V této části si
zopakujeme některé vybrané části některých antinomií spravedlnosti. Soustředíme
se na formální spravedlnost a materiální spravedlnost, na spravedlnost a
rovnost (s odbočkou k utilitarismu), relativní spravedlnost a absolutní
spravedlnost, a na obecnou a individuální spravedlnost.
Formální spravedlnost a materiální spravedlnost
Formální spravedlnost si představme jako spravedlnost založenou na
pravidlech (spravedlnostních formulích). Spravedlivé tedy je to, co odpovídá
dopředu daným (různým) pravidlům. V případě formální spravedlnosti jsou
tedy podstatná pravidla, pomocí kterých určíme, co je a co není spravedlivé.
Tato pravidla mohou mít různou povahu, přičemž jako dominantní se ukazují ty
přístupy k formální spravedlnosti, které ji spojují s formální
rovností.
Podle Herberta Harta můžeme formální spravedlnost
převést do obecného pravidla (opět formule) „Posuzuj podobné případy podobně a odlišné odlišně“. Tato představa
spravedlnosti (formule) je sama o sobě nedostatečná a bez doplnění, neskýtá
žádné určité vodítko pro jednání. Proto
je podstatné stanovit jaké podobnosti a jaké rozdíly jsou relevantní. Jinak je
ona formule pouhou prázdnou formou. (Hart, H. L. A. Pojem práva. Praha: Prostor, 2004, s. 161) Podle Oty Weinbergera
(pro něj je formální spravedlnost totožná s formální rovností) je nezbytné
rozhodovat a jednat podle obecných pravidel (Weinberger, Ota. Norma
a instituce. Úvod do teorie práva. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství
Aleš Čeněk, 2017, s. 233). Akceptuje
obecné pravidlo, že s podobným je nutné jednat podobně a považuje jej –
pokud se správně stanoví kritéria odlišování – za správné. Popírá však, že
nestejné je nutné posuzovat nestejně (což naopak Hart tvrdí – viz výše). Jako
příklad uvádí různé delikty, za které můžeme uložit stejný trest – takže můžeme
nestejné hodnotit (trestat) stejně. Výhodou formální spravedlnosti je, podle
Weinbergera, výslovné stanovení subsumpčních podmínek a následků.
Materiální spravedlnost
je spravedlnost obsahová. V tomto případě jde skutečně o hodnotu
spravedlnosti. O identifikaci toho, co je skutečně spravedlivé, aniž bychom
k tomu potřebovali pomoc pravidel či formulí. Materiální spravedlnost je
proto spravedlností samou o sobě. Blízko k materiální spravedlnosti má i
spravedlnost absolutní. Podle Gustava Radbrucha je v tomto pojetí
spravedlnost hodnota, které není ničím jiným odůvodněna (je sama konečným
důvodem), a rovná se dobru, pravdě nebo kráse. (Radbruch, G. O napětí mezi účely práva. Praha:
Wolters Kluwer, 2012, s. 140).
Spravedlnost a rovnost
V této antinomii je
základní otázkou, zda lze spravedlnost
redukovat na rovnost? Podle Aristotela je spravedlivý ten, kdo dbá zákonů a
šetří rovnost: právo je zákonnost a
rovnost. (Aristoteles. Nikomachova etika. Praha: Jan Leichter.
1937, s. 100 - 101) Podle Gustava Radbrucha je jádrem spravedlnosti myšlenka rovnosti. Radbruch, G.
O napětí mezi účely práva. Praha:
Wolters Kluwer, 2012, s. 139.
Proti ztotožňování
spravedlnosti a rovnosti se staví utilitarismus. Pro tyto koncepce je podstatná
více než myšlena rovnosti idea maximalizace užitku (aproximativní užitek). Spravedlivé
je proto to jednání, které vede k co největšímu užitku.
Tento utilitaristický
přístup nalezl celou řadu kritiků a nutno říci, že – přestože je velmi vlivný –
nestal se dominantním přístupem. Jedním z kritiků byl i Ota Weinberger. Jedním
z příkladů, které v té souvislosti použil, byly i „lékařské“ pokusy
na lidech. Tyto pokusy se prováděly i za druhé světové války na vězních
koncentračních táborů. Pokud bychom se na to podívali utilitaristicky (berme
ale v úvahu, že se jedná o zjednodušený utilitaristicky pohled, který
nereflektuje všechny přínosy a ztráty), pak smrt, jakkoli trýznivá, několika
lidí, je vyvážena prospěchem všech v případě, že se díky tomu nalezne lék,
nebo se naopak funkčnost léku (který by mohl škodit) vyloučí.
Při poválečném soudu s hlavními protagonisty
nacistické „lékařské“ praxe, která se opírala i o pokusy na lidech, kteří je
nepodstupovali dobrovolně, norimberský tribunál konstatoval, že existují určitá
základní pravidla, aby byly zajištěny morální, etické a právní pojmy. Tato
pravidla ústí do tzv. Norimberského kodexu, který – přes svou omezenou právní
závaznost a určitou obecnost – rámuje možnosti pokusů prováděných na lidech:
Norimberský kodex
- Souhlas
pokusných osob musí být dobrovolný, nesmí být ovlivněn násilím, podvodem,
lstí, nátlakem ani předstíráním.
