Nejprve se Ústavní soud
zaměřil na formální stránku. „Prvou ze
základních otázek v projednávané věci je otázka, zda napadený dekret prezidenta
republiky, totiž dekret ze dne 25. 10. 1945 č. 108/1945 Sb., o konfiskaci
nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy, byl vydán v mezích legitimně
stanovených kompetencí či naopak, jak tvrdí navrhovatel, stalo se tak v rozporu
se základními zásadami právního státu, neboť k jeho vydání došlo orgánem
moci výkonné v rozporu s tehdy platným ústavním právem.“
Nález sp. zn. Pl. ÚS 14/94 ze dne 8. 3. 1995 (N 14/3 SbNU 73; 55/1995 Sb.)
Nález sp. zn. Pl.
ÚS 14/94 ze dne 8. 3. 1995 (N 14/3 SbNU 73; 55/1995 Sb.) reaguje na
restituce a dekrety prezidenta republiky (konkrétně na dekret prezidenta republiky
č. 108/1945 Sb., o konfiskaci
nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy) v tzv. kauze Dreithaler.
Ústavní
soud konstatoval, že má pravomoc přezkoumávat dekrety prezidenta republiky a
začal tedy zjišťovat, zda jsou skutečně platné – tedy, zda jsou u nich splněny
všechny podmínky (formální i materiální), které jsou pro „zákon“ vyžadovány. My
si to pro potřeby semináře převedeme do podoby platnosti právní normy podle
Roberta Alexyho.
Dále (v témže odstavci) pak pokračuje odkazem na nacistický právní systém, případně na formálně-právní legitimitu, před kterou byl postaven ústavní princip demokratické legitimity státního zřízení.
Jakého typu
platnosti se zde Ústavní soud dovolává? Z čeho tak můžeme usuzovat? Může
v tomto případě docházet k nějaké kolizi. Zejména s tím ohledem,
že o pár řádků níže se Ústavní soud dovolává na hodnotový řád. To vše musíme brát v kontextu toho, že
prezident Beneš před válkou abdikoval. Jak je to potom s jeho pravomocí
vydávat dekrety prezidenta republiky?
Dále se Ústavní soud věnuje formálním aspektům a směřuje tak k jejich právní platnosti. Pro jejich legitimitu však musí nalézt jejich propojení s právním řádem předmnichovské republiky, jakož i s právním řádem současným.
To Ústavní soud činí
takto: „Pro kontinuitu právních předpisů
obsažených v dekretech prezidenta republiky s předmnichovským právním
řádem svědčí však zejména i to, co představuje jednu ze základních podmínek
této kontinuity, totiž konsens českého národa s hodnotovou i právní návazností
na Masarykovu republiku. Zatímco nacistické Německo usilovalo narušit a zničit
základní principy československého právního a politického řádu, potvrdil náš
domácí a zahraniční odboj, navazující na odkaz našich legií v první světové
válce, stejně jako negativní postoj celého národa vůči okupantům, s výjimkou
skupiny zrádců a kolaborantů, že náš lid si přeje žít v demokratickém a právním
státu, jehož významnou vývojovou etapu představovala právě předmnichovská
republika. V tomto postoji bylo obsaženo vědomí, že demokratické hodnoty si
udržují svou povahu a kvalitu pouze na bázi kontinuity, na bázi jakéhosi
společného jazyka, obecného souhlasu s těmito hodnotami a principy. Platilo-li,
že principy právního státu byly českým národem akceptovány na základě
všeobecného konsensu, platilo současně, že mohly být opuštěny a zaměněny jinými
opět jen na bázi platného společenského konsensu, nikoli cestou násilí a
teroru.“
V tomto
odstavci se Ústavní soud pohybuje mezi několika typy platnosti.
Co je cílem
Ústavního soudu? Jaké typy (a v jakých místech) planosti zde nacházíme? A
i zde – dochází mezi nimi ke kolizi?
Dalším
krokem, je vypořádání s možnými hodnotovými vadami dekretů prezidenta
republiky ze současného pohledu. Ústavní soud se musí pohybovat mezi několika
časovými rovinami, a tedy i kontexty, které jsou velmi rozdílné.
