Dějiny právního myšlení

Antinomie spravedlnosti

V této části si zopakujeme některé vybrané části některých antinomií spravedlnosti. Soustředíme se na formální spravedlnost a materiální spravedlnost, na spravedlnost a rovnost (s odbočkou k utilitarismu), relativní spravedlnost a absolutní spravedlnost, a na obecnou a individuální spravedlnost. 

Formální spravedlnost a materiální spravedlnost

Formální spravedlnost si představme jako spravedlnost založenou na pravidlech (spravedlnostních formulích). Spravedlivé tedy je to, co odpovídá dopředu daným (různým) pravidlům. V případě formální spravedlnosti jsou tedy podstatná pravidla, pomocí kterých určíme, co je a co není spravedlivé. Tato pravidla mohou mít různou povahu, přičemž jako dominantní se ukazují ty přístupy k formální spravedlnosti, které ji spojují s formální rovností.

Podle Herberta Harta můžeme formální spravedlnost převést do obecného pravidla (opět formule) „Posuzuj podobné případy podobně a odlišné odlišně“. Tato představa spravedlnosti (formule) je sama o sobě nedostatečná a bez doplnění, neskýtá žádné určité vodítko pro jednání. Proto je podstatné stanovit jaké podobnosti a jaké rozdíly jsou relevantní. Jinak je ona formule pouhou prázdnou formou. (Hart, H. L. A. Pojem práva. Praha: Prostor, 2004, s. 161) Podle Oty Weinbergera (pro něj je formální spravedlnost totožná s formální rovností) je nezbytné rozhodovat a jednat podle obecných pravidel (Weinberger, Ota. Norma a instituce. Úvod do teorie práva. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2017, s. 233). Akceptuje obecné pravidlo, že s podobným je nutné jednat podobně a považuje jej – pokud se správně stanoví kritéria odlišování – za správné. Popírá však, že nestejné je nutné posuzovat nestejně (což naopak Hart tvrdí – viz výše). Jako příklad uvádí různé delikty, za které můžeme uložit stejný trest – takže můžeme nestejné hodnotit (trestat) stejně. Výhodou formální spravedlnosti je, podle Weinbergera, výslovné stanovení subsumpčních podmínek a následků.

Materiální spravedlnost je spravedlnost obsahová. V tomto případě jde skutečně o hodnotu spravedlnosti. O identifikaci toho, co je skutečně spravedlivé, aniž bychom k tomu potřebovali pomoc pravidel či formulí. Materiální spravedlnost je proto spravedlností samou o sobě. Blízko k materiální spravedlnosti má i spravedlnost absolutní. Podle Gustava Radbrucha je v tomto pojetí spravedlnost hodnota, které není ničím jiným odůvodněna (je sama konečným důvodem), a rovná se dobru, pravdě nebo kráse. (Radbruch, G. O napětí mezi účely práva. Praha: Wolters Kluwer, 2012, s. 140). 

Spravedlnost a rovnost

V této antinomii je základní otázkou, zda lze spravedlnost redukovat na rovnost? Podle Aristotela je spravedlivý ten, kdo dbá zákonů a šetří rovnost: právo je zákonnost a rovnost. (Aristoteles. Nikomachova etika. Praha: Jan Leichter. 1937, s. 100 - 101) Podle Gustava Radbrucha  je jádrem spravedlnosti myšlenka rovnosti. Radbruch, G. O napětí mezi účely práva. Praha: Wolters Kluwer, 2012, s. 139.

Proti ztotožňování spravedlnosti a rovnosti se staví utilitarismus. Pro tyto koncepce je podstatná více než myšlena rovnosti idea maximalizace užitku (aproximativní užitek). Spravedlivé je proto to jednání, které vede k co největšímu užitku.

Tento utilitaristický přístup nalezl celou řadu kritiků a nutno říci, že – přestože je velmi vlivný – nestal se dominantním přístupem. Jedním z kritiků byl i Ota Weinberger. Jedním z příkladů, které v té souvislosti použil, byly i „lékařské“ pokusy na lidech. Tyto pokusy se prováděly i za druhé světové války na vězních koncentračních táborů. Pokud bychom se na to podívali utilitaristicky (berme ale v úvahu, že se jedná o zjednodušený utilitaristicky pohled, který nereflektuje všechny přínosy a ztráty), pak smrt, jakkoli trýznivá, několika lidí, je vyvážena prospěchem všech v případě, že se díky tomu nalezne lék, nebo se naopak funkčnost léku (který by mohl škodit) vyloučí.

