Dějiny právního myšlení

Nález sp. zn. Pl. ÚS 14/94 ze dne 8. 3. 1995 (N 14/3 SbNU 73; 55/1995 Sb.)

Nález sp. zn. Pl. ÚS 14/94 ze dne 8. 3. 1995 (N 14/3 SbNU 73; 55/1995 Sb.) reaguje na restituce a dekrety prezidenta republiky (konkrétně na dekret prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy) v tzv. kauze Dreithaler.

Ústavní soud konstatoval, že má pravomoc přezkoumávat dekrety prezidenta republiky a začal tedy zjišťovat, zda jsou skutečně platné – tedy, zda jsou u nich splněny všechny podmínky (formální i materiální), které jsou pro „zákon“ vyžadovány. My si to pro potřeby semináře převedeme do podoby platnosti právní normy podle Roberta Alexyho.

Nález I

Nejprve se Ústavní soud zaměřil na formální stránku. „Prvou ze základních otázek v projednávané věci je otázka, zda napadený dekret prezidenta republiky, totiž dekret ze dne 25. 10. 1945 č. 108/1945 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy, byl vydán v mezích legitimně stanovených kompetencí či naopak, jak tvrdí navrhovatel, stalo se tak v rozporu se základními zásadami právního státu, neboť k jeho vydání došlo orgánem moci výkonné v rozporu s tehdy platným ústavním právem.

Dále (v témže odstavci) pak pokračuje odkazem na nacistický právní systém, případně na formálně-právní legitimitu, před kterou byl postaven ústavní princip demokratické legitimity státního zřízení. 

K diskusi I

Jakého typu platnosti se zde Ústavní soud dovolává? Z čeho tak můžeme usuzovat? Může v tomto případě docházet k nějaké kolizi. Zejména s tím ohledem, že o pár řádků níže se Ústavní soud dovolává na hodnotový řád.  To vše musíme brát v kontextu toho, že prezident Beneš před válkou abdikoval. Jak je to potom s jeho pravomocí vydávat dekrety prezidenta republiky? 

Dále se Ústavní soud věnuje formálním aspektům a směřuje tak k jejich právní platnosti. Pro jejich legitimitu však musí nalézt jejich propojení s právním řádem předmnichovské republiky, jakož i s právním řádem současným. 

Nález II

To Ústavní soud činí takto: „Pro kontinuitu právních předpisů obsažených v dekretech prezidenta republiky s předmnichovským právním řádem svědčí však zejména i to, co představuje jednu ze základních podmínek této kontinuity, totiž konsens českého národa s hodnotovou i právní návazností na Masarykovu republiku. Zatímco nacistické Německo usilovalo narušit a zničit základní principy československého právního a politického řádu, potvrdil náš domácí a zahraniční odboj, navazující na odkaz našich legií v první světové válce, stejně jako negativní postoj celého národa vůči okupantům, s výjimkou skupiny zrádců a kolaborantů, že náš lid si přeje žít v demokratickém a právním státu, jehož významnou vývojovou etapu představovala právě předmnichovská republika. V tomto postoji bylo obsaženo vědomí, že demokratické hodnoty si udržují svou povahu a kvalitu pouze na bázi kontinuity, na bázi jakéhosi společného jazyka, obecného souhlasu s těmito hodnotami a principy. Platilo-li, že principy právního státu byly českým národem akceptovány na základě všeobecného konsensu, platilo současně, že mohly být opuštěny a zaměněny jinými opět jen na bázi platného společenského konsensu, nikoli cestou násilí a teroru.

K diskusi II

V tomto odstavci se Ústavní soud pohybuje mezi několika typy platnosti.

Co je cílem Ústavního soudu? Jaké typy (a v jakých místech) planosti zde nacházíme? A i zde – dochází mezi nimi ke kolizi? 

Dalším krokem, je vypořádání s možnými hodnotovými vadami dekretů prezidenta republiky ze současného pohledu. Ústavní soud se musí pohybovat mezi několika časovými rovinami, a tedy i kontexty, které jsou velmi rozdílné.