„V odpovědi na další navrhovatelovo tvrzení, že totiž dekret č. 108/1945
Sb., stejně jako další dekrety vydané dr. Edvardem Benešem, odporovaly právním
zásadám civilizovaných společností Evropy, a že proto je třeba je považovati za
akty nikoli práva, ale násilí, jinými slovy, že postrádají povahu práva vůbec,
třeba, a to i ve všeobecném smyslu, zdůraznit základní moment vztahující se k
jakémukoliv hodnocení minulosti: to, co přichází z minulosti, musí sice i tváří
v tvář přítomnosti v principu hodnotově obstát, toto hodnocení minulého nemůže
však být soudem přítomnosti nad minulostí. Jinými slovy, řád minulosti nemůže
být postaven před soud řádu přítomnosti, jenž je již poučen dalšími
zkušenostmi, z těchto zkušeností čerpá a na mnohé jevy pohlíží a hodnotí je s
časovým odstupem. Z tohoto zorného úhlu a v kontextu všech souvislostí a
událostí v době nacistické okupace a v období na ni úzce navazujícím, třeba
hodnotit i sám dekret ze dne 25. 10. 1945 č. 108/1945 Sb., o konfiskaci
nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy, jehož vydání nebylo ničím jiným
než opatřením, v této historické situaci a na bázi tehdy platného právního
řádu, reagujícím na předchozí likvidaci státní svrchovanosti, samostatnosti,
celistvosti a demokraticko-republikánské státní formy Československé republiky,
likvidaci principů demokratického, právního státu, zahrnutých v Ústavní listině
Československé republiky z roku 1920, a to nacistickým režimem, jenž se svou
ideologií světovlády panské rasy a na tuto ideologii navazujícím terorem
pustošícím miliony lidských životů, představuje jeden z nejničivějších
totalitních systémů v dějinách lidstva. Je proto třeba považovat za zcela
konsekventní i legitimní, že každý demokratický politický systém, jak zdůraznil
již T. G. Masaryk, má nejen potřebu, ale i povinnost obrany základů, na nichž
je postaven, jak se v předmnichovském Československu skutečně také stalo
kupříkladu vydáním zákona č. 50/1923 Sb., na ochranu republiky, a celou řadou
dalších opatření, počítaje mezi ně i vojenskou mobilizaci v roce 1938. Vzhledem
ke znění ustanovení § 1 odst. 1 dekretu č. 108/1945 Sb. není pochyb o tom, že
tento dekret jako svůj cíl sledoval utvrzení zmíněných základních demokratických
a právních principů, neboť je namířen právě proti jejich nepřátelům. Toto
odhodlání bránit a rozvíjet Českou republiku je ostatně explicitně vyjádřeno i
v preambuli k Ústavě České republiky, zachovávající a rozvíjející tímto i
v této oblasti důležitý prvek kontinuity.“
V tomto
delším odstavci si Ústavní soud připravuje prostor pro své hodnocení. Otázka
platnosti již pomalu ustupuje a Ústavní soud se postupně dostává k tomu,
zda uvedený dekret vůbec může přezkoumávat – resp. zda jeho přezkum může být
relevantní.
Co je
důležité při přezkoumávání podobných předpisů? Co je mírou či kontextem, podle
kterých to posuzuje? Jak hodnotit minulost? Jak se vypořádává konkrétně
s kritérii pro hodnocení dekretů? Zde dávám jako vodítko část nálezu: „I když tedy v dekretu je v prvé řadě řeč o
Německé říši a osobách německé národnosti, ve skutečnosti má tento dekret
obecnější rozměr a lze jej považovat za jeden z dokumentů reflektujících odvěký
zápas mezi demokracií a totalitarismem. Dělicí čarou je zde to, na které straně
kdo stál: proto za nepřítele není považován ten, byť kupříkladu německé
národnosti, kdo aktivně vystoupil na obranu demokracie anebo byl postižen
totalitním režimem, na druhé straně je jako nepřítel kvalifikován ten, kdo, bez
ohledu na příslušnost k jakémukoliv národu, aktivně vystoupil proti demokracii.
Dále se Ústavní soud dostává ke vztahu kolektivní viny a kolektivní
odpovědnosti.“
Dále se Ústavní soud dostává k otázkám kolektivní viny a kolektivní odpovědnosti, resp. presumpci viny a presumpci odpovědnosti.
„Kategorie "odpovědnosti" směřuje totiž zcela zjevně za
hranice "viny" a v tomto směru má tedy mnohem širší, hodnotový,
sociální, historický, a také právní rozměr. Pro vymezení kategorie odpovědnosti
je určující vědomí, že jednotlivec sám je odpověden za své životní postoje, za
svá sociální a hodnotová rozhodnutí a že nikdo nemůže za něj tuto odpovědnost
převzít, ani sama společnost či dějiny. K osudu každého člověka náleží, že je
zapředen do mocenských poměrů, a z této jeho pozice vyplývá jeho odpovědnost
zasazovat se o moc, která uskutečňuje lidská práva. Důvodem zakládajícím
sociální, politickou, mravní, v některých případech i právní, odpovědnost
je tedy právě i zanedbávání spolupráce při strukturování mocenských poměrů,
nečinnost v boji o moc ve smyslu služby právu. Proto také v demokracii je
politický systém založen na institucionálně konkretizované představě o společné
odpovědnosti všech lidí za osud celé lidské společnosti, proto aspekt
odpovědnosti zde prolíná ve větší či menší míře všemi sférami, osobním životem
jednotlivce, právem i politikou. Imanentním rysem řádu povinnosti a
odpovědnosti v demokracii je nejen jeho obecný charakter, ale také jeho vnitřní
jištění, vyplývající z interního vztahu subjektu k sociálnímu jednání a
jeho následkům. Jen za normy, k jejichž vytvoření jednotlivec přispívá
spontaneitou svého myšlení a jednání, se může cítit v pravém smyslu odpověden.
