„Např. je ovšem
přiměřené povinnosti, aby obchodník nenadsazoval cenu nezkušenému zákazníkovi,
a kde kvete obchod, tam to chytrý obchodník ani nedělá, nýbrž každému počítá
podle pevně stanovené ceny, aby i dítě mohlo u něho právě tak dobře nakupovat
jako každý druhý. Jsme tedy poctivě obslouženi; ale to zdaleka nestačí k tomu,
abychom se proto domnívali, že obchodník tak postupuje z povinnosti a zásad
poctivosti, nýbrž vyžadoval to jeho prospěch; nelze se zde domnívat, že by
ještě nad to měl chovat bezprostřední náklonnost k zákazníkům, aby takřka z
lásky nedával s cenami přednost jednomu před druhým. Jednání se nedálo tedy ani
z povinnosti, ani z bezprostřední náklonnosti, nýbrž pouze z důvodu vlastního
prospěchu.“ (Kant, I. Základy
metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1976, s. 25 – 26) Teprve tam, jde o
motivaci vlastními pravidly, tam můžeme hovořit o morálním jednání.
Spravedlnostní úsudek
Podle německého právního filosofa Ralfa
Dreiera (1931 – 2108) je předmětem
spravedlnostního hodnocení (úsudku) jednání a jednající subjekty, normy a
jejich celky, pokud se vztahují k dávání nebo braní, tedy, pokud se týkají
rozdělování nebo kompenzace dober a břemen (viz blíže str. 347 v učebnici).
S tím se dá souhlasit – těžko říct, co je spravedlivé na tom, že se má
jezdit vlevo, nebo že na rozsudku je kulaté razítko.
Při samotném hodnocení je však důležité vzít
v úvahu, že při něm vždy dochází ke srovnávání (relativní spravedlnost). A
v tom případě k takovému hodnocení dochází v kontextu (blíže viz
str. 349 učebnice), tedy s ohledem na přiměřenost (v určitých případech na
rovnost) v kontextu v němž k hodnocení dochází. Kontext obsahuje
strukturu dober a břemen a jejich vzájemné vztahy a převoditelnost – například
při kompenzaci (komutativní spravedlnost) musí být směňováno něco rozdílného
(nebudu směňovat peníze za stejné peníze). A proto je nutné stanovit kritéria, podle kterých budu jednotlivé
komodity (dobra a břemena) srovnávat.
Spravedlnostní hodnocení
– spjaté s kontextuálním hodnocením – odvisí od posuzování soustavy dober
a břemen a míry jejich kongruence (shody)
a jeho spojení s požadavkem obecnosti vede k nezbytnosti analýzy
hledisek pro odlišování, tj. k jejich zřetelnému a jednoznačnému určení.
O úměře, kterou můžeme s trochou fantazie chápat jako kontext, psal již Aristoteles (a také Hart – viz Hart, H. L. A. Pojem práva. Praha: Prostor, 2004, s. 161). Kontext – připomeňme si, že kontext je to, s čím srovnáváme, co je tím, vůči čemu můžeme říci, že něco (objekt spravedlnostního úsudku) je spravedlivé. K tomu si potřebujeme vzít komutativní spravedlnost (vyrovnávací; Aristoteles hovořil o opravné spravedlnosti) a distributivní (rozdělovací) spravedlnost. V případě kompenzace (komutativní spravedlnost) je kontextem dobrem, případně břemenem, kompenzovaná entita. Představme si to na příkladu: uvažujeme například o spravedlivé mzdě. Entita, která je mzdou kompenzovaná, je odvedená práce. Tedy kontext mzdy je odvedená práce.
Zkusme to ale ještě zkomplikovat. Aristoteles
zde uvažoval teleologicky (čelem k účelům). Proti tomu stojí pruský
filosof Imanuel Kant (1724
– 1804) . Pro něj je důležité, aby jednání (pokud má být morální a spravedlivé)
bylo odůvodněno pouze jednajícím samým vytvořenými pravidly. Teprve pak bude
svobodné. Podívejme se na příklad.
V případě distributivní spravedlnosti je kontextem dobro, nebo břemeno, rozdělované ve srovnatelné situaci.
Uvažujeme proto o rovnosti kontextu a rovnosti obecnosti (to je pravidlo, že
s podobným se má nakládat podobně). Příkladem zde může být starobní důchod
– musíme nalézt srovnatelné případy, ve kterých daný důchod distribuujeme
(rozdělujeme), a pak bude spravedlivý, pokud všichni ve srovnatelné situaci
budou dostávat stejný důchod.
S tím vším můžeme spojit i s rovností obecností,
která má určitou spojitost i tzv. Kantovým kategorickým imperativem: „Kategorický
imperativ je tedy pouze jediný, a to tento: jednej jen podle té maximy, o níž
můžeš zároveň chtít, aby se stala obecným zákonem.“ (Kant, I. Základy metafyziky mravů. Praha:
Svoboda, 1976, s. 62). To je základní obecné pravidlo – hodné zobecňování.