Nález III

V odpovědi na další navrhovatelovo tvrzení, že totiž dekret č. 108/1945 Sb., stejně jako další dekrety vydané dr. Edvardem Benešem, odporovaly právním zásadám civilizovaných společností Evropy, a že proto je třeba je považovati za akty nikoli práva, ale násilí, jinými slovy, že postrádají povahu práva vůbec, třeba, a to i ve všeobecném smyslu, zdůraznit základní moment vztahující se k jakémukoliv hodnocení minulosti: to, co přichází z minulosti, musí sice i tváří v tvář přítomnosti v principu hodnotově obstát, toto hodnocení minulého nemůže však být soudem přítomnosti nad minulostí. Jinými slovy, řád minulosti nemůže být postaven před soud řádu přítomnosti, jenž je již poučen dalšími zkušenostmi, z těchto zkušeností čerpá a na mnohé jevy pohlíží a hodnotí je s časovým odstupem. Z tohoto zorného úhlu a v kontextu všech souvislostí a událostí v době nacistické okupace a v období na ni úzce navazujícím, třeba hodnotit i sám dekret ze dne 25. 10. 1945 č. 108/1945 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy, jehož vydání nebylo ničím jiným než opatřením, v této historické situaci a na bázi tehdy platného právního řádu, reagujícím na předchozí likvidaci státní svrchovanosti, samostatnosti, celistvosti a demokraticko-republikánské státní formy Československé republiky, likvidaci principů demokratického, právního státu, zahrnutých v Ústavní listině Československé republiky z roku 1920, a to nacistickým režimem, jenž se svou ideologií světovlády panské rasy a na tuto ideologii navazujícím terorem pustošícím miliony lidských životů, představuje jeden z nejničivějších totalitních systémů v dějinách lidstva. Je proto třeba považovat za zcela konsekventní i legitimní, že každý demokratický politický systém, jak zdůraznil již T. G. Masaryk, má nejen potřebu, ale i povinnost obrany základů, na nichž je postaven, jak se v předmnichovském Československu skutečně také stalo kupříkladu vydáním zákona č. 50/1923 Sb., na ochranu republiky, a celou řadou dalších opatření, počítaje mezi ně i vojenskou mobilizaci v roce 1938. Vzhledem ke znění ustanovení § 1 odst. 1 dekretu č. 108/1945 Sb. není pochyb o tom, že tento dekret jako svůj cíl sledoval utvrzení zmíněných základních demokratických a právních principů, neboť je namířen právě proti jejich nepřátelům. Toto odhodlání bránit a rozvíjet Českou republiku je ostatně explicitně vyjádřeno i v preambuli k Ústavě České republiky, zachovávající a rozvíjející tímto i v této oblasti důležitý prvek kontinuity.

V tomto delším odstavci si Ústavní soud připravuje prostor pro své hodnocení. Otázka platnosti již pomalu ustupuje a Ústavní soud se postupně dostává k tomu, zda uvedený dekret vůbec může přezkoumávat – resp. zda jeho přezkum může být relevantní.

K diskusi III

Co je důležité při přezkoumávání podobných předpisů? Co je mírou či kontextem, podle kterých to posuzuje? Jak hodnotit minulost? Jak se vypořádává konkrétně s kritérii pro hodnocení dekretů? Zde dávám jako vodítko část nálezu: „I když tedy v dekretu je v prvé řadě řeč o Německé říši a osobách německé národnosti, ve skutečnosti má tento dekret obecnější rozměr a lze jej považovat za jeden z dokumentů reflektujících odvěký zápas mezi demokracií a totalitarismem. Dělicí čarou je zde to, na které straně kdo stál: proto za nepřítele není považován ten, byť kupříkladu německé národnosti, kdo aktivně vystoupil na obranu demokracie anebo byl postižen totalitním režimem, na druhé straně je jako nepřítel kvalifikován ten, kdo, bez ohledu na příslušnost k jakémukoliv národu, aktivně vystoupil proti demokracii. Dále se Ústavní soud dostává ke vztahu kolektivní viny a kolektivní odpovědnosti.

Dále se Ústavní soud dostává k otázkám kolektivní viny a kolektivní odpovědnosti, resp. presumpci viny a presumpci odpovědnosti. 

