti k názoru, že v zákoně není stanovena povinnost zapisovatele obvodní volební komise podrobně zjišťovat všechny nedostatky přihlášky k registraci a jejích příloh a upozorňovat na ně s tím důsledkem, že by nesplnění této povinnosti opravňovalo k dodatečnému odstranění vad přihlášky, a že důsledky neodstranění vad do uplynutí lhůtě pro podání přihlášky plně postihují toho, kdo takovou přihlášku podal.

Diskuse I

Zde se hned objevuje několik otázek. Postupoval Nejvyšší soud právně? K uvedení nesprávného údaje nepochybně došlo. A věděl kandidát, že uvedl nesprávné rodné číslo? Či spíše – měl  šanci to zjistit? Upozornil jej na to někdo (například volební komise)? A měl šanci to v řízení napravit?

Ústavní soud dospívá k závěru, že zde došlo k poškození práva na „spravedlivý proces“ (dnes se spíše označuje jako právo na soudní ochranu, ale zde o soud ani tak nešlo). Podle jeho názoru tím že odvolací orgán (Ústřední volební komise) opravu neumožnila, zasáhla do základních práv stěžovatele.

Diskuse II

Jaký je zde vztah účelu a formy? Postupovaly volební komise vůbec formalisticky, nebo už to je i za hranou formalismu? Jaký je účel uvedení rodného čísla? Je přípustné, aby taková vada znamenala, že žadatel vůbec nemůže být kandidátem a realizovat své pasivní volební právo?