Naproti tomu v totalitním systému, jaký představovalo nacistické Německo,
byla odpovědnost institucionálně přenášena na vládnoucí elitu, ačkoli ta ve
skutečnosti se cítila jakékoliv odpovědnosti zbavena. Právě na tomto místě je
třeba si položit otázku: v jaké míře a v jakém smyslu odpovídají za plynové
komory, koncentrační tábory, masové vyhlazování, ponižování, ubíjení a
odlidštění milionů jen představitelé nacistického hnutí, nebo jsou za tyto jevy
spoluodpovědni i všichni ti, kteří z těchto hnutí mlčky profitovali, plnili
jeho příkazy a nekladli jim odpor. Černobílé schéma výlučné odpovědnosti představitelů
nacismu a nedostatku odpovědnosti všech ostatních sotva existuje. Tak jako na
vzniku a vývoji nacismu se podílely i další evropské státy a jejich vlády,
neschopné a neochotné čelit již od počátku nacistické expanzi, odpovídá za něj
v prvé řadě sám německý národ, byť i v jeho řadách se našlo nemálo těch, kteří
aktivně a statečně proti němu vystoupili. Mezi odpovědností "zbytku
světa" a odpovědností německého národa, mezi mlčením a pasivitou jedněch,
a mlčením a spíše aktivitou druhých, zdá se však přece jen existovat podstatný
rozdíl, jenž hraje významnou roli i v otázce důkazního břemene. Byla to
totiž podstatná část německého národa, která v mnoha směrech bezprostředně a
vědomě participovala na vytváření mocenských struktur v nacistickém Německu, na
expanzi nacistického Německa vůči Československu a všeobecně na nacistických
záměrech a aktech, vedoucích k tomu, že v sázce byl osud celého světa. Ani
život v politické temnotě nelegitimuje totiž k naprosté sociální rezignaci a
apatii: jestliže nějaká společnost je ovládána tyranem, bývá to nejčastěji
proto, že nemá odvahu ani schopnost se spravovat sama. Lidský svět může být
zachován jen tehdy, jestliže v něm každý ponese svůj díl odpovědnosti, díl,
který za něj nikdo nemůže převzít.“
Tím si Ústavní soud zcela otevřel cestu k argumentaci, že posuzovaný dekret není svévolným aktem, ale sankcí s konstruktivním sociálním přínosem a prohloubením smyslu pro odpovědnost.
Jaký je podle Ústavního
soudu rozdíl mezi vinou a odpovědností? Nesli českoslovenští občané německé
národnosti za situaci v protektorátu vinu nebo odpovědnost? Jak to
vysvětlit?
Nakonec se Ústavní soud věnuje podstatnému prvku, tedy kolizi sociální platnosti a právní platnosti dekretů. Vyvstává zde totiž otázka, zda by mělo smysl, aby Ústavní soud rušil předpis, který už nevyvolává právní účinky – takový nález by byl pouze deklaratorní a vzhledem k tomu, že by žádné účinky neměl, neměl by ani normativní povahu.
„Na základě všech uvedených zjištění a úvah
dospěl proto Ústavní soud k závěru, že dekret prezidenta republiky č. 108/1945 Sb.,
o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy, byl v době svého
vydání nejen legálním, ale také legitimním aktem. Vzhledem k tomu, že tento
normativní akt již splnil svůj účel a po dobu více než čtyř desetiletí již
nezakládá právní vztahy, a nemá tedy již nadále konstitutivní charakter, nelze
dnes, za uvedené situace, zkoumat jeho rozpor s ústavním zákonem nebo
mezinárodní smlouvou podle článku 10 Ústavy (čl. 87 odst. 1 písm. a Ústavy ČR),
neboť takový postup by postrádal jakoukoli právní funkci. Opačný postup by
ostatně zpochybnil princip právní jistoty, jenž je jednou ze základních
náležitostí současných demokratických právních systémů.“
Ústavní soud se zde nakonec dostává k tomu, že hodnotí dekret z pohledu právní platnosti a sociální platnosti – a z obou pohledů konstatuje jeho právní existenci (platnost). Vnáší však také do diskuse sociální platnost – později se pro to začal používat termín vyhasínání (předpis je vyhaslý).
Jedná se zde o desuetudo
nebo o použití principu Cessante ratione legis cesta lex ipsa? Proč? Jak mohl
Ústavní soud postupovat v případě, kdy zjistil, že dekret není ze
sociálního pohledu platný? Jaké důvody Ústavní soud k tomu vedly? Má
Ústavní soud důvod nepoužívat pojem desuetudo? Nebo obecně pojem obsolece?