- Pokusné
osoby musí na základě kvalifikované a srozumitelné informace porozumět
účelu, průběhu i rizikům pokusu.
- Pokus
musí být účelný (tj. představovat zisk pro lidskou společnost).
- Naplánován
musí být na základě všech předběžných poznatků; zdůrazněny jsou zvláště
předběžné pokusy na zvířatech.
- Při
pokusu musí být s největší možnou pravděpodobností vyloučena všechna
rizika. Pokusy s rizikem trvalé škody, či dokonce smrti jsou vyloučeny a
priori.
- Nezbytné
jsou dispozice pro přerušení pokusu v případě rostoucího rizika a z toho
plynoucí odpovědnost vedoucího pokusu.
- Osoby
provádějící pokus musí mít potřebnou kvalifikaci.
Trials of War Criminals before the Nuremberg Military
Tribunals under Control Council Law No. 10. Vol. 2. Washington: U.S. Government
Printing Office, 1949, s. 181-182.
Relativní spravedlnost a absolutní
spravedlnost
Podle Hanse Kelsena je spravedlnost relativní hodnota,
která se různí v různých normativních (hodnotových) systémech. Existuje
mnoho spravedlnostních představ a jsme velmi omezeni v určování, která je
správná. Velmi podobně se k tématu (absolutní / relativní) spravedlnosti
staví i František Weyr. Podle něj lze
dokazovat jen relativní spravedlnost, absolutní spravedlnost lze jen
předpokládat, a proto tato spravedlnost nemůže být předmětem poznávání. Weyr
předpokládá, že spravedlnost je vlastnost něčeho, a tedy se jedná o relativní
pojem: spravedlivý se objekt může zdát jen vzhledem k určité normě.
Považuje za vyloučené, aby existovala absolutní spravedlnost (spravedlnost,
která nevyžaduje srovnání s něčím jiným). Weyr, F. Teorie práva. Praha: Orbis, 1936, s. 83-84.
Relativní spravedlnost je tedy spravedlnost, ve
které srovnáváme – při porovnání dvou prvků jsme schopni říci, že například
jejich rozdělení či vzájemné vyrovnání je spravedlivé. Absolutní spravedlnost je spravedlnost jako taková – tj.
rozdělování nesrovnáváme mezi prvky navzájem, ale s ideou (pojmem)
spravedlnosti.
Obecná spravedlnost a individuální spravedlnost
S obecnou a individuální spravedlností je
trochu problém. Základní východisko je jednoduché – berme jako fakt, že zákon
(nebo, chcete-li právní norma) je spravedlivá. Spravedlivě rozděluje dobra a
břemena atd. Obecná spravedlnost je
to proto, že akceptuje rovnost před zákonem (obecnost) a také, protože právní
norma je obecná (zase obecnost). Takže – zákon v tuto chvíli považujeme za
spravedlivý (a berme, že spravedlivý opravdu je). Obvyklé je, že i rozhodnutí,
která jsou na základě tohoto zákona učiněna, jsou spravedlivá (to už je individuální spravedlnost, tedy její
projev v individualizovaném případě). Obvyklé a žádoucí tedy je, že obecná
a individuální spravedlnost jsou v souladu.
Problém nastává, když bychom postupem podle
obecné spravedlnosti (spravedlivého zákona) dospěli (s vyloučením svévole)
k individuální nespravedlnosti (rozhodnutí by se jevilo jako
nespravedlivé). Představme si například situaci, ve které je nezbytné pro
získání nějakého důchodu nebytné být, dejme tomu nejméně po dva roky, pojištěn
a odvádět pojistné. Poté – pokud nastane protiprávní událost, dojde
k výplatě důchodu. To berme jako spravedlivý limit – je pro všechny stejný
a má racionální základ. Co když však ke škodě dojde den před uplynutím dvou
let? Můžeme říci, že je to nespravedlivé? Individuálně bychom to –
v některých případech – asi říci mohli. Ale to přece neznamená, že je
zákon nespravedlivý.
Základní
pokyn je v případě těchto kolizí upřednostnit obecnou spravedlnost (tj.
řídit se zákonem, byť by se jeho aplikace ukázala v individuálním případě
jako nespravedlivá). Výjimky musí stanovit zákon, což v některých
případech skutečně dělá.
Individuální spravedlnost v pohádce
Vidět je to i v pohádce. Jako příklad si vezměme
pohádku Jana Wericha – Až opadá listí z dubu. Hlavní hrdina – alkoholik
Čupera – se upsal čertu, který mu pomůže pozdvihnout upadající hospodářství,
pokud Čupera dá za oplátku čertovi to, o čem neví, že má v době podpisu
smlouvy doma. Pro to si čert přijede na prapodivném tvoru – a zde ta možnost
rozhodnout podle individuální spravedlnosti, proti obecné spravedlnosti.
Kontrakt je to odvážný (právně jej hodnotit nebudeme), ale Čupera dostane
možnost jej zrušit (těžko říct, co se tím myslí), pokud vyjede čertovi naproti
na ještě prapodivnějším tvoru. Tím se kompenzuje kognitivní deficit v době
přijímání kontraktu (obecné spravedlnosti) s realitou v době jeho
realizace (individuální spravedlnost). Neboli jednoduše, je možné přihlédnout
ke konkrétním okolnostem v individuálním případě. No, a Čupera má vyhráno.