Nález IV

Kategorie "odpovědnosti" směřuje totiž zcela zjevně za hranice "viny" a v tomto směru má tedy mnohem širší, hodnotový, sociální, historický, a také právní rozměr. Pro vymezení kategorie odpovědnosti je určující vědomí, že jednotlivec sám je odpověden za své životní postoje, za svá sociální a hodnotová rozhodnutí a že nikdo nemůže za něj tuto odpovědnost převzít, ani sama společnost či dějiny. K osudu každého člověka náleží, že je zapředen do mocenských poměrů, a z této jeho pozice vyplývá jeho odpovědnost zasazovat se o moc, která uskutečňuje lidská práva. Důvodem zakládajícím sociální, politickou, mravní, v některých případech i právní, odpovědnost je tedy právě i zanedbávání spolupráce při strukturování mocenských poměrů, nečinnost v boji o moc ve smyslu služby právu. Proto také v demokracii je politický systém založen na institucionálně konkretizované představě o společné odpovědnosti všech lidí za osud celé lidské společnosti, proto aspekt odpovědnosti zde prolíná ve větší či menší míře všemi sférami, osobním životem jednotlivce, právem i politikou. Imanentním rysem řádu povinnosti a odpovědnosti v demokracii je nejen jeho obecný charakter, ale také jeho vnitřní jištění, vyplývající z interního vztahu subjektu k sociálnímu jednání a jeho následkům. Jen za normy, k jejichž vytvoření jednotlivec přispívá spontaneitou svého myšlení a jednání, se může cítit v pravém smyslu odpověden. Naproti tomu v totalitním systému, jaký představovalo nacistické Německo, byla odpovědnost institucionálně přenášena na vládnoucí elitu, ačkoli ta ve skutečnosti se cítila jakékoliv odpovědnosti zbavena. Právě na tomto místě je třeba si položit otázku: v jaké míře a v jakém smyslu odpovídají za plynové komory, koncentrační tábory, masové vyhlazování, ponižování, ubíjení a odlidštění milionů jen představitelé nacistického hnutí, nebo jsou za tyto jevy spoluodpovědni i všichni ti, kteří z těchto hnutí mlčky profitovali, plnili jeho příkazy a nekladli jim odpor. Černobílé schéma výlučné odpovědnosti představitelů nacismu a nedostatku odpovědnosti všech ostatních sotva existuje. Tak jako na vzniku a vývoji nacismu se podílely i další evropské státy a jejich vlády, neschopné a neochotné čelit již od počátku nacistické expanzi, odpovídá za něj v prvé řadě sám německý národ, byť i v jeho řadách se našlo nemálo těch, kteří aktivně a statečně proti němu vystoupili. Mezi odpovědností "zbytku světa" a odpovědností německého národa, mezi mlčením a pasivitou jedněch, a mlčením a spíše aktivitou druhých, zdá se však přece jen existovat podstatný rozdíl, jenž hraje významnou roli i v otázce důkazního břemene. Byla to totiž podstatná část německého národa, která v mnoha směrech bezprostředně a vědomě participovala na vytváření mocenských struktur v nacistickém Německu, na expanzi nacistického Německa vůči Československu a všeobecně na nacistických záměrech a aktech, vedoucích k tomu, že v sázce byl osud celého světa. Ani život v politické temnotě nelegitimuje totiž k naprosté sociální rezignaci a apatii: jestliže nějaká společnost je ovládána tyranem, bývá to nejčastěji proto, že nemá odvahu ani schopnost se spravovat sama. Lidský svět může být zachován jen tehdy, jestliže v něm každý ponese svůj díl odpovědnosti, díl, který za něj nikdo nemůže převzít.

Tím si Ústavní soud zcela otevřel cestu k argumentaci, že posuzovaný dekret není svévolným aktem, ale sankcí s konstruktivním sociálním přínosem a prohloubením smyslu pro odpovědnost. 

K diskusi IV

Jaký je podle Ústavního soudu rozdíl mezi vinou a odpovědností? Nesli českoslovenští občané německé národnosti za situaci v protektorátu vinu nebo odpovědnost? Jak to vysvětlit?

Nakonec se Ústavní soud věnuje podstatnému prvku, tedy kolizi sociální platnosti a právní platnosti dekretů. Vyvstává zde totiž otázka, zda by mělo smysl, aby Ústavní soud rušil předpis, který už nevyvolává právní účinky – takový nález by byl pouze deklaratorní a vzhledem k tomu, že by žádné účinky neměl, neměl by ani normativní povahu. 

Nález V

Na základě všech uvedených zjištění a úvah dospěl proto Ústavní soud k závěru, že dekret prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy, byl v době svého vydání nejen legálním, ale také legitimním aktem. Vzhledem k tomu, že tento normativní akt již splnil svůj účel a po dobu více než čtyř desetiletí již nezakládá právní vztahy, a nemá tedy již nadále konstitutivní charakter, nelze dnes, za uvedené situace, zkoumat jeho rozpor s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle článku 10 Ústavy (čl. 87 odst. 1 písm. a Ústavy ČR), neboť takový postup by postrádal jakoukoli právní funkci. Opačný postup by ostatně zpochybnil princip právní jistoty, jenž je jednou ze základních náležitostí současných demokratických právních systémů.

Ústavní soud se zde nakonec dostává k tomu, že hodnotí dekret z pohledu právní platnosti a sociální platnosti – a z obou pohledů konstatuje jeho právní existenci (platnost). Vnáší však také do diskuse sociální platnost – později se pro to začal používat termín vyhasínání (předpis je vyhaslý). 

K diskusi V

Jedná se zde o desuetudo nebo o použití principu Cessante ratione legis cesta lex ipsa? Proč? Jak mohl Ústavní soud postupovat v případě, kdy zjistil, že dekret není ze sociálního pohledu platný? Jaké důvody Ústavní soud k tomu vedly? Má Ústavní soud důvod nepoužívat pojem desuetudo? Nebo obecně pojem obsolece?