Při poválečném soudu s hlavními protagonisty nacistické „lékařské“ praxe, která se opírala i o pokusy na lidech, kteří je nepodstupovali dobrovolně, norimberský tribunál konstatoval, že existují určitá základní pravidla, aby byly zajištěny morální, etické a právní pojmy. Tato pravidla ústí do tzv. Norimberského kodexu, který – přes svou omezenou právní závaznost a určitou obecnost – rámuje možnosti pokusů prováděných na lidech: 


Norimberský kodex
  • Souhlas pokusných osob musí být dobrovolný, nesmí být ovlivněn násilím, podvodem, lstí, nátlakem ani předstíráním.
  • Pokusné osoby musí na základě kvalifikované a srozumitelné informace porozumět účelu, průběhu i rizikům pokusu.
  • Pokus musí být účelný (tj. představovat zisk pro lidskou společnost).
  • Naplánován musí být na základě všech předběžných poznatků; zdůrazněny jsou zvláště předběžné pokusy na zvířatech.
  • Při pokusu musí být s největší možnou pravděpodobností vyloučena všechna rizika. Pokusy s rizikem trvalé škody, či dokonce smrti jsou vyloučeny a priori.
  • Nezbytné jsou dispozice pro přerušení pokusu v případě rostoucího rizika a z toho plynoucí odpovědnost vedoucího pokusu.
  • Osoby provádějící pokus musí mít potřebnou kvalifikaci.

 

Trials of War Criminals before the Nuremberg Military Tribunals under Control Council Law No. 10. Vol. 2. Washington: U.S. Government Printing Office, 1949, s. 181-182.

Relativní spravedlnost a absolutní spravedlnost

Podle Hanse Kelsena je spravedlnost relativní hodnota, která se různí v různých normativních (hodnotových) systémech. Existuje mnoho spravedlnostních představ a jsme velmi omezeni v určování, která je správná. Velmi podobně se k tématu (absolutní / relativní) spravedlnosti staví i František  Weyr. Podle něj lze dokazovat jen relativní spravedlnost, absolutní spravedlnost lze jen předpokládat, a proto tato spravedlnost nemůže být předmětem poznávání. Weyr předpokládá, že spravedlnost je vlastnost něčeho, a tedy se jedná o relativní pojem: spravedlivý se objekt může zdát jen vzhledem k určité normě. Považuje za vyloučené, aby existovala absolutní spravedlnost (spravedlnost, která nevyžaduje srovnání s něčím jiným). Weyr, F. Teorie práva. Praha: Orbis, 1936, s. 83-84.

Relativní spravedlnost je tedy spravedlnost, ve které srovnáváme – při porovnání dvou prvků jsme schopni říci, že například jejich rozdělení či vzájemné vyrovnání je spravedlivé. Absolutní spravedlnost je spravedlnost jako taková – tj. rozdělování nesrovnáváme mezi prvky navzájem, ale s ideou (pojmem) spravedlnosti. 

Obecná spravedlnost a individuální spravedlnost 

S obecnou a individuální spravedlností je trochu problém. Základní východisko je jednoduché – berme jako fakt, že zákon (nebo, chcete-li právní norma) je spravedlivá. Spravedlivě rozděluje dobra a břemena atd. Obecná spravedlnost je to proto, že akceptuje rovnost před zákonem (obecnost) a také, protože právní norma je obecná (zase obecnost). Takže – zákon v tuto chvíli považujeme za spravedlivý (a berme, že spravedlivý opravdu je). Obvyklé je, že i rozhodnutí, která jsou na základě tohoto zákona učiněna, jsou spravedlivá (to už je individuální spravedlnost, tedy její projev v individualizovaném případě). Obvyklé a žádoucí tedy je, že obecná a individuální spravedlnost jsou v souladu.

Problém nastává, když bychom postupem podle obecné spravedlnosti (spravedlivého zákona) dospěli (s vyloučením svévole) k individuální nespravedlnosti (rozhodnutí by se jevilo jako nespravedlivé). Představme si například situaci, ve které je nezbytné pro získání nějakého důchodu nebytné být, dejme tomu nejméně po dva roky, pojištěn a odvádět pojistné. Poté – pokud nastane protiprávní událost, dojde k výplatě důchodu. To berme jako spravedlivý limit – je pro všechny stejný a má racionální základ. Co když však ke škodě dojde den před uplynutím dvou let? Můžeme říci, že je to nespravedlivé? Individuálně bychom to – v některých případech – asi říci mohli. Ale to přece neznamená, že je zákon nespravedlivý.

Základní pokyn je v případě těchto kolizí upřednostnit obecnou spravedlnost (tj. řídit se zákonem, byť by se jeho aplikace ukázala v individuálním případě jako nespravedlivá). Výjimky musí stanovit zákon, což v některých případech skutečně dělá. 

Individuální spravedlnost v pohádce

Vidět je to i v pohádce. Jako příklad si vezměme pohádku Jana Wericha – Až opadá listí z dubu. Hlavní hrdina – alkoholik Čupera – se upsal čertu, který mu pomůže pozdvihnout upadající hospodářství, pokud Čupera dá za oplátku čertovi to, o čem neví, že má v době podpisu smlouvy doma. Pro to si čert přijede na prapodivném tvoru – a zde ta možnost rozhodnout podle individuální spravedlnosti, proti obecné spravedlnosti. Kontrakt je to odvážný (právně jej hodnotit nebudeme), ale Čupera dostane možnost jej zrušit (těžko říct, co se tím myslí), pokud vyjede čertovi naproti na ještě prapodivnějším tvoru. Tím se kompenzuje kognitivní deficit v době přijímání kontraktu (obecné spravedlnosti) s realitou v době jeho realizace (individuální spravedlnost). Neboli jednoduše, je možné přihlédnout ke konkrétním okolnostem v individuálním případě. No, a Čupera má vyhráno.